Citat:
Ursprungligen postat av
MajorGorm
Hade du googlat så hade du fått reda på tämligen snabbt att du inte kan göra ett skit då barn har rätt att leva och existera heter det.
Jag var störd i flera år av en ensamstående kvinna med sitt blandrasbarn som vaknade varje jävla morgon runt fyra eller fem och sprang runt i timmar. Fick utskällningar av ludret flera gånger och hyresvärden brydde sig inte nämnvärt och fick inget stöd alls av Hyresgästföreningen heller
Jag har Googlat detta många gånger under de två åren som jag levt såhär.
Jag håller helt med dig om att barn har rätt att leva och existera. Som förälder har man då ett ansvar att ändå visa hänsyn till sina grannar. Har man ett barn som vaknar så tidigt på morgonen så kan man fortfarande påverka situationen genom att inte tillåta sitt barn springa omkring ohämmat.
Som förälder lever du under samma kompromisser även då du inte är hemma - du ansvarar för att ditt barn visar hänsyn mot omgivningen. Föräldrar skulle antagligen inte tillåta sina barn till att gå runt och slå eller klättra på främlingar på spårvagnen, exempelvis.
Vi har inte heller fått något stöd i frågan. Men jag hoppas att jag ändå kan peka på att i det fall som en familj (även om de råkar ha barn som har rätt att leva och existera) har en inställning eller ett levnadssätt som övergår från att vara något som grannar förväntas tolerera till att bli störande - ja då måste man ge grannarna något utrymme till att påverka situationen.
För mig är det samma sak som att barn i lägenheter kanske inte tillåts åka Bobby Cars, spela basket eller andra mycket ljudliga aktiviteter.
Som ett exempel på vår situation så håller jag med om att vi förväntas tolerera att då barnen kommer ned och äter frukost runt 8-tiden på morgonen så kommer det att vara ljudligt. Däremot anser jag att om barnen kommer ned och står och hoppar precis ovanför vårt sovrum i samband med detta - ja då finns det faktiskt utrymme för föräldrarna att göra något åt det.
Om man inte vill ändra på barnets beteende så får man lägga en tjock matta eller dylikt på den platsen. Om man tycker att det inte är hela världen att barnet istället hoppar och är glatt i köket så har man ändå ett ansvar för att ge sina grannar den hänsynen.
Det är min mening.