2023-09-04, 20:08
Medlem
avcs avatar
För ett par månader sedan åkte jag på en oväntad övertrasseringsavgift på bankkontot. Detta efter ett inköp på femsiffrigt belopp via swish. Så här har det hela gått till:

1. Jag för över pengarna från ett annat konto till mitt bankkonto kopplat till swish.
2. Pengarna är registrerade och spenderbara, men tydligen inte enligt banken, som trots att de syns i min internetbank, valuteras först nästföljande dag.
3. Swishar säljaren utan krusiduller, strikt omöjligt om kontot saknar täckning.
4. 2 veckor senare dras ränta, då kontot enligt banken övertrasserats med 20.000:-.

Har kontaktat kundombudsmannen som med säkerhet garanterar att allt gått riktigt till. De menar att de insättningar jag gjort varit "preliminära", att valuteringsdagen i deras system inte överensstämmer med bokföringsdagen, och att detta system gäller alla banker. I 19 år hade jag en konkurrerande bank och har aldrig upplevt något liknande.

Är det rimligt att kräva täckning minst en bankdag innan betalning, pga att kontoinformationen jag tilldelas som kund, är felaktig?
Senast redigerad av avc 2023-09-04 kl. 20:12.
Citera
2023-09-04, 20:13
Avstängd
Avsluta kontot.
Citera
2023-09-04, 20:17
Medlem
Det är så ränteberäkning i bank fungerar, gör du samma sak en fredag så är du övertrasserad hela helgen då det inte är bankdagar.
Citera
2023-09-04, 20:26
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är så ränteberäkning i bank fungerar, gör du samma sak en fredag så är du övertrasserad hela helgen då det inte är bankdagar.
Så den insättning jag ser på kontot, redo att spenderas, är alltså en framtida insättning i realiteten? Banken "lurar" sig själv att pengarna finns där?
Senast redigerad av avc 2023-09-04 kl. 20:29.
Citera
2023-09-04, 20:29
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:

Aloysius Lilius vänder sig i graven. GLHF!
Citera
2023-09-04, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Så den insättning jag ser på kontot, redo att spenderas, är alltså en framtida insättning i realiteten?
På sätt och vis, skillnaden är att "framtida insättning" har körts i systemet tidigare, t ex löner/pensioner
Citera
2023-09-04, 20:32
Medlem
Berätta vilken bank det är! Jag gissar på Swedbank eller Nordea
Citera
2023-09-04, 21:06
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Berätta vilken bank det är! Jag gissar på Swedbank eller Nordea
Marginalen. Hade Swedbank i 19 år, sambon har fortfarande en lokal sparbank.
Citera
2023-09-04, 21:43
Medlem
Citat:
För ett par månader sedan åkte jag på en oväntad övertrasseringsavgift på bankkontot. Detta efter ett inköp på femsiffrigt belopp via swish. Så här har det hela gått till:

1. Jag för över pengarna från ett annat konto till mitt bankkonto kopplat till swish.
2. Pengarna är registrerade och spenderbara, men tydligen inte enligt banken, som trots att de syns i min internetbank, valuteras först nästföljande dag.
3. Swishar säljaren utan krusiduller, strikt omöjligt om kontot saknar täckning.
4. 2 veckor senare dras ränta, då kontot enligt banken övertrasserats med 20.000:-.

Har kontaktat kundombudsmannen som med säkerhet garanterar att allt gått riktigt till. De menar att de insättningar jag gjort varit "preliminära", att valuteringsdagen i deras system inte överensstämmer med bokföringsdagen, och att detta system gäller alla banker. I 19 år hade jag en konkurrerande bank och har aldrig upplevt något liknande.

Är det rimligt att kräva täckning minst en bankdag innan betalning, pga att kontoinformationen jag tilldelas som kund, är felaktig?

Låter som nån dålig bank typ Nordea. Men yes, det tar "tre bankdagar" som på 80-talet för de vill dels sitta på dina pengar och casha in ränta, och dessutom körs banksystemen på gamla windows98-system som laddar upp FTP-textfiler med överföringarna, som sedan ska läsas in av nåt skabbigt IBM AS400-system i Norge eller så. Och när filerna har ett fel måste de justeras manuellt innan överföringen kan göras om nästa dag.
Citera
2023-09-04, 22:16
Medlem
Citat:

Är överföringen mellan konton i samma bank?
Citera
2023-09-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är överföringen mellan konton i samma bank?
Spelar ingen roll, varje konto har sin ränteräkning.
Citera
2023-09-04, 22:20
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll, varje konto har sin ränteräkning.
Inom samma bank plägar tillgängligheten på överfört belopp vara i realtid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in