Citat:
Ursprungligen postat av
avc
För ett par månader sedan åkte jag på en oväntad övertrasseringsavgift på bankkontot. Detta efter ett inköp på femsiffrigt belopp via swish. Så här har det hela gått till:
1. Jag för över pengarna från ett annat konto till mitt bankkonto kopplat till swish.
2. Pengarna är registrerade och spenderbara, men tydligen inte enligt banken, som trots att de syns i min internetbank, valuteras först nästföljande dag.
3. Swishar säljaren utan krusiduller, strikt omöjligt om kontot saknar täckning.
4. 2 veckor senare dras ränta, då kontot enligt banken övertrasserats med 20.000:-.
Har kontaktat kundombudsmannen som med säkerhet garanterar att allt gått riktigt till. De menar att de insättningar jag gjort varit "preliminära", att valuteringsdagen i deras system inte överensstämmer med bokföringsdagen, och att detta system gäller alla banker. I 19 år hade jag en konkurrerande bank och har aldrig upplevt något liknande.
Är det rimligt att kräva täckning minst en bankdag innan betalning, pga att kontoinformationen jag tilldelas som kund, är felaktig?
Låter som nån dålig bank typ Nordea. Men yes, det tar "tre bankdagar" som på 80-talet för de vill dels sitta på dina pengar och casha in ränta, och dessutom körs banksystemen på gamla windows98-system som laddar upp FTP-textfiler med överföringarna, som sedan ska läsas in av nåt skabbigt IBM AS400-system i Norge eller så. Och när filerna har ett fel måste de justeras manuellt innan överföringen kan göras om nästa dag.