2023-09-04, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns som bekant refraktion som gör att man kan se något längre än vad man borde kunna göra rent astronomiskt.
Atmosfäriska störningar skulle få objekt att bli suddigare och suddigare. Skulle inte få objekt att försvinna under horisonten.

Det var det jag menade med att det inte går att se så långt från kanarieöarna till usa..
Om du inte kan se vart objektet är så är det väldigt lätt att säga att det har försvunnit under horisonten nämligen.
Citera
2023-09-04, 19:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRNG
Det var det jag menade med att det inte går att se så långt från kanarieöarna till usa..
Om du inte kan se vart objektet är så är det väldigt lätt att säga att det har försvunnit under horisonten nämligen.
Om du däremot åker ut från kusten från t ex USA så kan man ju dock tydligt se att t ex skyskrapor och höga berg försvinner ”Bottom-Up” vilket inte alls stämmer med objekt som försvinner pga störningar i atmosfären. Då skulle objekten t ex skyskrapor krympa ihop och även suddas ut men dom skulle inte försvinna ner under horisonten.
Citera
2023-09-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om du däremot åker ut från kusten från t ex USA så kan man ju dock tydligt se att t ex skyskrapor och höga berg försvinner ”Bottom-Up” vilket inte alls stämmer med objekt som försvinner pga störningar i atmosfären. Då skulle objekten t ex skyskrapor krympa ihop och även suddas ut men dom skulle inte försvinna ner under horisonten.

Tror du saker och ting kan försvinna från toppen och ned eller? Saker och ting försvinner "bottem-up" pga vinkelupplösningen.
Citera
2023-09-04, 20:10
Medlem
Citat:
Du är alltså inte kritiskt mot något? Så dom ljuger men inga andra ljuger om något. Nej usch vilken hemsk tanke att staten faktiskt kan ljuga för dig..
Är jag inte kritisk? Jag tror inte blint på någonting, och speciellt inte på de två ovannämnda herrarna som du dyrkar. Ingen av dem kan förklara problemet med Söderkorset, och då tycker jag att det blir patetiskt med alla andra påståenden de gör utan bevis. Men det finns några som tror på allt de säger, och det gillar de.
Citera
2023-09-04, 20:18
Medlem
Citat:
Tror du saker och ting kan försvinna från toppen och ned eller? Saker och ting försvinner "bottem-up" pga vinkelupplösningen.

Vilken "vinkelupplösning" pratar du om och hur i hela världen kan den dölja nedre delarna av en skyskrapa?

För övrigt kan jag bara konstatera att du återigen byter ämne. Det blir lätt så när man är svarslös och tycker livet är jobbigt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-09-04 kl. 20:20.
Citera
2023-09-04, 20:23
Medlem
Citat:
Jag har redan besvarat och förklarat dina frågor om södrakorset 2-3 gånger här i tråden.
.

Nej det har du verkligen inte.

Citat:
Och det finns inga problem med det alls.
.

Självklart är det ett jätteproblem för FE att söderut är åt samma håll i Australien, Afrika och Sydamerika. Det är ju en direkt falsifiering av skiten.
Citera
2023-09-04, 20:25
Medlem
Citat:
Det där är inget om är dagsfärskt det är samma bild som har postats sedan 70 talet fast i färg, men ser att bilden är fabricerad, inget äkta med den alls ju. Jag skulle kunna göra något liknande i photoshop och säga att det är en dagsfärskbild från en vädersatellit också.

Nice, äntligen!
Då kan du specificera exakt vad som är fejk med den bilden?
Citera
2023-09-04, 20:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Jag är också nyfiken på ’vinkelupplösningen’. Vad är det och hur kan den dölja endast nederdelen på objekt?

Har du hittat på lite helt själv?
Citera
2023-09-04, 20:57
Medlem
Citat:
Jag har redan besvarat och förklarat dina frågor om södrakorset 2-3 gånger här i tråden. Och det finns inga problem med det alls.

Nej du verkar inte vara speciellt kritiskt tänkande, att vara kritisk mot såna som är kritiska är inte att vara det.

Ska jag lära dig hur man är kritisk? Okej här, ta en redan etablerad tagen sanning och ifrågasätt den. Då är du kritisk.

Med tanke på att detta är den ENDA tråden du någonsin har skrivit i här på FB och du visar noll tecken alls på att du använder dig av kritiskt tänkande, om så var fallet så hade du ifrågasatt din kära glob teori lite mer för längesedan. Men du har bara svalt en teori för att du tror att någon annan än dig vet saker bättre än vad du vet. Att förlita sig på auktoriteter är inte att vara kritisk till något.
Detta är en kopia av de "svar" du har gett. Tycker du att någon av dem är bra förklaringar på hur Sydkorset fungerar på en platt jord?

"Södra korset ligger alltid rakt söderut" bla bla , som om det bevisar en snurrande boll som åker i rymden *Face palm.. Det är helt oväsentlig information och bevisar ingenting.

Himla valvet är det som rör sig, södra korset är som polstjärnan fixerad på himlavalvet och rör sig inte. medans alla andra stjärnor rör sig runt den,

Södra korset hade ens aldrig kunnat stå stilla på en snurrande glob som färdas igenom rymden i den hastigheten som sägs.

Nej det är det inte. Som sagt det hade omöjligt kunna vara stilla, precis samtidigt som polaris står still på andra sidan "klotet"

Plus jag har redan svarat på frågorna gällande södra korset. "Han vill inte svara det betyder att han inte kan svara" Haha pinsamt, får du mig att upprepa mig en gång till kommer jag att ignorerar dig också.

Ni verkar tro att det södra korset är något sorts bevis efter alla era google sökningar hur man debunkar flat earth vilket är felaktigt. Det bevisar ingenting. haha det är bara lustigt.

Du kan se det från Australien tex, vi kan inte se det här eftersom det faller utanför våran egna utsiktspunkt, alltså ögonen kan inte se hur långt som helst och är begränsade, vilket jag har skrivit förr här i tråden också.

Som sagt du har bara läst något dåligt argument om södra korset, Södra korset hade ens aldrig kunnat stå stilla på en snurrande glob som färdas igenom rymden i den hastigheten som sägs.

Tror du att en etablerad sanning alltid är fel och att den som är kritisk alltid har rätt? Du fick din etablerade sanning från Eric Dubay och andra skurkar. Har du någonsin varit kritisk mot någon av dem, och i så fall vad och vem? Sväljer du rått allt som kommer från de som är kritiska, eller vågar du vara kritisk mot dem också. Inget tyder på det.
Citera
2023-09-04, 21:01
Medlem
Citat:
Du är bara dåligt utbildad så då låter väl allt som man hittar på, jag bjuder dock in er att göra lite efterforskningar själv, jag är inte din pappa. Lycka till

Så du kan med andra ord inte redogöra för sambandet mellan vinkelupplösning och "bottom-up". Vilken överraskning. Not.
Citera
2023-09-04, 21:45
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Det är inte farligare att utforska söder om sydpolen än vad det är att klättra upp för mt everest eller k2 osv.

Dock om det är någon annan som är nyfiken på något så svarar jag gärna på frågor.

Citat:
Jorden är lika stor som rymden ni tror på, enligt mig. Och vad brukar man säga om rymden att den är oändlig eller hur.

Ni konsumerar bara en teori ni själva inte har någon koll på så räknar ni med att det är sant bara för att en person som har högre utbildning än er säger så, det är en väldigt onyttig syn att ha på kunskap. Och det är ett bra recept på om man vill bli blåst.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
För några dagar sedan påstod du att den platta jorden är oändligt stor.
Då undrar jag vilken förklaring du har till att solen ser ut att sjunka ner i jorden vid solnedgång, och vid soluppgång ser solen ut att stiga upp ur jordytan, men på ett helt annat ställe än där den gick ner?
Det verkar också vara på olika platser beroende på var på jorden man befinner sig och vilken årstid det är.

Du har också nämnt något om att det går ta sig till platser söder om sydpolen. Är det också möjligt att ta sig norr om nordpolen?
Jag tycker det verkar konstigt. En pol borde innebära att det är en ändpunkt.
Nu har jag hittat dina inlägg som jag hänvisar till i det inlägg jag skrev och som jag också citerat.

Som du ser har jag fetlagt en del av ditt inlägg. Har du själv gjort någon forskning där resultaten pekar på att jorden är platt? Eller förlitar du dig på att vad några som du ser upp till säger, är sanning?

I ett annat inlägg säger du att jorden inte har någon kant. Det kan jag hålla med om. Men det är bara för att jorden är sfärisk. På en boll finns inga kanter.
Om det skulle vara som du påstår att jorden är platt och det inte finns någon kant innebär det att den är oändlig.

I det första av dina inlägg jag citerat har stt en mening som kursiv stil. Då kanske du vill vara vänlig att svara på var solen tar vägen och var den befinner sig när den gått ner.
Citera
2023-09-04, 21:54
Medlem
Citat:
Du tar bara det jag har skrivit och vänder på det. För att du antagligen vet hur fel du har och att jag har rätt.
Det är bättre att vara kritisk till allt och ha det som utgångspunkt än att blint tro på allt du blir matad med av media osv som du gör. Man lär sig mer först och främst, du borde testa.

Nämn en etablerad sanning du ifrågasätter då?
Jag hittade bara det du skrev för att visa att det der inte finns något i närheten av ett svar på de väldigt få frågorna jag ställde. Om du har rätt, som du säger, så måste du kunna förklara varför. Det räcker inte att bara göra ett påstående.

Det kan inte vara ett mål att vara kritisk till varje pris. Det måste finnas någon mening bakom det. Jag har följt FE-debatten på norska, svenska och engelskspråkiga sajter i flera år, och Sydkorset och avstånden på södra halvklotet är så tydliga bevis på att jorden är rund att det att vara kritisk mot den etablerade sanningen i detta fall är bara dumt. När FE-anhängarna måste uppfinna nya naturlagar för att få kabalen att gå upp, och ändå misslyckas med det, då blir det alldeles för konstlat att tro att jorden är platt.

Det jag kallar plattjordseliten skulle lätt kunna bevisa att jorden är platt om det inte vore för att de tjänar pengar på att föreviga myten. Ser du inte att påståendet att Antarktis är ett förbjudet område bara är en ursäkt för att undvika att åka dit? Varför tar de inte en kryssning? Ja, då hade de fått förklara varför solens gång inte stämmer överens med vad de påstår. Varför flyger de inte från Australien till Afrika eller möjligen Sydamerika? Att flygresan skulle ta mycket längre tid än planerat hade varit ett utmärkt bevis, och tvärtom...? Helt förödande för vad de påstår. Man kan inte blint tro på all världens dumheter bara för att någon har hittat på att vi nu ska vara kritiska mot den etablerade sanningen. Då måste man i alla fall hitta ett bättre ämne än jordens form.

Jag vet inte säkert vad en etablerad sanning är, och det är helt utanför ämnet, men jag är väldigt skeptisk till sociala medier och media i allmänhet men det är en helt annan debatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in