Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-04, 13:29
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Ok, mente jeg hadde lest noe om lasermerking av ammunisjon men det ble kanskje aldri noe av.
Spurte AI om lasermerking av ammunisjon og det er ikke vanlig i «kommersiell ammunisjon» som produseres for salg i butikker.

«Militær ammunisjon» derimot kan oftere være lasermerket.
Citera
2023-09-04, 13:36
Medlem
drsniffers avatar
Har nevnt dette med en litt annen tvist før, men hva om JAH ble funnet skutt, men med sitt eget våpen i bilen?

Som i et håndvåpen. Siden han hadde fartstid som grenader i Forsvaret så kan han ha hatt et håndvåpen på lovlig vis.

Forklarer ikke skuddskader i ryggen (kan ha hatt flere skuddskader, hvor det i ryggen ble oppdaget senere) , bil i grøfta (kan skyldes automatgir)

Hvis det i utgangspunktet så ut som et selvmord, så er det sjeldent noe som blir kommunisert med en gang. Sensitivt, familie får tid til å «summe» seg.

Obduksjonen kan også ha avdekket flere typer eller prosjektiler som ikke samsvarer med våpen som ble funnet i bilen.

Mange ting, alene eller sammen som kan forklare at det ikke ble slått drapsalarm omgående. Hvis det ble slått drapsalarm med en gang så ville jeg tro at snuten ville gått ut og etterspurt vitner osv på et tidligere tidspunkt.

Får uansett ikke opplysningen fra Avhørt ut av hodet. Vennen som fant JAH sa spesifikt at det IKKE var tegn til LEGEMIDLER i bilen.

Det er en veldig spesiell ting å si.
Citera
2023-09-04, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
Har nevnt dette med en litt annen tvist før, men hva om JAH ble funnet skutt, men med sitt eget våpen i bilen?

Som i et håndvåpen. Siden han hadde fartstid som grenader i Forsvaret så kan han ha hatt et håndvåpen på lovlig vis.

Forklarer ikke skuddskader i ryggen (kan ha hatt flere skuddskader, hvor det i ryggen ble oppdaget senere) , bil i grøfta (kan skyldes automatgir)

Hvis det i utgangspunktet så ut som et selvmord, så er det sjeldent noe som blir kommunisert med en gang. Sensitivt, familie får tid til å «summe» seg.

Obduksjonen kan også ha avdekket flere typer eller prosjektiler som ikke samsvarer med våpen som ble funnet i bilen.

Mange ting, alene eller sammen som kan forklare at det ikke ble slått drapsalarm omgående. Hvis det ble slått drapsalarm med en gang så ville jeg tro at snuten ville gått ut og etterspurt vitner osv på et tidligere tidspunkt.

Får uansett ikke opplysningen fra Avhørt ut av hodet. Vennen som fant JAH sa spesifikt at det IKKE var tegn til LEGEMIDLER i bilen.

Det er en veldig spesiell ting å si.

Hvor har det kommet frem at han ble skutt i ryggen?
Citera
2023-09-04, 13:55
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
En «Grenader» i det norske forsvaret har ikke normalt rett til å ta med våpen hjem for personlig bruk uten spesiell godkjenning og i samsvar med loven. Forsvaret har klare retningslinjer for våpenkontroll og oppbevaring for å sikre sikkerheten. (AI)

Ja, men et par år i Troms / Finnmark kan få enhver til å bruke nok tid på skytebanen for å skaffe seg våpenkort til sivilt bruk…

Det vet jeg alt om
Citera
2023-09-04, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Hvor har det kommet frem at han ble skutt i ryggen?

#2194 side 183 på tråden
Citera
2023-09-04, 14:04
Medlem
drsniffers avatar
Litt om hvilken rolle snuten har til det offentlige, pårørende, pressen og advokater.

Det sentrale er vel at det ikke foreligger noen informasjonsplikt selv for forhold som ikke er utenfor taushetsplikten.

En vurderingssak altså.

I AEH-saken ble vel pressen pent bedt om å holde seg i ro, etter at saken raskt ble lekket, noe de aksepterte, men strengt tatt ikke var rettslig bundet av.

Den saken var/er unik med tanke på hemmelighold. Snuten brukte f.eks mye energi på å ikke gi pressen adgang til plantegninger for boligen i S4.

https://www.advokatforeningen.no/contentassets/0dd3be9843de460a9ec46336f965027a/politiets_og_forsvarernes_forhold_til_mediene_unde r_etterforskning_av_straffesaker.pdf

https://lovdata.no/dokument/INSO/forskrift/1920-02-06-9751

https://www.politiet.no/globalassets/05-om-oss/03-strategier-og-planer/pbsi.pdf

Edit: Hvorvidt snuten har anledning til med viten å vilje plante des/mis-informasjon i media vet jeg ikke. Er det noen som har link til et sted hvor det står noe om det svart på hvitt?

En slik strategi vil ha noen fordeler, men mange ulemper også, spesielt på lang sikt. Tillit f.eks.
Senast redigerad av drsniffer 2023-09-04 kl. 14:10.
Citera
2023-09-04, 14:10
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ja, men et par år i Troms / Finnmark kan få enhver til å bruke nok tid på skytebanen for å skaffe seg våpenkort til sivilt bruk…

Det vet jeg alt om
Har god kjennskap til forsvaret fra faren min. Graden «Grenader» er ikke «befal» og har ikke rett til å ha våpen fra Forsvaret hjemme hos seg for personlig bruk uten spesiell godkjenning😸

Men tenker du at J var i militæret og skaffet seg våpenkort i ettertid?
Citera
2023-09-04, 14:15
Medlem
Tviler på at J hadde noe særlig våpen, Da hadde man gjerne sett tik toks fra skytebanen, instagram poster osv osv.

Tvilsomt at han kunne hatt en hobby som han brydde seg om uten å dele noe om den.
Citera
2023-09-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amplifi
#2194 side 183 på tråden

Takk altså noe man må ta en med ørliten klype salt enn så lenge.
Citera
2023-09-04, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Takk altså noe man må ta en med ørliten klype salt enn så lenge.

Jepp.. Mens vi venter på mer info fra politi og media enn så lenge.. c’’,)
Citera
2023-09-04, 14:25
Medlem
drsniffers avatar
Tanken var bare at JAH kan ha hatt våpenkort lovlig, noe som snuten omgående kunne sjekket ut og således fått «situasjonsbildet» til å se mer «normalt» ut ved første øyekast enn det i virkeligheten var.

Hvorfor noen skulle forsøke å «rigge» et åsted fremfor å gjøre et forsøk på å få JAH og telefonen hans (eller i hvert fall telefonen) til å forsvinne greier jeg ikke å se for meg.

Siden telefonen ikke er etterlyst så antar jeg at det er kontroll på den.

Det å etterlate en telefon hvis GM har NOEN som helst tilknytning er ikke greitt.

Ja, snuten får tilgang på teledata, innsyn i kontoer osv, men det å sitte på telefonen er en helt annen verden med tanke på informasjonsdybde.

Fjerne telefonen fra regnestykket er tilnærmet obligatorisk hvis en likvidering er planlagt tenker jeg.
Citera
2023-09-04, 14:32
Medlem
Citat:
Tanken var bare at JAH kan ha hatt våpenkort lovlig, noe som snuten omgående kunne sjekket ut og således fått «situasjonsbildet» til å se mer «normalt» ut ved første øyekast enn det i virkeligheten var.

Hvorfor noen skulle forsøke å «rigge» et åsted fremfor å gjøre et forsøk på å få JAH og telefonen hans (eller i hvert fall telefonen) til å forsvinne greier jeg ikke å se for meg.

Siden telefonen ikke er etterlyst så antar jeg at det er kontroll på den.

Det å etterlate en telefon hvis GM har NOEN som helst tilknytning er ikke greitt.

Ja, snuten får tilgang på teledata, innsyn i kontoer osv, men det å sitte på telefonen er en helt annen verden med tanke på informasjonsdybde.

Fjerne telefonen fra regnestykket er tilnærmet obligatorisk hvis en likvidering er planlagt tenker jeg.

Det er der jeg var inne på teorien hvor GM mulig skulle utføre skremselsskudd ref Modum, men endte opp med å treffe han i stedet. Hvis dette er planlagt likvidering så er det enten dårlig uført om mobil ligger igjen, ellerså er dette planlagt av en/fler med psykiatri relatert bakgrunn som ikke tenkte tanken på å ta med seg mobil. Nærmest et sånn type hatforhold mot J hvor det viktigste no matter what var at han skulle dø.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in