Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-05, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Takk!
"Hvordan kom de to østerdølene seg fra Hønefoss til drapsstedet?
– Vi jobber med å avklare det. Vi jobber med å gå gjennom det materialet vi har samlet inn, men vi er ikke ferdig med det, sier Kostveit."
Fetad: Er dette eventuelt kun en hypotese?

Og hva med dette? "– Blant annet naboer og andre som kan bekrefte at han var hjemme på dødstidspunktet. Det var en konkret navngitt person som skal ha vært på besøk hos ham da drapet skjedde"

Stusset over det selv.. Første nyhetssaken som ble publisert hevdet han å «ha vært hjemme og sovet, hvilket er vanskelig å få bekreftet» - men senere artikler sier han mener at dette plutselig kan bekreftes av noen likevel? Hm.. Lukter litt shady.
Citera
2023-10-05, 13:45
Medlem
Citat:
Hvis 30-åringen fra Elverum ikke var på drapsstedet, kan det eventuelt ha vært slik at en av GM brukte vedkommendes bil og at politiet derfor eventuelt kan ha blitt villedet til å tro at 30-åringen var på drapsstedet på drapsdagen?

"30-åringen fra Elverum som er siktet for drapet på Jonas Aarseth Henriksen er fengslet i fire nye uker, viser kjennelsen fra Ringerike, Asker og Bærum tingrett."
" Han har knyttet seg til et par hendelser knyttet til hærverk, ifølge forsvareren, men knytter seg ikke til drapsåstedet og hevder han har alibi."
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...-widget-latest

Ja..? For dersom det hadde vært bevis på at han hadde vært der hadde han vel blitt siktet på drapet nå eller?
Citera
2023-10-05, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0rvuz
Slik det fremstår i media, virker det som om MGM1 & 2 foreløpig kun er knyttet til å ha møtt MGM3 rett i forkant av drapet (må sikkert være natt til - mtp dødstidspunktet). Videre virket dette å ikke være på selve åstedet, men et sted i Hønefoss.

Rettelse: « Alle tre skal ha møttes like ved Hønefoss i august, ifølge teledata politiet har innhentet». Står ikke spesifikt hvilken dag.
Takk for informasjon!
Citat:
Stusset over det selv.. Første nyhetssaken som ble publisert hevdet han å «ha vært hjemme og sovet, hvilket er vanskelig å få bekreftet» - men senere artikler sier han mener at dette plutselig kan bekreftes av noen likevel? Hm.. Lukter litt shady.
Takk!
Kanskje politiet ikke har funnet ut hvem av de 5 MGM som eventuelt var på åstedet da drapet ble begått?
04.10.2023. "– Vi har ikke konkludert med hvilke roller de ulike har, men vi har en formening, har politiinspektør Kostveit til VG."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...aere-til-stede
Citat:
"- Har pågrepet de mest sentrale.
Politiet mener å vite hvilke roller de fem siktede skal ha hatt i drapet på Jonas Aarseth Henriksen (30). De utelukker ikke flere pågripelser, men anser at de har kontroll på «de mest sentrale»."

"Politiets teori er at han ble lurt til hytta, enten av noen som kjenner ham eller under dekke av at han skulle utføre arbeid der. Her skal han ha blitt skutt. - Vi har en formening om hvem det er som lurte ham til hytta, men jeg kan ikke gå i detaljer rundt det, sier politiinspektøren."
https://www.dagbladet.no/nyheter/har...trale/80284932

Citat:
"Politiet om Jonas-drapet: Flere involvert i planleggingen og gjennomføringen.
Politiet mener flere av de fem siktede kan knyttes til både planleggingen og utførelsen av drapet på Jonas Aarseth Henriksen (30)."
https://www.nrk.no/norge/politiet-om...gen-1.16581657
...
Senast redigerad av z-z-z 2023-10-05 kl. 13:53.
Citera
2023-10-05, 13:56
Medlem
Citat:
Kuba = FP?

Stemmer
Citera
2023-10-05, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ano975
Ja..? For dersom det hadde vært bevis på at han hadde vært der hadde han vel blitt siktet på drapet nå eller?
Er ikke alle de 5 MGM siktet for drap eller medvirkning til drap?
Citera
2023-10-05, 14:03
Medlem
Nå har jeg endelig fått hørt siste episode av Avhørt. Det er trist og tragisk at JAH ble drept, men Avhørt maler jo han som en helgen? Ikke et negativt ord om Jonas - kun positive ting om hvordan han var og alt det fine han har gjort for andre.
Dette må være taktisk fra deres side, da JAH ikke bare har rent mel i posen. Jeg synes det blir for dumt av Avhørt å ikke fortelle den fulle sannheten. Ja, Jonas var en blid og hyggelig kar, men han har ikke alltid vært mors beste barn han heller.

Og jeg måtte le når KØS ikke kunne snakke fordi han var på trening. Noen saker forandrer seg aldri. 😄
Citera
2023-10-05, 14:03
Medlem
Citat:
Takk for informasjon!

Takk!
Kanskje politiet ikke har funnet ut hvem av de 5 MGM som eventuelt var på åstedet da drapet ble begått?
04.10.2023. "– Vi har ikke konkludert med hvilke roller de ulike har, men vi har en formening, har politiinspektør Kostveit til VG."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...aere-til-stede

Kan godt hende de ikke har klart å finne ut av det - eller at informasjon blir holdt tilbake fra allmenheten ifht dette, akkurat nå. MEN, jeg kan ikke se for meg hvilken rolle RM har i dette dersom han ikke var tilstede ved hytta. Han tidligere dom tatt i betraktning, så virker han mer som én som ble satt til å være delaktig i det som skulle skje ved hytta. Forstår ikke hva annet han liksom skal ha vært med på. Er samtidig spent på om enten KV og RF - eller begge, har en relasjon til ØH fra tidligere. En vel veldig spesielt å bare oppsøke to random karer som er på «bursdagstur» til Hønefoss, og få de med på tagging/hærverk..? 🙈 Eller kan deres rolle ha vært å skaffe våpen, sett i lys av at de satt inne for et våpenran begge to. Disse våpnene ble vel aldri funnet?
Citera
2023-10-05, 14:13
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelia2023
Nå har jeg endelig fått hørt siste episode av Avhørt. Det er trist og tragisk at JAH ble drept, men Avhørt maler jo han som en helgen? Ikke et negativt ord om Jonas - kun positive ting om hvordan han var og alt det fine han har gjort for andre.
Dette må være taktisk fra deres side, da JAH ikke bare har rent mel i posen. Jeg synes det blir for dumt av Avhørt å ikke fortelle den fulle sannheten. Ja, Jonas var en blid og hyggelig kar, men han har ikke alltid vært mors beste barn han heller.

Og jeg måtte le når KØS ikke kunne snakke fordi han var på trening. Noen saker forandrer seg aldri. 😄

Det ble vel sagt ganske tidlig i saken at politiet hadde gitt Avh*rt-folkene noen føringer
om hva de kunne fortelle og ikke. Så ja, jeg tenker også det er taktisk. Politiet vil nok helst slippe
å innrømme det hvis han var informant for dem, og at denne virksomheten bidro til at han
ble drept. Jeg vet jo selvsagt ikke om dette er tilfelle, men har bange anelser.

Det vil jo vise seg når det tas ut tiltale og saken kommer for retten. Så får vi se om
påtalemyndigheten begjærer deler av rettssaken lukket, slik det ble gjort bl.a. i sakene
mot Jensen og Cappelen.
Citera
2023-10-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg har vært borti narkokriminelle som fikk tak i opplysninger om hvem politiet hadde i kikkerten.
De hadde navnelister de på ett eller annet vis hadde fått tak i. Han jeg kjente var smådealer og fikk
besøk en dag av en fyr som ba ham ligge lavt en stund. Mener det var HA som sto bak nettverket.

Så jeg tenker bare at hvis det er en større operasjon på gang, og disse folkene er del av et større
nettverk, så kan det tenkes at de har et lignende "varslingssystem".

Jeg tror mer på narkotysterdrap enn sjalusidrap. Men at bakmenn har bedt "småfolk" gjøre jobben.
De vi nå kjenner som siktede kan ha blitt truet eller tvunget til å drepe JH.

Tror ikke at det gjelder sjalusi alene, jeg heller. Altså, hvem f får med seg fire andre personer på å gjøre så mye dritt mot én person over så lang tid - for så til slutt å ta livet av han, fordi man er sjalu over en tidligere kjærlighetsrelasjon mange år tilbake i tid. Når vedkommende nå åpenbart har gått videre og er i et annet forhold? Faktisk hadde JAH hatt to forhold i etterkant av dette. Hadde det vært kompisen min som var så sjalu, hadde jeg heller anbefalt han en time til samtaleterapi. Så dette må være en blanding av flere «småmotiver», hvor alle de involverte er bitre for noe på hver sin kant - som har blitt til en del av en sammensvergelse og en heksejakt. Eller så må det være en del av noe langt større.
Citera
2023-10-05, 14:17
Medlem
Citat:
Kan godt hende de ikke har klart å finne ut av det - eller at informasjon blir holdt tilbake fra allmenheten ifht dette, akkurat nå. MEN, jeg kan ikke se for meg hvilken rolle RM har i dette dersom han ikke var tilstede ved hytta. Han tidligere dom tatt i betraktning, så virker han mer som én som ble satt til å være delaktig i det som skulle skje ved hytta. Forstår ikke hva annet han liksom skal ha vært med på. Er samtidig spent på om enten KV og RF - eller begge, har en relasjon til ØH fra tidligere. En vel veldig spesielt å bare oppsøke to random karer som er på «bursdagstur» til Hønefoss, og få de med på tagging/hærverk..? 🙈 Eller kan deres rolle ha vært å skaffe våpen, sett i lys av at de satt inne for et våpenran begge to. Disse våpnene ble vel aldri funnet?
Det med våpenkjøp er en bra teori!

Jeg har ikke oversikten over initialene til alle MGM. Er MGM3 den som møtte MGM1 og MGM2 i nærheten av Hønefoss en tid før drapet? Og er MGM3 den som kjørte den omtalte bilen i forbindelse med tagging?

Kan det ha vært slik?:
MGM1 og MGM2: Skyldig i hærverk og tagging + eventuelt våpensalg/overlevering av våpen til eventuelt MGM3 (dersom MGM3 var den MGM som de to møtte)?
Og eventuelt MGM3: Skyldig i bestilling av hærverk og tagging og organisering av hærverk og tagging?
Senast redigerad av z-z-z 2023-10-05 kl. 14:22.
Citera
2023-10-05, 14:20
Medlem
Tror heller ikke det gjelder at JAH kan ha skyldt penger (som noen har konspirert om). Han lovet ut en dusør på 50k til tips som kunne bidra til å oppklare saken. Hvorfor ikke bare da evnt. betale det han skyldte? Og hvis han ikke har fortalt hele sannheten (lagt alle kortene på bordet), hvorfor kontakte Avhørt eller utlove en dusør? Sannheten ville jo kommet for en dag uansett.. Må gjelde tysting ifht. enten bilbrannene eller narko. Hvor testingen kunne først til en «bande» som driver med slikt, evnt. de siktede.
Citera
2023-10-05, 14:22
Medlem
Citat:
Det med våpenkjøp er en bra teori!

Jeg har ikke oversikten over initialene til alle MGM. Er MGM3 den som møtte MGM1 og MGM2 i nærheten av Hønefoss en tid før drapet? Og er MGM3 den som kjørte den omtalte bilen i forbindelse med tagging?

Kan det ha vært slik?:
MGM1 og MGM2: Skyldig i hærverk og tagging + eventuelt våpensalg/overlevering av våpen til eventuelt MGM3 (dersom MGM3 var den MGM som de to møtte)?
Og eventuelt MGM3: bestilling av hærverk og tagging og organisering av hærverk og tagging?

Korrekt at MGM3 er Hønefoss-mannen som var involvert i tagging. Mulig teori det ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in