Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Jo, det är nog en logik som passar även det logiska statistiksnillet Trollkarlspelle att om män får bättre resultat än kvinnor i många idrottsgrenar och oftare driver företag så är nog studier som visar att kvinnliga kirurger har högre överlevandegrad och färre komplikationer felaktiga.
Eller hur, Pelle?
Varför pratar du om mig istället för med mig? Logiken är enkel: Bevisningen att män är bättre på vissa sporter går inte att förneka. Det bygger på starka mekanismer (jämför Usain Bolt med den bästa kvinnliga 100M löparen exempelvis). Jag avfärdade 2 av dina källor på helt korrekta grunder. Det är statistik 101. Det är inga komplicerade grejer att förstå i teorin åtminstone.
Illustration:
Hypotes: Du tror att variabel X (könet) är kausalt kopplat till variabel Y (antalet komplikationer till följd av operationer). Kausalitet antyder att manipulerar du X-variabeln så kommer det ske en förändring i Y-variabeln när allting annat hålls lika.
Enklare förklarat: Du tror att när man sätter kvinnor som kirurger när allt annat hålls lika så sker det en minskning i antalet komplikationer, dvs. könet leder direkt till minskningen (kausalitet).
Falsk association: När man tror att X är associerat med Y fast det beror på att en tredje variabel (confounder) är kopplat till X och Y vilket gör att det ser ut som att X är associerat med Y fast det inte är så.
Giltig association: När X är associerat med Y och det inte beror på tredje variabler (confounders), samt inte beror på partiskhet eller slumpen.
Det är detta dilemma som du har framför dig. Det går inte att slå fast en giltig association ens då tredje variabler (confounders) inte har uteslutits.