2023-09-03, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Snarare så avsade män sin "biologiska" roll för några tusen år sen och överlät allt sådant på kvinnor att ta hand om själva, för att ägna sig åt att slåss, supa och röva.

Nu när kvinnor fått nog, och krävd samma möjligheter som samhället gett män till egen försörjning etc.
så ja, då står vissa män kvar utan att fatta vad som hänt.

Kvinnor har aldrig tagit hand om sig själva. Utan män skulle du inte ens kunna skriva ditt trams här.
Citera
2023-09-03, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Kvinnor har aldrig tagit hand om sig själva. Utan män skulle du inte ens kunna skriva ditt trams här.
Kvinnor har alltid kunnat ta hand om sig själva, OCH om barn, OM de fått lov till det.

Och tittar du dig omkring i vårt samhälle så är de grupper som inte klarar uppgiften "ta hand om sig själva" oftast dominerat av män.
kriminella, droganvändare, hemlösa, betygslösa etc..domineras av män.
Citera
2023-09-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kvinnor har alltid kunnat ta hand om sig själva, OCH om barn, OM de fått lov till det.

Och tittar du dig omkring i vårt samhälle så är de grupper som inte klarar uppgiften "ta hand om sig själva" oftast dominerat av män.
kriminella, droganvändare, hemlösa, betygslösa etc..domineras av män.

Du skulle leva i en grotta utan män.
Allt som du tar för givet är skapat av män och du har bara åkt på en räkmacka.
Citera
2023-09-03, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jo, det är nog en logik som passar även det logiska statistiksnillet Trollkarlspelle att om män får bättre resultat än kvinnor i många idrottsgrenar och oftare driver företag så är nog studier som visar att kvinnliga kirurger har högre överlevandegrad och färre komplikationer felaktiga.

Eller hur, Pelle?

Varför pratar du om mig istället för med mig? Logiken är enkel: Bevisningen att män är bättre på vissa sporter går inte att förneka. Det bygger på starka mekanismer (jämför Usain Bolt med den bästa kvinnliga 100M löparen exempelvis). Jag avfärdade 2 av dina källor på helt korrekta grunder. Det är statistik 101. Det är inga komplicerade grejer att förstå i teorin åtminstone.

Illustration:

Hypotes: Du tror att variabel X (könet) är kausalt kopplat till variabel Y (antalet komplikationer till följd av operationer). Kausalitet antyder att manipulerar du X-variabeln så kommer det ske en förändring i Y-variabeln när allting annat hålls lika.

Enklare förklarat: Du tror att när man sätter kvinnor som kirurger när allt annat hålls lika så sker det en minskning i antalet komplikationer, dvs. könet leder direkt till minskningen (kausalitet).

Falsk association: När man tror att X är associerat med Y fast det beror på att en tredje variabel (confounder) är kopplat till X och Y vilket gör att det ser ut som att X är associerat med Y fast det inte är så.

Giltig association: När X är associerat med Y och det inte beror på tredje variabler (confounders), samt inte beror på partiskhet eller slumpen.

Det är detta dilemma som du har framför dig. Det går inte att slå fast en giltig association ens då tredje variabler (confounders) inte har uteslutits.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-09-03 kl. 18:50.
Citera
2023-09-03, 18:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Varför pratar du om mig istället för med mig? Logiken är enkel: Bevisningen att män är bättre på vissa sporter går inte att förneka. Det bygger på starka mekanismer (jämför Usain Bolt med den bästa kvinnliga 100M löparen exempelvis). Jag avfärdade 2 av dina källor på helt korrekta grunder. Det är statistik 101. Det är inga komplicerade grejer att förstå i teorin åtminstone.

Illustration:

Hypotes: Du tror att variabel X (könet) är kausalt kopplat till variabel Y (antalet komplikationer till följd av operationer). Kausalitet antyder att manipulerar du X-variabeln så kommer det ske en förändring i Y-variabeln när allting annat hålls lika.

Enklare förklarat: Du tror att när man sätter kvinnor som kirurger när allt annat hålls lika så sker det en minskning i antalet komplikationer, dvs. könet leder direkt till minskningen (kausalitet).

Falsk association: När man tror att X är associerat med Y fast det beror på att en tredje variabel (Z) är kopplat till X och Y vilket gör att det ser ut som att X är associerat med Y fast det inte är så.

Giltig association: När X är associerat med Y och det inte beror på tredje variabler, samt inte beror på partiskhet eller slumpen.

Det är detta dilemma som du har framför dig. Det går inte att slå fast en giltig association ens då tredje variabler (confounders) inte har uteslutits.
Precis, det går inte att förneka att män är bättre på vissa sporter och kvinnor på andra.

Vad säger du om logiken att eftersom män är bättre på vissa sporter är de nog bättre kirurger också? Jag tror att den passar dig nämligen.
Citera
2023-09-03, 18:53
Medlem
Citat:
Precis, det går inte att förneka att män är bättre på vissa sporter och kvinnor på andra.

Vad säger du om logiken att eftersom män är bättre på vissa sporter är de nog bättre kirurger också? Jag tror att den passar dig nämligen.

Definiera bättre.
Citera
2023-09-03, 19:01
Avslutad
Citat:
Definiera bättre.
Den definition som du använde för att komma fram till att kvinnor inte alls enligt studier är bättre kirurger.
Citera
2023-09-03, 19:13
Medlem
Citat:
Den definition som du använde för att komma fram till att kvinnor inte alls enligt studier är bättre kirurger.

Logisk tankevurpa igen. Att något är obevisat är inte samma sak som att säga att det är falskt. Det är två helt olika saker. Jag sa aldrig att det var falskt.

Jag sa att de 2 studierna som jag tittade på som du skickade, slår inte fast det du tror att de gör och jag har förklarat varför.

Se mitt tidigare inlägg:

Citat:
Klicka
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-09-03 kl. 19:15.
Citera
2023-09-03, 19:16
Avslutad
Citat:
Logisk tankevurpa igen. Att något är obevisat är inte samma sak som att säga att det är falskt. Det är två helt olika saker. Jag sa aldrig att det var falskt.

Jag sa att de 2 studierna som jag tittade på som du skickade, slår inte fast det du tror att de gör och jag har förklarat varför.

Se mitt tidigare inlägg:

Jag frågade vad du tyckte om logiken att eftersom män är bättre på vissa sporter så är de nog bättre kirurger också?
Citera
2023-09-03, 19:20
Medlem
Citat:

Citat:
Jag frågade vad du tyckte om logiken att eftersom män är bättre på vissa sporter så är de nog bättre kirurger också?

Jag har inte tittat igenom om män är bättre på kirurgi. Du verkar även ha svårt att ta när du gör misstag. Du sa att jag hade sagt något som inte stämmer.
Citera
2023-09-03, 19:24
Avslutad
Citat:
Jag har inte tittat igenom om män är bättre på kirurgi. Du verkar även ha svårt att ta när du gör misstag. Du sa att jag hade sagt något som inte stämmer.
Jag frågade inte vad du trodde om män och kirurgi, jag frågade vad du tyckte om logiken.
Citera
2023-09-03, 19:27
Medlem
Citat:
Jag frågade inte vad du trodde om män och kirurgi, jag frågade vad du tyckte om logiken.

Det är inget argument, nej. Logiken är inte vattentät. Men om vi ponerar att det finns en gemensam mekanism som är en tänkbar förklaring till varför det är så + en massa andra bevis så stärker det ju kopplingen.

Är du nöjd nu? Men män kan vara sämre på något även fast de är bättre på annat.

Grunden i deduktiv logik är premisser + slutsatser där du har både validity och soundness, helst båda. Ibland kan en premiss vara subjektiv dock (en personlig ståndpunkt), vilket försvårar att uppnå soundness.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in