2023-09-03, 17:39
Medlem
Som sanna sossar och det nya sossepartiet väljer tydligen moderaterna att pausa sänkningar istället för att genomföra, och därmed vinner sossesossarna nästa val, tragiskt då Sverige verkligen skriker efter radikala skattesänkningar och nedskärningar inom offentlig sektor. Värdelöst av kort-kuken Ulf.
Citera
2023-09-03, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Regeringen följer kommunisternas råd och höjer inkomstskatten.
Grattis alla korkade moderatväljare, bidrag till somalier är viktigare än sänkt skatt för arbetande svenskar.

https://www.svd.se/a/Kn9jVe/regeringens-besked-brytpunkten-hojs-inte

Väl fan ingen överraskning- bortsett massinvandringen så skall gåvorna till Ukraina betalas och satsningarna på försvaret- EU avgiften mm. Om Sverige blir Nato medlem (vilket är ett stort om) så väntar även där mer utgifter.

När en moderat regeringen t.o.m. tvingas höja skatterna så talar det om läget- dessa alla privatiseringar där företagen skall göra vinst på medborgarna måste också betalas
Citera
2023-09-03, 17:43
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det handlar om höjning av brytpunkten för statlig skatt som nu inte höjs. Är idag ca 51000kr och skulle ha höjts till ca 57000kr.

Konstigt att man plötsligt kan hoppa över en sån här sak när uppräkningen av reduktionsplikten var mer eller mindre omöjlig att stoppa.

Får väl hoppas att vi höginkomsttagare får kompensation på något annat håll då eller att uppräkningen blir dubbel nästa år.

Ja, vi får låga räntor som de fattigaste tvingas betala i form av högre mat och bränslepriser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Okej... Jag har 25000 kvar till brytpunkten, jag lär inte behöva oroa mig för den skattehöjningen.

Inte nu nej, men i framtiden.
Läs mitt inlägg igen.
Citera
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis blir det en höjning då skatten blir högre än om man justerat skattesatsernas för inflationen precis som man gjort med bidrag.

Det krävs en lönehöjning också, annars blir inte skatten högre, man kan gå ner i arbetstid istället för att få ner marginalskatten, det är just det som är problemet, folk arbetar mindre när skatterna är höga.
Citera
2023-09-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Väl fan ingen överraskning- bortsett massinvandringen så skall gåvorna till Ukraina betalas och satsningarna på försvaret- EU avgiften mm. Om Sverige blir Nato medlem (vilket är ett stort om) så väntar även där mer utgifter.

När en moderat regeringen t.o.m. tvingas höja skatterna så talar det om läget- dessa alla privatiseringar där företagen skall göra vinst på medborgarna måste också betalas

Klart det är en överraskning när vår ekonomi går minus.
Då ska man stimulera den, inte göra det svårare.
Citera
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
50% av lönen ÖVER 600.000 kr.

All respekt för att du räknar bort sociala avgifter, men de har 1:1-förhållande till din pension och din sjukpenning, om du inte dör vid 65. Så rimligast är egentligen att lägga på denna avgift på din lön, fast du ser inte den innan du blir sjuk eller gammal.

Länder som ser rika ut på pappret till USA Schweiz Japan har minimala pensioner och i Japan jobbar 80-åringar.
Vad jag vet finns det inte ett sparkonto för mig någonstans där mina arbetsgivaravgifter sparas tills jag går i pension, dessutom är en tredjedel av arbetsgivaravgiften en ”allmän löneavgift” som inte är kopplad till någon social avgift eller pension alls utan är 100% en vanlig skatt. Arbetsgivaravgiften går rakt in i statskassan precis som alla andra skatter, att vi har valt att ha ett pensionssystem och ersättningar när man är sjukskriven ändrar inte att arbetsgivaravgiften är en skatt.
Citera
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
T.ex så har ju Danmark ett skattetryck som är högre än Sverige,tack vare Alliansens skatteväxlingar:

Fast det där är inte sant.
Många skatter i Europa klassas som "avgifter" i Sverige.
Samma sak, men ingen skatt.

Exempelvis "kommunal fastighetsavgift" etc.
Citera
2023-09-03, 17:46
Medlem
vonfnass avatar
Var är världen på väg?!
Regeringen sänker inte sktten, och bara häromdagen ville S sänka skatten för alla.
Citera
2023-09-03, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonfnas
Var är världen på väg?!
Regeringen sänker inte sktten, och bara häromdagen ville S sänka skatten för alla.

Regeringen måste ju göra tvärtemot vad S säger, annars skulle folk tror att S regerar som opposition.
Citera
2023-09-03, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Klart det är en överraskning när vår ekonomi går minus.
Då ska man stimulera den, inte göra det svårare.

Nu när man under ca 14 år tryck in steroider i ekonomin även under högkonjunkturen så finns det inte så mycket mer att ta på. Det kommer inte ske några är räntesänkningar på lång sikt, och matpriserna kommer troligen aldrig att återgå till vad det var. Svenskarna får nu betala för det överflöd de haft under några år, även om stora delar av det överflödet hamnade hos de absolut rikaste
Citera
2023-09-03, 17:51
Medlem
Judgments avatar
Jag har sagt det förr och jag säger det igen - det spelar ingen roll vilket parti man röstar på, för i slutändan är det inte politiker som bestämmer vad som ska ske i Sverige, utan den familjen med mest inflytande i ekonomin, börjar på W. Alla politiker är korrupta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in