2023-09-03, 17:24
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ah, ok. Kan man se det utan att behöva betala 500 kr?

Kostar väl max 200 kr hos Discovery, då kan du se alla matcher som pågår, har pågått samt massa annat smått och gott från sportvärlden, annars brukar det finnas diverse live-streams på tuben.

Men för att inte bli helt OT så måste jag ändå lyfta fram Persa, trots hans fadäs idag så tycker jag han gör det grymt med medalj på varje mästerskap samt stoltserar med svenska flaggor, hattar och horn vid varje lopp typ, och trots det tycker jag inte han får den cred han förtjänar.

Så, vikingahatten av för honom.
2023-09-03, 17:27
Medlem
FNLSs avatar
Får det till 14-8 till Sverige i individuella grensegrar och 10-9 till Sverige i laggrensegrar. Vad man nu räknar. Åalltså det förstnämnda at duplantis vann stavhoppet men det andra att Finland vann staven med 12-10
2023-09-03, 17:29
Medlem
Vad innebär grenseger? Att en från det vinnande laget kom etta i den grenen eller att det vinnande laget fick flest poäng totalt i den grenen?
2023-09-03, 17:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Något som hörde dagens publiksiffra?

Synd att det var så skralt med publik på läktarna. I Finland så drar väl alltid ”Ruotsi-ottelu” mycket mer publik. Idag gick det dessutom inte att skylla på dåligt väder.
17000 sa dom på finsk tv. Svensk friidrott är påväg åt fel håll så det är inte så konstigt att publiken sviker. Finns några få ljusglimtar som Åskåg men annars inte så mycket. Gissar att detta var sista gången Sverige vann finnkampen under en lång tid framöver.
2023-09-03, 17:34
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
17000 sa dom på finsk tv. Svensk friidrott är påväg åt fel håll så det är inte så konstigt att publiken sviker. Finns några få ljusglimtar som Åskåg men annars inte så mycket. Gissar att detta var sista gången Sverige vann finnkampen under en lång tid framöver.
Hur länge sen var det finnarna vann? sverige kommer ju starkt på juniorsidan - vann väl 5 guld i junior-VM eller var det EM?
2023-09-03, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Hur länge sen var det finnarna vann?
Herrarna vann senast 2018, damerna senast 2015.
2023-09-03, 17:36
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Bra fråga!

Har du en källa?

Hur fan kan det vara oklart hur seger i landskamp beräknas?
Har det aldrig någonsin förut blivit samma poäng eller finns ingen ansvarig med minne?

Och om det är lika många "grensegrar"? Vad avgör då?
Är det ett annat "grensegrar" ?
Fram med det finstilta som hittades till slut. Visa reglerna.

Hur kan det vara statistiskt möjligt med noll oavgjorda finnkamper fram tills idag?

Av 270 avgjorda finnkamper har ingen slutat poänglika vad jag kan se. Fram tills idag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finnkampen

Flera har slutat med EN poängs skillnad vilket är desto märkligare.
Normalt ska det sluta med ett jämnt antal poängs skillnad.

FEM gånger har poängen blivit 79-78!!

"Anders Albertsson, arenachef på Ullevi, är den som kan det här om maskotar. Jo, Finnkampen har ett lodjur som heter Kalo.

- Namnet är en sammanslagning av Kal och Lo. Det är en så kallad göteborgsvits. Lodjuret togs fram som en kommersiell produkt och symbol till friidrotts-VM 1995 här i Göteborg, sedan tog Finnkampen över maskoten."
Senast redigerad av gofigur 2023-09-03 kl. 17:43.
2023-09-03, 17:48
Medlem
Crapmagics avatar
Varför går det inte att kolla på SVT play?
2023-09-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Bra fråga!

Har du en källa?

Hur fan kan det vara oklart hur seger i landskamp beräknas?
Har det aldrig någonsin förut blivit samma poäng eller finns ingen ansvarig med minne?

Och om det är lika många "grensegrar"? Vad avgör då?
Är det ett annat "grensegrar" ?
Fram med det finstilta som hittades till slut. Visa reglerna.
Jag förutsätter att det är samma regler som i lag-EM och lag-SM. Så det är knappast oklart. Men någon källa har jag inte. Den får du leta upp själv. Mig spelar det ingen roll om du tror mig eller inte.
Själv tycker jag för övrigt att oavgjort kan få vara oavgjort. Det rör sig ju inte om vidareavancemang eller nedflyttning.
Senast redigerad av Nossenos 2023-09-03 kl. 17:56.
2023-09-03, 18:00
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Varför går det inte att kolla på SVT play?

Vill du hela dagens program i efterhand, så kan du det här
2023-09-03, 18:04
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Vill du hela dagens program i efterhand, så kan du det här
Egentligen inte, jag vill kunna spola tillbaka sändningen på TVn eller börja om, men tyvärr är Finnkampen gråfärjad, dom har ännu? inte rättigheterna
2023-09-03, 18:07
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Jag förutsätter att det är samma regler som i lag-EM och lag-SM. Så det är knappast oklart. Men någon källa har jag inte. Den får du leta upp själv. Mig spelar det ingen roll om du tror mig eller inte.

Vad bara du säger behöver jag inga källor på.
Nu säger ALLA att det är grensegrar som gäller. Men de säger inget mer.

Nyfikna människor undrar hur reglerna ser ut och t.ex. vad som gäller om antalet grensegrar skulle vara lika.
Men den stora mätta massan tar bara emot den sparsamma infon de erbjuds och fortsätter käka mer popcorn.
De nyfikna vill veta allt av värde.

Här är reglerna för Lag-EM
https://www.friidrott.se/tavling-lan...r-lag-em-2023/

Jag tror dock inte att Finnkampens regler tagit efter Lag-EMs regler...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in