2023-09-03, 17:21
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Du får läsa ordentligt. Det är den sammantagna välfärden jag syftar på. En vanlig sjuksköterska har 70000 sek i lön i Danmark. Pensionerna är bättre. Skolan är bättre. Mindre brott. Renare. En börs som går bra. Sverige sjunker som en sten.

Se på svenskarna. Pensionerna är näst sämst i hela Europa idag. Nu går det heller inte jobba för att tjäna pengar längre. All välfärd dyker. Mord o knivhugg vareviga dag. Upplopp och etrianska inbördeskrig.
Svensken står med öppen mun och tittar. Nä stanna här du, för du är verkligen ingen brain drain
Mig behöver du inte övertyga. Jag lämnade Sverige på 90-talet.
Citera
2023-09-03, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Varför ska bara folk som redan har rejält med pengar slippa undan?

Höj jobbskatteavdraget istället vetja.

Det skall också ändras såklart! 👍🏻
Citera
2023-09-03, 17:23
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Exakt. För en gångs skull gör Moderaterna något vettigt och låter de med inkomster över 51k betaka lite mer i skatt, vilket de har råd med! Låginkonsttagarna har inga marginaler i dag. Deras skatt kan helt enkelt inte höjas nu. När vi har hög inflation drabbar det även stat och kommun, pengarna måste in.
”Har råd med”, ja visst, vi som tjänar en bit över 51k sek i månaden är inte direkt fattiga men det är rätt jävla provocerande när man får behålla mindre än hälften av lönen. Räknar man med arbetsgivaravgiften betalar jag i runda slängar 55 tusen i skatt och får behålla 51 tusen. Det är helt bizzart mycket, jag förstår att du tycker att någon annan än du skall betala men du kan väl inte på fullt allvar tycka att det är rättvist. En lönehöjning för mig på till exempel 5000 spänn blir i stort sett meningslös då man skattar bort det mesta, jag funderar snarare på att förhandla till mig en extra semestervecka, fler tjänsteresor till roliga länder eller gå ner i tid eller liknande.

Hade tidöpartierna varit något annat än sossar med lite blå ögonskugga hade de istället rensat upp i myndighetssverige och all onödig skit som vi lägger skattepengar på och gjort en ordentlig skattereform. Dessutom skulle sänkta marginalskatter troligtvis leda till högre skatteintäkter på grund av att Sverige ligger i fel ända av lafferkurvan. Jävla sossar.
Citera
2023-09-03, 17:26
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kidnappadIRL
Myten om överlandet Danmark måste studeras djupt
T.ex så har ju Danmark ett skattetryck som är högre än Sverige,tack vare Alliansens skatteväxlingar:
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nder_efter_skattekvot
1. Frankrike Frankrike 46,1
2. Danmark Danmark 44,9
3. Belgien Belgien 44,8
4. Sverige Sverige 43,9
Citera
2023-09-03, 17:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Bara ännu mera som går bort i skatt. Kolla priserna i Danmark.
Var i Danmark i somras. Hm, min uppfattning är att folk hade det bättre i Danmark än Sverige. Tveklöst
Citera
2023-09-03, 17:29
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
”Har råd med”, ja visst, vi som tjänar en bit över 51k sek i månaden är inte direkt fattiga men det är rätt jävla provocerande när man får behålla mindre än hälften av lönen.
50% av lönen ÖVER 600.000 kr.

All respekt för att du räknar bort sociala avgifter, men de har 1:1-förhållande till din pension och din sjukpenning, om du inte dör vid 65. Så rimligast är egentligen att lägga på denna avgift på din lön, fast du ser inte den innan du blir sjuk eller gammal.

Länder som ser rika ut på pappret till USA Schweiz Japan har minimala pensioner och i Japan jobbar 80-åringar.
Senast redigerad av Barents 2023-09-03 kl. 17:31.
Citera
2023-09-03, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av freed00m0fspeech
Har man råd med bil så överlever man ändå.

Det är ränteavdraget som ska höjas!
Tänkte mer på att transportnäringen blöder pga de höga bränslepriserna. Är tyvärr inte bara bilar som går på bränsle.

Ränteavdraget gynnar väl enbart blt med höga lån? Alla som har bolån ska t.ex klara av räntor på 7%, annars får man sälja och hyra boende istället.
Citera
2023-09-03, 17:31
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
”Har råd med”, ja visst, vi som tjänar en bit över 51k sek i månaden är inte direkt fattiga men det är rätt jävla provocerande när man får behålla mindre än hälften av lönen. Räknar man med arbetsgivaravgiften betalar jag i runda slängar 55 tusen i skatt och får behålla 51 tusen. Det är helt bizzart mycket, jag förstår att du tycker att någon annan än du skall betala men du kan väl inte på fullt allvar tycka att det är rättvist. En lönehöjning för mig på till exempel 5000 spänn blir i stort sett meningslös då man skattar bort det mesta, jag funderar snarare på att förhandla till mig en extra semestervecka, fler tjänsteresor till roliga länder eller gå ner i tid eller liknande.

Hade tidöpartierna varit något annat än sossar med lite blå ögonskugga hade de istället rensat upp i myndighetssverige och all onödig skit som vi lägger skattepengar på och gjort en ordentlig skattereform. Dessutom skulle sänkta marginalskatter troligtvis leda till högre skatteintäkter på grund av att Sverige ligger i fel ända av lafferkurvan. Jävla sossar.
Glöm inte momsen.
Din köpkraft är drygt 40.000.
Citera
2023-09-03, 17:33
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Regeringen följer kommunisternas råd och höjer inkomstskatten.
Grattis alla korkade moderatväljare, bidrag till somalier är viktigare än sänkt skatt för arbetande svenskar.

https://www.svd.se/a/Kn9jVe/regeringens-besked-brytpunkten-hojs-inte
Moderaterna höjer skatterna och S vill sänka skatterna.
Allså vad fan är detta. Varför ska man rösta ens?
Citera
2023-09-03, 17:35
Medlem
Antedeluvians avatar
Så, frågan är, vilket parti ska man rösta på om man vill att skatterna ska sänkas? Sociala skyddsnäten ger jag fan i - men de som sitter i rullstol eller blir skadade på jobbet kan jag tänka mig betala för. Vad kostar det, 5% av skatteintäkterna?
Citera
2023-09-03, 17:37
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Glöm inte momsen.
Din köpkraft är drygt 40.000.
För att inte tala om när jag vill köpa en flaska gott vin eller tanka bilen. Hur i helvete kan någon tycka att det här är rimligt?
Citera
2023-09-03, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antedeluvian
Så, frågan är, vilket parti ska man rösta på om man vill att skatterna ska sänkas? Sociala skyddsnäten ger jag fan i - men de som sitter i rullstol eller blir skadade på jobbet kan jag tänka mig betala för. Vad kostar det, 5% av skatteintäkterna?

5% låter allt för högt. Det är nog tal om lägre än 1%.

På tal om att det ej justeras så kommer ju detta på sikt leda till att sossarna senare också struntar i att justera. Då kan de peka på att "högern" gjorde samma sak....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in