2023-09-03, 12:51
Medlem
Kollar på budgivningar i en av större städerna. Många högsta bud 500k -1 milj under utgångspris. Aldrig sett detta så konsekvent innan. Undrar om de kommer att säljas? Annars kommer utbudet vara enormt om några månader. Spännande tider.
Citera
2023-09-03, 12:53
Medlem
Dr.Judensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
De som ska prioriteras är pensionärerna. Det är den grupp som blivit absolut mest blåsta och behandlade som skit. Samtidigt som de tillhör de sista generationerna som kan hävda att de bidrog till att bygga Sverige mer än att rasera landet. Övriga får leva på existensminimum och lära sig rätta mun efter matsäck.
Skämtar du aprilo ? Ska generation värdelös ha ännu mer ? De som röstat för massinvandring för att pumpa sina bostäders värde utan hänsyn till framtida generationer ? De stackars gråhåren som är ute och kör nonstop på dagtid?
De geriatriska vrak som fyller lunchställena dagtid när resten jobbar ?
De som glider runt i concorde-husbilar i miljonklassen ?
Snarare återinför ättestupan för dessa, den livslånga festen är slut.

De som drabbas av nergången är tyvärr unga som köpt sin första kåk till överpris av ovan nämnda grupp samt gamla skrällen som liksom-fb som sett amortering som ett tvångssparande.
Blir inte så "mumma" längre när man inte kan leva på nästa generations slit.

Fuckem. Jag bjuder halva priset för deras ruttna gamla hus.
Senast redigerad av Dr.Judenstein 2023-09-03 kl. 12:56.
Citera
2023-09-03, 12:55
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
De hade samma skyldighet att ta ansvar för sin ekonomi som de spm tagit stora bolån

Givetvis men deras möjligheter att förstå vilken beredskap de behövde ha skiljer enormt mot 2000-talets bolånetagare. De har rakt igenom gått helt emot ett alldeles färskt facit som både deras föräldrar samt mor- och farföräldrar kunnat berätta om. 2000-talets bolånetagare är rakt igenom en extremt sällsynt grupp av puckon ur precis alla ekonomiska perspektiv.
Citera
2023-09-03, 12:59
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Judenstein
Skämtar du aprilo ? Ska generation värdelös ha ännu mer ? De som röstat för massinvandring för att pumpa sina bostäders värde utan hänsyn till framtida generationer ? De stackars gråhåren som är ute och kör nonstop på dagtid?
De geriatriska vrak som fyller lunchställena dagtid när resten jobbar ?
De som glider runt i concorde-husbilar i miljonklassen ?
Snarare återinför ättestupan för dessa, den livslånga festen är slut.

De som drabbas av nergången är tyvärr unga som köpt sin första kåk till överpris av ovan nämnda grupp samt gamla skrällen som liksom-fb som sett amortering som ett tvångssparande.
Blir inte så "mumma" längre när man inte kan leva på nästa generations slit.

Fuckem. Jag bjuder halva priset för deras ruttna gamla hus.

Hahaha JA! Det du räknar upp är dock samma idioti och mer därtill som återfinns hos övriga nämnda grupper, utom invandrare/migranter som ändå av förklarliga skäl ska ligga sist på nödhjälpslistan.

De pensionärer som sitter på ett hus, troligen avbetalt, säljer nog gärna sitt hus för halva priset till dig, det är deras avkommor som vägrar låta det ske.
Citera
2023-09-03, 13:01
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
De som ska prioriteras är pensionärerna. Det är den grupp som blivit absolut mest blåsta och behandlade som skit. Samtidigt som de tillhör de sista generationerna som kan hävda att de bidrog till att bygga Sverige mer än att rasera landet. Övriga får leva på existensminimum och lära sig rätta mun efter matsäck.

Blåsta? Pensionärerna har det väl ganska bra? Bor i BRF/villor som de betalat av, köpte för billig peng på 70 och 80-talet. Pensionerna räcker gott till avgiften på lägenheten när de inte har några lån. De levde större delen av sina liv när Sverige var ett bra mycket bättre land än det är idag.

Ungdomarna är dom som är blåsta som jag ser det.
Citera
2023-09-03, 13:01
Avslutad
Undrar hur många det är som står som enda budgivare men hoppar av? Det måste vara ganska många. Vare sig det är banken som inte lånar ut eller de får kalla fötter. Rimligen så är det de som säljer små lgh som har det tuffast. Om du inte tänker bo minst 4-5 år i din lgh då hyr du nu förståss andra hand. Slut är det nog med de som köper 20-40kvm inför studier. Känslan av att boendet kanske inte går sälja med vinst efter studierna är nog inte så kul. Det är inte längre som att köpa å bo gratis. Samtidigt blir det ju omöjligt köpa större om din kontantinsats ligger låst i ditt uthyrda andrahandsboende. Du blir förpassad till att hyra själv.
Citera
2023-09-03, 13:03
Medlem
YouthOfNations avatar
En bra quote, så ni förstår vart det hela slutar:

"These three — Tight Money, Stabilized Inflation, and Geometric Inflation — were the only permissible drafts for the last act of inflation that did not violate reality. Of course, it was possible to conjure up other fanciful endings. It was possible to dream of a Saint George riding out of the mists with his magic sword to slay the dragon and leave everyone to live happily and prosperously ever after. This was just the sort of ending that people in the grip of an inflation do customarily trust in. It was just the ending which most Americans, people and government alike, were in fact trusting in. But it was totally fanciful. It belonged to the world of fairy tales and of real life. Only certain kinds of endings for the American inflation were admissible in the real world, and the Sain George ending was not among them"
Citera
2023-09-03, 13:03
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Kollar på budgivningar i en av större städerna. Många högsta bud 500k -1 milj under utgångspris. Aldrig sett detta så konsekvent innan. Undrar om de kommer att säljas? Annars kommer utbudet vara enormt om några månader. Spännande tider.

Jag rör mig i tre större städer, samma symptom där. Objekten tas bort och kommer igen, det byts mäklare, priset sänks och höjs men försäljningen uteblir. Frågan är hur många som måste sälja och om de vägrar sälja för att de förlorar handpenning eller både förlorar handpenning och blir stående med restskuld?
Citera
2023-09-03, 13:12
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Blåsta? Pensionärerna har det väl ganska bra? Bor i BRF/villor som de betalat av, köpte för billig peng på 70 och 80-talet. Pensionerna räcker gott till avgiften på lägenheten när de inte har några lån. De levde större delen av sina liv när Sverige var ett bra mycket bättre land än det är idag. Ungdomarna är dom som är blåsta som jag ser det.

Ja, blåsta. Det finns en stor grupp fattigpensionärer (ca 330 000 ligger under vad som räknas som relativ fattigdom vilket innebär att Sverige har flest i Europa) som har det riktigt eländigt. Vi har en desto större grupp pensionärer som har det riktigt glassigt och där sticker gifta par ut där hushållsinkomsten varit stabil och hög. Dock, flera av de gifta kvinnorna lever enbart bra pga männen. Utfasningen av änkepensionen förklarades vara katastrofal av samma skäl. Hur som, detta håller på att bli historia, snart kommer nya pensionärer in som redan i ungdomen fick lära sig att de ska utbilda sig för jobb och sedan jobba och försöka tjäna så mycket pengar de bara kan. Var och en har ett individuellt ansvar, att gifta sig är ej längre en lösning. Jobba heltid, bli inte sjuk, var inte hemma med barn - skaffa helst inga barn alls - så bör du inte behöva bli fattigpensionär.

Dock, jag tar mitt ansvar och tänker att mitt pensionsbesked är färskvara dvs att jag kommer få ca 70% av min inkomst när jag går i pension. Jag sparar för 50%. Frågan är: hur många gör det? Hur många litar på att dagens pensionsbesked gäller även om 30 år? Sett till hur folk resonerar när de tar bolån så tänker jag att det finns en överhängande risk att fattigpensionärerna kommer öka i antal.
Citera
2023-09-03, 13:15
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Ungdomarna är dom som är blåsta som jag ser det.

De är minst blåsta av alla. De har hela livet framför sig att fatta rätt beslut. Forftarande gäller att du har alla möjligheter att bestämma hur ditt liv ska bli om du gör vad som krävs.
Citera
2023-09-03, 13:26
Medlem
Citat:
De är minst blåsta av alla. De har hela livet framför sig att fatta rätt beslut. Forftarande gäller att du har alla möjligheter att bestämma hur ditt liv ska bli om du gör vad som krävs.

Jag förstår din poäng men du tänker helt bakvänt. Dagens pensionärer, och i mindre utsträckning deras ungar, har haft guldkantad räkmacka av aldrig tidigare skådat slag helt på dagens ungas bekostnad.

Unga idag har otroligt få möjligheter att påverka utfallet av sina liv. Det är svårt nu, och kommer bli svårare längre fram - oavsett hur duktig och ambitiös man är så räcker det inte långt. Ett snedsteg på det och de är körda. Hur ska de bo adekvat, bilda familj, bygga en framtid?
Citera
2023-09-03, 13:33
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:

Tror det är svårt för en genomsnittlig industriarbetare eller civilingenjör att fatta så bra beslut att de, om 35 år, kan bo i en helt avbetald villa lite innan pensionen som många gör.

Vad skall någon som just gått ut KTH fatta för beslut för att sitta på en obelånad villa i Danderyd, ha ett obelånat sommarhus i skärgården och ha motsvarande 35k/månaden i pension? I den sitsen sitter de flesta pensionärer som gick ut KTH i slutet av 70-talet.
Senast redigerad av bertil-the-man 2023-09-03 kl. 14:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in