2022-03-16, 16:08
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Ah ok. Hoppas att du hittar en bra kombination så småningom, inte lätt med läkemedel.
Det är svårare att ha flera läkemedel och försöka reda ut vad som orsakar vilka biverkningar till exempel.
Citera
2022-03-16, 17:50
Medlem
Muppetys avatar
Xeplion är samma som paliperidon, vilka även finns som tabletter under namnet Invega.

Det kanske kunde vara en ide att prova tabletter först, än att få en depotspruta? Paliperidon är en utveckling av risperidon (Risperdal).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Paliperidon
Citera
2022-03-16, 19:13
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Xeplion är samma som paliperidon, vilka även finns som tabletter under namnet Invega.

Det kanske kunde vara en ide att prova tabletter först, än att få en depotspruta? Paliperidon är en utveckling av risperidon (Risperdal).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Paliperidon
Ja precis, jag lär få tabletterna först innan jag får depotsprutan, det är har jag fått information om.
Citera
2022-04-05, 12:20
Medlem
Denoms avatar
Är det någon som har erfarenhet eller insikt om vad det skulle kunna tänkas innebära att få både Ziprasidon och Aripiprazol? Är det skillnad på att få dem båda i tablettform, ena som IM-injektion eller om det finns någon fara i att fråga efter att få båda som depot injektioner?
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Har provat några stycken, tror det var i denna ordning; Risperdal (Risperidon), Esucos (Dixyrazin), Zyprexa (Olanzapin), Zeldox (Ziprasidon), Abilify (Aripiprazol), Haldol (Haloperidol) och Seroquel (Quetiapin). Men Haldol är den som funkar bäst o den har jag numera.
När du tog Zeldox var det bara den eller i kombination med någon annan neuroleptika? Funderar på att be om den och Abilify som jag har nu då jag sett många verkar säga att Zeldox och Abilify är de två man lättast håller vikten på vilket är viktigt för mig.
Senast redigerad av Denom 2022-04-05 kl. 12:23.
Citera
2022-04-05, 12:54
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är det någon som har erfarenhet eller insikt om vad det skulle kunna tänkas innebära att få både Ziprasidon och Aripiprazol? Är det skillnad på att få dem båda i tablettform, ena som IM-injektion eller om det finns någon fara i att fråga efter att få båda som depot injektioner?

När du tog Zeldox var det bara den eller i kombination med någon annan neuroleptika? Funderar på att be om den och Abilify som jag har nu då jag sett många verkar säga att Zeldox och Abilify är de två man lättast håller vikten på vilket är viktigt för mig.
Det var, vad jag minns (2003-2004) som jag fick prova Zeldox en kort period, istället för Haldol, men jag märkte inte ett skvatt av det, o mina paranoida tankar fanns kvar. Direkt efter provade jag Abilify, även det utan märkbar påverkan. Gick tillbaka till Haldol.

Det var när jag bytte ut Haldol mot Abilify andra gången (runt 2017) som jag blev väldigt dålig, o det blev inte bättre förrän 3 månader efter jag återinsatt Haldolen o slutat med Abilifyn.

Men Zeldox/Ziprasidon är en ganska svag medicin, men den ger dock inte viktuppgång.
Citera
2022-04-05, 17:50
Medlem
Jag upplevde Ziprasidon som en väldigt stark medicin. Fick den för några år sen som stämningsstabiliserande vid bipolär sjukdom.

Fick hemska biverkningar i form av en outhärdlig rastlöshet som kröp runt i hela kroppen. Kunde inte sitta still eller ägna mig åt en sysselsättning som t.ex. diska mer än någon minut, sen var jag tvungen att gå runt i lägenheten, titta på tv nån minut, sitta vid datorn nån minut för att sedan fortsätta diska igen.

Jag kunde inte heller sova mer än några timmar. Istället vandrade jag runt utomhus helt planlöst i timmar för att sedan äta frukost på McDonalds när de öppnade 06.00. Jag slutade med Ziprasidon efter ett par dagar. De mediciner som jag tagit som gett liknande biverkningar är Fluanxol och Cisordinol.

Alla dessa tre mediciner har jag tagit i tablettform så har kunnat slutat väldigt enkelt. Hade jag fått dem som depotinjektion hade jag inte stått ut med mig själv och jag kan bara fantisera om hur dåligt jag hade mått.
Citera
2023-09-03, 07:30
Medlem
Vilken är den bästa medicinen mot schizofreni med minst biverkningar? (Cisordinol har jag hört talas om.)
Citera
2023-09-03, 07:45
Medlem
chiliislifes avatar
Xeplion och Abilify är skit. Reagerade värst på Xeplion och fick krypningar i benen, erektil dysfunktion och andra grejer. Rekommenderar inte!
Citera
2023-09-03, 13:10
Medlem
fellowvessels avatar
Cisordinol är den enda jag inte blir senil av eller hamnar i en skräckfilm men gett mig 50 kilo övervikt, jag äter noll till 1 gång per dag och ändå tjock som fan.. men efter 15 år med den mår jag dåligt av den.
Citera
2023-09-04, 07:37
Medlem
fellowvessels avatar
Döda jag en till tråd nu?

Jag har 1.7ml cisordinol var tredje vecka fråga mig inte varför, för många kockar i soppan kanske.
Dosen som funkat bäst var 2.0 var 4dje vecka då är den stark i början sen är man lite friare varje sista 1-2 veckor.

En konstig sak med mig & sprutor är jag känner på 1 till 3 sekunder effekten vid injektion fast det ska ta 30 min vad en ssk/sjuksköterska sa, jag brukar känna medans nålen fortfarande är i.

your milage may vary, jag har medicin för jag hade organisk riktig/fysisk psykos inga psykiska problem.
Citera
2023-09-06, 16:09
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Vilken är den bästa medicinen mot schizofreni med minst biverkningar? (Cisordinol har jag hört talas om.)
Jag har cisordinol och zypadera men jag tycker mest de gör att jag sover och äter för mycket.
Citera
2023-09-11, 14:49
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fellowvessel
Döda jag en till tråd nu?

Jag har 1.7ml cisordinol var tredje vecka fråga mig inte varför, för många kockar i soppan kanske.
Dosen som funkat bäst var 2.0 var 4dje vecka då är den stark i början sen är man lite friare varje sista 1-2 veckor.

En konstig sak med mig & sprutor är jag känner på 1 till 3 sekunder effekten vid injektion fast det ska ta 30 min vad en ssk/sjuksköterska sa, jag brukar känna medans nålen fortfarande är i.

your milage may vary, jag har medicin för jag hade organisk riktig/fysisk psykos inga psykiska problem.
Jag kan känna smaken i halsen av cisordinol när de ger injektionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in