2022-03-13, 09:37
Medlem
Denoms avatar
Förutsatt att du har schizofreni vad är din erfarenhet av läkemedel?

Jag gick igenom de flesta innan jag fick prova abilify som hjälpte mig mycket bättre än haldol någonsin gjort varav det bästa är att jag sover 7 timmar per natt istället för 10-12 timmar samt att jag gick ner i vikt.

Men nu säger min läkare att jag trots allt har börjat uppvisa symptom av psykos så då är frågan vilket läkemedel som jag ska be om istället. Jag har läst en hel del om nya antipsykotiska läkemedel och att de ger färre biverkningar än gamla (som jag redan provat alla utav).
Citera
2022-03-13, 10:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Vilka är de psykotiska symptomen?
Citera
2022-03-13, 10:19
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vilka är de psykotiska symptomen?
Svårt att somna, manisk om dagarna, går förlorad i min egen föreställningsvärld, svårt att komma ihåg att äta mat och en hel del annat.
Citera
2022-03-13, 11:38
Medlem
Port-charlottes avatar
Går det inte att kombinera abilify med låg dos haldol?och se om det hjälper

Edit : https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18520984/
Senast redigerad av Port-charlotte 2022-03-13 kl. 11:41. Anledning: Tillägg
Citera
2022-03-13, 12:10
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Går det inte att kombinera abilify med låg dos haldol?och se om det hjälper

Edit : https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18520984/
Jag kombinerar det redan idag med två andra läkemedel, haldol ger mig hemska biverkningar jag är mer intresserad av nya läkemedel som sägs inte ha lika allvarliga biverkningar.
Citera
2022-03-13, 19:59
Medlem
Zyprexa /Olanzapin?
Citera
2022-03-15, 07:10
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Zyprexa /Olanzapin?
Jag har provat det, hjälpte inte. Ska prova Xeplion förhoppningsvis men jag hittar inte så mycket information om just det läkemedlet kanske därför jag är villig att testa det egentligen.
Citera
2022-03-15, 07:54
Medlem
Muppetys avatar
För mig var det tvärtom med medicinerna. I.o.f. är jag "bara" diagnosticerad schizoaffektivt syndrom, men behöver neuroleptikabehandling.

Har provat några stycken, tror det var i denna ordning; Risperdal (Risperidon), Esucos (Dixyrazin), Zyprexa (Olanzapin), Zeldox (Ziprasidon), Abilify (Aripiprazol), Haldol (Haloperidol) och Seroquel (Quetiapin). Men Haldol är den som funkar bäst o den har jag numera.

Men för några år sen fick jag lite ont i ryggen vilket kunde bero på Haldolen, så jag bytte ut den o gjorde ett nytt försök med Abilify igen. Men fy vad dåligt jag mådde, den tog bort alla former av känslor o gjorde mig ännu mer tillbakadragen. O trots att jag bytte tillbaka till Haldol efter ett par månader, så tog det ytterligare 3 månader sen sista Abilify-tabletten att återhämta sig.

Esucos var annars ett rätt bra medel, det är lite mildare, men det funkade bra på mig, men det tog dom bort ur sortimentet. Theralen har jag också, som min psykiater säger är en neuroleptika, men den tar jag bara för att sova.

Mina symptom utan neuroleptika är att jag blir paranoid o känner mig "rädd" på ett visst sätt. Jag hade tidigare social fobi, men den utvecklades till ren paranoia, vilket faktiskt var enklare att medicinera bort. Nu brukar jag tala inför grupp o hålla föredrag om min psykiatriska historia, o det är inga problem. I skolan skolkade jag alltid när man skulle redovisa inför klassen, eftersom jag inte kunde tala inför grupp.
Citera
2022-03-15, 12:02
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
För mig var det tvärtom med medicinerna. I.o.f. är jag "bara" diagnosticerad schizoaffektivt syndrom, men behöver neuroleptikabehandling.

Har provat några stycken, tror det var i denna ordning; Risperdal (Risperidon), Esucos (Dixyrazin), Zyprexa (Olanzapin), Zeldox (Ziprasidon), Abilify (Aripiprazol), Haldol (Haloperidol) och Seroquel (Quetiapin). Men Haldol är den som funkar bäst o den har jag numera.

Men för några år sen fick jag lite ont i ryggen vilket kunde bero på Haldolen, så jag bytte ut den o gjorde ett nytt försök med Abilify igen. Men fy vad dåligt jag mådde, den tog bort alla former av känslor o gjorde mig ännu mer tillbakadragen. O trots att jag bytte tillbaka till Haldol efter ett par månader, så tog det ytterligare 3 månader sen sista Abilify-tabletten att återhämta sig.

Esucos var annars ett rätt bra medel, det är lite mildare, men det funkade bra på mig, men det tog dom bort ur sortimentet. Theralen har jag också, som min psykiater säger är en neuroleptika, men den tar jag bara för att sova.

Mina symptom utan neuroleptika är att jag blir paranoid o känner mig "rädd" på ett visst sätt. Jag hade tidigare social fobi, men den utvecklades till ren paranoia, vilket faktiskt var enklare att medicinera bort. Nu brukar jag tala inför grupp o hålla föredrag om min psykiatriska historia, o det är inga problem. I skolan skolkade jag alltid när man skulle redovisa inför klassen, eftersom jag inte kunde tala inför grupp.
Får du inga biverkningar av Haldol?
Citera
2022-03-15, 12:15
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Får du inga biverkningar av Haldol?
Nej, jag trodde ryggvärken (det var lite åt stelhetshållet) berodde på Haldolen, men den gick över så småningom, även efter jag återinsatt Haldolen. Men visst finns det oro för t.ex tardiv dyskinesi, typ ryckningar i ansiktet som inte går över även om man slutar med medicinen. Men än så länge har jag inga biverkningar. Har tagit 3-4 mg dagligen i runt 20 år, med vissa avbrott för att testa andra mediciner.
Citera
2022-03-15, 12:28
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Nej, jag trodde ryggvärken (det var lite åt stelhetshållet) berodde på Haldolen, men den gick över så småningom, även efter jag återinsatt Haldolen. Men visst finns det oro för t.ex tardiv dyskinesi, typ ryckningar i ansiktet som inte går över även om man slutar med medicinen. Men än så länge har jag inga biverkningar. Har tagit 3-4 mg dagligen i runt 20 år, med vissa avbrott för att testa andra mediciner.
Okej det låter som att du har haft tur.. Jag fick allvarliga biverkningar av bland annat Haldol med muskler som krampade och spände sig otroligt smärtsamt och så var det på i princip alla mediciner jag fått. De gav mig till och med stesolid intramuskulärt för att lätta på biverkningarna men inte ens det räckte till för att bli av med biverkningarna.
Senast redigerad av Denom 2022-03-15 kl. 12:30.
Citera
2022-03-16, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag har provat det, hjälpte inte. Ska prova Xeplion förhoppningsvis men jag hittar inte så mycket information om just det läkemedlet kanske därför jag är villig att testa det egentligen.
Ah ok. Hoppas att du hittar en bra kombination så småningom, inte lätt med läkemedel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in