2023-08-31, 10:34
Moderator
Maviels avatar
Restauranger, barer och nattklubbar --> Språk
/Moderator
Citera
2023-08-31, 11:02
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Hade lite ärenden ner till staden och vid serveringen på torget sades det: jag vill ha en pasta. När blev en pasta synonymt med en pastarätt? Jag hade istället sagt jag vill ha en pastarätt eller bara jag vill ha pasta. Märkligt formulerat, tänkte jag, någon vill troligen narras med kyparen.

Men sedan under samma utflykt, till min stora förvåning, hör jag en annan människa säga: nu vill jag ha en kaffe. Vadå en kaffe? En termos? Ett fat kaffe? Den hela språkförvirringen måste ställa till det för verksamma i restaurangnäringen. Ni som arbetar i restaurangen, hur tänker ni i era hjärnor när någon beställer en pasta eller en kaffe?

Tänker att pasta är ett material och att man inte skulle sätta en framför och tro att alla förstår vad man menar. Ungefär som om byggentreprenören lägga en offert på en betong till bygget. Eller som att barnet i bävernylonoverall säger här är en snö, när hon gjort en snölykta. Det heter en snödriva inte en snö. När kom den här förändringen? Har den med infantiliseringen av mat och dryck att göra?

Det är inte någon förändring som har skett. Det är så man har talat så länge vi har haft restauranger av kontinental typ i Sverige. Det som är underförstått är ordet "portion" eller "tallrik". "En pasta" är en portion av dagens pastarätt. "En pannbiff" är en tallrik med pannbiff - kanske mer än en, om de är små - potatis, sås eller löksky och pressgurka. Det är sen gammalt.
Citera
2023-08-31, 11:39
Medlem
Man säger ju det restaurangen har döpt rätterna efter, annars verkar man ju konstig.
Står det langos. Ska jag då säga - Jag vill ha en langosar eller -Jag vill ha en langorätt.
Ännu en som inte kunde läsa, skrattar dom då.

Läs menyn,heter rätten "Pasta", så har dom döpt den till det, ju, säg då - En pasta

Påpekar dom att det finns det flera pasta på menyn, pekar du på rätt bild och säger
- En pasta nummer två.

Det heter - Jag vill ha en kaffe (utom om man har sällskap, då heter det)
- Jag vill ha två kaffe.
Citera
2023-08-31, 21:08
Medlem
PeterNosters avatar
"nu vill jag ha en kaffe".
Borde väl vara ett kaffe eftersom man ofta har kakor till kaffet.
Citera
2023-09-02, 01:23
Avslutad
Citat:
Hade lite ärenden ner till staden och vid serveringen på torget sades det: jag vill ha en pasta. När blev en pasta synonymt med en pastarätt? Jag hade istället sagt jag vill ha en pastarätt eller bara jag vill ha pasta. Märkligt formulerat, tänkte jag, någon vill troligen narras med kyparen.
Att stryka "en" gör att det låter väldigt buffligt. Det ger lite samma intryck som "ge mig maaaaat", och att beställa "en pastarätt" låter bara konstigt.

Citat:
Men sedan under samma utflykt, till min stora förvåning, hör jag en annan människa säga: nu vill jag ha en kaffe. Vadå en kaffe? En termos? Ett fat kaffe? Den hela språkförvirringen måste ställa till det för verksamma i restaurangnäringen. Ni som arbetar i restaurangen, [b]hur tänker ni i era hjärnor när någon beställer en pasta eller en kaffe?
Det orsakar ingen förvirring alls. Om en kund beställer en kaffe så betyder det en kopp kaffe. En pasta skulle orsaka problem om det är från á la carten med flera pastarätter. Men om det är lunchtid och det finns en dagens som är pasta så är det det som avses.

Sådana saker kan betyda olika i olika sammanhang också. Även på samma arbetsplats. När en kund säger en pasta vid beställning så betyder det något annat jämfört med när en kollega ber en ta fram en pasta ut skafferiet. Då betyder det sannolikt ett paket pasta.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ett kaffe är något annat. Då pratar du om kaffesorten.

Kan inte komma på något man beställer på restaurang som är på den formen. Man säger ju "ett glas rött vin". När man säger "ett" krävs specificeringar. Det funkar även att säga "ett strävt rödvin", men inte "ett rödvin". Däremot skulle jag kunna tänka mig att säga "en rödvin", men det är nog mest personal som skulle uttrycka sig så.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-09-02 kl. 01:27.
Citera
2023-09-02, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
I simhallscafeterian blir det knäppt ibland, för jag hittar liksom ingen väg runt hur menytavlan är skriven: Varje gång hör jag mig själv säga ”en liten pannkakor tack!”
TS skulle antagligen skalla mig på näsan om han var där och hörde det.
En liten pannkakstallrik låter mer korrekt!
Citera
2023-09-02, 22:46
Medlem
Det med pastan hade jag inte tänkt på, men att en kaffe låter lite fel har jag däremot tänkt på då och då, när man hört uttrycket.
Själv säger jag att jag vill ha kaffe eller jag vill ha en kopp kaffe.
Och beträffande pastan så skulle jag säga en pastatallrik eller en tallrik pasta.

Eftersom kaffe böjs till kaffet så borde möjligen ett kaffe vara mer korrekt, men då låter det snarare som att man syftar på ett kaffefabrikat.
Gevalia är ett kaffe, Löfbergs Lila är ett annat dito.
Citera
2023-09-02, 22:54
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nej, det tappade ordet är "kopp", "en kopp". Så det ska vara "en kaffe".
Citera
2023-09-04, 14:19
Medlem
NoggerChocs avatar
Det är möjligt att den avvikande genusformen i en pasta, en kaffe, en öl skulle kunna komma ur en ellips av en kopp kaffe eller liknande, som smittat av sig på substantiv som serveras på ett fat, i ett glas eller i andra behållare med neutralt genus, men därmed inte sagt att man vinner något på att analysera det med hjälp av underförstådda substantiv i dagens svenska. Den som beställer en pasta eller föreslår att man ska ta en öl efter jobbet gör det säkert utan att vara medveten om några särskilda utelämnade substantiv.
Citera
2023-09-04, 22:36
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Om pasta är en de tre rätterna som är dagens lunch, så säger jag nog också "en pasta". Där syftar "en" på en portion, inte på själva pastan.
Citera
2023-09-07, 10:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Det med pastan hade jag inte tänkt på, men att en kaffe låter lite fel har jag däremot tänkt på då och då, när man hört uttrycket.
Själv säger jag att jag vill ha kaffe eller jag vill ha en kopp kaffe.
Och beträffande pastan så skulle jag säga en pastatallrik eller en tallrik pasta.

Eftersom kaffe böjs till kaffet så borde möjligen ett kaffe vara mer korrekt, men då låter det snarare som att man syftar på ett kaffefabrikat.
Gevalia är ett kaffe, Löfbergs Lila är ett annat dito.

Varför skulle man begära att få ett kaffefabrikat på restaurangen?
Citera
2023-09-07, 10:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nej, det tappade ordet är "kopp", "en kopp". Så det ska vara "en kaffe".

Här tappas inga koppar. Då går de oftast sönder.

en kopp, koppen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in