Citat:
Ursprungligen postat av
UpAndGo2
Det skulle vara mycket intressant att veta lastbilens hastighet (som de omkomna i bilen krockade med). De flesta lastbilar med släp kör nämligen över för dem gällande max. 80 km/ tim. och som är skyltad hastighet på den aktuella vägsträckan.
Om det visar sig via lastbilens färdskrivare att det gått för fort, vill jag påstå att lastbilschauffören delvis kan sägas vara skyldig till det som hänt. Men om det håller juridiskt sett är en annan fråga. I vilket fall borde det vara plågsamt (som lastbilschaufför) att tänka på att "hade jag inte kört för fort, så hade jag aldrig hunnit möta bilen som var på fel sida vägen".
Ah!
Just ett sådant resonemang som dödar.
Du menar att den som kör om kan basera sitt risktagande på att alla andra följer lagen?
Detta eftersom att den som kör 88 km/h i stället för 80 kan sägas vara "delvis skyldig till det som hänt" och att det därtill "borde vara plågsamt för chauffören att tänka på"...?
Några följdfrågor uppenbarar sig:
1. I vilken bil var det folk som dog, nu igen...?
Är en gammal Toyota rätt fordon att gå ut i mötande trafik för att kräva millimeterrättvisa i?
2. Du tror inte att chauffören har nog med plågsamma tankar som det är redan...?
3. Skillnaden mellan skyltad hastighet 80 km/ och de 88 - 90 - 92 km/h som lastbilar är spärrade till är 10 - 15%.
Anser du att denna procentsats skulle vara en acceptabel säkerhetsmarginal?
4. Om det vore så att "de flesta lastbilar med släp kör över den för dem gällande hastigheten max 80 km/h" - borde då inte denna kunskap även funnits i Toyotan?
Borde inte den möjligheten funnits med i riskbedömningen?
5. Denna fixering vid lastbilens hastighet vid händelsen torde betyda att du utgår från att Toyotan aldrig överskred sin hastighetsbegränsning vid omkörningen utan höll de lagstadgade 80 km/h.
Hur många meter i fel körfält krävdes då för att fullfölja omkörningen? Hade föraren av Toyotan verkligen så många hundra meters fri sikt?
Du ser? Ditt påstående väcker en del funderingar.
Ett par saker står dock lysande klart!
Du har ingen aning kring vad GKT är för ett åkeri, du har inte lagt märke till dem ute på vägen och du har inte läst tråden.
(FB) Fem döda i frontalkrock på Lv 184 mellan Falköping och Skara (2023-08-21)