2023-08-30, 00:14
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickRing
Så länge som dom inte asfalterat otroligt snabbt skedde inte olyckan vid något vägarbete. Detta är inte spekulation utan vad jag vet när jag arbetat och kört vid just denna väg. Något som är spekulation men antagligen sant är att de försökte köra om i högre hastighet runt den svaga och skymda kurvan. Någon lotskö bör inte ha vart där olyckan inträffade. Mina tankar går till både familjerna och chaffören. som jag hoppas inte har blivit allt för skärrad av upplevelsen. Det kan inte ha varit lätt.

Nej, det var ingen lotskö eller delvis avstängt för asfaltering där olyckan inträffade. Dock ska vägen varit nyasfalterat på båda sidor vid olycksplatsen och detta kan innebära att det var halkigt där, men det verkar som att ingen tänkt så långt i tråden. Hastighet och ouppmärksamhet är inte allt, för även sådant som vägens skick måste vägas in, för annars gör man det alldeles för lätt för sig.
Citera
2023-08-30, 05:21
Avslutad
vad hette långtradarchaffisen då? var han verkligen svensk? de flesta är väl polacker eller annat öststatsskräp.
Citera
2023-08-30, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Nej, det var ingen lotskö eller delvis avstängt för asfaltering där olyckan inträffade. Dock ska vägen varit nyasfalterat på båda sidor vid olycksplatsen och detta kan innebära att det var halkigt där, men det verkar som att ingen tänkt så långt i tråden. Hastighet och ouppmärksamhet är inte allt, för även sådant som vägens skick måste vägas in, för annars gör man det alldeles för lätt för sig.

Jag har kört sträckan varenda dag i sommar när de har asfalterat fram och tillbaka och jag har aldrig känt en tillstymmelse till halka.
Citera
2023-08-30, 09:12
Medlem
Raggarspinns avatar
Det har diskuterats om bilen som tog eld kunde vara en elbil.
GKT har en elektrisk lastbil som kör mellan Sempers fabrik och lager (Logent?) i Götene. Kanske samma lager som de nu mycket svarta personerna sägs ha jobbat på.
GKT fick nyligen en leverans av fem stycken lastbilar som drivs med biogas. GKT räknar med att ha över 25% av flottan driven av biogas vid årets slut.
Citera
2023-08-30, 21:28
Medlem
pongos avatar
Jag vill minnas att före denna olycka hände så stod det i, om det nu var på någon lokal tidning, polisronden typ, eller på facebook.
Att det vart en bil som inte hade stannat för trafikvakten på denna vägen mellan Skara / Falköping. NU PÅSTÅR JAG INTE ATT DET VAR DESSA utan vill bara nämna att det inte är en helt osannolik händelse att det händer.
Men jag hittar inte inlägget, så jag kan inte belägga detta. Borde stått i Skövde Nyheter, SLA eller Skara Tidningen eller liknande.
Sedan kan man tycka att om man nu åker sträckan var dag som dessa verkar ha gjort under en längre tid, så borde man veta vart det är lämpligt att köra om. Kan man tycka alltså.
Citera
2023-08-30, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
vad hette långtradarchaffisen då? var han verkligen svensk? de flesta är väl polacker eller annat öststatsskräp.
En svensk yngre kille.
Citera
2023-08-31, 02:19
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nissekaka
Jag har kört sträckan varenda dag i sommar när de har asfalterat fram och tillbaka och jag har aldrig känt en tillstymmelse till halka.

Det är inte säkert att man känner av att asfalten är hal förrän man behöver bromsa hårt och/ eller kör fort och behöver väja.

Trafikverket skriver så här om hala vägar på sommaren:

"Feta fläckar och så kallad blödande asfalt på vägen kan uppstå när man lägger ny beläggning på vägen, men ibland också på äldre beläggningar. En rejäl värmebölja kan innebära att bindemedlet mjukas upp, utvidgas och stiger upp i vägytan som svarta, blanka fläckar och blödningar. Det kan göra vägbanan hal, speciellt i samband med regn, i synnerhet efter en längre tids uppehållsväder."
Citera
2023-08-31, 16:47
Medlem
TaxenSixtens avatar
Jag förstår inte varför man måste köra om överhuvudtaget. Det är ju alltid en risk. När jag blir skjutsad någonstans råder omkörningsförbud!
Citera
2023-08-31, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag förstår inte varför man måste köra om överhuvudtaget. Det är ju alltid en risk. När jag blir skjutsad någonstans råder omkörningsförbud!

Är du 100 år gammal?
Självklart kan man köra om säkert.
Citera
2023-08-31, 21:21
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Lokaltidningen bakom betalvägg.
https://www.sla.se/2023/08/31/polisen-misslyckad-omkorning-bakom-allvarliga-dodsolyckan-bekraftas-av-vittnen-228e5/

Utdrag ur texten:
Enligt förundersökningsledaren L*nda Fr*d var det en misslyckad omkörning av personbilen som ledde till en frontalkrock med lastbilen.

*=i

Det ska ha varit personbilen som var i färd med att passera ett annat fordon när den frontalkrockade med en lastbil.
Citera
2023-09-01, 00:25
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Vägarbeten med väglots kan ju ge upphov till störningar och köer en bra bit från själva lotsstället:

- I riktning bort från lotsstället kan det gå en lång sträcka innan bilarna är uppe i fart, och det är inte ovanligt att de som kör litet snabbare irriterar sig på de som kör litet långsammare.

- I riktning mot lotsstället är det inte alldeles ovanligt med förare som börjar sakta ned långt i förväg, eftersom de vet att de ändå kommer att få stanna och vänta. Det kan också leda till irritation.

Nu vet jag inte om den aktuella personbilen var på väg mot eller från lots-stället, men oavsett vilket så kan det ha varit tät trafik, med förare som väljer att hålla olika hastigheter, vilket i sin tur kan skapa irritation, stress och (alltför) våghalsiga omkörningsförsök.
Citera
2023-09-01, 00:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Lokaltidningen bakom betalvägg.
https://www.sla.se/2023/08/31/polisen-misslyckad-omkorning-bakom-allvarliga-dodsolyckan-bekraftas-av-vittnen-228e5/

Utdrag ur texten:
Enligt förundersökningsledaren L*nda Fr*d var det en misslyckad omkörning av personbilen som ledde till en frontalkrock med lastbilen.

*=i

Det ska ha varit personbilen som var i färd med att passera ett annat fordon när den frontalkrockade med en lastbil.

Okej. Tack. Inget om hastighet eller var exakt som kollisionen skedde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in