2023-08-31, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Vittnet är ju anonymt för att undvika vedergällning för sina uttalanden. För att kunna bemöta dennes vittnesutsaga måste man veta var denne varit, vad hen kan ha uppfattat från sin position, vilka relationer hen har med personer som är inblandade i fallet, etc. Man måste alltså i princip veta vem personen är, vilket såklart besegrar hela syftet med anonymiseringen.

Den tilltalade måste fortfarande veta vem det är för att kunna ha samma förutsättningar som åklagarsidan för att bemöta vittnet. Försvararen kan inte få all potentiell information om detta utan att tillfråga sin klient, vilket som sagt skulle besegra hela syftet med anonymiseringen.

https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/oi/authority.20110803095755504

Som vanligt kan andra länder, som Danmark, Storbritannien och Nederländerna, ha anonyma vittnen, men det går inte i Sverige på grund av "EU regler och konventioner".

Det kommer snart bli helt omöjligt få folk vittna, i många fall är det ju redan det. Hur hade du tänkt man skulle få någon vittna mot organiserade kriminella som inte drar sig för att hota eller mörda vittnen?
Citera
2023-08-31, 22:23
Medlem
JokkMokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Vittnet är ju anonymt för att undvika vedergällning för sina uttalanden. För att kunna bemöta dennes vittnesutsaga måste man veta var denne varit, vad hen kan ha uppfattat från sin position, vilka relationer hen har med personer som är inblandade i fallet, etc. Man måste alltså i princip veta vem personen är, vilket såklart besegrar hela syftet med anonymiseringen.

Den tilltalade måste fortfarande veta vem det är för att kunna ha samma förutsättningar som åklagarsidan för att bemöta vittnet. Försvararen kan inte få all potentiell information om detta utan att tillfråga sin klient, vilket som sagt skulle besegra hela syftet med anonymiseringen.

https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/oi/authority.20110803095755504

Oavsett anonymitet eller inte så är det inte den åtalades skyldighet att bemöta ett vittnesmål. Det presenteras och sedan är det upp till åklagare och försvar att utreda hur pass trovärdigt det är.

Det funkar i Norge och Danmark, varför inte här?
Citera
2023-09-01, 10:52
Medlem
at0m3ns avatar
Skulle inte Morgan jaga GM till världens ände jävla horunge är han, svikare.
Smuts hora, hoppas någon mördar mogge..
Citera
2023-09-01, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
En blattetjej som skaffat barn med en gängkriminell blatte blir skjuten av en annan blatte.
Den allmänna meningen i MSM är att det hela är sorgligt, men missar att det sorgliga ligger i mesalliansen. Därtill är det inte tillrådligt att anhöriga till grovt kriminella ska jobba inom det offentliga. Rök ut asen!
Exakt! Hon visste vem mannen hon valt att skaffa barn med var och vad han sysslade med.
Och det är stötande att hon med sin polska läkarutbildning får befogenhet att hantera narkotikaklassade mediciner mm.
Citera
2023-09-02, 02:06
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Klart som fan att det är anmärkningsvärt om inte mördaren åtalas och frihetsberövas för god tid framåt.

Har inte någonting med offret att göra. Lika märkligt iofs - att över huvud taget koppla mitt svar till offret.

Här är det gärningsmannen som har skulden, givetvis. Det han gjort mot mor och barn ska straffas å det grövsta.

Gärningsmannen har väl gjort minst lika mycket mot den kvinnliga läkarens man som var den egentliga måltavlan?

Du verkar ignorera att barnets pappa överlevde attacken.
Citera
2023-09-02, 12:33
Medlem
Ett av de grövsta morden i nutid, kanske i svensk historia. Ett mord som man tänker skulle tillhöra Central- och latinamerika med skenande gängkriminalitet, fattigdom och knarkkarteller. Men nej, det är Malmö. Fantastiskt hur man på 3 årtidonden kan förstöra ett land.

Som man bäddar får man ligga. Hon var uppenbart inte intellektuellt svagbegåvad eller i en ekonomisk omöjlig sits som hennes make kunde utnyttja. Hon valde att ha samröre med ett svin och konsekvensen blev att hennes barn nu får vara utan mamma. Många, framför allt svenskar, börjar skrika om man påpekar hennes ansvar i det hela. Detta är dock budskapet vi MÅSTE få ut till samhället. DU har ett ansvar för att skydda dig själv och däribland ingår vilka du umgås med. Sedan kan jag tycka det är förkastligt att stödja någon som är grovt kriminell. Bör även utgöra grund för att förlora sin läkarlegitimation.

Att rättsväsendet i Sverige åter igen misslyckats att hålla någon ansvarig, tja det är väl standard idag.

Jag önskar hennes barn all lycka till, vilken tuff start i livet! Jag hoppas livet bjuder på vändning. Det är barnet som är det verkliga offret i denna berättelse.
Senast redigerad av blorkadork 2023-09-02 kl. 12:36.
Citera
2023-09-02, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Ett av de grövsta morden i nutid, kanske i svensk historia. Ett mord som man tänker skulle tillhöra Central- och latinamerika med skenande gängkriminalitet, fattigdom och knarkkarteller. Men nej, det är Malmö. Fantastiskt hur man på 3 årtidonden kan förstöra ett land.

Som man bäddar får man ligga. Hon var uppenbart inte intellektuellt svagbegåvad eller i en ekonomisk omöjlig sits som hennes make kunde utnyttja. Hon valde att ha samröre med ett svin och konsekvensen blev att hennes barn nu får vara utan mamma. Många, framför allt svenskar, börjar skrika om man påpekar hennes ansvar i det hela. Detta är dock budskapet vi MÅSTE få ut till samhället. DU har ett ansvar för att skydda dig själv och däribland ingår vilka du umgås med. Sedan kan jag tycka det är förkastligt att stödja någon som är grovt kriminell. Bör även utgöra grund för att förlora sin läkarlegitimation.

Att rättsväsendet i Sverige åter igen misslyckats att hålla någon ansvarig, tja det är väl standard idag.

Jag önskar hennes barn all lycka till, vilken tuff start i livet! Jag hoppas livet bjuder på vändning. Det är barnet som är det verkliga offret i denna berättelse.

Mamman och barnet är offer, hur tänker du?

Om din pappa är en mördare och mördas bör du också mördas?

Om du är mamma till ett barn vars hennes man är kriminell är inget du aktivt själv väljer att vara med i.

Sluta beskylla mammor/partnes för deras mäns illa beteende.

I slut ändan har ingen rätt till att ta någon annans liv eller skada!
Citera
2023-09-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellegrini45

Om du är mamma till ett barn vars hennes man är kriminell är inget du aktivt själv väljer att vara med i.

Hon visste att hennes man var kriminell. Det var hennes val att bli tillsammans och skaffa barn med honom. Nu är hon död och begraven. Jag gråter mig inte till sömns direkt.

Vad barnet beträffar så får vi hoppas att socialtjänsten gjort sitt jobb och skickat tillbaka det till ursprungslandet. Jag önskar barnet allt väl i ursprungslandet.
Citera
2023-09-02, 15:09
Medlem
Andy Frains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aalahue
Hon visste att hennes man var kriminell. Det var hennes val att bli tillsammans och skaffa barn med honom. Nu är hon död och begraven. Jag gråter mig inte till sömns direkt.

Vad barnet beträffar så får vi hoppas att socialtjänsten gjort sitt jobb och skickat tillbaka det till ursprungslandet. Jag önskar barnet allt väl i ursprungslandet.

Alltså skicka barnet till Sverige? Eller hur tänkte du där? (Problemet är väl att du inte är så värst kapabel till just en fungerande tankeverksamhet)
Citera
2023-09-02, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cestus
Exakt! Hon visste vem mannen hon valt att skaffa barn med var och vad han sysslade med.
Och det är stötande att hon med sin polska läkarutbildning får befogenhet att hantera narkotikaklassade mediciner mm.

Hur vet du vad hon kände till om sin mans leverne?

Och gällande läkarutbildning så finns flertalet svenska som rankas berydligt lägre än läkarlinjen i Warszawa. Tycker det är stötande att tro att en utbildning från Örebro skulle vara bättre.
Citera
2023-09-02, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellegrini45

Mamman är offer för sin egen dumhet och ohyfs, partnerns taskiga livsval och mördarens dåliga livsval. Nu berätta för mig vilka utav dessa hon själv kunde styra över? Uppenbarligen kunde hon inte "fixa" sin partner och mördaren knappast heller. Hade hon inte dragits till kriminella puckon så hade hon inte varit död.

Att man inte ska kunna lägga skuld på offer är ett satans skenheligt påfund som bara göder fler offer. Vi har ansvar för våra beslut och att se efter oss själva såväl som andra.

Ungen är ett offer för denne hade aldrig något val och fick bara åka med på denna hemska resa.

"Ingen har rätt att ta någon annans liv" är också en tröttsam floskel som inte ändrar på verkligheten. Vi kan inte resonera kring hur det är i den bästa av världar, vi måste resonera kring omständigheterna som finns. Dessutom lätt att snacka, kom tillbaka när någon bränner ner dit hus med familjen inne. Att lägga sin tillit till rättssamhället ger ju uppenbarligen inte bra resultat, se bara på utfallet här. Eller t.ex. Emporia-mördaren i Malmö som fick 4 års ungdomsvård. Gött!
Citera
2023-09-02, 19:44
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Mamman är offer för sin egen dumhet och ohyfs, partnerns taskiga livsval och mördarens dåliga livsval. Nu berätta för mig vilka utav dessa hon själv kunde styra över? Uppenbarligen kunde hon inte "fixa" sin partner och mördaren knappast heller. Hade hon inte dragits till kriminella puckon så hade hon inte varit död.

Att man inte ska kunna lägga skuld på offer är ett satans skenheligt påfund som bara göder fler offer. Vi har ansvar för våra beslut och att se efter oss själva såväl som andra.

Ungen är ett offer för denne hade aldrig något val och fick bara åka med på denna hemska resa.

"Ingen har rätt att ta någon annans liv" är också en tröttsam floskel som inte ändrar på verkligheten. Vi kan inte resonera kring hur det är i den bästa av världar, vi måste resonera kring omständigheterna som finns. Dessutom lätt att snacka, kom tillbaka när någon bränner ner dit hus med familjen inne. Att lägga sin tillit till rättssamhället ger ju uppenbarligen inte bra resultat, se bara på utfallet här. Eller t.ex. Emporia-mördaren i Malmö som fick 4 års ungdomsvård. Gött!

Bra skrivet!

Vad spelar det för roll att man inte ska eller får mörda, när folk gör det hela tiden?
Då måste man förhålla sig efter det och sluta att vara ett offer och börja ta ansvar så gott det går för sin egen säkerhet. Hon var dessutom nybliven mor, och borde vara ännu mer ifrågasatt som väljer den fadern och hans liv. Det är inte förvånande då att det kan bli som det blev. Hon blir automatiskt i skottlinjen genom att vara med den typen av man.
Det är inte vi som bestämt det, men alla kriminella och vad de faktiskt gör mot andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in