2023-09-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Det beror helt på. Dels så kommer räntorna fortsätta öka, räkna på uppemot 10%, för er som tycker det är löjligt så hade mina föräldrar en ränta på 12% 1996 så det är ingenting som inte hänt förut. Sen så har ju allt annat ökat i värde. Är man så puckad att man inte amorterar någonting på 10 år så hoppas jag att man får det kärvt. Herregud, BETALA ERA LÅN MÄNNISKOR.
Yesbox det var ett exempel bara. Menar att om räntorna har sänkts till 2% om 10 år men lönerna från och med idag tex höjts med 25% på 10 år då blir det ju lättare att amortera bort mina 2mille eller få en bättre levnadsstandard 🙂
Citera
2023-09-02, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Jag äger en villa och den har säkert gått ner ett par miljoner från toppen. Frågan är väl mer om det rör mig i ryggen. Har bara ett par miljoner i bolån… och planerar inte att flytta.

Inte ens bolåneränta 15% skulle kunna tvångslikvidera mig. Möjligen skulle 80% ränta kunna ställa till med trubbel men sannolikt inte det heller för då hade jag bara betalat av bolånet på ett bräde.

Du får komma ihåg att många har låg belåning och bra inkomster. Går ingen nöd där.

Hursomhelst dagens spaning.
Stockholms län. Hus:

Otroligt, 29 avslut i september redan. På bara 36 timmar. Vilken avslutshelg.

Under hela augusti gjordes totalt 192 avslut.

Priserna hovrar just nu kring 53-54k per kvm för aug-sep. Samma nivå som augusti 2022.

Och du gjorde narr av mig när jag informerade dig om att avsluten skulle hamna nära 200 i augusti.

Det är nu alla villor säljs, inget konstigt alls.

Priserna ligger alltså på samma nivå nu som när inflationen var 10% lägre och räntorna under 2%. Alla i denna tråd som spådde undergången för ett år sen var verkligen HELT ute och cyklade
Citera
2023-09-02, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Din attityd och sätt att uttrycka dig bekräftar bara mina misstankar om dig. Jag personligen har inte miljoner i lån så din spottloska träffar någon annan.

Om jag är bitter och trött på livet ändrar ej ekonomiska realiteter.

Diskutera sakfrågan istället.
Citera
2023-09-02, 14:02
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Var inne och kollade Sthlms bostadsförmedling på skoj. Relativt nyproducerad HR 4 rok vid Odenplan drygt 100 kvm. Hyra 19k i månaden.

De tre anmälda med längst kötid har stått sedan 1984, 85, 86.

Fascinerande hur många som sitter med drygt 40 års kötid utan att någonsin ha tackar ja till en hyresrätt tidigare.

Det är fascinerande för att du inte förstår hur man bör se på saken. Bor man i Sthlm bör man stå i bostadskön, punkt. Billig försäkring och inte hela världen om man aldrig nyttjar den. Känner massor som bor i villa eller BR med lång kötid. Just de med 40 års kötid kan handla om pensionärer som vill cascha ut. Använda pengarna för att resa, köpa semesterhus i Spanien eller dylikt. Men kanske inte just det objektet med 19k i hyra.
Citera
2023-09-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Det är fascinerande för att du inte förstår hur man bör se på saken. Bor man i Sthlm bör man stå i bostadskön, punkt. Billig försäkring och inte hela världen om man aldrig nyttjar den. Känner massor som bor i villa eller BR med lång kötid. Just de med 40 års kötid kan handla om pensionärer som vill cascha ut. Använda pengarna för att resa, köpa semesterhus i Spanien eller dylikt. Men kanske inte just det objektet med 19k i hyra.

Man kan precis lika gärna göra det med marknadshyror. Hyresregleringen fyller noll vettiga funktioner och förstör bostadsmarknaden
Citera
2023-09-02, 14:27
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Man kan precis lika gärna göra det med marknadshyror. Hyresregleringen fyller noll vettiga funktioner och förstör bostadsmarknaden

Nja, en vettig funktion är ju att även lågavlönade får en chans till en lgh i attraktiva områden. Sen är det ju ideologiskt ifall man tycker det är rimligt eller inte. Men visst är det ett system som gynnar insiders på bekostnad av outsiders. Precis som köpemarknaden där insiders är de som ägt länge och outsiders förstagångsköpare.

Gällande att marknadshyror skulle få bostadspriserna att sjunka är jag inte övertygad. Visst vissa väljer då att hyra istället för köpa. Medans andra i HR väljer att köpa om kostnaden ändå blir samma. Skulle min 3:a få marknadshyra (ungefär dubblad hyra) skulle jag hellre köpa en 2:a i samma område.
Citera
2023-09-02, 14:41
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Jag tänker längre än så, nämligen om det är rimligt att personer utan ekonomiskt konsekvenstänk, eller som påverkats av den tidsanda som rått de senaste 20 åren med en allmän sanning om att bostadspriser inte går ner över tid och att räntor varaktigt är låga, ska straffas för detta så till den milda grad att de och deras barn tvingas leva i ekonomisk misär. Personer som har utbildat sig, som jobbar och sliter, betalar skatt och i övrigt är skötsamma.

Jo, det är till viss del rimligt enligt devisen: Androm till varnagel.
Det verkar som att 90-talskrisen är bortglömd av allt för många. Tyvärr måste väl detta därför upprepas i denna generation också. Förhoppningsvis slipper vi göra om resan en tredje gång efter detta..
Citera
2023-09-02, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Nja, en vettig funktion är ju att även lågavlönade får en chans till en lgh i attraktiva områden. Sen är det ju ideologiskt ifall man tycker det är rimligt eller inte. Men visst är det ett system som gynnar insiders på bekostnad av outsiders. Precis som köpemarknaden där insiders är de som ägt länge och outsiders förstagångsköpare.

Gällande att marknadshyror skulle få bostadspriserna att sjunka är jag inte övertygad. Visst vissa väljer då att hyra istället för köpa. Medans andra i HR väljer att köpa om kostnaden ändå blir samma. Skulle min 3:a få marknadshyra (ungefär dubblad hyra) skulle jag hellre köpa en 2:a i samma område.

De i hyresrätt har sämre köpkraft så även om det du nämner sker så kommer det driva priserna nedåt.

Man skulle kunna ha 5% social housing. Det hade lett till att fler lågavlönade fick chansen i innerstan tex och få marknaden att fungera mycket bättre. Att reglera allt är galenskap
Citera
2023-09-02, 14:55
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Folk anmäler sig på massor av lgh de inte vill ha. Bara kolla läget. Absurt att du försöker normalisera sovjetiska kötider som är över 40 år.

Nu är det ju förvisso bara 4 pers som har mer än 40 år i kön så ser man från den änden så är den inte så lång men skitsamma.

Det är lång kötid främst till innerstaden men inte ens där är det några 30 år som regel. Vill du ha en ny lägenhet i Bandhagen räcker det med ett år i kön:

https://bostad.stockholm.se/bostad/202313409/

Sen finns det även andra köer och sätt att få en HR. Du kan hoppa av det kraschande BLT-tåget innan det är försent, men du får jobba lite
Citera
2023-09-02, 15:00
Medlem
Lavas avatar
Citat:
För några år sedan sa nästan alla att det var otänkbart att räntorna skulle gå upp särskilt mycket för då skulle ekonomin krascha totalt. Men det var visst bara ljug och hittepå. Så, nej, inte många kunde föreställa sig att räntorna skulle tredubblas eller fyrdubblas. Att de kunde gå upp till 2-3 % räknade nog många med, men inte som nu 4-5 % eller framöver kanske 6-7 %. Absolut inte fantasisiffror som 15 % eller 25 %. Alla experter har också sagt att inflationen och räntorna snabbt skulle vända ner, men det var visst ljug och hittepå det också.

Jag kunde, därav trådstart år 2010. Fullt möjligt för varje allmänbildad, mindre naiv, svensk.
Citera
2023-09-02, 15:08
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Att ta blancolån för att sedan göra en skönhetsrenovering på köket är rena dumheter. Än mer så, i och med att en jobbar på start up och de ska börja bilda familj. Det är nästan otroligt hur oansvarigt det är.

Framförallt är det korkat. Undrar om de som hamnar i den här situationen känner sig korkade, eller inser att de är korkade?

Citat:
Jag tänker längre än så, nämligen om det är rimligt att personer utan ekonomiskt konsekvenstänk, eller som påverkats av den tidsanda som rått de senaste 20 åren med en allmän sanning om att bostadspriser inte går ner över tid och att räntor varaktigt är låga, ska straffas för detta så till den milda grad att de och deras barn tvingas leva i ekonomisk misär. Personer som har utbildat sig, som jobbar och sliter, betalar skatt och i övrigt är skötsamma.

Människor som är som din vän, eller som du som anser att andra ska betala för deras korkade beslut, får göra som alla andra som skaffar sig besvärande skulder:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skuldsaneringslag-2016675_sfs-2016-675/
Citera
2023-09-02, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Nu är det ju förvisso bara 4 pers som har mer än 40 år i kön så ser man från den änden så är den inte så lång men skitsamma.

Det är lång kötid främst till innerstaden men inte ens där är det några 30 år som regel. Vill du ha en ny lägenhet i Bandhagen räcker det med ett år i kön:

https://bostad.stockholm.se/bostad/202313409/

Sen finns det även andra köer och sätt att få en HR. Du kan hoppa av det kraschande BLT-tåget innan det är försent, men du får jobba lite

Jag trivs bra i min villa som i princip är obelånad tack så mycket. Jag tar en reglerad HR i innerstan till pensionen.

Nuvarande system är ju suveränt för mig personligen som har ekonomiska muskler att köpa in barnen när det är dags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in