2023-09-02, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotterfunken
Jag vidhåller: morakniv och fritidsyxa.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/motorsagar-och-vedklyvning/vedbearbetning/yxor/fritidsyxa-020916/
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/knivar/hantverkarknivar/flexkniv-012900/

Om du är högerhänt, yxa i högerhand, kniv i vänsterhand, tejpa gärna ett par "Må Bra" med typ silvertejp runt vänster underarm. (edit: för block)

Det finns inte en inomhusmiljö i bostadshus du inte kontrollerar med den setupen.

Kostnaden ligger på en hundring. Det är trad och det har funkat i tusentals år.
Okej och tack för tipset! Själv skulle jag spraya inkräktaren med pepparspray först som steg nummer 1. Det bästa är att aldrig öppna dörren ens för någon och om man måste göra det så gör det försiktigt med säkerhetskedjan tillkopplad. Det kan vara rek för inbrott å andra sidan så skäll gärna som en hund så de fattar att här bor en hund eller en riktig dåre.
Senast redigerad av Truefighter 2023-09-02 kl. 13:16.
Citera
2023-09-02, 19:25
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockspel
En svartkrutsrevolver är betydligt effektivare och laglig om den är tillverkad före 1890.
Det är fortfarande ett skjutvapen, med alla följdproblem om du använder den...
Citera
2023-09-02, 19:34
Medlem
Står fast vid hund men vill också slänga in brandskumspruta.
Citera
2023-09-02, 19:58
Medlem
Du kan ju tillverka själv med en 3D-printer:

https://www.youtube.com/watch?v=khtjkzfqMY8

https://www.youtube.com/watch?v=iYqMs2Dk4hk

https://legolini.com/adderini_pistol.php

Kan va värt att kolla lagar först innan man tillverkar saker
Citera
2023-09-09, 13:25
Medlem
nullbytes avatar
Kunde inte se att någon nämnt nunchucks? Jag har tänkt att införskaffa ett par sådana. En bra träff kan göra rejäl skada, https://youtu.be/ZiFbgun81mA?si=7TMySgNSlGZUsUOi
Citera
2023-09-24, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Vad skulle var en ofarlig hagelladdning på 20 meters håll?

Ah, otydlig.

Man kör lägre drivladdning & mindre kulor.
Sen kan man även ladda med andra material än just bly, finns en hel del olika patroner att välja mellan.
har sett allt från plastkulor till valnötsskal till keramiskt (typ lecca kulor) & även gummi 4 kanter.

Så kort-hagel i den benämningen skall inte förkastas.

Sen så tror jag även att en löspluggs hagel skulle få den värste inbrottstjuven att vända i dörren.
Citera
2023-09-26, 11:58
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Har en Smith&Wesson fjäderbatong vid sängen, tar inte mycket plats. Används den av polisen och militär så duger den till mig och jag inbillar mig att en inbrottstjuv (som inte är beväpnad med skjutvapen) drar öronen åt sig av det metalliska ljudet när jag fäller ut den och den knäcker absolut ben och spräcker skallar om man saftar i när man slår.

Det är märkligt att det skrivits nästan 400 svar med de mest absurda förslag när detta är det sannolikt bästa och enklaste. Inte för lång att använda inomhus, skapar ett avskräckande ljud, ger oerhörd kraft om man slår mot exempelvis händer och armar, samt fullt laglig att köpa och förvara i sitt hem.

Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Använder du golfklubban vid dörren kommer du bli åtalad för knivlagen.

Det är per definition omöjligt att bli då knivlagen endast gäller allmän plats.

Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Dvs har du gjort en hemmagjord spikklubba du klubbar ned och svårt skadat eller dödar en angripare med har du planerat att använda den mot en angripare. Det är skillnad mot att tillgripa ett föremål som finns tillgängligt..

Detta resonemang förekommer många gånger i tråden. Kan någon ge någon rättslig hänvisning till när det någon gång har bedömts som dåligt att använda ett "planerat" självförsvarsvapen i sitt hem, jämfört med att bara rycka till sig något?

Sedan tycker jag självklart att man skall undvika att om möjligt allvarligt skada en inkräktare. Detta gör jag mycket bättre om jag kan slå en beväpnad home-invader på hans armar med en batong - jämfört med att i panik rycka till sig kökskniven och köra den i bröstet på tjuven.
Citera
2024-07-13, 19:19
Medlem
Kanske gammalt ämne/tråd?

Det BÄSTA självförsvaret man kan ha är Benen och en stängd trut. Allt annat blir ett andrahandsval och en större risk att saker går helt fel men ibland kan man tvingas in i en ohållbar situation och då fungerar det sällan med "välplanerat försvar" och det blir tvunget att ta situationen som den är.

När/om man tror att det är planering och redan övertänkta strategier som gäller, så är man i ett underläge medan man står och tittar, tänker och försöker på de enda pusselbitarna man vill ha på plats.

Visst kan det bli lite materiella skador eller egendom som försvinner men sådant går att ersätta.

Är man däremot tvungen att statuera exempel och leva upp till en "coolhetsfaktor", så får man investera en del i saker som ändå inte fungerar i ett överrumplande angrepp.

För att få ordning på saker i efterhand när man hinner tänka och fundera lite, så är kameror inte helt fel. Då finns det med lite tur möjlighet att få reda på vem som gjorde vad.
Citera
2024-07-13, 19:53
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Okej och tack för tipset! Själv skulle jag spraya inkräktaren med pepparspray först som steg nummer 1. Det bästa är att aldrig öppna dörren ens för någon och om man måste göra det så gör det försiktigt med säkerhetskedjan tillkopplad. Det kan vara rek för inbrott å andra sidan så skäll gärna som en hund så de fattar att här bor en hund eller en riktig dåre.
Klorinsprej lär funka bra om man siktar på ögonen.
Citera
2024-07-13, 21:00
Medlem
pantywankers avatar
En ficklampa i stål som jag har med 6 a batterier i. Nästan lika lång som en underarm och väger.
Helt laglig batong.
Citera
2024-07-13, 21:01
Medlem
En batong är säkert bra, men jag äger ingen. Däremot har jag en gedigen kofot tillhands på hatthyllan. Jag inbillar mig att jag lätt kan slå av nyckelbenen på en inkräktare med den. Då torde han vara rätt så oskadliggjord.
Citera
2024-07-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Klorinsprej lär funka bra om man siktar på ögonen.
Ja självklart men vanligt hårspray är också gångbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in