Citat:
Ursprungligen postat av
JesusHeligaBlod
Det där trodde jag också på innan jag blev frälst via Jesus och upplevde gud själv. Jag hade gått rakt i fällan med Nietzsches ubermensch, trodde kristendomen var ett sätt att försvaga Europa osv.
Men nej, det stämmer inte. Sök Jesus och du ska få svar. Du måste dock själv ägna lite tid åt det för att Jesus ska ägna tid åt dig.
För cirka tio år sedan blev jag mycket intresserad av kristendomen och började utforska den genom att besöka olika kyrkor och lära känna kristna människor. Jag deltog aktivt i gudstjänster, bibelläsningar och studiecirklar för att öka min kunskap om Gud och Jesus. Jag har fortsatt att ha kristna vänner och diskutera kristendomen med dem, vilket har gett mig djupare insikter.
Under min utforskning har jag alltid haft en viss skepticism gentemot vissa extrema beteenden inom frikyrkorna, som "tala i tungor" och kraftfulla känslomässiga reaktioner. Jag ansåg att detta inte överensstämde med den beskrivning av den heliga andens verkan som presenterades av Paulus, som betonade lugn, klarhet och frid. Jag tillskrev detta inflytande från amerikanska predikostilar och frikyrkliga traditioner.
Emellertid har min uppfattning förändrats på senare år, och jag har insett att spiritualismen inom kristendomen kan vara problematiska och irrationella. Jag har också insett att kritiken som vissa framfört om kristendomen (exempelvis absinten här) inte är helt obefogad.