2023-09-01, 21:56
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Det där trodde jag också på innan jag blev frälst via Jesus och upplevde gud själv. Jag hade gått rakt i fällan med Nietzsches ubermensch, trodde kristendomen var ett sätt att försvaga Europa osv.

Men nej, det stämmer inte. Sök Jesus och du ska få svar. Du måste dock själv ägna lite tid åt det för att Jesus ska ägna tid åt dig.

För cirka tio år sedan blev jag mycket intresserad av kristendomen och började utforska den genom att besöka olika kyrkor och lära känna kristna människor. Jag deltog aktivt i gudstjänster, bibelläsningar och studiecirklar för att öka min kunskap om Gud och Jesus. Jag har fortsatt att ha kristna vänner och diskutera kristendomen med dem, vilket har gett mig djupare insikter.

Under min utforskning har jag alltid haft en viss skepticism gentemot vissa extrema beteenden inom frikyrkorna, som "tala i tungor" och kraftfulla känslomässiga reaktioner. Jag ansåg att detta inte överensstämde med den beskrivning av den heliga andens verkan som presenterades av Paulus, som betonade lugn, klarhet och frid. Jag tillskrev detta inflytande från amerikanska predikostilar och frikyrkliga traditioner.

Emellertid har min uppfattning förändrats på senare år, och jag har insett att spiritualismen inom kristendomen kan vara problematiska och irrationella. Jag har också insett att kritiken som vissa framfört om kristendomen (exempelvis absinten här) inte är helt obefogad.
Citera
2023-09-02, 08:02
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Paulus är kristendom men Jesus är Guds sonoch inte alls underordnad människors religioner.

Obegriplig kommentar. Hur relaterar den till mitt påstående?
Citera
2023-09-02, 08:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Obegriplig kommentar. Hur relaterar den till mitt påstående?
Du hävdar att himlen kommer att fyllas med kristna västerlänningar, eller hur? Så kanske det skulle bli om de kristna västerlänningarna fick bestämma. Men Gud är skapare av allt liv och hela jorden är den åker som nu ska skördas. De som tror på Jesus ord har redan övergått till det eviga livet, medan alla andra delas upp i två grupper: de som är värdiga att leva för alltid i en fullkomlig tillvaro "där inga tjuvar stjäl och inga mal förstör", och de som stöder Satans välde där man härskar genom att söndra. De första får livet medan de andra döms till evig död.
Citera
2023-09-02, 08:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du hävdar att himlen kommer att fyllas med kristna västerlänningar, eller hur? Så kanske det skulle bli om de kristna västerlänningarna fick bestämma. Men Gud är skapare av allt liv och hela jorden är den åker som nu ska skördas. De som tror på Jesus ord har redan övergått till det eviga livet, medan alla andra delas upp i två grupper: de som är värdiga att leva för alltid i en fullkomlig tillvaro "där inga tjuvar stjäl och inga mal förstör", och de som stöder Satans välde där man härskar genom att söndra. De första får livet medan de andra döms till evig död.

Jaha. Isf kommer alla till himlen eftersom ingen i ett skarpt läge skulle välja att dö.
Citera
2023-09-02, 08:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jaha. Isf kommer alla till himlen eftersom ingen i ett skarpt läge skulle välja att dö.
Alla är att ta i, men ingen odlar medvetet ogräs.

En annan liknelse framställde han för dem; han sade: »Med himmelriket är det, som när en man sådde god säd i sin åker; men när folket sov, kom hans ovän och sådde ogräs mitt ibland vetet och gick sedan sin väg. När nu säden sköt upp och satte frukt, så visade sig ock ogräset. Då trädde husbondens tjänare fram och sade till honom: 'Herre, du sådde ju god säd i din åker; varifrån har den då fått ogräs? Han svarade dem: 'En ovän har gjort detta.' Tjänarna sade till honom: 'Vill du alltså att vi skola gå åstad och samla det tillhopa?' Men han svarade: 'Nej; ty då kunden I rycka upp vetet jämte ogräset, när I samlen detta tillhopa. Låten båda slagen växa tillsammans intill skördetiden; och när skördetiden är inne, vill jag säga till skördemännen: 'Samlen först tillhopa ogräset, och binden det i knippor till att brännas upp, och samlen sedan in vetet i min lada.'» — Matteus 13:24-30
Citera
2023-09-02, 08:52
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Alla är att ta i, men ingen odlar medvetet ogräs.

En annan liknelse framställde han för dem; han sade: »Med himmelriket är det, som när en man sådde god säd i sin åker; men när folket sov, kom hans ovän och sådde ogräs mitt ibland vetet och gick sedan sin väg. När nu säden sköt upp och satte frukt, så visade sig ock ogräset. Då trädde husbondens tjänare fram och sade till honom: 'Herre, du sådde ju god säd i din åker; varifrån har den då fått ogräs? Han svarade dem: 'En ovän har gjort detta.' Tjänarna sade till honom: 'Vill du alltså att vi skola gå åstad och samla det tillhopa?' Men han svarade: 'Nej; ty då kunden I rycka upp vetet jämte ogräset, när I samlen detta tillhopa. Låten båda slagen växa tillsammans intill skördetiden; och när skördetiden är inne, vill jag säga till skördemännen: 'Samlen först tillhopa ogräset, och binden det i knippor till att brännas upp, och samlen sedan in vetet i min lada.'» — Matteus 13:24-30

Så man får alltså inget val?
Citera
2023-09-02, 08:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så man får alltså inget val?
Man får välja hur man behandlar människor i livet.
Citera
2023-09-02, 09:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Man får välja hur man behandlar människor i livet.

Inte alltid ett val. Man påverkas av sin miljö och uppväxt. Om man växer upp med hugg och slag kan det bli omöjligt att utveckla ett sunt förhållande till andra. Och de som hade sina formativa år när Hitler hade makten, hur ska de kunna behandla "lägre stående raser" kärleksfullt?
De beslut vi tar är inte alltid ett resultat av vår orörda natur, så att säga. Att ge folk ett liv på 80+ år där deras agerande ska bestämma en evighet känns väldigt snålt.
Citera
2023-09-02, 09:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Inte alltid ett val. Man påverkas av sin miljö och uppväxt. Om man växer upp med hugg och slag kan det bli omöjligt att utveckla ett sunt förhållande till andra. Och de som hade sina formativa år när Hitler hade makten, hur ska de kunna behandla "lägre stående raser" kärleksfullt?
De beslut vi tar är inte alltid ett resultat av vår orörda natur, så att säga. Att ge folk ett liv på 80+ år där deras agerande ska bestämma en evighet känns väldigt snålt.
Några val har alla gjort och jag tror på Guds sanning och rättvisa.
Citera
2023-09-02, 09:49
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Några val har alla gjort och jag tror på Guds sanning och rättvisa.

Whatever.
Citera
2023-09-02, 09:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Whatever.
Ja, faktiskt!
Citera
2023-09-02, 12:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jesus kom till vår värld, där Satan är furste, från en annan högre värld. Han inviterar oss till faderns fullkomliga värld och kungör detta för alla folk.

Vad ska man tro om människor som hävdar att Gud i eviga tider låter tortera alla som inte tror på Jesus?

https://www.reddit.com/r/Christianity/comments/167unz6/hell_forever_and_ever/

De tycks inte ha samma Gud som Jesus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in