2023-09-01, 19:20
Medlem
Om man som jag tycker att evig död låter bättre än evigt liv så gör man alltså rätt i att synda?

Det där ”straffet” ser jag snarare som en belöning värd att sträva efter.
Citera
2023-09-01, 19:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vi har alltså ca 87 år på oss att bestämma om vi ska leva i evighet eller dö. För dem som föds in i andra religioner eller i ateistiska sammanhang kan det bli svårt att acceptera jesus och den bibliske guden.
Den vanlige indiern eller kinesen kommer inte att ha en chans. Himlen kommer att vara befolkad av västeuropeer och amerikanare.
Inte enligt Jesus. Möjligen enligt Paulus, jag vet inte.
Och inför honom skola församlas alla folk och han skall skilja dem från varandra, såsom en herde skiljer fåren ifrån getterna. Och fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på den vänstra.

Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, naken, och I klädden mig; jag var sjuk, och I besökten mig; jag var i fängelse, och I kommen till mig.' Då skola de rättfärdiga svara honom och säga: 'Herre, när sågo vi dig hungrig och gåvo dig mat, eller törstig och gåvo dig att dricka? Och när sågo vi dig husvill och gåvo dig härbärge, eller naken och klädde dig? Och när sågo vi dig sjuk eller i fängelse och kommo till dig?' Då skall Konungen svara och säga till dem: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I haven gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det haven I gjort mot mig.'

Därefter skall han ock säga till dem som stå på hans vänstra sida: 'Gån bort ifrån mig, I förbannade, till den eviga elden, som är tillredd åt djävulen och hans änglar. Ty jag var hungrig, och I gåven mig icke att äta; jag var törstig, och I gåven mig icke att dricka; jag var husvill, och I gåven mig icke härbärge, naken, och I klädden mig icke, sjuk och i fängelse, och I besökten mig icke.' Då skola också de svara och säga: 'Herre, när sågo vi dig hungrig eller törstig eller husvill eller naken eller sjuk eller i fängelse och tjänade dig icke?' Då skall han svara dem och säga: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I icke haven gjort mot en av dessa minsta, det haven I ej heller gjort mot mig.' Och dessa skola då då bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv.» — Matteus 25:32-46
Citera
2023-09-01, 19:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Om man som jag tycker att evig död låter bättre än evigt liv så gör man alltså rätt i att synda?

Om du bedöms värdig evigt liv får du säkert välja evig död om du insisterar.
Citera
2023-09-01, 19:32
Avslutad
Är som att diskutera med delfiner här, att vissa tror en kula i pannan är svart och sen inget mera är höjden av ignorans, döden är inte som på film..
Citera
2023-09-01, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Om du bedöms värdig evigt liv får du säkert välja evig död om du insisterar.
Låter osäkert det där. Bättre att ta en väg som garanterar framgång än att förlita sig på någon annans välvilja.
Citera
2023-09-01, 19:36
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Inte enligt Jesus. Möjligen enligt Paulus, jag vet inte.
Och inför honom skola församlas alla folk och han skall skilja dem från varandra, såsom en herde skiljer fåren ifrån getterna. Och fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på den vänstra.

Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, naken, och I klädden mig; jag var sjuk, och I besökten mig; jag var i fängelse, och I kommen till mig.' Då skola de rättfärdiga svara honom och säga: 'Herre, när sågo vi dig hungrig och gåvo dig mat, eller törstig och gåvo dig att dricka? Och när sågo vi dig husvill och gåvo dig härbärge, eller naken och klädde dig? Och när sågo vi dig sjuk eller i fängelse och kommo till dig?' Då skall Konungen svara och säga till dem: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I haven gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det haven I gjort mot mig.'

Därefter skall han ock säga till dem som stå på hans vänstra sida: 'Gån bort ifrån mig, I förbannade, till den eviga elden, som är tillredd åt djävulen och hans änglar. Ty jag var hungrig, och I gåven mig icke att äta; jag var törstig, och I gåven mig icke att dricka; jag var husvill, och I gåven mig icke härbärge, naken, och I klädden mig icke, sjuk och i fängelse, och I besökten mig icke.' Då skola också de svara och säga: 'Herre, när sågo vi dig hungrig eller törstig eller husvill eller naken eller sjuk eller i fängelse och tjänade dig icke?' Då skall han svara dem och säga: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I icke haven gjort mot en av dessa minsta, det haven I ej heller gjort mot mig.' Och dessa skola då då bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv.» — Matteus 25:32-46

Obegriplig kommentar.
Igen, eftersom kristendomen är störst i europa och usa kommer himlen att befolkas av europeer och amerikaner. Inte många asiater eller indier eller araber.
Citera
2023-09-01, 19:41
Medlem
many99s avatar
Citat:
Vi har alltså ca 87 år på oss att bestämma om vi ska leva i evighet eller dö. För dem som föds in i andra religioner eller i ateistiska sammanhang kan det bli svårt att acceptera jesus och den bibliske guden.
Den vanlige indiern eller kinesen kommer inte att ha en chans. Himlen kommer att vara befolkad av västeuropeer och amerikanare.

Bibliske guden Herren?

Allah, Muhammed, Herren, Jesus o annan stövel hittepå därför valet enkelt ateism gäller vardags intressen. Jag är kanske nummer ett på musik utan spela trummis o sjunga. På youtube musik enkelt.
Senast redigerad av many99 2023-09-01 kl. 19:49.
Citera
2023-09-01, 19:43
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten

Kristendomen var ett subversivt vapen som judarna använde för att konvertera romarna som ockuperade Jerusalem under Jesus tid, och få dem att överge sina egna gudar som gav dem spirituell styrka för att istället dyrka en död jude fäst på ett kors. Detta skulle ge judarna fördelar eftersom de enligt Kristendomen är ett "utvalt folk" som har en speciell roll enligt religionen.

Jesus kan härledas till den egyptiska parfymguden Shezmu, och Jahve hade rötter i den egyptiska guden Unas. Shezmu hade en roll som "vinpressarnas herre," viktig för att producera vin och druvsaft i det gamla Egypten, både för ritualer och njutning. Utöver detta associerades Shezmu ibland med avrättning och blodigt arbete och avbildades som en varelse med människohuvud och lejonkropp. Jesus, liksom Shezmu, uppmanade sina följare att dricka hans vin (blod) och uppleva en andlig extas, vilket ibland resulterade i kraftfulla beteenden. Detta fenomen förbryllar den icke-kristna och mer rationella omgivningen, som ser på dessa reaktioner med skepsis, likt hur man betraktar alkoholister som tappar kontrollen när de är berusade. Det är det du reagerar på också bland annat när du irriterar dig över hur irrationella kristna människor är.
Citera
2023-09-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Kristendomen var ett subversivt vapen som judarna använde för att konvertera romarna som ockuperade Jerusalem under Jesus tid, och få dem att överge sina egna gudar som gav dem spirituell styrka för att istället dyrka en död jude fäst på ett kors. Detta skulle ge judarna fördelar eftersom de enligt Kristendomen är ett "utvalt folk" som har en speciell roll enligt religionen.

Det där trodde jag också på innan jag blev frälst via Jesus och upplevde gud själv. Jag hade gått rakt i fällan med Nietzsches ubermensch, trodde kristendomen var ett sätt att försvaga Europa osv.

Men nej, det stämmer inte. Sök Jesus och du ska få svar. Du måste dock själv ägna lite tid åt det för att Jesus ska ägna tid åt dig.
Senast redigerad av JesusHeligaBlod 2023-09-01 kl. 20:04.
Citera
2023-09-01, 20:08
Medlem
many99s avatar
Citat:
Himlen kommer att vara befolkad av västeuropeer och amerikanare.

Att väst är befolkat av amerikanare o västeuropeer anses även av ryssar.
Senast redigerad av many99 2023-09-01 kl. 20:12.
Citera
2023-09-01, 20:30
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Detta är vad Jesus säger om det eviga livet och det eviga straffet.

1. Det eviga straffet är evig död.
2. De som stöder Satan får det eviga straffet.
3. De som tror på Jesus ord och på fadern får evigt liv utan dom.
4. De som misstror vissa ord av Jesus ska dömas av dessa ord.
5. Ingen döms till det eviga straffet p.g.a. försyndelser, men synden leder bort från Gud och från den hjälp vi behöver för att stå emot Satan och hans frestelser och fällor.
6. Gud hjälper ingen på Satans vägar.
Det är människor som säger att Gud låter tortera människor i den eviga elden. Men Gehenna är en sopptipp och en sopförbränningsstation. De plågor som t.ex. drabbade den rike mannen i liknelsen om Lasarus gäller vistelsen i dödsriket (Sheol) i väntan på domedagen.

När vi döms för våra synder är det evangelierna som är lagtexten och de som varit trofasta i det lilla ska anförtros mer och det ska bli så att de första blir de sista.

Hur skiljer sig Jesus från GT och från Paulus?

Vetefan, bara läst delar av gamla testamentet, koranen och meditationer.
Citera
2023-09-01, 20:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Obegriplig kommentar.
Igen, eftersom kristendomen är störst i europa och usa kommer himlen att befolkas av europeer och amerikaner. Inte många asiater eller indier eller araber.
Paulus är kristendom men Jesus är Guds sonoch inte alls underordnad människors religioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in