2023-09-02, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Så plattjorden är oändlig med andra ord enligt dig som den högt utbildade forskare du tror du ör.
Hej Foliehatt, vakna nu upp ur din LSD- dimma.

Jorden är lika stor som rymden ni tror på, enligt mig. Och vad brukar man säga om rymden att den är oändlig eller hur.

Ni glob-jordare är oftast mycket ryggradslösa som inte vågar stå upp för något eller ifrågasätta tagna sanningar är inte eran starka sida märker man.

Ni konsumerar bara en teori ni själva inte har någon koll på så räknar ni med att det är sant bara för att en person som har högre utbildning än er säger så, det är en väldigt onyttig syn att ha på kunskap. Och det är ett bra recept på om man vill bli blåst.
Så blir ni kränkta och reagerar med kognitiv dissonans när någon ifrågasätter eran kära teori.

Ni är trygga för att ni tror att ni vet något om världen och om livet och ni behöver den tryggheten, ni behöver förlita er på att någon annan vet bättre än er.
Det är ni globare som är masshypnotiserade, hjärntvättade sedan födseln med en hypotetisk teori.
Ni borde testa att ifrågasätta globen själva och gör ni det och är ärliga så finns det ingen glob kvar.
Lycka till
Citera
2023-09-02, 02:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRNG
Jorden är lika stor som rymden ni tror på, enligt mig. Och vad brukar man säga om rymden att den är oändlig eller hur.

Ni glob-jordare är oftast mycket ryggradslösa som inte vågar stå upp för något eller ifrågasätta tagna sanningar är inte eran starka sida märker man.

Ni konsumerar bara en teori ni själva inte har någon koll på så räknar ni med att det är sant bara för att en person som har högre utbildning än er säger så, det är en väldigt onyttig syn att ha på kunskap. Och det är ett bra recept på om man vill bli blåst.
Så blir ni kränkta och reagerar med kognitiv dissonans när någon ifrågasätter eran kära teori.

Ni är trygga för att ni tror att ni vet något om världen och om livet och ni behöver den tryggheten, ni behöver förlita er på att någon annan vet bättre än er.
Det är ni globare som är masshypnotiserade, hjärntvättade sedan födseln med en hypotetisk teori.
Ni borde testa att ifrågasätta globen själva och gör ni det och är ärliga så finns det ingen glob kvar.
Lycka till
Samma gamla trams om att alla som inte sväljer plattjorden med hull och hår är hjärntvättade.
Har under alla år som tråden funnits presenterats massor med bevis för globen men inte ett enda för plattjorden.
Ni kan inte ens förklara så enkla saker som hur vi hittar på jorden och att Södra korset alltid ligger rakt söderut.
Det är väl så att när argumenten tryter så börjar man skrika om hjärntvätt, NASA ljuger och konspirationer.
Senast redigerad av Jonas1968 2023-09-02 kl. 02:07.
Citera
2023-09-02, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Samma gamla trams om att alla som inte sväljer plattjorden med hull och hår är hjärntvättade.
Har under alla år som tråden funnits presenterats massor med bevis för globen men inte ett enda för plattjorden.
Ni kan inte ens förklara så enkla saker som hur vi hittar på jorden och att Södra korset alltid ligger rakt söderut.
Det är väl så att när argumenten tryter så börjar man skrika om hjärntvätt, NASA ljuger och konspirationer.

Så enligt dig får man inte säga att något är fake fast det är det då har man brist på argument.
Fast det är ni som har brist på argument kontinuerligt och anklagar en med att vara idiot osv så brukar det också låta när argumenten tryter..

Jag har sökt igenom tråden men hittar inte ett enda vettigt empiriskt bevis som någon kan verifiera själv, era bevis som ni presenterar är bara något man måste tro på för att förstå det. lite som att tro på gud.
Det är alltså inget bevis som går att verifiera själv. Något du har svårt att förstå tydligen. Sen så upprepar ni samma smörja gång på gång själva. "Södra korset ligger alltid rakt söderut" bla bla , som om det bevisar en snurrande boll som åker i rymden *Face palm.. Det är helt oväsentlig information och bevisar ingenting.
Himla valvet är det som rör sig, södra korset är som polstjärnan fixerad på himlavalvet och rör sig inte. medans alla andra stjärnor rör sig runt den, jag är ingen expert på södra himlavalvet eftersom jag inte lever där.

Du vet väl att de flesta kartor är platta eller tror du att man har med sig en jordglob när man är ute och reser eller. Man kan navigera väldigt bra efter en plattkarta vilket man alltid har gjort, sedan kartans begynnelse nämligen. Dock finns det fortfarande en del avvikelser när det kommer till att navigera från vissa punkter till andra. det är därför det finns sk fixerade rutter som flygplan och skepp följer.
Citera
2023-09-02, 02:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Så enligt dig får man inte säga att något är fake fast det är det då har man brist på argument.
Fast det är ni som har brist på argument kontinuerligt och anklagar en med att vara idiot osv så brukar det också låta när argumenten tryter..

Jag har sökt igenom tråden men hittar inte ett enda vettigt empiriskt bevis som någon kan verifiera själv, era bevis som ni presenterar är bara något man måste tro på för att förstå det. lite som att tro på gud.
Det är alltså inget bevis som går att verifiera själv. Något du har svårt att förstå tydligen. Sen så upprepar ni samma smörja gång på gång själva. "Södra korset ligger alltid rakt söderut" bla bla , som om det bevisar en snurrande boll som åker i rymden *Face palm.. Det är helt oväsentlig information och bevisar ingenting.
Himla valvet är det som rör sig, södra korset är som polstjärnan fixerad på himlavalvet och rör sig inte. medans alla andra stjärnor rör sig runt den, jag är ingen expert på södra himlavalvet eftersom jag inte lever där.

Du vet väl att de flesta kartor är platta eller tror du att man har med sig en jordglob när man är ute och reser eller. Man kan navigera väldigt bra efter en plattkarta vilket man alltid har gjort, sedan kartans begynnelse nämligen. Dock finns det fortfarande en del avvikelser när det kommer till att navigera från vissa punkter till andra. det är därför det finns sk fixerade rutter som flygplan och skepp följer.
Jo det har presenterats massor med emiriska bevis. Att du inte förstår dem betyder inte att dom inte finns.
Dom flesta kartor är platta med dom är alla projektioner av den runda jorden och har alla olika fel. På Mercatorprojektionen så blir allt som är långt från ekvatorn förstorat.
Andra projektioner har rätta storlekar men där får alla länder fel form istället.
Att man har fixerade rutter för flyg beror på att man inte vill att planen skall krocka och att vissa luftrum kan vara stängda. Dom avviker definitivt inte så mycket som dom skulle göra om jorden vore platt.
Hur kan du veta att något är fejk om du inte har några som helst argument eller bevis för det?
Södra korset är en fast punkt på himlavalvet precis som Polstjärnan och bevisar att söder är en bestämd riktning. På Pizzan är ju söder åt olika håll. Det stämmer alltså inte med plattjorden oavsett om det är himlen eller jorden som rör sig.
Senast redigerad av Jonas1968 2023-09-02 kl. 02:45.
Citera
2023-09-02, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo det har presenterats massor med emiriska bevis. Att du inte förstår dem betyder inte att dom inte finns.
Dom flesta kartor är platta med dom är alla projektioner av den runda jorden och har alla olika fel. På Mercatorprojektionen så blir allt som är långt från ekvatorn förstorat.
Andra projektioner har rätta storlekar men där får alla länder fel form istället.
Att man har fixerade rutter för flyg beror på att man inte vill att planen skall krocka och att vissa luftrum kan vara stängda. Dom avviker definitivt inte så mycket som dom skulle göra om jorden vore platt.
Hur kan du veta att något är fejk om du inte har några som helst argument eller bevis för det?

Kan du vara god och presentera dom empiriska bevisen då? Jodå jag förstår dom tillräckligt bra för att bestrida dom.
Det finns avvikelser och fixerade rutter det erkänner du. Vet du vad flight radar är? Om inte kan du gå inte och titta vad jag menar med fixerade rutter, det har inget med att man planen inte ska krocka att göra, det är ren självklarhet att planen har vissa vägar så de inte ska krocka, det är inte vad jag talar om. Fixarde rutter finns för att du kan bara åka ett visst håll till din destination, du kan inte åka runt globen. Du kan inte åka från en punkt så åker du rakt söderut för att sedan återkomma till samma punkt du startade från. Kom gärna fram med de bevisen som visar att man kan göra det då? Du tror att du kan vinna denna debatt men det du kommer med är bara ren smörja och dåliga bortförklaringar, inga riktiga bevis för något. Att du ens försöker med mig längre får mig att skratta. God natt
Citera
2023-09-02, 03:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Kan du vara god och presentera dom empiriska bevisen då? Jodå jag förstår dom tillräckligt bra för att bestrida dom.
Det finns avvikelser och fixerade rutter det erkänner du. Vet du vad flight radar är? Om inte kan du gå inte och titta vad jag menar med fixerade rutter, det har inget med att man planen inte ska krocka att göra, det är ren självklarhet att planen har vissa vägar så de inte ska krocka, det är inte vad jag talar om. Fixarde rutter finns för att du kan bara åka ett visst håll till din destination, du kan inte åka runt globen. Du kan inte åka från en punkt så åker du rakt söderut för att sedan återkomma till samma punkt du startade från. Kom gärna fram med de bevisen som visar att man kan göra det då? Du tror att du kan vinna denna debatt men det du kommer med är bara ren smörja och dåliga bortförklaringar, inga riktiga bevis för något. Att du ens försöker med mig längre får mig att skratta. God natt
Jo jag vet vad Flightradar är och jag har använt den ofta och har inte sett några rutter som tyder på platt jord.
Varför skulle några plan åka rakt söderut för att återkomma dit man startade ifrån?
Meningen med att man flyger är ju att man vill åka någonstans. Vem skulle vilja åka med ett plan som startade från Heathrow och flög i 40 timmar för att sedan landa på Heathrow igen?
Dock finns det inga hinder att göra det förutom att man naturligtvis måste mellanlanda ett par gånger för att tanka.
Citera
2023-09-02, 05:47
Medlem
Citat:
Du tycker hellre att man ska lita på någon idiot i vitrock bara för att han är en sk auktoritet istället för dina egna sinnen. Det är därför du aldrig kommer bli en bra empiriker.
Självklart kan man lite på sina egna sinnen, illusioner är nämligen så oerhört sällsynt att vanliga människor aldrig får beskåda sådana under sin livstid. Bara för att det finns en chans på miljonen att såna kan uppstå kan man inte förkasta idéen om att lita på sina egna sinnen. Dåligt försök.

Är jag en oerhört ovanlig pilot då tillsammans med mina kollegor? Alla har vi upplevt optiska illusioner som utan att vi vet om att de finns kunnat döda alla ombord?

Man behöver inte lita på dem, det de lägger fram kan man kontrollera själv, detta försökte dina kollegor göra i det roliga experimentet med jordens rotation. Man köpte in oerhört dyr utrustning för att bevisa jorden står still, när man ändå fick 15°/h så köpte man in ännu mer dyrt material för att avskärma och fick ändå samma resultat.

Så de gjorde det du aldrig kommer klara av, nämligen att försöka påvisa att ett fenomen inte förekommer. Enda de gjorde fel är att inte lita på det de själva kunde mäta upp utan vidhåller då istället sin felaktiga uppfattning.

Jag verkar ha långt många fler universitetspoäng än dig, och på den nivån måste du bevisa det du påstår i din avhandling annars blir du inte godkänd.
Så jag vill påstå att jag gjort fler empiriska studier än du är gammal lille vän. Kom tillbaka när du har åldern inne och inte fjantar dig så oerhört mycket, förstår att du tycker Flashback är din lekplats men det är faktiskt 18 års gräns här.

Vad har du för bevis att jorden inte är en elipsoid och hur navigerar du? En platt karta är en projektion men koordinaterna på denna är fortfarande avhängig sfärisk jord.
Du får gärna motbevisa min sextants funktion, använts av många sjöfarare innan GNSS fanns att tillgå.

Så nu har fjant lite att motbevisa och jag ser fram mot att du lägger fram bevis som jag kan upprepa.
Citera
2023-09-02, 05:57
Medlem
Citat:
Bla bla bla..Det känner man inte, för att vi snurrar inte. och om vi hade snurrat så hade vi självklart känt av det. Ditt skitsnack fungerar inte här gubben.

Ändå har er husgud just uppmätt 15°/h, hur förklarar du det?
Citera
2023-09-02, 06:05
Medlem
Citat:

Vart kommer jag med bäring 220° söder om vi utgår från nordpolen?
Enligt er fjantar kommer man att hamna precis överallt och det gör man inte i verkligheten, hur förklarar du detta?
Ännu roligare blir det om vi ställer oss på Sveriges södra udde, då kan man enligt er fjantar åka söder ut till Boden samtidigt som man kommer vara i jämnhöjd med Stockholm vid en viss tidpunkt. Hur funkar det lille vän? För så beter sig verkligen inte verkligheten om du tog dig ut ur mammas källare.

Du säger dig läst tråden men det tvivlar jag på eftersom du drar upp sådant som dina tidigare fjantkollegor redan kört omkull på. Var kreativ och kom med något nytt revolutionerande istället.
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2023-09-02 kl. 06:13.
Citera
2023-09-02, 07:22
Medlem
Citat:
Du projicerar din totala efterblivenhet på andra. Bara för att du är efterbliven betyder det inte att andra är det. "Vi har inget sinne för att känna efter rörelse" självklart har vi det. Alla känner om man snurrar, har du aldrig åkt en karusell eller. Sätt dig i en karusell och säg att du inte känner rörelse ditt pucko. Din argument är dock löjligt roliga.

Som jag skrev så känner vi av när vi ändrar rörelseriktning, det är så balanssinnet funger. I en karusell är det konstant ändringar av rörelseriktningen.

Du gräver bara ditt hål djupare och djupare.

Sitter du i tex ett flygplan kan du inte känna hur fort du rör dig, i vilken riktning du rör dig, eller om planet står still. Eller i en bil för den delen, men de är sällan så stabil, utan där uppfattar vi alla små riktningar och hastighetsförändringar som ger oss en uppfattning (med stöd av synen i huvudsak) om rörelse, men åk med i en bil ( eller kör själv för den delen) med ögonbindel och hörselskydd och försök bedöma hastigheten och färdriktningen.
Citera
2023-09-02, 07:38
Medlem
Citat:
Fast det är skitsnack. Självklart hade man känt det.
Jorden snurrar 1 667 km i timmen. Samtidigt färdas jorden i sin bana runt solen i 108 000 km i timmen.
Om du hade åkt en karusell som snurrar runt 1 666 km i timmen hade du nog märkt det.

Återigen visar du hur obildad du är. När man pratar rotation är det vinkelhastighet som gäller, inte hastigheten i sig, som är helt ointressant.

Så jo, jordens rotation motsvara halva hastigheten på timvisaren på ett armbandsur, och det är den hastigheten man ska förhålla sig till om man ska göra töntiga "experiment" som att snurra en blöt boll och visa att vattnet flyger av.

Man kan inte bara ta bort delar av ekvation för att få det resultat man vill ha. Förutom plattjordare då....
Citera
2023-09-02, 07:40
Medlem
Citat:
Det finns ingen kant ditt pucko. Vart har du fått för dig att det finns en kant? läste du någon serietidning när du var 5år eller.

Så jorden är oändligt stor alltså? Har du några empiriska bevis på det?
Senast redigerad av Wowbagger2000 2023-09-02 kl. 07:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in