2023-09-01, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Bästa tipset du kan få är att ignorera tips från dumsvensken. I mer utvecklade samhällen köper man ett hus man vill bo i; det är en rätt bedrövlig monetär "investering" (att binda kapital i ett primärt boende är närmare besläktat med konsumtion) och samtidigt det kanske mest värdefulla du någonsin kommer köpa.

Lite så jag börjat känna. Frugan och jag har kollat på hus i 3 mille klassen.
Nu kom det ut ett hus för 4 som låg på 4.5 för 1.5 år sedan.
Total öppen planlösning bottenplan, nytt fint och modernt kök, renoverat badrum nere helt i vår smak. Öppen spis i vardagsrummet, sen en luft/vatten som är cirka 8 år gammal.
Uterum. Över 150kvm och längst ner i en vändzon i ett lugnt område.

Vi kommer inte behöva renovera något överhuvudtaget, badrum på övervåningen så småningom.
Överväger att slå till på detta och kanske behöva ha något hundår. Kanske se vad man kan binda ränta på i 3-5 år för att veta sin exakta månadskostnad.
Vi bor väl där iaf i 10-15 år med våra barn.
Citera
2023-09-01, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Sålde lägenheten förra året pga flytt till annan stad och planerar nu att köpa hus tillsammans med min fru.

Vad har "BLT's" och "hyresråttorna" för tips? Utifrån standarden som vi är ute efter så lär det bli 80 - 85% belåning...
Det är otroligt jobbigt för oss som är maxbelånade så jag säger håll dig borta
Citera
2023-09-01, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Total öppen planlösning bottenplan, nytt fint och modernt kök, renoverat badrum nere helt i vår smak. Öppen spis i vardagsrummet, sen en luft/vatten som är cirka 8 år gammal.

Vi kommer inte behöva renovera något överhuvudtaget, badrum på övervåningen så småningom.
Överväger att slå till på detta och kanske behöva ha något hundår. Kanske se vad man kan binda ränta på i 3-5 år för att veta sin exakta månadskostnad.
Då köper man huset och lever ett bra liv, utan att fastna i det här samhällets hysteriska förhoppningar om att vinna i ett pyramidspel.
Citera
2023-09-01, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KALP-liv
Det är otroligt jobbigt för oss som är maxbelånade så jag säger håll dig borta
Det är inte jobbigt att vara maxbelånad, det är jobbigt att ha utgifter man har svårt att hantera eller skulder man inte kan betala tillbaka. Huruvida man ställt till det för sig själv på 50% eller 85% belåning spelar ingen roll.
Citera
2023-09-01, 23:08
Medlem
Citat:
Det är inte jobbigt att vara maxbelånad, det är jobbigt att ha utgifter man har svårt att hantera eller skulder man inte kan betala tillbaka. Huruvida man ställt till det för sig själv på 50% eller 85% belåning spelar ingen roll.
Whatever vi måste flytta hem till päronen eller nåt. Vi får knappt mat på bordet
Citera
2023-09-01, 23:16
Medlem
Citat:
Då köper man huset och lever ett bra liv, utan att fastna i det här samhällets hysteriska förhoppningar om att vinna i ett pyramidspel.

Jo så är det ju. Samtidigt vill man inte köpa för 4 millar och sen är det värderat till 3.2 om 8-10 år.
Jag har dock svårt för att se detta hända.
Just för oss så tittar vi bara i en lugn by 10-15 min från topp 10 storstad i Sverige.

Bra förbindelser, skola till års 9, en by där alla hälsar och pratar med varandra fast man inte direkt känner varandra. Ett ställe där man vill låta sina barn växa upp.
Man får väl skippa utlandssemester varannat år.
Citera
2023-09-01, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
De som "stått utanför" bostadslånekarusellen på grund av de upptrissade priserna (med påföljande risker) har redan drabbats indirekt genom en ofta lägre boendestandard. Att nu igen få betala för deras risktagande vore väl magstarkt.

Det går väl att införa en "BLT-akut" där de tillsammans får baila ut varandra ur skiten. Får finansieras med beskattning av bostadslån och/eller höjd fastighetsskatt (vilket då så klart driver ännu fler till BLT-akuten).

Är man en överbelånad BLT så går det fortfarande att binda räntan fem/tio år på runt 4%. Sitter man och bölar i april nästa år när räntan på bolånet toppar 6% så har man helt på egen hand maximerat sitt risktagande i så många steg att man borde omyndigförklaras.

Det måste verkligen till en oerhörd fräckhet att be människor som inte varit vårdslösa mEd lån att baila ut de som varit det. Vilket svin man måste vara för att ens komma på tanken.
Citera
2023-09-01, 23:41
Medlem
Citat:

Självklart ska man köpa något man vill bo i. Över tid.
Vi köpte villa för fem år sen, för en inte så blygsam peng för oss. Strax utanför Gbg. Väl omhändertaget hus. Inte så stort, men det är bara bra för att minimera underhållskost. Vi bytte nyligen fönster på hela huset. Jag hade inte velat haft dubbelt så många fönster att byta kan man säga. Detsamma gäller allt. Ju större desto mer att värma upp, mer att måla, mer tak att byta när det ska göras, mer rum att ta hand om och inreda, osv, osv. Inte helt oviktigt om man inte har helt obegränsat med pengar, eller bara inte vill bo större än vad man faktiskt behöver.
I övrigt var det nya badrum, kök, etc. så inget vi behöver göra i närtid.
Budade hem det 2017, flytt tidigt 2018.
Gick som allt annat upp i värde några år, men har som allt annat nu också sjunkit en smula. Räntan blir rätt rejäl inom kort, men inget vi inte klarar av.
Tidsaxel? Med tre barn där yngsta idag är 3 år pratar vi om lätt 20 år till i huset. Kanske hela livet? Vem vet.
Vi älskar där vi bor, av många orsaker. Inte bara själva huset. Barnen älskar det. Mängder av vänner på gatan, 500m till bad, 5 minuter till skola och förskola, nära centrum, osv.

Man ska köpa för att bo.
Gör man det vinner man massor. Kanske ekonomiskt? Över tid. Men framför allt vinner man välbefinnande. Ev. vinst är sekundärt i det. Amorteringen under alla dessa år gör att när det någon gång ev avyttras kommer ge gott om utrymme till annat. Vi har redan amorterat rätt många hundra tusen.
Senast redigerad av M.J.A 2023-09-01 kl. 23:47.
Citera
2023-09-01, 23:59
Medlem
Citat:
Jo så är det ju. Samtidigt vill man inte köpa för 4 millar och sen är det värderat till 3.2 om 8-10 år.
Svenska kronan är ned -40% mot värstvärldens reserve currency (USD) de senaste 10 åren. Samtidigt är du här plötsligt oroad för en värdeminskning på "bara" 20% över samma 10 år. Hela grejen är bara missförstånd kring hur ekonomin fungerar och vad som egentligen är relevant för din förmögenhet.

Sen är det klart att det kan vara relevant att inte just ditt boende tappar värde relativt andra boenden i landet/området. Men det går ju hand i hand med att köpa något familjen trivs i - antagligen kommer då andra familjer trivas i det också.

Din grundtanke om att köpa det boende du vill bo i är korrekt. Att svensken blandar ihop det primära boendets värdering med sitt övriga kapital är någon slags blandning av privatekonomisk inkompetens och en vilja att försöka framstå som rikare än man är. Ignorera det.
Citera
2023-09-02, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
För att priserna pumpades upp artificiellt. Du köpte för lönen 2030 huset 2020. I reella termer kanske du aldrig får tillbaka pengarna.
Här satte du huvudet på spiken.
Fy fan vad svettigt för många som i tristess och leda mitt i en pandemi då rörelsefriheten var begränsad svävade ut i att byta upp sig totalrenovera och skaffa sig ett nytt kök då det enda dom gjorde va att äta hemma och fläska på sig.

Hur vågade dom det va ju inte ens säkert att dom skulle få behålla sina jobb?
Citera
2023-09-02, 02:22
Medlem
Citat:
Jag har dock svårt för att se detta hända.
Just för oss så tittar vi bara i en lugn by 10-15 min från topp 10 storstad i Sverige.

Bra förbindelser, skola till års 9, en by där alla hälsar och pratar med varandra fast man inte direkt känner varandra. Ett ställe där man vill låta sina barn växa upp.
Man får väl skippa utlandssemester varannat år.
Måste vara något speciellt om ett hus 10-15 min (+1 mil) utanför typ Västerås, Örebro eller Norrköping kostar 4 millar!
Citera
2023-09-02, 02:26
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu har det redan börjat ljusna på bostadsrättsmarknaden. över 1% upp sedan årsskiftet. Nästa år kan man lugnt räkna med 2 - 5 % uppgång. Det går helt enkelt inte att stoppa längre.

Ring 1177. Du har sannolikt en massiv hjärnblödning.

Trollar du eller just vad får dig att tro det ljusnar på bostadsmarknaden??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in