2023-09-01, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Men om man köpte under pandemin för att bo 15 år sisådär? Vad tänker du om det?

Om jag vann 200 miljoner på lotto 2020 och köpte under pandemin för 10 miljoner så påverkar det knappt mig.

Vad vill du komma fram till?

Bättre att diskutera i generella termer. Generellt så var man totalt efterbliven om man maxbelånade sig under pandemin och köpte en villa för 8 miljoner i någon sketen kranskommun. Detta ledde till att personen blev livegen för resten av sitt liv. Good job!

Under pandemiåren genomfördes tiotusentals korkade bostadsköp. Och nu får dessa lida för resten av sina liv.
Citera
2023-09-01, 16:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Om jag vann 200 miljoner på lotto 2020 och köpte under pandemin för 10 miljoner så påverkar det knappt mig.

Vad vill du komma fram till?

Bättre att diskutera i generella termer. Generellt så var man totalt efterbliven om man maxbelånade sig under pandemin och köpte en villa för 8 miljoner i någon sketen kranskommun. Detta ledde till att personen blev livegen för resten av sitt liv. Good job!

Under pandemiåren genomfördes tiotusentals korkade bostadsköp. Och nu får dessa lida för resten av sina liv.

Jag vill komma till att har man köpt en bostad för att bo en längre tid så är det i sig inte en dålig affär långsiktigt eftersom man måste ha någonstans att bo.
Citera
2023-09-01, 16:32
Medlem
Citat:
Jag vill komma till att har man köpt en bostad för att bo en längre tid så är det i sig inte en dålig affär långsiktigt eftersom man måste ha någonstans att bo.

Det var en genomusel affär för de flesta.

Sen att alla skapar efterhandskonstruktioner:

”Jag måste ju ha någonstans att bo”

”Jag ska bo här i 15 år, så priset kvittar”

Är fine. Men ni lurar bara er själva.

Läs om coping.
Citera
2023-09-01, 16:34
Avslutad
Citat:
Det var en genomusel affär för de flesta.

Sen att alla skapar efterhandskonstruktioner:

”Jag måste ju ha någonstans att bo”

”Jag ska bo här i 15 år, så priset kvittar”

Är fine. Men ni lurar bara er själva.

Läs om coping.

Varför det?
Citera
2023-09-01, 16:46
Medlem
Citat:
Varför det?

För att priserna pumpades upp artificiellt. Du köpte för lönen 2030 huset 2020. I reella termer kanske du aldrig får tillbaka pengarna.
Citera
2023-09-01, 16:48
Avslutad
Citat:
En läsare berättar att Landshypotek ändrat sina villkor och inte låter bostadens värdering ligga fast i fem år, utan istället i förtid värderade ner läsarens bostad vilket föranledde höjd belåningsgrad och med det strök man på grund också den fasta ränterabatt som skulle gälla tills vidare utan att behöva omförhandlas. Därtill gör höjd belåningsgrad att man kan tvingas börja amortera eller öka amorteringstakten. Totalt sett blir detta ett plötsligt och kännbar påverkan på kassaflödet.
https://cornucopia.se/2023/09/blandade-borser-i-asien-pa-fredagsmorgonen-kronan-rasar-landshypotek-varderar-ner-kundens-bostad-str yker-ranterabatt/

En BLTs mardröm? Kan bli vanligare framöver. Här ser man risken ligga väldigt nära 50,70 och 85% belåning. Du ska nog helst ligga minst 3% på säkra sidan. Om bostadspriserna faller 5-10% till så börjar nog nedvärderingar i större skala.
Senast redigerad av lone star 2023-09-01 kl. 16:53.
Citera
2023-09-01, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://cornucopia.se/2023/09/blandade-borser-i-asien-pa-fredagsmorgonen-kronan-rasar-landshypotek-varderar-ner-kundens-bostad-str yker-ranterabatt/

En BLTs mardröm? Kan bli vanligare framöver. Här ser man risken ligga väldigt nära 50,70 och 85% belåning. Du ska nog helst ligga minst 3% på säkra sidan.

Ju mer desperata bankerna blir desto fler sådana här fall kommer att uppdagas.

Men det är lugnt, går det år helvete: it’s just for life. Jag menar ett par miljoner tjänar väl vem som helst på några år.
Citera
2023-09-01, 17:04
Avslutad
Citat:
För att priserna pumpades upp artificiellt. Du köpte för lönen 2030 huset 2020. I reella termer kanske du aldrig får tillbaka pengarna.

Det var ju tråkigt att läsa. Men om inte lönerna dumpas så lär jag ju folk ändå ha råd med husen med bunden ränta.
Citera
2023-09-01, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Du utgår från att människor är rationella, förstår sig på ekonomi, kan bedöma risker etc. Men så är det inte. Det är bara att läsa den här tråden för att förstå att det finns stora luckor hos många. De allra flesta som köpt bostadsrätter och villor har gjort det i tron att de låga räntorna skulle bestå eller gå upp marginellt. Det var ett misstag, men lätt att göra för den som inte studerat ekonomisk historia och som lyssnat på vad diverse "experter" sagt. Oavsett så är deras misstag inget som motiverar att använda nedsättande ord om dem för att strö salt i såren.

De som tvingas sälja med så stora förluster att de kommer att ha låneskulder kvar även efter att villan eller lägenheten sålts bör få statliga lån med rimlig ränta i stället för att behöva sitta med stora blancolån med hög ränta. Skuldsanering är ett sämre alternativ. Om vi inte kollektivt hjälper de som råkar mest illa ut kommer många barn att behöva växa upp i fattigdom. Det har de inte förtjänat.

Vad säger du till barnen vars föräldrar har varit ekonomiskt förnuftiga och växt upp med mindre prylar och lyx än bolåne-barnen? Tough luck?

Nej du. Har man tagit stora ekonomiska risker så ska man själv stå för konsekvenserna, ingen annan. Försök inte gömma er bakom barn.
Citera
2023-09-01, 17:36
Avslutad
Citat:

Tror inte du är medveten om hur korkade den genomsnittliga människan är, majoriteten som köpte nyligen trodde 1 procents ränta skulle gälla för evigt.

Banker och politiker lurade korkade människor, för att sedan höja räntan när det passar dom.

Men du verkar också rätt korkad så.
Citera
2023-09-01, 17:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Tror inte du är medveten om hur korkade den genomsnittliga människan är, majoriteten som köpte nyligen trodde 1 procents ränta skulle gälla för evigt.

Banker och politiker lurade korkade människor, för att sedan höja räntan när det passar dom.

Men du verkar också rätt korkad så.

Så det folks fel att de inte hade en spåkula. Vet inte om du själv letade bostad under pandemin men det fanns ingen ände på priserna. Mäklarna täljde guld. Man fick i vissa fall inte komma på visning för att det var fullbokat hela veckan och ibland fick man inte ens lämna ett bud för objektet var redan sålt.

Men jag antar du är en sådan börsmiljonär för du alltid tajmar marknaden rätt.
Citera
2023-09-01, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Vad säger du till barnen vars föräldrar har varit ekonomiskt förnuftiga och växt upp med mindre prylar och lyx än bolåne-barnen? Tough luck?

Nej du. Har man tagit stora ekonomiska risker så ska man själv stå för konsekvenserna, ingen annan. Försök inte gömma er bakom barn.

De barnen gratulerar jag till att ha valt så kloka föräldrar. De kommer generellt att klara sig bra i livet.

Principiellt kan man såklart tycka att den som tagit stora ekonomiska risker också ska få stå för konsekvenserna själv, men det finns även goda argument mot ett sådant synsätt. Det ena är att personerna som tog dessa stora lån inte förstod att de tog stora risker. Mäklare, ekonomijournalister, bankmän, byggherrar, skribenter i denna tråd och i Lavas ursprungliga tråd och många i deras närhet tonade ner riskerna med att dra på sig många miljoner i bolån. Det andra är att det kommer att bli dåligt för oss alla om hundratusentals hushåll fullt ut tvingas bära de ekonomiska konsekvenserna av sina dåliga beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in