2023-09-01, 13:31
Medlem
Treschows avatar
Imponerande att folk kan tro att han sålde sitt hus på Djursholm för 14 milj år 2023 (även utan att ha läst tråden). Hur mycket "hus" får man för 14 milj i Djursholm idag?

Nu är 248 milj sjukt, men man hade inte gissat under 100 milj om man fick frågan.
Senast redigerad av Treschow 2023-09-01 kl. 13:36.
Citera
2023-09-01, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
En spektakulär fastighetsaffär har ägt rum då ABBA-Björn sålt sin älskade ”Villa Vågaskär”:

https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/bjorn-ulvaeus-har-salt-villan-i-djursholm-for-rekordbelopp/

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5gask%C3%A4r?wprov=sfti1

https://www.svenskdam.se/noje/abba-bjorns-lyxiga-mangmiljonvilla-unika-bilderna-inifran/8098572

Ett stort steg att ta i livet, givetvis.
Var någonstans tänker Björn flytta?
Vilket hus gäller det? Klickade på länken men måste vara fel
Citera
2023-09-01, 13:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Tycker riktigt synd om honom.
2 miljoner till så hade det blivit en kvarts miljard.

Två ynka miljoner!
Jag hajar att du skämtar men han var ju nöjd med det priset.
Det var ingen dålig prisutveckling.
Citera
2023-09-01, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
"Det visar sig att kanske hälften av djursholmarna är sådana där status-djursholmare. Resten är människor som jag, som bor där."

Älskar hur vi svenskar gillar att distansera oss ifrån gruppen, där även den ekonomiska eliten ser ner på varandra, lol.

Fint hus dock.

Nja, folk med gamla pengar ser ner på dom nya stropparna som kommer och river 150 år gamla hus, parkerar sin porshe mitt i gatan och fullkomligt skiter i alla andra för att de tror att de är så jävla bäst, bär dom enbart haft tur rakt igenom sin karrär. Dom människorna är "status-djursholmare". Vidrigt folk.
Citera
2023-09-01, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realsanning
Grejjen är att han dör som hårt arbetande gubbe, kanske ensam.
Själv hade jag njutit av livet, för när man kommer till en viss summa pengar, som de Björn har.
Då finns ingen mening jobba och leva torris livet i ett kallt land med problem.

Klart jag hade det. Men allt blir bara värre. Våldet ökar bara, mer kaos. Tror Sverige är
Europas farligaste land redan.
Jag hade nog köpt ett extra semester hus i Finland, för att fira jul och liknande.
Hört att Finland ska vara tryggaste landet.

Tänk att det kan skilja så mellan grannländer.
Där kan dom Svenska då dom lär det i skolan. Man hade kunnat vara där ibland när man saknar
Nordisk mat och människor. Semester hus. Bara ta flyget dit.
Sverige hade jag undvikit. Kan ju ske terror när som även

Att åka till stranden och ragga småtjejer som patetisk gubbe tror jag avskräcker mer än att ha en stimulerande sysselsättning som håller igång hjärnan
Citera
2023-09-01, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Att åka till stranden och ragga småtjejer som patetisk gubbe tror jag avskräcker mer än att ha en stimulerande sysselsättning som håller igång hjärnan

Nej men man skaffar en ny sjukt snygg sambo såklart om man blev så rik.
Inte fan har jag skrivit om ragga på småtjejer. Du missuppfattar allt din tråkis
Citera
2023-09-01, 14:37
Medlem
Jordgubbes avatar
14 miljoner till 248 miljoner på 28 år, det blir drygt 10 procents uppgång per år (om jag pillar in värdena i en ränta-på-ränta-snurra, eller drygt 17 gånger), vilket är mycket bra men inte absurt. Jag kollar lite i gamla annonser från dagstidningen vad villor i Djursholm kostade 1995, ser två längre in (långt ifrån sjönära) på bara halva storleken för ca 2.5 miljoner som idag värderas till ca 7.5 gånger mer. Hittar också en som då annonserades för 7.5 (sjöutsikt) och en annan för 10 miljoner, men oklart exakt var så kan ej jämföra. Det är hursomhelst inte samma värdeökning som abba-björns. Finns nog fler parametrar än unika läget, såsom hans kändisskap. Vem köpte?
Citera
2023-09-01, 14:45
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
14 miljoner till 248 miljoner på 28 år, det blir drygt 10 procents uppgång per år (om jag pillar in värdena i en ränta-på-ränta-snurra, eller drygt 17 gånger), vilket är mycket bra men inte absurt. Jag kollar lite i gamla annonser från dagstidningen vad villor i Djursholm kostade 1995, ser två längre in (långt ifrån sjönära) på bara halva storleken för ca 2.5 miljoner som idag värderas till ca 7.5 gånger mer. Hittar också en som då annonserades för 7.5 (sjöutsikt) och en annan för 10 miljoner, men oklart exakt var så kan ej jämföra. Det är hursomhelst inte samma värdeökning som abba-björns. Finns nog fler parametrar än unika läget, såsom hans kändisskap. Vem köpte?
Nu är du snål och tänker fel. Du räknar i %, men det är kronor som är det rätta och hans massiva vinst är 240Mkr på ett ställe där han bott nästan gratis i 25 år. Det måste vara den nästa högsta bostads-rea-vinsten i kronor någonsin i Sverige efter Eks köp som gav 490M i vinst. Betalat av de optimistiska aktieägarna.
Citera
2023-09-01, 15:23
Medlem
swimmingpools avatar
Mäklarannons?
Citera
2023-09-01, 15:30
Medlem
Alonens avatar
Huset är väldigt fint, varit där många, många gånger. Ligger ju på en egen ö.

Källare, med gym, sen tre (❗️) våningar, huset är smalt och högt. Båtbrygga. (De fick muddra flera gånger i kanalen för att komma intill med sin dåvarande båt.) Havsutsikt åt drygt tre håll. Inga grannar.

Sannolikt Djursholms flådigaste och bästa adress, Storgatan…

Hur Björn och Lena fördelar vinsten av husförsäljningen har jag inte en aning om. (…och vill heller inte veta…)

Nu går de skilda vägar, bägge flyttar till fin-fina adresser på Östermalm - i varsin lgh - bägge har promenadavstånd till Karlaplan, önskar dem bägge allt gott.
Citera
2023-09-01, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe

Fortfarande förmodligen betydligt högre prisutveckling än inflationen varit eller hur mycket levnadskostnadsindex har ökat under samma tid.
Citera
2023-09-01, 16:02
Bannlyst
Björn har ju även en lägenhet i Västervik, men sveriges bästa utsikt. Lägenheten är omgiven av sjöutsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in