2023-09-01, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Ett bevis som säger MER än ord, klockslag och inte syns är den totala avsaknaden av skråmor, rivningar och blåmärken på Johannas kropp!
Det hade varit fullt av ovanstående om Johanna ensam hade mördat Tove!

Nja, och nej. Frånvaron av bevisning skall nog inte ses som ett bevis i sig.
Citera
2023-09-01, 01:12
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Det finns väl ingen teknisk bevisning som säger att Johanna ströp Tove heller. Den som säger sanningen och att det stämmer överens med vad utredningen visar blir väl trovärdig.

Johanna har ju utan konstigheter beskrivit exakt vad som hände under mordet och att dom båda satt tysta bredvid Toves döda kropp en stund. Sen gick dom in i vardagsrummet och diskuterade hur dom skulle gå till väga med kroppen. Tydligare än så kan det inte bli och därför ansågs den lögnaktiga Maja vara medskyldig och höll i Toves armar. Rätten kan ju inte vara på plats när folk mördas för att kunna döma.

Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Ställ motfrågan
Finns det någon teknisk bevisning som pekar ut Johanna som mördare?
Nej det är hennes egna erkännande om hur det gick till när hon och Maja mördade Tove. Ganska utförlig förklaring också med flera detaljer

Finns väl en del som pekar emot Johanna, Toves DNA i Johannas bil, Johannas mobil spårad till fyndplatsen, videosnuttar som visar Johannas bil, bensininköp, å kanske lite annat. Detta + hennes erkännande räckte i Tingsrätten och lär hålla även i Hovrätten.

Avseende Maja så finns ju de där barren på Majas jacka… hon har erkänt gravfridsbrott men Maja fortsätter blåneka avseende mördandet…

Men - som ni bägge säger - det finns väl ingen teknisk bevisning emot dem avseende själva mördandet.

Tre unga damer gick in i Johannas lya, en dog, så något har ju hänt.

Hur som helst, så jävla tragiskt alltihop.
Senast redigerad av Alonen 2023-09-01 kl. 01:15.
Citera
2023-09-01, 01:27
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Finns väl en del som pekar emot Johanna, Toves DNA i Johannas bil, Johannas mobil spårad till fyndplatsen, videosnuttar som visar Johannas bil, bensininköp, å kanske lite annat. Detta + hennes erkännande räckte i Tingsrätten och lär hålla även i Hovrätten.

Avseende Maja så finns ju de där barren på Majas jacka… hon har erkänt gravfridsbrott men Maja fortsätter blåneka avseende mördandet…

Men - som ni bägge säger - det finns väl ingen teknisk bevisning emot dem avseende själva mördandet.

Tre unga damer gick in i Johannas lya, en dog, så något har ju hänt.

Hur som helst, så jävla tragiskt alltihop.
Tingsrätten kan ju inte vara på plats så fort det sker ett mord så nåt måste dom ju ha i bevisföring. Det är väl därför utredningar sker och förhoppningsvis stämmer väl med den som talar sanning. Hur djävla lätt ska det kunna vara att ljuga sig fri kan man undra?
Senast redigerad av ziggarillen 2023-09-01 kl. 02:24.
Citera
2023-09-01, 07:40
Medlem
Citat:
Det finns väl ingen teknisk bevisning som säger att Johanna ströp Tove heller. Den som säger sanningen och att det stämmer överens med vad utredningen visar blir väl trovärdig.

Johanna har ju utan konstigheter beskrivit exakt vad som hände under mordet och att dom båda satt tysta bredvid Toves döda kropp en stund. Sen gick dom in i vardagsrummet och diskuterade hur dom skulle gå till väga med kroppen. Tydligare än så kan det inte bli och därför ansågs den lögnaktiga Maja vara medskyldig och höll i Toves armar. Rätten kan ju inte vara på plats när folk mördas för att kunna döma.

Utan konstigheter? Att det sker när de kommer hem och strypning tio sekunder då?

Lite tydligare kan det bli va med tanke på rättens tidslinje utifrån 02:40? MH börjar gå 02:43:33. Det ska bevisa vakenhet och att hon är delaktig. Enligt henne själv så är det när hon hämtar mobilen vid sängen. Men rätten menar att allt ovan inkl grannens väntan utanför dörren och prat med JJ i trapphuset ska rymmas inom 2 min och 6 sekunder. Så man kan ju nästan tro de varit med i lgh där när tid och rum böjs. Rådmannen säger att det inte är ”orimligt kort tid”, men det är det hur man än vänder och vrider på det?
Citera
2023-09-01, 07:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Tingsrätten kan ju inte vara på plats så fort det sker ett mord så nåt måste dom ju ha i bevisföring. Det är väl därför utredningar sker och förhoppningsvis stämmer väl med den som talar sanning. Hur djävla lätt ska det kunna vara att ljuga sig fri kan man undra?
Och det utredningen kommer fram till får TR frisera till så att kronologin "går ihop sig" när T tar stryptag på J och M räddar henne. Sanningssägaren J vittnar om att hjälten M tar bort och håller ner Ts händer medan J stryper den provocerande T i 10 s och hävdar olyckshändelse.

"Hur djävla lätt ska det kunna vara att ljuga sig fri kan man undra?"

Alla glashus har inte pansarglas!
Citera
2023-09-01, 08:35
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/experten-svarare-att-bevisa-att-tove-mordades/

"Experten: Svårare att bevisa att Tove mördades"

Kommer bli så rolig när hovrätten kommer med nya domen 😂
Citera
2023-09-01, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaitan666

Helt sjukt!
Det är nästan så de vill få till det att Tove tog sitt eget liv.
Och att de två som befanns sig i bostaden under de ca 35 min Tove dog är oskyldiga
Jag börjar tappa tron på vårt rättsväsen

Hoppas Rullman har på fötterna så att båda blir inlåsta på livstid
Citera
2023-09-01, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej precis. Så uppfattar jag det hela också.
Annars hade hon aldrig berättat detaljerna.
Enfaldig är rätt ord. Noll koll på hur obekvämt hon själv sitter (sätter sig).

Hon gick som sagt all-in (iver) och pladdrade rätt av. De berättelserna känns trovärdiga detaljmässigt, även om hon i sin helhet tar i ända ner från tårna.

Det är nästintill ofattbart hur hon kan svälja dessa "hemlisar"... och så rockar de vidare tills nästa gång J tar fram sin hämndagenda.
Jisses...

Förvisso är konsekvenstänk säkert out of order i vissa lägen, men hon vet samtidigt att det är fel. Då får man nog vara gött bakom flötet om man inte skulle fatta. Så är inte fallet.

På samma bräde undrar jag om det är lite vajsing med empatin.
Hade J som sagt fått fyr på brasorna hade till och med fler än fyra riskerat dö om det spridit sig. Bara tanken ger mig svindel.

Där kommer väl min fundering kring rädd att J ska lämna henne in. Om hon de facto är förälskad som komponent.
Det är ju skogstokigt det hon beskriver.

Själv tycker jag mig se många tecken på empatistörning hos M. Om hon är pådrivande i alla beslut är svårt att veta, men hon känns iaf avtrubbad känslomässigt inför riskerna hon utsätter andra för. Gång efter annan sätter hon sitt eget välbefinnande före före andras lidande. Dagen efter mordet verkar hon helt opåverkad, hon ljuger och beter sig precis som vanligt inför familjen. Dom märker ingenting! Under förhören noterar förhörsledaren eller transkriberaren inga känsloyttringar alls. Och i rätten framförde hon sin inövade story utan äkta känslor enligt mig.

Tänkandet är ju inte avstängt. Hon är enligt vittnen en grubblare, lite engagerad politiskt och i hbtq frågor, kan prata länge med vänner om djupa saker. Hon googlar mycket på sina diagnoser och söker säkert svar på hur hon är funtad. Men känslomässigt verkar det vara ett vakuum när hon inte själv påverkas.

Det ska ställas mot att hon beskrivits av tidigare vänner som skör och omtänksam. Men hur gammal var hon då? Att hon lyssnade till vänners problem kan lika väl vara en omedveten strategi till att få ha kvar vännerna. Den enda som känner henne på djupet är ju J och mig veterligen inte har beskrivit henne som omtänksam. F.ö tror jag inte J stått ut med M om hon var skör och full av empati.
Citera
2023-09-01, 09:11
Medlem
Citat:

Ja, vilket västgötaklimax det skulle bli här i tråden.

Om inte bara Maja frikänns utan även Johanna!
Citera
2023-09-01, 09:13
Avslutad
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Helt sjukt!
Och att de två som befanns sig i bostaden under de ca 35 min Tove dog är oskyldiga

Jag ser inget roligt i detta.
Det är en skam för rättssystemet att det kan gå såhär långt, när en advokat ser det som en lektävling, där friandet är viktigare än att sanningen kommer fram.
Utom rimligt tvivel...

Sen ska man ta blaskornas artiklar med en skopa salt, jag tycker så fruktansvärt synd om Toves anhöriga.

Edit:
https://www.domstol.se/nyheter/2020/02/dom-i-akupunkturmalet/
Rullman verkar inte vara så vass, när det handlar om att övertyga rätten med sina påståenden, med hjälp av experter...
Citat:
Vid obduktion av patienten kunde bl.a. konstateras en skada på hjärtats yta. I målet har det lagts fram olika rättsmedicinska utredningar. Den läkare som utförde obduktionen har bedömt att skadan på hjärtat har ett utseende som starkt talar för att den orsakats av stickande våld och att dödsorsaken varit blödning till hjärtsäcken. De läkare som på försvarets begäran upprättat ett rättsmedicinskt utlåtande har bedömt det som ytterst osannolikt att akupunkturbehandlingen orsakade patientens död och enligt dem var döden sannolikt en följd av patientens leukemi.
Senast redigerad av Mumsbulle 2023-09-01 kl. 09:31. Anledning: Tillägg
Citera
2023-09-01, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror inte heller M varit fullt medveten om vad hon gav sig in på, inte för att hon inte skulle ha förmågan att förstå utan för att hon bara inte tänkte så långt.

En fundering jag haft är om M kanske upplevt bränderna och skadegörelserna som någon form av reality-rollspel. Missförstå mig rätt! Att det varit som ett fantasy-drama som utspelar sig i verkligheten. När det sedan blir dags att sätta det i verket, så backar hon. Då först trillar poletten ner, det är inget spel utan verklighet.
Jag vet inte om jag lyckats förklara vad jag egentligen menar, men jag tror inte att M med berått mod varit med och planerat.

Jag förstår nog hur du menar, men tror att hon har förstått vad som pågick och vilka risker dom utsatte andra för. Problemet ligger i hennes likgiltighet. Hon sätter sig själv först, oavsett pris. Rädslan för att bli lämnad tror jag övervinner allt, och det kan bli livsfarligt i fel sällskap. Eftersom hon verkar sakna spärrar och empati, så kan det gå illa.
Citera
2023-09-01, 09:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Helt sjukt!

Även om rättsmedicin inte är en exakt vetenskap, så arbetar en läkare efter lagar. Dessa utlåtanden ska vara baserade på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Att rättsliga rådet nu kommer fram till att aspiration kan ha varit en bidragande orsak ) jag hoppas att det inte står som i expressen; också avgörande orsak:

”Socialstyrelsens rättsliga råd menar att fynden talar för att Tove dog av strypning – men reserverar sig för att inandning av magsäcksinnehåll också kan ha varit avgörande – som Johanna Janssons försvarare hävdat”

https://sverigesradio.se/artikel/juristerna-om-den-rattsmedicinska-snarskogen-i-tovefallet

De olika rättsläkarnas fynd kommer att ställas i ljuset av utredningen och det är där som avgörande bevisning/ indicier behöver visa att det fanns intention att döda.

Med facit i hand, blir det lite skakigt och Rullman önskar nog att han gjort vissa saker lite grundligare.

Nu vill jag påminna mig om att rättsliga rådet förmodligen kommer att ha avgörande betydelse för bedömningen och om jag inte missminner mig var utlåtandet att strypning var den huvudsakliga dödsorsaken.

Jag tvivlar på att ”tio sekunder” kommer duga, med de djupa skador på halsmuskulatur och artär.

Jag utgår från att rättsliga rådets utlåtande kommer till hovrätten för att man själv kan läsa ordalydelsen.

Bidragande eller också avgörande betydelse???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in