• 1
  • 2
2023-08-31, 23:15
Medlem
carminaburanas avatar
Jag behöver lära mig tyska tills nästa sommar, iallafall grunderna, att kunna förstå och göra sig förstådd.
Jag har testat duolingo men det var inget för mig, alldeles för gamefierat. Jag tittar lite på online tutors, det verkar bra men skulle snabbt blir dyrt, en times lektion kostar runt 250 kr, men det bästa sättet att lära sig är ju att prata med någon. Jag känner att jag skulle vilja ha 3-4 lektioner i veckan. Finns det bra kvällskurser i Stockholmsområdet?

Jag talar flytande franska, modersmål är engelska men född och uppvuxen i Sverige.

Mitt lite 3 års mål är att lära mig italienska och spanska också.

tim Ferriss har ju också lite intressanta artiklar om hur man lär sig språk snabbt
Citera
2023-08-31, 23:17
Medlem
FattyMcCools avatar
Barnböcker brukar vara bra. Gå till nån loppis eller kolla online vad du kan hitta.
Citera
2023-08-31, 23:19
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Testa appen Duolingo.

Det mest effektiva sättet att lära sig ett språk är dock att bosätta sig i ett land där språket talas samtidigt som man "pluggar".
Citera
2023-09-01, 00:01
Medlem
Jofs avatar
Jag bodde i en fransk familj som inte kunde ett ord på annat språk. Hade bara fransk television och franska tidningar. Före smarta telefonens tid. Plågsamt men verkningsfullt. Hatade det. Två månader senare lät jag som om jag pratade franska. Riktigt bonnigt ”äkta” uttal. Som man inte lär i svensk skola.
Gör likadant i Tyskland och du blir nästan tysk 😩.
Citera
2023-09-01, 00:07
Bannlyst

https://urplay.se/amne/moderna-sprak/tyska
Citera
2023-09-01, 02:43
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag behöver lära mig tyska tills nästa sommar, iallafall grunderna, att kunna förstå och göra sig förstådd.
Jag har testat duolingo men det var inget för mig, alldeles för gamefierat. Jag tittar lite på online tutors, det verkar bra men skulle snabbt blir dyrt, en times lektion kostar runt 250 kr, men det bästa sättet att lära sig är ju att prata med någon. Jag känner att jag skulle vilja ha 3-4 lektioner i veckan. Finns det bra kvällskurser i Stockholmsområdet?

Jag talar flytande franska, modersmål är engelska men född och uppvuxen i Sverige.

Mitt lite 3 års mål är att lära mig italienska och spanska också.

tim Ferriss har ju också lite intressanta artiklar om hur man lär sig språk snabbt

Finns ju en del saker att låna/fjärlåna via ditt folkbibliotek.
Kan vara ett spår.
Ta kontakt med dom.
Libris börjar bli utdaterad men där kan du söka också. libris.kb.se
Citera
2023-09-01, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FattyMcCool
Barnböcker brukar vara bra. Gå till nån loppis eller kolla online vad du kan hitta.

Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens

Med eget hobbyintresse av språket, att konsumera lättsmält och barnvänligt material bör definitivt vara ett förslag. I och med det enklare språket.
Citera
2023-09-01, 07:51
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoraTheExplorer
Testa appen Duolingo.

Det mest effektiva sättet att lära sig ett språk är dock att bosätta sig i ett land där språket talas samtidigt som man "pluggar".

Så du har inte läst TS.

OnT:

Rekommenderar denna för alla språk, hittade för tyska:
https://play.google.com/store/apps/d...anconversation

Det är en app där man följer med i konversation, som börjar simpelt och sedan progressivt blir svårare.
Helt underbar!
Citera
2023-09-01, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OhneGott
Med eget hobbyintresse av språket, att konsumera lättsmält och barnvänligt material bör definitivt vara ett förslag. I och med det enklare språket.

Dom här hjärndöda programmen på UR är ofta jävligt bra, pratar extremt tydligt och välartikulerat samt en i taget, blir ganska enkelt att hänga med!
Citera
2023-09-01, 09:36
Medlem
zombie-nations avatar
Finns det en TV-serie du sett mycket? Försök hitta den dubbad till tyska, du vet ju redan vad de säger.
Citera
2023-09-01, 09:45
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FattyMcCool

yes, helt rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av HoraTheExplorer
Testa appen Duolingo.

Ja, Duol var inte för mig, men det finns ju babbel eller rosetta stone jag kan testa. Absolut att bo i tyskland hade varit perfekt men jag hinner inte tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag bodde i en fransk familj som inte kunde ett ord på annat språk. Hade bara fransk television och franska tidningar. Före smarta telefonens tid. Plågsamt men verkningsfullt. Hatade det. Två månader senare lät jag som om jag pratade franska. Riktigt bonnigt ”äkta” uttal. Som man inte lär i svensk skola.
Gör likadant i Tyskland och du blir nästan tysk 😩.

hehe jag håller med, men har inte tid att göra det tyvärr..

Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens

Tackar, mycket bra!

Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Finns ju en del saker att låna/fjärlåna via ditt folkbibliotek.
Kan vara ett spår.
Ta kontakt med dom.
Libris börjar bli utdaterad men där kan du söka också. libris.kb.se

ska kolla upp, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Finns det en TV-serie du sett mycket? Försök hitta den dubbad till tyska, du vet ju redan vad de säger.

Sant , man kan ju kolla Dark igen tex!
Citera
2023-09-01, 10:42
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar

Vill man titta på tysk TV skaffar man en VPN.
Jag gjorde en snabb koppling och fick på deras PBS företag ARD fram "Kommisar Bäckström."
Som ju är en väldigt svensk TV serie samproducerad vad jag fattade.. i alla fall på tyska på deras kanal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in