2023-08-29, 01:25
Medlem
Vet inte om det diskuterats tidigare i tråden eller om det har framkommit nya uppgifter.

Tänker mig ett scenario där föraren av bilen som är på fel sida av vägen kör om någon eller några bilar och att han missbedömer avståndet till motkommande trafik. Kanske gasar på i det sista innan mötet men hinner aldrig svänga in på sitt eget körfält i sista sekund.
Senast redigerad av JJLuzifer 2023-08-29 kl. 01:27. Anledning: förtydigande
Citera
2023-08-29, 01:39
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodboken
Nej, du misstolkar mig. Jag säger att den ”misslyckade omkörningen” var ett medvetet val och att passagerarna vid flera tillfällen kunnat stoppa föraren från att framföra en bil. Gör du en omkörning i en kurva så är du inte kapabel till att köra bil och måste dö innan du dödar någon annan.

Även om omkörningen var ett medvetet val, var det fortfarande ett misstag och misstag kan göras även av den bäste bilförare. Men enligt dig så är det helt okej att få betala med sitt liv för ett misstag och felbedömning, för man får helt enkelt skylla sig själv.

Du skriver "...att passagerarna vid flera tillfällen kunnat stoppa föraren från att framföra en bil.." Hur menar du att man som passagerare ska stoppa bilföraren från att göra en olämplig omkörning och ska man behöva betala med sitt liv som passagerare för att man misslyckas med detta? Jag uppfattar det som du tycker det är ett rimligt pris att betala och är ett lämpligt straff.

Man undrar hur sund din människosyn är när du i tidigare inlägg skriver om de omkomna att "Det är därför bra att de dog". Observera att det står "de", vilket alltså betyder även de fyra passagerarna.
Senast redigerad av UpAndGo2 2023-08-29 kl. 02:13.
Citera
2023-08-29, 01:43
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Nej, hastigheten behöver inte varit så hög, en lastbil i 80 möter en person bil i 110 det är som att köra in i en vägg i kanske 140. Du dör då.

Man kan t o m köra i skyltade 80 km/ tim. och ändå dö i en kollision med en lastbil.
Citera
2023-08-29, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Polisen har varit på plats. NLT följde. Jag kan fortsatt inte läsa, så nån får gärna citera lite:
https://www.nlt.se/2023/08/28/polisen-och-trafikverket-gor-platsundersokning-efter-dodsolyckan-pa-vag-184-mellan-skara-och-falkopi -e5eee/

NL står för Nya Lidköping.

Till min förvåning kunde jag läsa. Finns en del bilder där man kan se spåren, men inget nytt jämför med tidigare publicerade bilder. Men det är väl i princip inget nytt som kommer fram:
– Vi spekulerar ingenting nu i vad som hänt. Vi tar hänsyn till de anhöriga och kan inte säga vad vi noterat här i dag. Men jag vet mer nu än innan jag varit på plats, säger Henriksson.

Redan för en vecka sedan, när olyckan inträffade, gjorde poliser på plats en första genomgång av vad som hänt.

– De poliser som var på plats då har tagit foton och gjort eventuella beslag. De viktiga vittnesuppgifterna tar de också första kvällen. Vi som är här i dag tar ännu mer foton och mäter olika saker. Polisen måste se på hela olyckan för att kunna utreda brott, beskriver han.
Citera
2023-08-29, 07:20
Medlem
Raggarspinns avatar
När det sker sådana här olyckor så målas personerna i bilen upp som guds bästa barn. Skulden till olyckan läggs på den tunga trafiken, yrkesföraren, vägens beskaffenhet och a-traktorer.
Det sägs att somalierna ”jobbade” på ett logistikcenter. Lastbilschauffören jobbade också med logistik. Somalierna var på väg hem från arbetsplatsen, chauffören var på sin arbetsplats då Somalia-taxin körde in i chaufförens arbetsområde.
Det sägs att en av de nu mycket svarta människorna var pappa till flera barn. Det har inte skrivits ett ord om huruvida lastbilschauffören var förälder men helt klart har denne också vänner och familj.
Styrkekramar till chauffören som fick se fem personer ta livet av sig på dennes arbetsplats!
Citera
2023-08-29, 07:42
Medlem
Vet inte om det bekräftats tidigare men i tidningen idag står det "den sjusitsiga bilen".
Citera
2023-08-29, 09:22
Medlem
ValackObamas avatar
Fick följande skickat till mig ur någon lokalblaska där nere i Skara:

Citat:
Det mesta talar för att det var en omkörning som gick fel, men om det blir utredningarnas svar återstår att se.

På väg 184 läggs just nu ny asfalt, en del av vägen har fasats ur för att skapa en färgad zon för att varna om man kommer över på fel sida vägen.
Den urfasade delen har inte målats ännu, kan det på något sätt ha påverkat?
– Inte på något sätt, är Ulf Ryd övertygad om.
Han räknar inte med att Trafikverkets utredning kommer att vara klar i närtid. Kanske kan svaret komma om sex månader

Misslyckad omkörning, avsaknad av vägmålning saknar betydelse, inga bromsspår.Lastbilsföraren utan skuld.

Således stämmer de mer genomtänkta analyserna på Flashback ganska väl överens med de professionella utredarnas.

Två av de döda ska ”begravas i sina hemländer” säger media. Betyder detta att de var gästarbetare eller att de var här olovligen eller bara att Sverige inte är rent nog för dem?
Citera
2023-08-29, 13:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolglider
Till min förvåning kunde jag läsa. Finns en del bilder där man kan se spåren, men inget nytt jämför med tidigare publicerade bilder. Men det är väl i princip inget nytt som kommer fram:
– Vi spekulerar ingenting nu i vad som hänt. Vi tar hänsyn till de anhöriga och kan inte säga vad vi noterat här i dag. Men jag vet mer nu än innan jag varit på plats, säger Henriksson.

Redan för en vecka sedan, när olyckan inträffade, gjorde poliser på plats en första genomgång av vad som hänt.

– De poliser som var på plats då har tagit foton och gjort eventuella beslag. De viktiga vittnesuppgifterna tar de också första kvällen. Vi som är här i dag tar ännu mer foton och mäter olika saker. Polisen måste se på hela olyckan för att kunna utreda brott, beskriver han.

Tack. Bra att de är grundliga.
Jag skulle säga att den här olyckan har stort allmänintresse.
Citera
2023-08-29, 17:34
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Styrkekramar till chauffören som fick se fem personer ta livet av sig på dennes arbetsplats!

Som långtradarchaufför har jag bestämt mig sen långt innan att inte väja för en personbil som kommer på fel sida rakt emot mig, däremot åker självklart bromspedalen "genom golvet" (varför har jag förklarat innan i tråden).

Har lärt mig av denna olyckan så som den beskrivits i tråden att som chaufför gäller det då att fort som satan komma ur hytten och sticka därifrån innan skithelvetet börjar brinna, tydligen gjorde denna chauffören det i och med att han klarade sig!

Bra gjort där! Styrkekramar till chauffören från mig med, och tack för ny lärdom!
Citera
2023-08-29, 20:02
Medlem
Så länge som dom inte asfalterat otroligt snabbt skedde inte olyckan vid något vägarbete. Detta är inte spekulation utan vad jag vet när jag arbetat och kört vid just denna väg. Något som är spekulation men antagligen sant är att de försökte köra om i högre hastighet runt den svaga och skymda kurvan. Någon lotskö bör inte ha vart där olyckan inträffade. Mina tankar går till både familjerna och chaffören. som jag hoppas inte har blivit allt för skärrad av upplevelsen. Det kan inte ha varit lätt.
Citera
2023-08-29, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickRing
Så länge som dom inte asfalterat otroligt snabbt skedde inte olyckan vid något vägarbete. Detta är inte spekulation utan vad jag vet när jag arbetat och kört vid just denna väg. Något som är spekulation men antagligen sant är att de försökte köra om i högre hastighet runt den svaga och skymda kurvan. Någon lotskö bör inte ha vart där olyckan inträffade. Mina tankar går till både familjerna och chaffören. som jag hoppas inte har blivit allt för skärrad av upplevelsen. Det kan inte ha varit lätt.

Asfalteringen var vid tidpunkten för olyckan på filen mot Falköping på den långa raksträckan ungefär 1 km söder om olycksplatsen. Jag åkte förmodligen samma lotskö som både lastbilen och räddningsbilen. Lotsbilen "släppte kön" i slutet av rakan och vände runt för att ta kön från Skara. Nog för att kön bygger fort men att den skulle bygga 1 km ända bort till olycksplatsen känns lite mycket.
Citera
2023-08-29, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nissekaka
Asfalteringen var vid tidpunkten för olyckan på filen mot Falköping på den långa raksträckan ungefär 1 km söder om olycksplatsen. Jag åkte förmodligen samma lotskö som både lastbilen och räddningsbilen. Lotsbilen "släppte kön" i slutet av rakan och vände runt för att ta kön från Skara. Nog för att kön bygger fort men att den skulle bygga 1 km ända bort till olycksplatsen känns lite mycket.

Jag förstår inte varför folk insisterar att det har något med vägarbetet att göra då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in