2023-08-31, 10:06
Medlem
De flesta här är verkligen dumma som tåget. Över 7000 sidor av bara svammel och gissningar utan någon kunskap alls om lagen eller rättsväsendet. Sverige är som filmer för er som säger att det inte är det, åklagaren måste kunna bevisa UTOM RIMLIGT TVIVEL att de misstänkta begått brotten. Hovrätten har precis släppt flera misstänkta mördare, som redan blivit dömda av tingsrätten till livstid, på fri fot trots att det fanns tydlig indiciebevisning i form av mobiltelefonsignaler samt en cigarettfimp med DNA bevisning. Men en kunnig advokat har lyckats presentera det som att det inte är utom rimligt tvivel. Åklagarna nu i Sverige är alldeles för unga och för oerfarna och för politiskt valda för att kunna göra ett lika bra jobb som försvarsadvokaterna. Så tycker att alla borde ta och sluta leka juridiska experter och invänta dom. Gissar på att väldigt, väldigt få som skrivit har erfarenhet och/eller meriter från positioner inom lagväsendet. Och artikeln jag länkar till så har inte hovrätten avkunnat dom ännu, men att de släppts på fri fot indikerar på att de förmodligen kommer frikännas.

https://samnytt.se/hovratten-slapper-turkar-som-domts-for-pkk-mordet/
Citera
2023-08-31, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M förklarade långt innan Hälsoappen visade steg att hon vid första tillfället gick först till köket, sedan till toa och andra att hon hämtade mobilen för att, när J gått, placera sig på toa, så förklaring finns. Frågan är hur trovärdig den är.

I första stegserien finns ingen "kissepaus" och efter andra lämnar tfn inte toa förrän hon ska bli hemskjutsad, OM stegserierna visar de faktiska förhållandena. Dessutom finns mysteriet med en osynlig T.
Det förefaller som det saknas en del i de redovisade stegserierna, att det kanske är flera miniserier som slagits samman.

Mest anmärkningsvärt är dock att hon påstår sig inte se T. Vad vinner hon på att förneka det? Hon erkänner ju att hon ser T inlindad några stunder senare och hjälper till att bära.

Ja, dom allra flesta har vid detta lag förstått att Majas story inte går ihop, och det blev inte bättre efter andra tömningen av hennes mobil. Johannas vittnesmål gällande M s fasthållning av armar är trovärdig då den är till hennes nackdel, och den förklarar också avsaknad av motvärnsskador på J.

Om hon erkänt att hon såg T innan J åkte till McD så är hon tillräckligt smart för att förstå att hon kommer få frågan, hur kunde du befinna dig ensam med en livlös T i nästan en halvtimme utan att larma?
Citera
2023-08-31, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigisimund
De flesta här är verkligen dumma som tåget. Över 7000 sidor av bara svammel och gissningar utan någon kunskap alls om lagen eller rättsväsendet. Sverige är som filmer för er som säger att det inte är det, åklagaren måste kunna bevisa UTOM RIMLIGT TVIVEL att de misstänkta begått brotten. Hovrätten har precis släppt flera misstänkta mördare, som redan blivit dömda av tingsrätten till livstid, på fri fot trots att det fanns tydlig indiciebevisning i form av mobiltelefonsignaler samt en cigarettfimp med DNA bevisning. Men en kunnig advokat har lyckats presentera det som att det inte är utom rimligt tvivel. Åklagarna nu i Sverige är alldeles för unga och för oerfarna och för politiskt valda för att kunna göra ett lika bra jobb som försvarsadvokaterna. Så tycker att alla borde ta och sluta leka juridiska experter och invänta dom. Gissar på att väldigt, väldigt få som skrivit har erfarenhet och/eller meriter från positioner inom lagväsendet. Och artikeln jag länkar till så har inte hovrätten avkunnat dom ännu, men att de släppts på fri fot indikerar på att de förmodligen kommer frikännas.

https://samnytt.se/hovratten-slapper-turkar-som-domts-for-pkk-mordet/

Om jag som lekman hypotetiskt nu skulle ha en uppfattning och bedömer att en misstänkt borde frias på den bevisning som ligger till grund för åtalet och personen sedan döms i tingsrätten, men frias i hovrätten - har jag mer ”rätt” då än de juridiskt skolade erfarna i tingsrätten (där det i det här fallet endast ingick en rådman och resten nämndemän)?
Citera
2023-08-31, 11:54
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Det här målet hade gått upp till HR oavsett, vore tjänstefel om inte advokaterna hade överklagat Domen 😉.

Jag tänker inte ta mig tid att sitta och rapa upp samma sak som inte redan finns skrivet i tråden och vad som ligger till grund för TR,s beslut, du får gärna leta upp det själv.

Vad är rimligt tvivel? Kan du mer ingående beskriva vad det innebär?
Hur mäter man "utan rimligt tvivel"?
Vill du vara så snäll och beskriva vilken uppgift Domstolen har och hur man väger ett beslut/Dom?

Utifrån sakframställnigarna från åklagare och försvarsadvokaten (om vi nu bara koncentrerar oss på Maja) gör inte TR samma bedömning som du och inte jag heller för den delen.

Maja har inte kunnat visa på att hennes uttalande är trovärdigt, enligt MIG och tydligen även TR, men som enligt vissa kändisar är TR ett gäng Hillbillys (och jag är väl också inräknad till det klientelet då jag håller med TR).

Jag väntar på din sakframställan som kan ändra på min uppfattningen, snälla.

Trams❗️

Jag rör mig inte på din låga nivå, avseende domen mot Maja/Johanna.

From nu skrollar jag förbi dina inlägg, bye-bye.

(”Sakframställan” - på Flashback )
Senast redigerad av Alonen 2023-08-31 kl. 12:35.
Citera
2023-08-31, 11:58
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Testa att läsa domen?

Men VAR i domen hittar du ”bevis för Majas deltagande i mordet” Var❓

Själv är jag övertygad om att Maja varit med och mördat, men går det att leda i bevis❓
Citera
2023-08-31, 12:02
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Bortom allt rimligt tvivel fungerar utmärkt i filmer och tv-serier men nu är inte det verkliga livet en film eller en serie, Domstolen läser av åklagarens och advokatens sak framställan och den som låter mest trolig vinner mark hos domstolen, man får inte glömma att det är vanliga människor som dömer. ( förvisso juridikutbildade ) och det TR såg och hörde av Maja så begrep dom ganska snabbt att hennes lögner inte har trovärdighet för fem öre och jag menar bestämt att HR kommer att komma fram till samma sak, om Maja ska ha en chans att få tidsbestämt straff så är hon tvingad till att lägga sanningen på bordet och sluta med att svara äää, ahhhh, hmmmm, åhhhh. För sånt går inte hem i Svenska domstolar längre, Politiker lägger hård press på polis och domstolen, åldersrabatten slopas livstidsstraffen ökar för varje år, Vi folket vi som är väljare har tröttnat på detta jävla daltande med mördare och annat kriminellt pack och det vet politikerna därför blir det tuffare straff även för yngre människor.

Jag är oxå övertygad om att Maja ljuger, skarvar, etc. Men därifrån till fällande dom är det ju en bit.

Så klart har hon - sannolikt - varit med i mördandet, men kan man fälla henne❓
Citera
2023-08-31, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Jag är oxå övertygad om att Maja ljuger, skarvar, etc. Men därifrån till fällande dom är det ju en bit.

Så klart har hon - sannolikt - varit med i mördandet, men kan man fälla henne❓

Det är just det som återstår att se, HR har chockerat mej i andra mordfall där dom frikänt den åtalade trots handfasta bevis i alla fall var dom starka i mina ögon.
Citera
2023-08-31, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archer226
Ja ja nu har jag i alla fall fått hem FUP, så jag ska inte besvära dig mer.

Vad beställer man hem fup? 😊
Citera
2023-08-31, 12:21
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Det är just det som återstår att se, HR har chockerat mej i andra mordfall där dom frikänt den åtalade trots handfasta bevis i alla fall var dom starka i mina ögon.

Ja, prexix, ett sånt senario kan man frukta, ”går inte att ställa utom allt rimligt tvivel” åsså frias bägge - ifrån allt.

Men som du säger, jag tror oxå att det finns för mycket bevisning på dem.

Johanna ryker nog garanterat, vad Clea än ylar om. (”Osäkerhet och tvivel” )

Blir intressant att se hur HR bedömer Majas ”insatser” i dådet.
Citera
2023-08-31, 12:55
Medlem
Å ena sidan sett, så ljög Lilla Fröken Hellm*n för att sålunda undvika skuld, så som straff.

Å andra sidan sett, så ljög Lilla Fröken Hellm*n för att vinna fördelar för sig själv.

Om man verkligen tar sig tid, vilket i sin tur kräver ett intresse med styrka och, ser saker och ting ur ett nytt perspektiv beträffande tidigare omständigheter gällande Lilla Fröken Hellm*n, så framgår det med tydlighet, att Lilla Fröken Hellm*n i samförstånd med sin kamrat Fröken Janss*n, bringade livet om den 21-åriga flickan T*ve under kvällen den 16:e Oktober 2022.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2023-08-31, 13:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Om inte jag minns fel så hade ju M pappa haft en misstanke om att de hade en kärleksrelation och att han hade frågat M om detta
M svarade att de kysst varann första gången de träffades
men sa att det fanns inget mer än så
Lite ovanlig handling för att vara straighta personer
Jag tror inte heller att M hade vågat säga sanningen till pappan om de skulle ha en kärleksrelation
pga att de är pingstvänner

Jag tror att J är bi och att ev M är Leb.
M är bi och J sägs vara hetero.
Bägge har sexuella relationer med killar, verkar främst ske på fyllan.
Att hångla med nån helt obekant första gången utan att vara lagd därhän sticker ut. Om det sen är kyssar och trams tjejer emellan är nåt annat.

I stort sett alla reagerar på deras tighta relation, inget framkommer om det är nåt mer.

Om nu M lyckats bli kär för första gången vore det väl en möjlighet till att hon är som en amöba.
Att hennes personlighet påverkar är givet, likt som för alla andra men diagnos är inte det centrala IMO.
Folk med add beter sig inte som Maja, vettet och moralen har liksom inte runnit ut i avloppet. Dåligt konsekvenstänk och ogenomtänkta beslut är en sak. Att dölja brott är nåt annat.

Jag ser blint kär som en möjlig förklaringsmodell ang ett ytterst komplex fenomen och anser att det är dynamiken dem emellan som är farlig. Det skapas en gynnsam miljö likt att bakterier frodas på en agarplatta.
De har roligt ihop.
Självklart är J manipulativ och M är en följare per personlighet, men medberoende anser jag är fel ord - om hon nu skulle tolkas mer som offer. Hon är varken kuvad eller strykrädd och vågar säga ifrån.

Medspelare är däremot uppenbart så mycket som hon varit Involverad i.
Det är som sagt ingen vanlig relation, den är mer antisocial än normal. Den är eldfängd på kort tid.

Deras nekande om förhållande säger i sig ingenting, om nu J inte står upp för att det var mer än vänskap. Det kan ingå i konceptet djupt förborgade hemlisar.
Det tycks ju inte M ha nåt större problem med.

Allt från vetskap om J:svisioner om mordbränder, olaga intrång, skadegörelse till att bära lik stoppas i det arkivet.
Hon skyddar J ang bränder och annan skit IMO. Frågan är vem hon skyddar i skarpt läge.

J har haft två pojkvänner, efter det tog slut med den sista vid årsskiftet 2022.
J säger att hon kommit M ännu närmare under 2022, delvis för att M fyllt 18.

Eller så är det kanske enkelriktat och M suckar olyckligt. Vi vet inte men jag tycker som sagt det är suspekt.

Spoiler med exempel ang tight relation och läggning:
Senast redigerad av develi 2023-08-31 kl. 13:23.
Citera
2023-08-31, 13:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, det förefaller som de byggt upp en sektliknande pakt, "bara de två", utan insyn för någon annan.

Som jag ser det ligger ADHD med autistiska drag i botten och skramlar, då det är medfött, tillsammans med adoption och allt vad det medfört för hennes del. Om hon ovanpå det dessutom är förblindad av en förälskelse lär omdömet vara obefintligt.

Jag har svårt att se att "bara" förälskelse skulle kunna förklara impulsiviteten och igångsättningsproblematiken, men godtrogenheten och frånvaron av konsekvenstänk kan lika gärna häröra därifrån.
Svaret till anedin nyss går lite omlott med ditt svar. Förälskelse står inte på egna ben.
Vad jag försöker säga är att det gör inte nån add diagnos heller.
Det är mer komplext än så.
Det berör personlighet, mognadsgrad, det kan vara förälskelse med dimsyn - och i högsta grad vad som skapas när de förstärker varann på ett negativt sätt.

Detta behöver inte ha med nån underdånighet att göra, att M är nåt offer för J per se. Att hon är rädd, inte vågar osv.
Att J drillar med henne tror jag garanterat. Att hon är igångsättaren likaså.

Maja säger att hon är rädd att förlora J.
En inte helt ovanlig känsla (oavsett läggning och hör inte till nån diagnos) - om det är mkt känslor är investerade i en relation.
Men kan bli mjäkigt likaväl. Men normala folk tappar inte bort moralen såsom M gör.
Inte med ADD heller.

Känslor ställer ofta till det, lögner likaså.
Inte ens om psykopati är med i bilden är det en enkel universalösning som förklaring.
Kom att tänka på Homolka (Ken and Barbie) som kom undan lindring via plea bargain och skickade in honom på livstid. Hon körde det sk battered wife kortet vs psykopaten. Han var garanterat inte gullig men det är resten jag vill poängtera; det vanskliga med cry me a river och att vara lögnaktig. .

Kort efter dealen med ÅK hittades deras filmer där det visade sig att hon var involverad i sexakter och tortyr på mordoffer. Men det var försent, plea var redan signerat.
Jag ser givetvis inte M som nån Homolka, det var ett exempel på hur vanskligt det kan vara.
Senast redigerad av develi 2023-08-31 kl. 13:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in