Citat:
Hundliknelsen är väl inte rättvisande. Den suveräna förmåga djur har att uppfatta känslor och stämningar tror jag inte att hon har. Men bevisligen kunde hon känna av J och inrätta sig. Hon visste när det var läge att backa. Om hon inte haft den följsamheten hade troligtvis inte deras vänskap bestått.Att rycka sig ” kunna hantera Johanna, kan ju betyda att man undviker konflikter, lägger sig, eller t o m ställer upp i situationer som man egentligen inte vill vara i, allt för att det ska vara lugnt.
Därigenom blir hon den sk vanten.
Att hon har tillskrivits vissa drag av autism, borde väl ändå betyda att hon har några drag, även om det inte kvalificerar sig till diagnos.
Minns typ att någon beskrev henne som extremt fyrkantig. Och att hon inte har några problem av att vara mycket i enslighet ( minns inte ordvalet). Även beskrivning på att veta saker i förväg, annars kunde det bli tvärnit osv.
Att kunna ” läsa av” personer, känns av stämningar i ett rum osv kan säkert ha nyanser. Och Majas egen beskrivning av just hennes förmåga att hantera Johanna, kanske inte är den bästa mätstickan.
I Johannas fall är det väl mer än tydligt vad som triggar henne och hur hon reagerar.
Det är lite mer drastiska reaktioner på de situationer där Johanna känner sig kränkt och när detta sker.
Inte säga emot, inte sätta sig upp mot, inte säga negativa saker om Johanna, alltid vara lojal, alltid vara följsam, inte ha egen agenda och egna önskemål i första hand utan låta Johannas behov vara i första hand osv kanske?
Inget finlir, där någon säger något mellan raderna, visar lätt irritation eller tveksamhet genom små ögonblick eller lite snabbt avslut eller lite kortare i tonen.
I det senare fallet kan det vara svårare för en med drag av autism kanske?
Sedan känner Maja Johanna genom att ha varit med henne under två år. Och Maja själv har gått i behandling och har fått hjälp nav professionella med sina svårigheter. Även hennes föräldrar verkar vara ett stort stöd för Maja, där hon ändå ibland låter som en psykolog själv.
Sedan brister det ju på hur hinken hantera Johanna kan man tänka. Hon verkar inte interagera med henne genom att protestera mot mordbränderna, inte heller tror jag att hon skulle kunna ha haft den förmågan.
Så det sätt hon kan hantera Johanna på är begränsad tror jag och handlar mer om att inte utösa vrede och misshag från Johannas sida.
Sådant kan även en hund lära sig. Ursäkta liknelsen.
Därigenom blir hon den sk vanten.
Att hon har tillskrivits vissa drag av autism, borde väl ändå betyda att hon har några drag, även om det inte kvalificerar sig till diagnos.
Minns typ att någon beskrev henne som extremt fyrkantig. Och att hon inte har några problem av att vara mycket i enslighet ( minns inte ordvalet). Även beskrivning på att veta saker i förväg, annars kunde det bli tvärnit osv.
Att kunna ” läsa av” personer, känns av stämningar i ett rum osv kan säkert ha nyanser. Och Majas egen beskrivning av just hennes förmåga att hantera Johanna, kanske inte är den bästa mätstickan.
I Johannas fall är det väl mer än tydligt vad som triggar henne och hur hon reagerar.
Det är lite mer drastiska reaktioner på de situationer där Johanna känner sig kränkt och när detta sker.
Inte säga emot, inte sätta sig upp mot, inte säga negativa saker om Johanna, alltid vara lojal, alltid vara följsam, inte ha egen agenda och egna önskemål i första hand utan låta Johannas behov vara i första hand osv kanske?
Inget finlir, där någon säger något mellan raderna, visar lätt irritation eller tveksamhet genom små ögonblick eller lite snabbt avslut eller lite kortare i tonen.
I det senare fallet kan det vara svårare för en med drag av autism kanske?
Sedan känner Maja Johanna genom att ha varit med henne under två år. Och Maja själv har gått i behandling och har fått hjälp nav professionella med sina svårigheter. Även hennes föräldrar verkar vara ett stort stöd för Maja, där hon ändå ibland låter som en psykolog själv.
Sedan brister det ju på hur hinken hantera Johanna kan man tänka. Hon verkar inte interagera med henne genom att protestera mot mordbränderna, inte heller tror jag att hon skulle kunna ha haft den förmågan.
Så det sätt hon kan hantera Johanna på är begränsad tror jag och handlar mer om att inte utösa vrede och misshag från Johannas sida.
Sådant kan även en hund lära sig. Ursäkta liknelsen.
Endast i de lägen då hela Ms kropp och känsloliv skrikit nej, har hon protesterat. Så länge det inte krupit in under hennes eget skinn har hon lallat med även om hon inte alltid tyckt det var helt ok, som jag ser det.