Citat:
Ursprungligen postat av
bofop
Det är väl just det som behöver prövas rättsligt, eller hur?
När man söker sig till ett område där det bor många muslimer och gör allt man kan för att provocera genom att håna deras religion, deras profet, linda in deras heliga skrift i bacon, tända eld på den och fan vet vad - då handlar det inte längre om civiliserad kritik utan om ren provokation för att orsaka våldsamheter. Vilket med enkelhet bör kunna ses som att man hetsar.
Fast nu pratade vi väl inte om att något ska prövas rättsligt mot befintliga lagar utan att man vill utöka lagarna just för att man inte ska få vara en idiot och provocera muslimer. Kan tänka mig att man kan se det som att bryta mot eldningsförbudet redan idag. Kanske till och med förtal. Varsågod, prova det rättsligt.
Men ge katten i att utöka hets mot folkgrupp till religion. Var kommer härnäst, förbjuda kränkningar av liberaler? Eller ska liberaler tåla hets och kränkningar för att de inte har ett våldskapital?
Citat:
Ursprungligen postat av
bofop
Om du och jag sågs finns det massor av saker som jag kan göra mot dig som jag är i min fulla rätt att göra men som antagligen skulle göra dig våldsam. Och om du sedan försöker göra mig illa skulle jag kunna hänvisa till yttrandefrihet, att luften är fri och att problemet är ditt temperament snarare än att det är jag som beter mig som en idiot och provocerar dig. Skulle det kännas okej tycker du?
Det skulle göra dig till en idiot men jag kan ju gå därifrån och ignorera dig? Har väldigt svårt att se hur du skulle lyckas göra mig våldsam med ord och ja, jag menar att jag har ansvar för mina handlingar oavsett mina egna sårade känslor.
Att tänka "hen får skylla sig själv för hen gjorde mig arg" är ett infantilt sätt att resonera och väldigt likt hur kränkta gängpangare tänker om oförrätter. Så ja, problemet om jag blev våldsam skulle ligga i min brist på självkontroll.
Det är även så våra lagar är skrivna och tänkta att fungera. Du får helt enkelt inte klappa till grannen för att grannens äpplen faller på din sida av staketet och gör dig förargad.