2023-08-31, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Det är inget jag tror. Tabell 2 sidan 11:

https://www.fi.se/contentassets/a35a4b8a4a1b4604acbcb680ae763153/den-svenska-bolanemarknaden-2023-ny2.pdf

Tabellen säger 4.1miljoner marknadsvärde för ensamstående och dom har 2.7 i lån och alltså sparat ihop 1.4 miljoner? Innan dom köper sin första bostad? Låter det helt rimligt?

Tabellen avser "nya lån" jag har faktiskt svårt att tro det betyder "förstagångsköpare" men jag har inte läst deras definitioner.

Men om den stämmer så betyder 1% högre ränta en dryg tusenlapp i månaden. Och dom hade enligt tidigare kalkyl bara 5500 kr över till mat, kläder, telefon etc

Det blir nog ingen Porsche eller Rolex i år för det hushållet och dom tänker nog två gånger innan de lägger 50 kr på den där latten.
Senast redigerad av 4shoshin 2023-08-31 kl. 07:54.
Citera
2023-08-31, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Tabellen säger 4.1miljoner marknadsvärde för ensamstående och dom har 2.7 i lån och alltså sparat ihop 1.4 miljoner? Innan dom köper sin första bostad? Låter det helt rimligt?

Tabellen avser "nya lån" jag har faktiskt svårt att tro det betyder "förstagångsköpare" men jag har inte läst deras definitioner.

Kan tänka mig att förstagångsköpare med normal inkomst, speciellt med egenfinansierad kontantinsats, verkligen tänker 2 ggr i dagens ränteklimat innan de slår till. En stor vits med att köpa fram tills nyligen, var ju att månadskostnaden blev lägre än den andrahandshyra många unga vuxna i attraktiva regioner annars åker på. Idag är det tveksamt om så är fallet.
Citera
2023-08-31, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj

Skuldberget hos Kronofogden är det högsta någonsin, enligt statistik för årets första sex månader. Jämfört med första halvåret 2022 har det ökat med 35 procent till 14,6 miljarder kronor.
Störst ökning av skuldbeloppet har skett i åldersgruppen 35-44 år.

– Det är egentligen inte så förvånande med det ekonomiska läget vi har. Vi är den tredje mest belånade befolkningen i EU, efter Luxemburg och Danmark. I tuffa tider finns det en risk att man inte klarar av att betala, säger Davor Vuleta, privatekonomisk talesperson på Kronofogden.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-blir-skyldiga-allt-mer

Samtidigt som BNP rasar. Kronan slaktas. Och räntan ökar. Och då har vi inte ens nämnt de sociala problem internt i landet. Eller de utrikespolitiska problemen.

Men ja, vi som varit i vårt sinnes fulla bruk under åren har ni skrattat åt. Anledningen till dagens situation är gårdagens agerande. Ej att förglömma.

Och trots allt detta ökar värdet på börsen.
Där kan man prata om en bubbla större än bostadsbubblan.
Citera
2023-08-31, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj

Skuldberget hos Kronofogden är det högsta någonsin, enligt statistik för årets första sex månader. Jämfört med första halvåret 2022 har det ökat med 35 procent till 14,6 miljarder kronor.
Störst ökning av skuldbeloppet har skett i åldersgruppen 35-44 år.

– Det är egentligen inte så förvånande med det ekonomiska läget vi har. Vi är den tredje mest belånade befolkningen i EU, efter Luxemburg och Danmark. I tuffa tider finns det en risk att man inte klarar av att betala, säger Davor Vuleta, privatekonomisk talesperson på Kronofogden.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-blir-skyldiga-allt-mer

Samtidigt som BNP rasar. Kronan slaktas. Och räntan ökar. Och då har vi inte ens nämnt de sociala problem internt i landet. Eller de utrikespolitiska problemen.

Men ja, vi som varit i vårt sinnes fulla bruk under åren har ni skrattat åt. Anledningen till dagens situation är gårdagens agerande. Ej att förglömma.

Citat:
Den åldersgrupp som ökat mest procentuellt är de över 65 år, som har blivit 18 procent fler.

Har bankerna och kunderna missat att ta hänsyn till att folket får sänkta inkomster vid pension?
Är det kanske kvartalskapitalismens bonusar som bäddat för den kortsiktigheten?
Citera
2023-08-31, 08:13
Medlem
Mycket tjafs i tråden som gör det svårt att få någon bra uppfattning om ämnet som anges i rubriken. Men ni som tror er veta något om detta: "hur ser det ut för bostadsmarknaden i Sverige just nu? "

Jag läser på booli att utbudet är stigande. Vi vet att räntan höjts, och troligt är att den kommer höjas ytterligare i två riksbanksmöten, säg 0.5% i år.

Penningmängden mätt som M1 sjunker nu snabbt med kanske 10% i årstakt men jag tycker inte den här inbromsningen har börjat synas tydligt på arbetslösheten. Syns ännu inte tydligt hos den medelklass som utgör bostadsmarknaden. Visst, fler konkurser, många ärenden hos kronofogden.

Somliga, inklusive jag själv, har bundna lån som går ut, från ca 1.5% till ca 5% nu i höst.

Min magkänsla är att bostadspriserna borde sjunka kraftigt men den här nedgången har inte satt igång på allvar ännu.

Jag spekulerar att effekterna av riksbankens åtgärder inte har börjat synas på allvar ännu, men att de kommer göra detra snart och att priserna kommer sjunka, möjligen kraftigt, på 1-2 års sikt.

Rätt eller fel?
Senast redigerad av EmmanuelGoldstein 2023-08-31 kl. 08:16.
Citera
2023-08-31, 08:21
Medlem
Epistemologens avatar
Klockorna stannar! Det här måste vara första gången en notis tar köparnas perspektiv. Återstår att se om den får bli kvar. Någon gång tidigare har de ändrat texter, antagligen för att det blivit läsarstorm.

https://www.svd.se/a/Kn9yzE/guldlage-att-pruta-vid-huskopet
Citera
2023-08-31, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein
Mycket tjafs i tråden som gör det svårt att få någon bra uppfattning om ämnet som anges i rubriken. Men ni som tror er veta något om detta: "hur ser det ut för bostadsmarknaden i Sverige just nu? "

Jag läser på booli att utbudet är stigande. Vi vet att räntan höjts, och troligt är att den kommer höjas ytterligare i två riksbanksmöten, säg 0.5% i år.

Penningmängden mätt som M1 sjunker nu snabbt med kanske 10% i årstakt men jag tycker inte den här inbromsningen har börjat synas tydligt på arbetslösheten. Syns ännu inte tydligt hos den medelklass som utgör bostadsmarknaden. Visst, fler konkurser, många ärenden hos kronofogden.

Somliga, inklusive jag själv, har bundna lån som går ut, från ca 1.5% till ca 5% nu i höst.

Min magkänsla är att bostadspriserna borde sjunka kraftigt men den här nedgången har inte satt igång på allvar ännu.

Jag spekulerar att effekterna av riksbankens åtgärder inte har börjat synas på allvar ännu, men att de kommer göra detra snart och att priserna kommer sjunka, möjligen kraftigt, på 1-2 års sikt.

Rätt eller fel?

Riksbanken kommer att höja styrräntan under 2024 också. Nota bene att inflationen måste under 1,7 % över flera mätningar innan riksbanken kan börja sänka styrräntan litet.

Bostadsmarknaden är körd under hela 20-talet. Finns ingen reell räddning.

Den som köpte 2017 kommer inte att ha gjort en reell vinst 2027. Så illa är det.

Bostadskarriär tillhör det förflutna.
Citera
2023-08-31, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Klockorna stannar! Det här måste vara första gången en notis tar köparnas perspektiv. Återstår att se om den får bli kvar. Någon gång tidigare har de ändrat texter, antagligen för att det blivit läsarstorm.

https://www.svd.se/a/Kn9yzE/guldlage-att-pruta-vid-huskopet

Väntar man sex månader till så ser det än fördelaktigare ut för köpare.

Finns inget som talar för säljare.
Citera
2023-08-31, 08:27
Medlem
https://danskebank.com/se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/news/2023/danske-banks-boprisindikator-juli-och-augusti

Citat:
Danske Banks Boprisindikator* som avser prisutvecklingen på bostadsrätter inom Stockholms kommun visar att priserna föll med 2.7 % i juli för att sedan stiga med 3.0 % i augusti, bägge på månadsbasis. En bättre indikation på pristrenden är de säsongsrensade siffrorna som visar uppgångar på 0.1% resp. 1.4 % i juli resp. augusti. Det finns med andra ord inga tecken på att den tidigare prisuppgången är på väg att mattas av.

Notera att det inte är kvalitetsjusterat, men ändå förvanande starkt.
Citera
2023-08-31, 08:28
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmanuelGoldstein

Rätt eller fel?
Rätt eller fel är ju vad tråden handlar om. Frågan har varit densamma i över ett år sedan trådens omstart och det är nästan 35.000 inlägg i denna tråd; som är en fortsättning på en cirka 10 år gammal tråd, även den med samma frågeställning.

Vissa är tvärsäkra på sin spådom och andra på en helt annan. Vissa kommer med intressanta och givande inlägg och utbyter åsikter och kunskap och vissa hävdar sin ståndpunkt med en åsnas envishet.

Jag tror att vi i efterhand, med data i hand, kommer att kunna säga:
"Det här följde till stor del de beräkningsmodeller för konjunktursvängningar vi hade sedan tidigare men vi har också sett ett antal nya mekanismer och reaktioner som vi tidigare inte upplevt."
Citera
2023-08-31, 08:29
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Väntar man sex månader till så ser det än fördelaktigare ut för köpare.

Finns inget som talar för säljare.
Sex månader? Det finns folk i den här tråden (och dess föregångare) som väntat i snart tio ÅR. Snart kommer rean.
Citera
2023-08-31, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Sex månader? Det finns folk i den här tråden (och dess föregångare) som väntat i snart tio ÅR. Snart kommer rean.

Har vi haft hög inflationen de senaste tio åren?

Har vi haft hög och ökande styrränta de senaste tio åren?

Vad vi däremot har haft de senaste tio åren är alla förutsättningar för en bostadsbubbla påhejat och facilliterat av staten genom lättnader och riksbanken genom nollränta och qe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in