Citat:
Ursprungligen postat av
EmmanuelGoldstein
Mycket tjafs i tråden som gör det svårt att få någon bra uppfattning om ämnet som anges i rubriken. Men ni som tror er veta något om detta: "hur ser det ut för bostadsmarknaden i Sverige just nu? "
Jag läser på booli att utbudet är stigande. Vi vet att räntan höjts, och troligt är att den kommer höjas ytterligare i två riksbanksmöten, säg 0.5% i år.
Penningmängden mätt som M1 sjunker nu snabbt med kanske 10% i årstakt men jag tycker inte den här inbromsningen har börjat synas tydligt på arbetslösheten. Syns ännu inte tydligt hos den medelklass som utgör bostadsmarknaden. Visst, fler konkurser, många ärenden hos kronofogden.
Somliga, inklusive jag själv, har bundna lån som går ut, från ca 1.5% till ca 5% nu i höst.
Min magkänsla är att bostadspriserna borde sjunka kraftigt men den här nedgången har inte satt igång på allvar ännu.
Jag spekulerar att effekterna av riksbankens åtgärder inte har börjat synas på allvar ännu, men att de kommer göra detra snart och att priserna kommer sjunka, möjligen kraftigt, på 1-2 års sikt.
Rätt eller fel?
Rätt eller fel är ju vad tråden handlar om. Frågan har varit densamma i över ett år sedan trådens omstart och det är nästan 35.000 inlägg i denna tråd; som är en fortsättning på en cirka 10 år gammal tråd, även den med samma frågeställning.
Vissa är tvärsäkra på sin spådom och andra på en helt annan. Vissa kommer med intressanta och givande inlägg och utbyter åsikter och kunskap och vissa hävdar sin ståndpunkt med en åsnas envishet.
Jag tror att vi i efterhand, med data i hand, kommer att kunna säga:
"Det här följde till stor del de beräkningsmodeller för konjunktursvängningar vi hade sedan tidigare men vi har också sett ett antal nya mekanismer och reaktioner som vi tidigare inte upplevt."