2023-08-30, 22:51
  #87349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Jag är väldigt nyfiken på…

När-var-hur ser den bevisningen ut som BEVISAR att Maja varit delaktig i själva mördandet.

Jag säger inte att Maja är oskyldig, MEN jag hävdar att det är inte bevisat ”bortom allt rimligt tvivel” att hon har varit aktiv i själva mördandet.

Kan du visa den bevisningen för mig? Har jag missat den bevisningen helt❓

Det är inte för inte, detta skall upp i HR❗️

Testa att läsa domen?
Citera
2023-08-30, 22:54
  #87350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Jag är väldigt nyfiken på…

När-var-hur ser den bevisningen ut som BEVISAR att Maja varit delaktig i själva mördandet.

Jag säger inte att Maja är oskyldig, MEN jag hävdar att det är inte bevisat ”bortom allt rimligt tvivel” att hon har varit aktiv i själva mördandet.

Kan du visa den bevisningen för mig? Har jag missat den bevisningen helt❓

Det är inte för inte, detta skall upp i HR❗️


Bortom allt rimligt tvivel fungerar utmärkt i filmer och tv-serier men nu är inte det verkliga livet en film eller en serie, Domstolen läser av åklagarens och advokatens sak framställan och den som låter mest trolig vinner mark hos domstolen, man får inte glömma att det är vanliga människor som dömer. ( förvisso juridikutbildade ) och det TR såg och hörde av Maja så begrep dom ganska snabbt att hennes lögner inte har trovärdighet för fem öre och jag menar bestämt att HR kommer att komma fram till samma sak, om Maja ska ha en chans att få tidsbestämt straff så är hon tvingad till att lägga sanningen på bordet och sluta med att svara äää, ahhhh, hmmmm, åhhhh. För sånt går inte hem i Svenska domstolar längre, Politiker lägger hård press på polis och domstolen, åldersrabatten slopas livstidsstraffen ökar för varje år, Vi folket vi som är väljare har tröttnat på detta jävla daltande med mördare och annat kriminellt pack och det vet politikerna därför blir det tuffare straff även för yngre människor.
Citera
2023-08-30, 23:00
  #87351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
"Johannas utsaga att Maja var delagtig är mer trovärdigt än Majas utsaga att inte har en aning om något av händelsen i lgh."

Jag tycker det är lite märkligt att J helt plötsligt blir trovärdig för att hon levererar en story och M inte gör det. En blir inte mer trovärdig bara för att en annan ljuger. Det kan faktiskt vara så att bägge ljuger.

Jag anser att även J förbrukat sitt förtroendekapital med alla sina lögner och jag är misstänksam mot allt hon säger, då det finns risk för baktanke och försåt.

Visst kan M deltagit i badrummet, men knappast med att ha tagit bort Ts händer från Js hals. Att servera både lögn och sanning i samma mening tycker inte jag är trovärdigt.

Jag påstår inte att min tro är sanning och den är inget jag vill ta strid för. Jag tycker bara att underlaget är för klent. Om HR, liksom TR, anser att det är solitt så böjer jag mig för det.


Rätten ansåg att Js utsaga var mer trovärdig än Ms även om J också ljög men Ms lögner skulle till och med en femåring klara av att krossa, och rätten ska alla dagar gå efter den utsagan som låter mest trolig.
Citera
2023-08-30, 23:02
  #87352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
"Johannas utsaga att Maja var delagtig är mer trovärdigt än Majas utsaga att inte har en aning om något av händelsen i lgh."

Jag tycker det är lite märkligt att J helt plötsligt blir trovärdig för att hon levererar en story och M inte gör det. En blir inte mer trovärdig bara för att en annan ljuger. Det kan faktiskt vara så att bägge ljuger.

Jag anser att även J förbrukat sitt förtroendekapital med alla sina lögner och jag är misstänksam mot allt hon säger, då det finns risk för baktanke och försåt.

Visst kan M deltagit i badrummet, men knappast med att ha tagit bort Ts händer från Js hals. Att servera både lögn och sanning i samma mening tycker inte jag är trovärdigt.

Jag påstår inte att min tro är sanning och den är inget jag vill ta strid för. Jag tycker bara att underlaget är för klent. Om HR, liksom TR, anser att det är solitt så böjer jag mig för det.

👍😃 min tro och uppfattning är inte heller sanningen.

Jag utgår bara från min uppfattning från FUP och TR domslut.

Varken du (hoppas jag ) eller jag är involverad i Domen som HR kommer att göra 😉.

Om HR kommer fram till att ÅK inte kan styrka sin sakframställan för de tilltalade eller bara för den ena, har ändå två väldigt unga personer blivit av med sin framtid.

Vad kan man säga Ung och Dum, det är sorgligt.
__________________
Senast redigerad av PR400 2023-08-30 kl. 23:04.
Citera
2023-08-30, 23:12
  #87353
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
"Johannas utsaga att Maja var delagtig är mer trovärdigt än Majas utsaga att inte har en aning om något av händelsen i lgh."

Jag tycker det är lite märkligt att J helt plötsligt blir trovärdig för att hon levererar en story och M inte gör det. En blir inte mer trovärdig bara för att en annan ljuger. Det kan faktiskt vara så att bägge ljuger.

Jag anser att även J förbrukat sitt förtroendekapital med alla sina lögner och jag är misstänksam mot allt hon säger, då det finns risk för baktanke och försåt.

Visst kan M deltagit i badrummet, men knappast med att ha tagit bort Ts händer från Js hals. Att servera både lögn och sanning i samma mening tycker inte jag är trovärdigt.

Jag påstår inte att min tro är sanning och den är inget jag vill ta strid för. Jag tycker bara att underlaget är för klent. Om HR, liksom TR, anser att det är solitt så böjer jag mig för det.
What? Maja har ju de facto levererat en story (Narkolepsi/stupfull/)
Tingsrätten ansåg inte hennes berättelse som trovärdig, eller hur.
Citera
2023-08-30, 23:13
  #87354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det ligger nära till hands att dra den slutsatsen att Tove skulle ha skrikit någon gång under processen om hon hade varit helt medveten och inte överrumplad.

Dessvärre togs huvudskadan inte upp i rätten utifrån medvetandegrad, utom av Clea utifrån aspekten kräkning, dvs hon frågade rättsläkaren om Tove kunde ha fått hjärnskakning. Det kunde Tove ha fått enligt AL.

Åklagaren frågade också om dödsorsaken och hur man kommit fram till dödsorsaken och vilka andra skador Tove hade och om det var någon tvekan om dödsorsak.

Enligt rättsläkaren AL har man utrett brett och förutsättningslöst. Därmed har hon genom att hon har nämnt huvudskadan ( ”skadorna på hjärna, traumatiskt betingade skadorna på hjärnan” säger hon), uteslutit andra konkurrerande dödsorsaker.

Johanna benämner själv fallet som ett ”handlöst” fall baklänges med slag i huvud och rygg.

Detta ör vad rätten har att förhålla sig till, då omedelbarhetsprincioen är den som gäller i rätten.

Att det i det slutgiltiga protokollet står att huvudskadan ned blödningarna mellan hjärnhinnorna kunnat medföra viss medvetandepåverkan, det avhandlades inte i rätten.

Rättsläkaren nämnde vid flera tillfällen när avvärjningsskador kunde saknas mellan två fysiskt jämförbara personer. Jag har transkriberat detta ett flertal gånger i tråden.

AL nämner överraskningsfaktor som en punkt och att offret på ett eller annat sätt varit inkapaciterat. Där lämnar hon exempel såsom påverkan av alkohol/ andra medel, ”där offret är på något sätt inkapaciterat och helt oförmögen att försvara sig”, ” sjukdom eller påverkan eller vad som helst”.

Inom denna ram faller ju medvetandesäkning helt klart.

Att detta inte kom upp i rätten är olyckligt då en stor del av domen baseras på detta, att det krävdes två personer för att döda Tove på det vis som skedde.

Här hoppas jag på att detta tas upp till hovrätten. Allt som kan bringa fram en tydligare bild av vad som skett är viktigt, oavsett.

Jag håller helt med om detta!
Citera
2023-08-30, 23:25
  #87355
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
"Johannas utsaga att Maja var delagtig är mer trovärdigt än Majas utsaga att inte har en aning om något av händelsen i lgh."

Jag tycker det är lite märkligt att J helt plötsligt blir trovärdig för att hon levererar en story och M inte gör det. En blir inte mer trovärdig bara för att en annan ljuger. Det kan faktiskt vara så att bägge ljuger.

Jag anser att även J förbrukat sitt förtroendekapital med alla sina lögner och jag är misstänksam mot allt hon säger, då det finns risk för baktanke och försåt.

Visst kan M deltagit i badrummet, men knappast med att ha tagit bort Ts händer från Js hals. Att servera både lögn och sanning i samma mening tycker inte jag är trovärdigt.

Jag påstår inte att min tro är sanning och den är inget jag vill ta strid för. Jag tycker bara att underlaget är för klent. Om HR, liksom TR, anser att det är solitt så böjer jag mig för det.
Tingsrätten resonerar väldigt tydligt om varför de anser att Johanna är trovärdig när det gäller utpekandet av Maja. Tingsrätten resonerar också om varför de anser att Majas utpekande av Johanna som ansvarig för branden hos Tove är trovärdig. Har du något att invända mot rättens resonemang?
Citera
2023-08-30, 23:42
  #87356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Ordet är fritt och jag konstaterade bara att beviset blir Johannas berättelse där Maja har sin plats i badrummet. Vad har Maja sagt om den saken? Javisst ja, hon sov ju och har tappat minnet.

Hur kan Johannas berättelse vara ”ett bevis”?
Citera
2023-08-30, 23:49
  #87357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Hur kan Johannas berättelse vara ”ett bevis”?

De där 10 sekunderna Johanna säger att hon höll är ju redan överbevisade av RL som menar att det var långvarigt och kraftigt tryck på halsen.
Citera
2023-08-30, 23:50
  #87358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Hur kan Johannas berättelse vara ”ett bevis”?

Ja ta reda på det du.

Tror du att det här är en Hermods kurs i Juridik?

Förklara för mig hur det inte är det, med förklaringen och hänvisning till Domslut och förklaringar.
Citera
2023-08-30, 23:51
  #87359
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om Johannas vittnesmål bedöms som trovärdigt så har åklagaren ett ögonvittne. Ett ganska bra bevis.

Hur kan en mördare vara sitt eget trovärdiga vittne till sitt eget mord? Den som sviker Johanna hämnas hon på, det är ett genomgående historiskt mönster i hennes relationer.

INGEN har svikit henne mer än Maja, när hon slängde Johanna under bussen, och erkände gravfridsbrottet.
Citera
2023-08-30, 23:53
  #87360
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
De där 10 sekunderna Johanna säger att hon höll är ju redan överbevisade av RL som menar att det var långvarigt och kraftigt tryck på halsen.
Även Majas sömnperioder är överbevisade, hon är helt enkelt inte trovärdig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in