2023-08-30, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
För att banken ska ha råd att låna ut pengar till dig i form av ett bostadslån så lånar banken i sin tur pengar på marknaden via obligationer.
När den kära styrräntan stiger så stiger även räntan på dessa obligationer eftersom staten helt plötsligt blir väldigt intresserade av dessa själva.

Kort fattat så ökar bankernas lånekostnader som i sin tur förs över på dig i form av förhöjd bolåneränta.

Detta är naturligtvis en grov förenkling och det är fler rörliga delar i denna cirkus.

Jo, men pengarna jag betalar in extra måste ta vägen någonstans. Om det inte är banken som får pengarna trots att de har ökat marginalerna, vem är det då som får pengarna?
Någon stoppar dessa pengar i en ficka, eller går de upp i rök?
Citera
2023-08-30, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vi som såg det komma....och de andra.....Jag såg det komma, lever i en låneekonomi ( men med god kreditabilitet..), har 1,25% till 2026, kommer att "tjäna" c:a 500' på minskade ränteutgifter, försöker nu planera för tiden efter det "klippet"....

Ja det kommer ju alltid vara några som prickar rätt. Grattis.

Likt domedagsprofeter som finns i alla kategorier från klimat, terror och ekonomi etc, så kommer någon naturligtvis alltid nån gång kunna stoltsera med att dom faktiskt just detta året sagt att allt skulle gå åt helvete, det dom oftast inte redovisar är alla de år som dom haft fel och inga terrordåd skett, eller jorden inte självantänt eller marknaden gått i motsatt riktning.
Citera
2023-08-30, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jo, men pengarna jag betalar in extra måste ta vägen någonstans. Om det inte är banken som får pengarna trots att de har ökat marginalerna, vem är det då som får pengarna?

Dom som handlar med bostadsobligationer tjänar/förlorar ju pengar på dem då räntan går upp.
Ägare kan vara alla möjliga som handlar med dessa, tex pensionsfonder, riksbanken eller du som privatperson.
Värdet på dessa skiljer sig naturligtvis beroende på när dessa köptes och hur lång löptid det är.

Jag försvarar inte bankerna på nåt sätt med det jag skriver, jag fattar att dom naturligtvis har marginaler på sina marginaler och nu när styrräntan går upp så ökar naturligtvis bankernas vinster markant också.
Citera
2023-08-30, 21:04
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noruzt
En sak alla ljuger om och bär foliehatt om

Varför har Riksbanken köpt obligationer för 1000 miljarder kr?

Har Riksbanken höjt låg styrränta i syfte få upp låg inflation syfte köpa obligationer för 1000 miljarder kr alla medier mörkar ljuger om?

https://www.sydsvenskan.se/2023-03-04/guldregn-over-skanes-miljardarer

https://www.svd.se/a/WR1p6K/nu-komme...-manga-hushall

Får riksbanken köpa obligationer?
Citera
2023-08-30, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

Det gjordes väl i sviterna av corona hysterin för att stimulera ekonomin.
Huruvida det var ett bra beslut eller inte kan ju diskuteras, jag tycker det var som att sätta plåster på ett avhugget huvud o tro det skall fungera.
Citera
2023-08-30, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

Dom behöver inte det (min gissning)
Citera
2023-08-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Banken skapar pengar genom så kallade bankkrediter. Lagen säger att dem måste deponera 3% av lånebeloppet. Resten skapar dem ur tomma intet.

https://youtu.be/64XWHfLd5IA?si=oSOxr72GQm9WHmUM
Citera
2023-08-30, 21:21
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abozzza
Banken skapar pengar genom så kallade bankkrediter. Lagen säger att dem måste deponera 3% av lånebeloppet. Resten skapar dem ur tomma intet.

https://youtu.be/64XWHfLd5IA?si=oSOxr72GQm9WHmUM

Därför man tagit bort alla bankomater?

Låter som kontanter är en typ av motsats?
Citera
2023-08-30, 21:25
Medlem
Klagans avatar
[quote=45Lokar|85572654Var går alla pengar som betalas in extra på grund av räntehöjningarna? Vem är det som tjänar på detta?
Det kan man fråga sig.[/QUOTE]
Du skojar? Bankerna så klart. De är inte dina vänner och har aldrig varit det. De vill tjäna pengar på dig. Fattar du inte det fattar du inte ekonomi alls.
Citera
2023-08-30, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Därför man tagit bort alla bankomater?

Låter som kontanter är en typ av motsats?

Precis det stämmer. Det finns flera orsaker till det. Bankerna vill att man enbart skall använda kort för att dem tjänar pengar på varje transaktion. Om du klipper dig för 500kr kontant så tar frisören och handlar mat för 500 lappen. När 500 sedeln har cirkulerat 10 gånger så är det 500kr kvar.

Däremot om du betalar med kort så får frisören 500 minus kortavgiften. När din frisör sedan omsätter dessa pengar med sin kort så dras det ytterligare avgifter. Så en 500 sedel äts upp av bankerna efter 10-20 cirkulationer.

Detta är en stöld utom dess like. För övrigt så är inflation en ren stöld.
Citera
2023-08-30, 21:52
Bannlyst
Så har jag rätt Riksbanken bidragit till öka inflation köpt obligationer för 1000 miljarder kr höja styrräntan?
Citera
2023-08-30, 21:52
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abozzza
Så en 500 sedel äts upp av bankerna efter 10-20 cirkulationer.

Detta är en stöld utom dess like. För övrigt så är inflation en ren stöld.

Har funderat mycket över livet, men aldrig det här!

Givetvis!

Gratis mikro-transaktioner ut till eliten!
Tänker själv på alla kortköp man gjort…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in