Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Hört idag:
Ryssarna är oroliga för den här framryckningen som sker just nu, eftersom ukrainsk trupp I LINJE med Tokmak (inte nödvändigtvis INNE I Tokmak), med sitt artilleri kommer att kapa alla järnvägsförbindelser, samt spoila transporterna på den stora kustvägen mellan Mariupol och Krim.
OM detta görs, SAMT att Kertjbron görs ofarbar, så står Ryssland inför en logistisk mardröm. Man måste då välja mellan att under kommande vinter använda sig av fartyg och lastbilar för att ANTINGEN försörja trupperna längs med hela frontlinjen ELLER försörja de 2,5 miljoner människor som bor på Krim. Resurserna räcker inte till för båda uppgifterna.
Av detta skäl måste ryssarna med nödvändighet trycka tillbaka ukrainarna norr om Tokmak och inte släppa fram dem längre i denna riktning. Men det blir svårt. Typ två-tre mil till är vad ukrainarna behöver.
Jag har också förstått att ryssarna är väldigt oroade och det verkar definitivt vara av goda anledningar.
Tittade lite på kartorna igen och tror kanske jag hade fel tidigare. HIMARS i linje med Tokmak kan absolut slå mot M14 (vilket är oerhört viktigt) men kanske inte når fram till kertjbron, eller?
Att bara ta Robotyne som man nu gjort räcker inte för att nå M14, man måste lite längre söder ut, men det ser onekligen ut som ett ganska fint genombrott som gjorts nu!
Svårigheten med att inte kontrollera Tokmak men vara i linje med ett rysskontrollerat Tokmak är att då hamnar potentiellt även HIMARS inom räckhåll för ryskt artilleri om man nu vill vara i position för att slå ut M14. Men att hamna i linje med Tokmak skulle även öppna upp andra möjligheter åt Zapori... (Z-regionen) ser det ut som.
Anledningen till att jag skriver HIMARS hela tiden och inte bara "artilleri" är för att den har räckvidden som krävs för att skära av lederna till skillnad från andra system (men det misstänker jag att just DU vet

).
Samtidigt tycker jag mig höra fler och fler rapporter om ryska soldater som mer eller mindre gör myteri på grund av avsaknad av betalning. Det är intressant av två skäl, det ena att ryssarna inte betalar och det andra att ryssarna inte verkar speciellt motiverade att "försvara Ryssland från NATO", som narrativet säger, av ideologiska skäl. Inte ens ryssarna vid fronten verkar köpa det argumentet.