2023-08-30, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Ja finns det den minsta sanning i det du skriver så kommer Ryssland falla som ett korthus precis när som.
Man kan inte stå i mot västerlänska toptanks med hästar och 50 tals prylar.
Det säger sig ju själv.
Och onekligen är Ukraina och stöter på första försvarlinjen i Robotyne . Medans Ukraina hävdar att den är bruten.
Oavsett är ju minfältet passerat.
Så svaret lär ju komma snart för då lär ukraina jaga dessa kavallerister ut ur Ukraina på nolltid.
Spänningen är olidlig

Det är inte att dom faller som ett korthus, utan att dom aldrig riktigt lyckas som är grejen.
Citera
2023-08-30, 16:54
Medlem
Citat:
Ja finns det den minsta sanning i det du skriver så kommer Ryssland falla som ett korthus precis när som.
Man kan inte stå i mot västerlänska toptanks med hästar och 50 tals prylar.
Det säger sig ju själv.
Och onekligen är Ukraina och stöter på första försvarlinjen i Robotyne . Medans Ukraina hävdar att den är bruten.
Oavsett är ju minfältet passerat.
Så svaret lär ju komma snart för då lär ukraina jaga dessa kavallerister ut ur Ukraina på nolltid.
Spänningen är olidlig
Ja just nu är det verkligen spännande!

Det finns en hel del som tyder på kollaps bland de ryska trupperna nu.

Vi lär ha svaret inom några dagar…
Citera
2023-08-30, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Hört idag:

Ryssarna är oroliga för den här framryckningen som sker just nu, eftersom ukrainsk trupp I LINJE med Tokmak (inte nödvändigtvis INNE I Tokmak), med sitt artilleri kommer att kapa alla järnvägsförbindelser, samt spoila transporterna på den stora kustvägen mellan Mariupol och Krim.

OM detta görs, SAMT att Kertjbron görs ofarbar, så står Ryssland inför en logistisk mardröm. Man måste då välja mellan att under kommande vinter använda sig av fartyg och lastbilar för att ANTINGEN försörja trupperna längs med hela frontlinjen ELLER försörja de 2,5 miljoner människor som bor på Krim. Resurserna räcker inte till för båda uppgifterna.

Av detta skäl måste ryssarna med nödvändighet trycka tillbaka ukrainarna norr om Tokmak och inte släppa fram dem längre i denna riktning. Men det blir svårt. Typ två-tre mil till är vad ukrainarna behöver.

Nej det kommer bli en logistisk mardröm, kerch bron är fortfarande stängd också, vet dock inte om tågen rullar på, men 2.5 miljoner munnar att mätta, det behövs mycket. så undra om dom prioriterar vapen eller mat, lär bli vapen och missnöjda turister. undra om ryssland står för deras boende när dom inte kan ta sig över bron.
Citera
2023-08-30, 17:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverind
Jag har barn men hon kanske inte har assberger då. För ihärdigheten det? Barn orkar ju inte göra något mer än i 3 sekunder. Nä, jag skulle ha gjort det mot betalning och kanske tyckt det vart kul men jag brister också i bokstavskombinationer

Han menar nog att föräldrar inte är objektiva angående sina egna barns beteende, att de kan försvara dem gentemot andra fast de gör fel. Du vet "mina barn och andras ungar."
Citera
2023-08-30, 17:09
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverind
Skulle du skänka pengar till Greggs insamlingar? Historiskt är han ju en conman och frågan är hur mycket som är sant om hans analyser även de är avskrifter. Han samlade väl in en massa pengar till kaminer väl? Undrar om det kom så mycket rök från de över Ukraina eller om det kanske vaar så att den röken som kom fick folk betala för. Han uttrycker sig friskt med "vi" när han pratar om Ukraina men är det ens seriöst i hans läge att göra det?

Det finns all orsak att vara skeptisk till personer med tvivelaktigt förflutet, men även om det försvårar innebär det inte nödvändigtvis att de diskvalificeras. I fallet Gregg är det ju inte så mycket hans egna militäranalyser utan vad han plockar ifrån andra källor med mer koll.

Huruvida han kör "cherry-picking" från källor som passar sin agenda ska väl inte uteslutas, men hittils har iaf påståendena visat sig ligga någorlunda till saker som faktiskt hänt.
Jag skulle knappast sätta min fulla tilltro där som enda källa, men fyller en funktion som del av större helhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fattar han inte att han samtidigt proklamerar att Belarus ligger i regelrätt krig med Ukraina då och därför kan attackeras fritt?

Dessvärre tror jag ärligt talat inte att han begriper det, då flertal ryssar verkar ha ett särpräglat moralsystem där de själva har rätt att behandla andra på ett sätt som de själva inte vill bli behandlade på. Det är därför angrepp på Krim-bron fördöms som "terrorism av värsta klass", medan att ständigt skicka missiler och drönare mot icke-militära mål så civila dödas i storstäder, däremot bara är normalt inslag i deras krigsföring.
Citera
2023-08-30, 17:09
Medlem
Reimers avatar
Emil Kastehelmi har gjort en ny tråd angående AFUs framgångar vid Verbove.

Mycket läsvärd.

Citat:
Ukraine has breached the first Russian main defensive line, as known as the Surovikin line, in the direction of Verbove.

The village is integrated to the Russian defenses, and it's not clear if Ukraine tries to push inside the village, or are they just widening the flanks. 1/6

https://twitter.com/emilkastehelmi/status/1696838128529502456
Citera
2023-08-30, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Kuppförsöken står nog som spö i backen. Putin har fått alla emot sig, till och med sina egna. Folk tycker inte om losers, speciellt inte i miljöer med "den starkes rätt". Måste vara en märklig situation för Putte att hantera; hela livet har han själv och omgivningen målat upp honom som en vinnare. Han ler så brett och stort när han inbillar sig att han är Peter Den Store 2.0, efter att ha lurat skjortan av världen och stulit Krim bakvägen. Helt plötsligt går allt emot honom och Putte förstår att han egentligen är en liten loser, att alla hans tidigare "framgångar" nu är noll och intet värda. Det tär så klart på självförtroendet och har man paranoida drag i grunden blir man bara ännu mer paranoid.

NJA håller inte med. Rysskräcken var borta i större delen av väst. Ingen i Sverige var längre rädd för ryssen som många va på 80-talet. Nu skiter många svenskar liksom du i brallan Sverige Finland ständigt neutrala tigger o ber om att få va med i NATO. Ryssland har förlorat massor med tanks och annat men bara gammalt skit som ändå bara tog upp plats ... förlorat massor med soldater ... tja mestadels fångar och skräp från långtbortistan delar av landet. Dessa bryr sig inte Putin ETT SKIT om som så många av er skrivit om. Sanktionerna tär säkert rejält på folket vilket dock bara gör att folket hatar väst ännu mer och sluter upp bakom honom. Tror du på allvar att Putin svälter nu ? nä han äter nog oxfile och rysk kaviar varje kväll och garvar bara åt väst ländernas dumhet.

Ryssland ÄR ett hot som behöver stoppas men väst med USA i spetsen gör alla fel som vanligt.
Största förloraren är UKR och jag hoppas att dom åtminstone får behålla sina landsgränser när den här skiten är slut. Sen tror jag inte ett skit på att väst kommer betala nån uppbyggnad och gör dom det blir det med återbetalningskrav.
Citera
2023-08-30, 17:14
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Intressant läsning på min ära, speciellt att demokratier inte heller är immuna mot politiska faktorer där vad som till synes är den bästa framgången inte nödvändigtvis behöver vara det militärt.
Det faktum att man i demokratier också behöver bry sig om åsikter hos ett flertal som inte nödvändigtvis är förankrade i kunskap eller djupare förståelse är väl något som ryssarna effektivt försöker använda som vapen mot väst.

Det är ju knappast någon slump att diverse pro-ryssar helt outtröttligt pumpar ut samma narrativ att motoffensiven har misslyckats, till synes helt fakta-resistent mot argument, för det handlar ju om att dränka så mycket att det till slut sår tvivel hos dem med lite kunskap och/eller tid att sätta sig in i saker.

Det är ju lätt hänt att bli irriterad och idiotförklara dem då, men jag tror faktiskt att det bara leder till att det stärker den anti-konformistiska identiteten hos de nyttiga idioter som ryssarna vänder sig till, utan bättre att hantera sådant sakligt.

Med det sagt, även om det visar på svagheter hos demokratier att man stundtals måste visa upp till utåt sett bästa framgången istället för bästa lösningen, är detta inte lika illa som att behöva tokljuga för att visa upp framgång till de som bestämmer.

Totalitära system kan ju tyckas ha vissa fördelar i effektivitet då man inte behöver bry sig om vad folk i allmänhet tycker, men däremot uppstår nya problem i att till varje pris kunna visa upp något för överordnade även om det krävs att blåljuga för det.

Det är ju intressant om Ryssland ens har någon bra koll på sina egna och Ukrainas förluster, men tanke på hur stort intresse lägre nivåer har att frisera uppgifterna till överordnade.
Lite intressant med denne Kenneth Gregg. Det han skriver här är i mångt och mycket exakt detsamma som youtubaren "Ukraine matters" presenterar i ett inlägg i går eller idag. Han skriver om den "sovjetiska taktiken med de olika försvarslinjerna", om ev ändrad anfallsriktning mot Mariupol, eller ett eventuellt anfall på nordfronten för att ta hela Luhansk. Vem av dem sitter och kopierar den andres inlägg, eller är de en och samma person?
Citera
2023-08-30, 17:15
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Hört idag:

Ryssarna är oroliga för den här framryckningen som sker just nu, eftersom ukrainsk trupp I LINJE med Tokmak (inte nödvändigtvis INNE I Tokmak), med sitt artilleri kommer att kapa alla järnvägsförbindelser, samt spoila transporterna på den stora kustvägen mellan Mariupol och Krim.

OM detta görs, SAMT att Kertjbron görs ofarbar, så står Ryssland inför en logistisk mardröm. Man måste då välja mellan att under kommande vinter använda sig av fartyg och lastbilar för att ANTINGEN försörja trupperna längs med hela frontlinjen ELLER försörja de 2,5 miljoner människor som bor på Krim. Resurserna räcker inte till för båda uppgifterna.

Av detta skäl måste ryssarna med nödvändighet trycka tillbaka ukrainarna norr om Tokmak och inte släppa fram dem längre i denna riktning. Men det blir svårt. Typ två-tre mil till är vad ukrainarna behöver.

Jag har också förstått att ryssarna är väldigt oroade och det verkar definitivt vara av goda anledningar.
Tittade lite på kartorna igen och tror kanske jag hade fel tidigare. HIMARS i linje med Tokmak kan absolut slå mot M14 (vilket är oerhört viktigt) men kanske inte når fram till kertjbron, eller?
Att bara ta Robotyne som man nu gjort räcker inte för att nå M14, man måste lite längre söder ut, men det ser onekligen ut som ett ganska fint genombrott som gjorts nu!

Svårigheten med att inte kontrollera Tokmak men vara i linje med ett rysskontrollerat Tokmak är att då hamnar potentiellt även HIMARS inom räckhåll för ryskt artilleri om man nu vill vara i position för att slå ut M14. Men att hamna i linje med Tokmak skulle även öppna upp andra möjligheter åt Zapori... (Z-regionen) ser det ut som.

Anledningen till att jag skriver HIMARS hela tiden och inte bara "artilleri" är för att den har räckvidden som krävs för att skära av lederna till skillnad från andra system (men det misstänker jag att just DU vet ).

Samtidigt tycker jag mig höra fler och fler rapporter om ryska soldater som mer eller mindre gör myteri på grund av avsaknad av betalning. Det är intressant av två skäl, det ena att ryssarna inte betalar och det andra att ryssarna inte verkar speciellt motiverade att "försvara Ryssland från NATO", som narrativet säger, av ideologiska skäl. Inte ens ryssarna vid fronten verkar köpa det argumentet.
Citera
2023-08-30, 17:20
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dura62
NJA håller inte med. Rysskräcken var borta i större delen av väst. Ingen i Sverige var längre rädd för ryssen som många va på 80-talet. Nu skiter många svenskar liksom du i brallan Sverige Finland ständigt neutrala tigger o ber om att få va med i NATO. Ryssland har förlorat massor med tanks och annat men bara gammalt skit som ändå bara tog upp plats ... förlorat massor med soldater ... tja mestadels fångar och skräp från långtbortistan delar av landet. Dessa bryr sig inte Putin ETT SKIT om som så många av er skrivit om. Sanktionerna tär säkert rejält på folket vilket dock bara gör att folket hatar väst ännu mer och sluter upp bakom honom. Tror du på allvar att Putin svälter nu ? nä han äter nog oxfile och rysk kaviar varje kväll och garvar bara åt väst ländernas dumhet.

Ryssland ÄR ett hot som behöver stoppas men väst med USA i spetsen gör alla fel som vanligt.
Största förloraren är UKR och jag hoppas att dom åtminstone får behålla sina landsgränser när den här skiten är slut. Sen tror jag inte ett skit på att väst kommer betala nån uppbyggnad och gör dom det blir det med återbetalningskrav.

Jag tittade precis på denna när du skrev detta. Väldigt passande, så jag tänkte va fan den delar jag gärna. Se gärna igenom hela, annars skippa fram till 06:10.

https://youtu.be/94VhPH7B0uY?si=AFWtG-28w5HVQkMn
Citera
2023-08-30, 17:25
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Ukrainas sk "offensiv" börjar gå mot sitt slut. Inga som helst framsteg så vitt jag kan se.

Se bara här på ett exempel när de försöker ta Staromayorskoye. Förlorar minst 31 persontransportfordon. Ser ut som en del MRAP:s

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2Fgerman-bild-31-armored-vehicles-lost-for-a-village-v0-hw5e8oakxv ib1.jpg%3Fs%3D1d57d3dcf9208f1ceeb397326629ba1e66c4 f43a

https://www.youtube.com/watch?v=z1UFaYXzcws
Så här var det halvåret innan
https://nypost.com/2023/02/13/russian-lose-31-armored-vehicles-in-ukrainian-ambush/
Skrev BILD (eller du) något om att "snart förlorar ryssarna" då?

Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden

Det här är ren och skär slakt. Zelensky är en nyttig idiot. Ukraina KAN inte vinna det här kriget.

Men Biden ska slåss till sista ukrainare för glädja det militärindustriella komplexet.

Hur mycket materiel och soldater kan Ukraina förlora. Det kommer en gräns när det inte finns resurser kvar och det har blivit noll framgång i offensiven. Europa kommer att backa mer och mer ju sämre ekonomierna går. Ett val snart i USA där många ifrågasätter kriget.

Förbered er på en Ukrainsk förlust.

DU är en nyttig idiot. Zelensky har fått det ryska anfallet i knät och hanterar detta mycket bra. Ryssland KAN inte vinna det här kriget. Om de mot förmodan (finns inte mycket som talar för det längre med allt fler artilleripjäser utslagna och logistikpunkter mosade) skulle få Zelensky att ge upp så skulle partisanaktiviteterna öka i 10-potenser. Ryssland har varken tillräckligt med inrikestrupper eller övriga soldater för att kunna kuva dessa partisaner. Och vi i den rika delen av världen (BRICS räknas inte in där) kommer inom överskådlig tid INTE att handla med eller ens lita på underskrivna avtal med ryssen.

Slutsats: Rysslands befolkning har torskat decennier på att ha en sådan oduglig regim i Kreml.
Citera
2023-08-30, 17:32
Medlem
Citat:
Jag tror inte en sek på detta.

Men kriget lär isf vara slut när som om det stämmer.
Och det vore fantastiskt

Det står väl att det är ETT befär som har rekvirerat TVÅ hästar för att skicka resurser till några som verkar vara placerade ute i ett träsk där det inte finns vägar. Är väl varken otroligt eller dumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in