2023-08-30, 16:24
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Det låter troligt. Vet att jag hörde någon ukrainare uttala sig om att striden om Tokmak kan komma att bli det värsta i kriget hittills så man verkar inte själva tro att det ska gå lätt och smidigt.
Förhoppningsvis så lyckas Ukraina med att inta Tokmak innan årsskiftet men det lär inte gå snabbt (min amatörmässiga bedömning).

Nä kommer att bli en hård fight men inom kort kommer Ryssland att få svårt med logistiken och då blir det än djävligare att ligga och frysa i ett skyttevärn utan mat, vatten och ammunition!
Citera
2023-08-30, 16:25
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverind
Kolla de andra artiklarna. Typ den om superartilleriet. Det låter lite spekulativt. Varför skulle en militär på knäna utveckla något sofistikerat nytt när man samtidigt försöker rehabilitera sina gamla forden. Farmförallt som man i nuläget inte lär ha någon chans att utveckla uberweapons.

Den här?
https://defence-blog.com/russia-develops-new-rocket-launcher/

Ryssland har ju redan misslyckats med att producera Tornado G i några stärre mängder så oklart vad som är "nytt" med den där.
Citera
2023-08-30, 16:27
Medlem
Citat:
Det låter troligt. Vet att jag hörde någon ukrainare uttala sig om att striden om Tokmak kan komma att bli det värsta i kriget hittills så man verkar inte själva tro att det ska gå lätt och smidigt.
Förhoppningsvis så lyckas Ukraina med att inta Tokmak innan årsskiftet men det lär inte gå snabbt (min amatörmässiga bedömning).

Nej jag tror det kommer bombas en hel del innan man går in, sen kommer uralfolket ha sina batterier redo när man väl går in, som man ser på deepstatemap så är det här ett ställe som kommer få ett namn i denna konflikt som kommer leva vidare länge tror jag.

Håller tummarna på att den striden lämnar många ryssar i graven.
Citera
2023-08-30, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mycket goda nyheter om det här stämmer.

https://twitter.com/FreudGreyskull/status/1696882753302904883
Kul om det stämmer!

Vi lär då se rysstrollen som fantiserar om att offensiven är ett fiasko försvinna ur tråden jävligt kvickt.
Citera
2023-08-30, 16:31
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Orban, Tucker, Jordan B. Peterson, -ja, till och med Trump-; personer jag en gång tyckte hade något att bidra med i den levande samhällsdiskussionen. Numer har jag till min fasa konstaterat att de hamnat helt snett och inte förmår att se den enorma fara Ryssland utgör för världen. Ryssland har erövrings- och hävdelseambitioner skrämmande lika de Hitler hade. Rysslands ledare är efterlyst för krigsbrott begångna i Ukraina. Att inte se detta, att inte lida med det oskyldigt anfallna landet Ukraina, det måste anses som att ha förlorat verklighetskontakten.
[...]

Vad gäller de två förstnämnda tror jag att de fallit för narrativet att motståndet mot Ryssland framför allt utgår ifrån en krigsförklaring mot kristendomen och kristna värderingar.

Det nämns ju lite kort här då Tucker säger sig inte vara särskild fan av Putin, men ändå finner att Ungern hamnat i skottlinjen pga att de håller fast vid gamla kristna värderingar.

https://www.youtube.com/watch?v=LBMCUSLyRAY

Med det sagt finns det säkert vänstergrupper som stör sig mycket på kristendom och den anti-LBTQ politik det anses medföra, men även om gruppen finns är den knappast dominerande.
Det är ju oftast så man blir missledd i politik, genom att finna en viss sanning som sedan uppförstoras till större än vad den är, och bortser från övriga faktorer.

Sedan diskuterar de även och raljerar över att Kreml anses aktivt göra påverkanskampanjer som missleder medborgare i andra länder, istället för att väst ser att det faktiskt kan finnas stora grupper som delar rysslands åsikter för att de faktiskt tycker så.

Delvis kan jag väl hålla med lite om att det är fel att avfärda icke-populära åsikter som del av desinformationskampanjer från fientlig makt snarare än vad folk tycker, och förfarande jag varit skeptisk till tidigare. Dessvärre är nog Ryssland faktiskt ett exempel där det faktiskt till stora delar stämmer, då de bokstavligen visat sig ha trollfabriker för detta ändamål, och inte bara fantasifoster.

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du menar att Ukrainas motoffensiv har lyckats? Var då? Du inser att man bara kommit 10 km och att snart är det höst och lervälling?

Frånvaro av uppnått mål är inte detsamma som misslyckande när saker fortfarande pågår och inte ännu är avslutat. Men om framtida utmaningar är av samma typ som de man hittils långsamt tagit sig igenom, kan man väl på goda grunder spekulera att utsikterna inte är goda.

Dvs. om det hade varit minst 10km till av kraftigt minerad fortifieringszon hade det möjligtvis varit välgrundade spekulationer, om än fortfarande för tidigt att uttala sig tvärsäkert.

Men nu är det faktiskt inte så, utan Ukraina har penetrerat den första kraftigt minerade fortifieringszonen och återstående försvarslinjer ger utmaningar av en annan typ, så att sia om framtiden enbart utifrån historik är i bästa fall okunnigt.

Dessutom kan man inte ens tala om misslyckande historiskt sett annat än i motoffensivens direkta början, för efter att taktiken ändrats har det inte handlat om att få stora vinster av landterritorium utan att slå ut och mjuka upp mycket av ryssarnas kapacitet vilket de lyckats bättre med.

Däremot är det ju ett faktum att folk som inte har tid eller lust att sätta sig in i mer komplicerade saker gärna drar slutsatser efter en förströdd bild på erövringskarta, och tills relativt nyligen hade jag varit en av dem.
Citera
2023-08-30, 16:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Verkar som om det stämmer. I alla fall delar av Surovkin-linjen kontrolleras av Ukraina.
https://twitter.com/putino/status/1696837508938547583/photo/1

Det gör situationen en aning spännande för de Ryssar som befinner sig norr om linjen, även om den visat sig vara rätt värdelös vill man nog inte retirera genom en försvarslinje befäst av Ukraina.
Precis detta som jag ställt frågor om tidigare. Frågan är hur mycket trupp Ryssland har på fel sida (den tungt minerade) försvarslinjen?
Citera
2023-08-30, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HIMAR56
Kul om det stämmer!

Vi lär då se rysstrollen som fantiserar om att offensiven är ett fiasko försvinna ur tråden jävligt kvickt.

Att offensiven är ett fiasko stämmer ju inte, sakta fram är fortfarande fram och bak som ryssland går sakta är bakåt.

Dom smått retarderade rysstrollen i denna tråd verkar inte följa alla kartor som uppdateras snudd på dagligen.

Men ett dagisbarn förstår om man går fram eller bak. Det förstår inte ett rysstroll
Citera
2023-08-30, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Att offensiven är ett fiasko stämmer ju inte, sakta fram är fortfarande fram och bak som ryssland går sakta är bakåt.

Dom smått retarderade rysstrollen i denna tråd verkar inte följa alla kartor som uppdateras snudd på dagligen.

Men ett dagisbarn förstår om man går fram eller bak. Det förstår inte ett rysstroll
Ja det är inte många ryssrunkare kvar dom flesta har flytt fältet och insett att dom haft fel hela tiden
Citera
2023-08-30, 16:44
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Vi har ju i alla fall sett stridsvagnar från 50 talet vid fronten och uppgifterna om hästar kommer ju från ryssarna själva.

Ja finns det den minsta sanning i det du skriver så kommer Ryssland falla som ett korthus precis när som.
Man kan inte stå i mot västerlänska toptanks med hästar och 50 tals prylar.
Det säger sig ju själv.
Och onekligen är Ukraina och stöter på första försvarlinjen i Robotyne . Medans Ukraina hävdar att den är bruten.
Oavsett är ju minfältet passerat.
Så svaret lär ju komma snart för då lär ukraina jaga dessa kavallerister ut ur Ukraina på nolltid.
Spänningen är olidlig
Citera
2023-08-30, 16:44
Medlem
skogsmarans avatar
Det är en del prat om kartor och dess uppdateringar och för de som inte redan visste det så ligger deepstate ofta 48 timmar efter i sina uppdateringar, även om uppdateringar sker dagligen.
Detta är avsiktligt och med tanke på operativ säkerhet.
Citera
2023-08-30, 16:48
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
https://defence-blog.com/russia-sends-troops-into-battle-on-the-backs-of-horses/ 😂 det är faktist sant

Jag tror inte en sek på detta.

Men kriget lär isf vara slut när som om det stämmer.
Och det vore fantastiskt
Citera
2023-08-30, 16:49
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Som jag har förstått det så är Tokmak väldigt viktigt för att från den platsen så är alla de ryska försörjningslinjerna till södern inom räckhåll för artilleri. Till och med Krimbron.
Det skulle i så fall avsevärt försvåra för ryssarna att hålla igång logistiken.

Hört idag:

Ryssarna är oroliga för den här framryckningen som sker just nu, eftersom ukrainsk trupp I LINJE med Tokmak (inte nödvändigtvis INNE I Tokmak), med sitt artilleri kommer att kapa alla järnvägsförbindelser, samt spoila transporterna på den stora kustvägen mellan Mariupol och Krim.

OM detta görs, SAMT att Kertjbron görs ofarbar, så står Ryssland inför en logistisk mardröm. Man måste då välja mellan att under kommande vinter använda sig av fartyg och lastbilar för att ANTINGEN försörja trupperna längs med hela frontlinjen ELLER försörja de 2,5 miljoner människor som bor på Krim. Resurserna räcker inte till för båda uppgifterna.

Av detta skäl måste ryssarna med nödvändighet trycka tillbaka ukrainarna norr om Tokmak och inte släppa fram dem längre i denna riktning. Men det blir svårt. Typ två-tre mil till är vad ukrainarna behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in