Citat:
Ursprungligen postat av
CenturyVoltaire
Orban, Tucker, Jordan B. Peterson, -ja, till och med Trump-; personer jag en gång tyckte hade något att bidra med i den levande samhällsdiskussionen. Numer har jag till min fasa konstaterat att de hamnat helt snett och inte förmår att se den enorma fara Ryssland utgör för världen. Ryssland har erövrings- och hävdelseambitioner skrämmande lika de Hitler hade. Rysslands ledare är efterlyst för krigsbrott begångna i Ukraina. Att inte se detta, att inte lida med det oskyldigt anfallna landet Ukraina, det måste anses som att ha förlorat verklighetskontakten.
[...]
Vad gäller de två förstnämnda tror jag att de fallit för narrativet att motståndet mot Ryssland framför allt utgår ifrån en krigsförklaring mot kristendomen och kristna värderingar.
Det nämns ju lite kort här då Tucker säger sig inte vara särskild fan av Putin, men ändå finner att Ungern hamnat i skottlinjen pga att de håller fast vid gamla kristna värderingar.
https://www.youtube.com/watch?v=LBMCUSLyRAY
Med det sagt finns det säkert vänstergrupper som stör sig mycket på kristendom och den anti-LBTQ politik det anses medföra, men även om gruppen finns är den knappast dominerande.
Det är ju oftast så man blir missledd i politik, genom att finna en viss sanning som sedan uppförstoras till större än vad den är, och bortser från övriga faktorer.
Sedan diskuterar de även och raljerar över att Kreml anses aktivt göra påverkanskampanjer som missleder medborgare i andra länder, istället för att väst ser att det faktiskt kan finnas stora grupper som delar rysslands åsikter för att de faktiskt tycker så.
Delvis kan jag väl hålla med lite om att det är fel att avfärda icke-populära åsikter som del av desinformationskampanjer från fientlig makt snarare än vad folk tycker, och förfarande jag varit skeptisk till tidigare. Dessvärre är nog Ryssland faktiskt ett exempel där det faktiskt till stora delar stämmer, då de
bokstavligen visat sig ha trollfabriker för detta ändamål, och inte bara fantasifoster.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Du menar att Ukrainas motoffensiv har lyckats? Var då? Du inser att man bara kommit 10 km och att snart är det höst och lervälling?
Frånvaro av uppnått mål är inte detsamma som misslyckande när saker fortfarande pågår och inte ännu är avslutat. Men om framtida utmaningar är av samma typ som de man hittils långsamt tagit sig igenom, kan man väl på goda grunder spekulera att utsikterna inte är goda.
Dvs. om det hade varit minst 10km till av kraftigt minerad fortifieringszon hade det möjligtvis varit välgrundade spekulationer, om än fortfarande för tidigt att uttala sig tvärsäkert.
Men nu är det faktiskt inte så, utan Ukraina har penetrerat den första kraftigt minerade fortifieringszonen och återstående försvarslinjer ger utmaningar av en annan typ, så att sia om framtiden enbart utifrån historik är i bästa fall okunnigt.
Dessutom kan man inte ens tala om misslyckande historiskt sett annat än i motoffensivens direkta början, för efter att taktiken ändrats har det inte handlat om att få stora vinster av landterritorium utan att slå ut och mjuka upp mycket av ryssarnas kapacitet vilket de lyckats bättre med.
Däremot är det ju ett faktum att folk som inte har tid eller lust att sätta sig in i mer komplicerade saker gärna drar slutsatser efter en förströdd bild på erövringskarta, och tills relativt nyligen hade jag varit en av dem.