• 1
  • 2
2023-08-20, 14:44
Medlem
Hej alla Flashbackare

Jag såg att Interactive Brokers handelsplattform numera finns tillgängliga för oss i Sverige då dom har öppnat upp ett europeiskt kontor på Irland som servar oss svenskar som är intresserade av att få tillgång till aktiefonder, valutakonton, obligationer, aktier, crypto, börshandlade fonder med mera på över 150 stycken marknadsplatser världen över, dvs både Asien, USA och EU registrerade fonder & aktier tex! Är det fler än jag som blir lite nyfikna på att byta ifrån Avanza till https://www.interactivebrokers.co.uk...b/overview.php ?
Eller är det någon som har erfarenhet av dom kanske?
Citera
2023-08-20, 14:46
Medlem
OtherBarrys avatar
Erbjuds ISK/KF?
Citera
2023-08-20, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Erbjuds ISK/KF?
Vet inte riktigt, men letar efter det på deras sitemap: https://www.interactivebrokers.co.uk...emap/index.php
Citera
2023-08-21, 00:33
Medlem
apelsinmissbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Erbjuds ISK/KF?

Nej, detta hittar du bara inrikes.
Citera
2023-08-21, 09:34
Medlem
Finans.killens avatar
Innan fanns de i alla fall i Sverige, man har "alltid" kunnat öppna kontot där, men det kanske togs bort och är nu tillbaka?

Jag använder IBKR nästan dagligen så om någon har någon speciell fråga om platformen så kanske jag kan vara behjälplig.
Deras "Traders Workstation" är mysig, har blivit mycket snabbare senaste åren man måste har omarbetat en hel del bakom kulisserna (eller så har man fått hjälp av bara det faktum att JVM (Workstation är kodat i Java) har blivit snabbare).

Hemsidan är också väl fungerande, men vet inte varför man ska använda den på desktop när Workstation finns.

Appen i mobilen är bra.

ISK/KF skatt vet jag inget om då jag är utomlands.
Citera
2023-08-22, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Jag använder IBKR nästan dagligen så om någon har någon speciell fråga om platformen så kanske jag kan vara behjälplig.

Ok, rent generellt är du nöjd med börsmäklaren? Jag såg att Interactive Brokers (IBKR) grundades redan 1978 i Amerika!
Hur är deras kundsupport och bemötande etc, hur står dom sig gentemot Avanza & Nordnet?
Citera
2023-08-23, 08:23
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleandSeeking
Ok, rent generellt är du nöjd med börsmäklaren? Jag såg att Interactive Brokers (IBKR) grundades redan 1978 i Amerika!
Hur är deras kundsupport och bemötande etc, hur står dom sig gentemot Avanza & Nordnet?

Använder bara sporadisk NON och AVA så vet inte riktigt, blir krångligt med skatten så försöker hålla mig borta jag är nog inte bästa person att just jämföra då jag gör 95% av allt via IBKR, dvs jag har dålig koll på NON/AVA. OBS OBS! Skatten gäller bara i min situation, annars funkar det nog toppen.

Har kontaktat support några gånger, via meddelande i inloggat läge, funkar bra, får svar inom en dag eller så.

Stora skillnaden är att IBKR har otroligt mycket mer värdepapper att handla, nu när räntan har tickat upp så uppskattar jag deras obligationslista, finns nästan allt man kan tänka sig även om jag är tråkig och mest köper statspapper i min lokala valuta

Andra stora skillnaden är nog att man får deras tradingplatform gratis, har jag datorn påslagen så körs i princip alltid Traders Workstation även om den bara ligger i bakgrunden så är den bara ett klick bort.
Tillräckligt avancerat för mig, finns ett "vol lab" för att se hur optionspris förändras under vissa förutsättningar, grafik på open interest, vanliga tekniska analysverktygen, data på fundamental analys, etc. etc. man får ganska mycket tycker jag.
Citera
2023-08-30, 15:29
Medlem
Jag har varit kund hos Interactive Brokers sedan de hade sitt europeiska högkvarter i England och det är min primära mäklare som jag använder mig av för trading.

IBKR är verkligen en trader-inriktad mäklare.

IBKR är också börsnoterat på Nasdaq vilket ger lite extra trygghet. Visst, de har inte samma transparens som svenska bolag men det finns ju annars en hel del skumma amerikanska mäklare som är registrerade i ljusskygga skatteparadis.

Interactive Brokers grundare har själv jobbat som trader och han är en väldigt "speciell" man:
https://youtu.be/kFQJNeQDDHA?t=727

Han är från Ungern där IBKR också har en europeisk "filial" och de finns dessutom i Bulgarien. Som svensk kund hamnar man i nuläget i Dublin, man får inte välja. Tidigare kunde man också hamna i Luxembourg.

Om IBKR får tillräckligt många svenska kunder så kan de kanske öppna ett kontor här också. Det är det som krävs för att de ska kunna erbjuda ISK.

IBKR har också ett stort övertag över våra svenska mäklare genom att de erbjuder "direct market access" med bättre ordertyper för aktiehandel samt möjligheten att routa ordrarna till olika exchanger.

För sina europeiska kunder säljer de inget orderflöde och man kan även stänga av internaliseringen dvs. att de kan matcha ordrar internt hos IBKR. Du kan också välja att hindra att dina ordrar läggs ut i darkpools. Då kan du vara 100% säker på att din order kommer ligga ute på en "lyst" exchange på den öppna marknaden. Troligtvis får du dock generellt dyrare och sämre orderfills om du gör det på viset.

IBKR låter dig också routa ordrarna till IEX-exchangen som har ett "farthinder" vilket gör att HFT-firmorna inte får ett övertag som gör att de kan hinna före dig. Jag vet dock inte om detta gör så stor skillnad för dig i praktiken. I varje fall inte om du mestadels handlar i likvida aktier.

Hos IBKR får man dock vara beredd på att man kan behöva abonnera på extra marknadsdata för att få tillgång till flera marknader.

För Avanzas och Nordnets webbkunder är ju priset för datan från USA inbakat i det högre courtaget och växlingsavgiften som finns för amerikanska aktier. Så det är inte så att de är billigare än IBKR.

Kostnaderna är dock inte bara mäklarnas fel utan det beror också på att de olika exchangerna tar betalt för sin realtidsdata och för klareringen av ordrarna.

Jag betalar dock hellre ett lågt courtage och lite extra för bättre data i stället för att mina ordrar aldrig når ut till den öppna marknaden utan hamnar hos Citadel eller någon annan köpare av orderflöde.

Hos IBKR får du dessutom en riktig handelsterminal alldeles gratis.

För amerikanska aktier kan alla kunder hos IBKR få realtidsdata kostnadsfritt från 5 exchanger: Cboe BATS, BYX, EDGX, EDGEA och IEX.

Valet av exchange spelar egentligen inte så stor roll för de flesta investerare eftersom alla amerikanska aktier och ETF:er som är listade på NYSE, Nasdaq och AMEX handlas på samtliga av de 14-15 exchanger som finns i USA.

NYSE Arca är dock den allra största exchangen volymmässigt och för att kunna handla på den måste du betala $1.5 per månad hos IBKR (om du inte kan hitta den gratis genom något "bundle").

I USA finns det en "konsoliderad" tape så du ser ändå alla orderavslut som sker i aktien, även de som äger rum i landets ca 40 darkpools.

Hos IBKR får man också rabatter på datafeeds om man handlar regelbundet och man får dessutom ett allt lägre courtage ju mera pengar som finns på kontot eller ju större värde man har på portföljen. Du måste dock skrapa ihop en rejäl slant för att sänka det redan låga courtaget.

Det finns också möjligheter att helt slippa avgifterna för sina datafeeds.

IBKR premierar verkligen aktiva traders.

Och till skillnad från Sverige så det är riktigt låga trösklar som man behöver komma över. Jag har till exempel för mig att man får sin realtidsdata för aktier och futures kostnadsfritt om man har betalt $30 i courtage för månaden. Det är liknande för datafeeden för optioner som jag tror annars kostar $1.5 per månad.

Det är alltså inga stora summor som man behöver punga ut och valfriheten hos IBKR är också betydligt större än hos svenska mäklare.
Citera
2023-08-31, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Har kontaktat support några gånger, via meddelande i inloggat läge, funkar bra, får svar inom en dag eller så.

Stora skillnaden är att IBKR har otroligt mycket mer värdepapper att handla, nu när räntan har tickat upp så uppskattar jag deras obligationslista, finns nästan allt man kan tänka sig även om jag är tråkig och mest köper statspapper i min lokala valuta

Andra stora skillnaden är nog att man får deras tradingplatform gratis

Ok, det låter stabilt. Själv har jag mest aktier & aktiefonder
Citera
2023-08-31, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Jag har varit kund hos Interactive Brokers sedan de hade sitt europeiska högkvarter i England och det är min primära mäklare som jag använder mig av för trading.
IBKR är verkligen en trader-inriktad mäklare.
IBKR är också börsnoterat på Nasdaq vilket ger lite extra trygghet. Visst, de har inte samma transparens som svenska bolag men det finns ju annars en hel del skumma amerikanska mäklare som är registrerade i ljusskygga skatteparadis.

Interactive Brokers grundare har själv jobbat som trader och han är en väldigt "speciell" man:
https://youtu.be/kFQJNeQDDHA?t=727

Han är från Ungern där IBKR också har en europeisk "filial" och de finns dessutom i Bulgarien. Som svensk kund hamnar man i nuläget i Dublin, man får inte välja. Tidigare kunde man också hamna i Luxembourg.
Om IBKR får tillräckligt många svenska kunder så kan de kanske öppna ett kontor här också. Det är det som krävs för att de ska kunna erbjuda ISK.

IBKR har också ett stort övertag över våra svenska mäklare genom att de erbjuder "direct market access" med bättre ordertyper för aktiehandel samt möjligheten att routa ordrarna till olika exchanger.

Ok, Wow. Stort Tack för långt inlägg med fyllig information Dom verkar ju nästan vara för bra för att vara sanna, på riktigt! Intressant video också...
Citera
2023-09-03, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Hos IBKR får du dessutom en riktig handelsterminal alldeles gratis.

För amerikanska aktier kan alla kunder hos IBKR få realtidsdata kostnadsfritt från 5 exchanger: Cboe BATS, BYX, EDGX, EDGEA och IEX. Valet av exchange spelar egentligen inte så stor roll för de flesta investerare eftersom alla amerikanska aktier och ETF:er som är listade på NYSE, Nasdaq och AMEX handlas på samtliga av de 14-15 exchanger som finns i USA. NYSE Arca är dock den allra största exchangen volymmässigt och för att kunna handla på den måste du betala $1.5 per månad hos IBKR (om du inte kan hitta den gratis genom något "bundle").

I USA finns det en "konsoliderad" tape så du ser ändå alla orderavslut som sker i aktien, även de som äger rum i landets ca 40 darkpools.

Hos IBKR får man också rabatter på datafeeds om man handlar regelbundet och valfriheten hos IBKR är också betydligt större än hos svenska mäklare.

Intressant, såg även att dom har ett eget online Campus/universitet för utbildning inom ekonomi & trading genom podcasts & webinars! Samt marknadsnyheter med mera. Det blir nog att öppna ett konto hos dom snart. 4.83% i ränta på sparkontot, att man når ~ 40000 stycken olika aktiefonder på deras globala marknadsplats och att ha tradingkonton i Euro eller Dollars utan påtvingade växlingavgifter som hos Avanza & Nordnet är ju pricken över i:ett!
https://ibkrcampus.com/about-ibkr-campus/

Citera
2023-09-03, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleandSeeking
Intressant, såg även att dom har ett eget online Campus/universitet för utbildning inom ekonomi & trading genom podcasts & webinars! Samt marknadsnyheter med mera. Det blir nog att öppna ett konto hos dom snart. 4.83% i ränta på sparkontot, att man når ~ 40000 stycken olika aktiefonder på deras globala marknadsplats och att ha tradingkonton i Euro eller Dollars utan påtvingade växlingavgifter som hos Avanza & Nordnet är ju pricken över i:ett!
https://ibkrcampus.com/about-ibkr-campus/

skatt på vinsten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här