2023-08-30, 14:44
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från Socialdemokraterna (S kräver snabbutredning om koranbränningar kan utgöra hets mot folkgrupp eller förargelseväckande beteende):
Citat:
Regeringen har tillsatt en utredning om att se över ordningslagen. S är dock skeptiska då det skulle kunna innebära en mycket stor förändring. Därför kräver Socialdemokraterna att tre ytterligare alternativ utreds, som skulle innebära mindre förändring för vår lagstiftning än om ordningslagen ändras. Dessutom kräver S att dessa alternativ, samt frågan om ordningslagen, utreds betydligt snabbare.

Följande alternativ bör enligt Socialdemokraterna snabbutredas:
• om lagstiftningen om hets mot folkgrupp är ändamålsenligt utformad,
• om bränningar av religiös skrift kan definieras som förargelseväckande beteende och
• om det finns andra alternativ för att hantera den här situationen, med ett så liten förändring i vår lagstiftning som möjligt.
Vad tycker ni?
Citera
2023-08-30, 14:52
Medlem
S fiskar röster i mörka vatten..
Citera
2023-08-30, 14:53
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från Socialdemokraterna (S kräver snabbutredning om koranbränningar kan utgöra hets mot folkgrupp eller förargelseväckande beteende):

Vad tycker ni?

Att Socialdemokraterna nu kommer med förslag är väntat.
Antingen tycker regeringen att deras förslag är bra och då kan sossarna säga att dom kom på en lösning.
Eller så tycker man inte att förslagen är bra och då kan sossarna säga att man inte gör allt för att för att skydda Sverige.
Hur man än gör vill oppositionen visa att dom är mer handlingskraftiga än regeringen, även om dom egentligen inte hade gjort nåt annorlunda om dom själva suttit vid makten.

Det är fortfarande muslimerna som är hotet mot Sverige, inte den som behandlar koranen som vilken bok som helst.
Våra lagar ska inte skrivas om för detta!
Vi ska absolut inte vika ner oss för muslimska hot!

Finns det redan en lag som passar så använd den, oavsett vilken lag det är annars är det vad det är.
Yttrandefrihet och demokrati gör före allt i det här fallet!
Citera
2023-08-30, 14:54
Medlem
Citat:

Vad tycker ni?

Vad jag tycker? Populism!

Det blir en omöjlig uppgift rent tekniskt och juridiskt.
- Mitt hus brinner ner och jag äger en koran. HMF?
- Jag har med mig min koran och råkar tappa den i lägerälden på koranskolans läger. HMF?
- Jag eldar mina föräldras efterlämnade böcker. Måste jag gå igenom allt för att säkerställa att jag inte gör mig skyldig till HMF?
- Jag kastar samma böcker i återvinningen, men de eldas upp. HMF?
- Jag upptäcker att mina föräldrar har en koran, lägger undan den, men sedan blir det översvämming och boken blir förstörd av vattnet. HMF?
- Jag ger den till biblioteket, men några muslimska ungdomar kaosar och sätter eld på böckerna. Hets mot vemdå?
- Jag har med mig min kära koran, som jag alltid bär med mig. Jag sätter mig på en bänk utanför irakiska ambassaden, tar en cig o läser min koran. Jag råkar somna och koranen brinner upp. HMF?

Ja, ni förstår problemet.
Antingen är det förbjudet att bränna koraner, till skillnad från alla andra böcker i världen. Då har vi inte likhet inför lagen, religionsfrihet eller yttrandefrihet längre.
Eller så räcker dagens lagstiftning: Om jag bränner något för att skymfa någon så är det straffbart. Men då ligger ungdomarna i 'orten' jävligt illa till! Och vänster-rörelsen som bränner flaggor! Feminister som bränner bh-s. Marxister som hissar dockor utklädda till kända politiker! Folk med en T-shirt med en bild på Jimmie och med en elak text.
Inget blir tillåtet. Allt kan leda till åtal.

Borde vi inte fokusera på att hantera de inom och utom landet som uttalar hot mot oss och som vill bestämma hur vi skall leva och vad vi får göra?
Citera
2023-08-30, 15:00
Bannlyst
Att bränna koranen är aldrig hets mot folkgrupp. Det är ingenting som skett gentemot muslimerna. "Attacken" är mot boken i sig. De kan utreda vad dem vill, men på egen bekostnad ur egna fickor - inte skattepengar. S kan fucka sig själva i röven btw.

Hets mot folkgrupp mot ateister att INTE tillåta koranen att brännas!!!!
Citera
2023-08-30, 15:10
Medlem
Nu skall hela PK-packet vika upp röven för muselmanerna och visa hur rättänkande de är, det enda de visar är ett ynkligt kryperi för islamister som i mycket högre grad än vi bedriver hets mot vår folkgrupp: svenskar och skandinaver. Ge dem ingenting, passar inte galoscherna så får dom åka hem och hålla på med sin koranskit där!
Citera
2023-08-30, 15:14
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Vad tycker ni?

Socialdemokraterna smörar för muslimer som nya kärnväljare för partiet och föreslår därför, att gummilagen HMF ska utvidgas ytterligare.
Citera
2023-08-30, 15:27
Medlem
TheGretaResets avatar
Men skända svenska flaggan eller kristendomen är inte hets mot folkgrupp?

Här ser vi hur svårt våra politiker med mixad begåvningsprofil har för konsekvensanalys.
Citera
2023-08-30, 15:29
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vad jag tycker? Populism!

Det blir en omöjlig uppgift rent tekniskt och juridiskt.
- Mitt hus brinner ner och jag äger en koran. HMF?
- Jag har med mig min koran och råkar tappa den i lägerälden på koranskolans läger. HMF?
- Jag eldar mina föräldras efterlämnade böcker. Måste jag gå igenom allt för att säkerställa att jag inte gör mig skyldig till HMF?
- Jag kastar samma böcker i återvinningen, men de eldas upp. HMF?
- Jag upptäcker att mina föräldrar har en koran, lägger undan den, men sedan blir det översvämming och boken blir förstörd av vattnet. HMF?
- Jag ger den till biblioteket, men några muslimska ungdomar kaosar och sätter eld på böckerna. Hets mot vemdå?
- Jag har med mig min kära koran, som jag alltid bär med mig. Jag sätter mig på en bänk utanför irakiska ambassaden, tar en cig o läser min koran. Jag råkar somna och koranen brinner upp. HMF?

Ja, ni förstår problemet.
Antingen är det förbjudet att bränna koraner, till skillnad från alla andra böcker i världen. Då har vi inte likhet inför lagen, religionsfrihet eller yttrandefrihet längre.
Eller så räcker dagens lagstiftning: Om jag bränner något för att skymfa någon så är det straffbart. Men då ligger ungdomarna i 'orten' jävligt illa till! Och vänster-rörelsen som bränner flaggor! Feminister som bränner bh-s. Marxister som hissar dockor utklädda till kända politiker! Folk med en T-shirt med en bild på Jimmie och med en elak text.
Inget blir tillåtet. Allt kan leda till åtal.

Borde vi inte fokusera på att hantera de inom och utom landet som uttalar hot mot oss och som vill bestämma hur vi skall leva och vad vi får göra?
Du fattar väl att brott måste begås uppsåtligen?
Citera
2023-08-30, 15:32
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Men skända svenska flaggan eller kristendomen är inte hets mot folkgrupp?

Här ser vi hur svårt våra politiker med mixad begåvningsprofil har för konsekvensanalys.
Magdalena Andersson lyfter fram som en fördel med deras förslag att det inte skulle särbehandla olika religioner. Enligt SvD:
S ser problem med att ändra i ordningslagen och anser att deras förslag har flera fördelar.

– För det första skulle det inte innebära att polisen ska göra svåra säkerhetspolitiska bedömningar. Det andra är att de utformas religionsneutralt, för en ändring i ordningslagen skulle i praktiken kunna innebära att det är förbjudet att bränna koraner men tillåtet att bränna Bibeln, säger Andersson.
Med andra ord är deras förslag att kristendomen och islam ska behandlas lika.
Citera
2023-08-30, 15:37
Medlem
whack-a-moles avatar
Hur många riksdagsledamöter från S är muslimer?
Hur ser det ut i kommunerna.
Existerar någon statistik?
Citera
2023-08-30, 15:39
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Magdalena Andersson lyfter fram som en fördel med deras förslag att det inte skulle särbehandla olika religioner. Enligt SvD:
S ser problem med att ändra i ordningslagen och anser att deras förslag har flera fördelar.

– För det första skulle det inte innebära att polisen ska göra svåra säkerhetspolitiska bedömningar. Det andra är att de utformas religionsneutralt, för en ändring i ordningslagen skulle i praktiken kunna innebära att det är förbjudet att bränna koraner men tillåtet att bränna Bibeln, säger Andersson.
Med andra ord är deras förslag att kristendomen och islam ska behandlas lika.
Löser fortfarande inte problemet med flaggan. Det är fortfarande ok att skända ett folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in