Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Hundliknelsen är väl inte rättvisande. Den suveräna förmåga djur har att uppfatta känslor och stämningar tror jag inte att hon har. Men bevisligen kunde hon känna av J och inrätta sig. Hon visste när det var läge att backa. Om hon inte haft den följsamheten hade troligtvis inte deras vänskap bestått.
Endast i de lägen då hela Ms kropp och känsloliv skrikit nej, har hon protesterat. Så länge det inte krupit in under hennes eget skinn har hon lallat med även om hon inte alltid tyckt det var helt ok, som jag ser det.
Ja, du har nog rätt i att hundliknelsen inte var den bästa.
Vad jag menade var att Johannas reaktioner inte är subtila skulle jag tro och det är inte svårt att lista ut vad hon inte gillar även om man har autistiska drag.
Vi kan bara spekulera i varför Maja har godtagit Johannas mycket mörka tankar och handlingar.
Jag har dock sett i flera andra fall att personer som liknar Johanna i vissa stycken, inte sällan drar fördelar av personer som är i underläge på olika sätt.
Jag tycker också som jag tidigare skrivit, tycka mig se en bindning ( från båda håll) där det positiva som är gemensamt är en bindande faktor, men därefter kommer den destruktiva obalansen alltmer fram, där de gemensamt tycker sig se samma sak, men i grunden är det mest Johannas agenda livet handlar om.
Johanna har lyft upp Maja, som känner en tacksamhet av att bli accepterad och inkluderad, har roligt med det som hon gillar mest; musik, dans ä, uteliv, men den andra biten verkar karakteriseras av att försvara Johanna och hennes ”ältande ” av en känsla av att inte bli respekterad, känna sig kränkt av saker som andra inte ens tycker ör en kränkning. Där verkar Maja ha införlivat den biten u sitt inre till den grad att hon också tycker att Johanna går utstå orättvis behandling och att hon (Maja) måste stå upp för Johanna, fast i grunden kan Johanna stå upp för sig själv, medan det är maja som har svårt att stå upp för sig själv egentligen.
Johannas syn på omvärlden, en i grunden offentligts syn, införlivas i Majas till en osund grad, där Maja inte förmår se klart på situationen.
Det är vad jag tror.
Valet är inte fullt så aktivt som man kan begära av många andra fullt ut fungerande vuxna människor tänker jag.