Citat:
Ursprungligen postat av
vnc-
Om något ska vara ekonomiskt fördelaktigt måste man räkna in tiden. Dom som har bott i ägt boende har många många år bakom sig av att ha haft billigare boendekostnader gentemot den som inte äger sitt boende. Vi kommer behöva vänta minst 10-15 år för att kunna säga att HR har varit ekonomiskt fördelaktigt över tid för gemene man.
Jag har fram tills i år, under en lång tid, betalat mindre för 100kvm+ BR innanför tullarna än vad en nyproducerad 2a i barkaby/älvsjö/vega kostar.
Visst är det så som du skriver.
Jag tror dock man rent generellt bör ta i beaktande att världens mest citerade vetenskapliga artikel kring huspriser (Herengracht indexet googla) med huspriser från 1628 fram tills i dag rensat för inflation kunde fram till 2008 visa att bostadspriserna varierade kring ett konstant medelvärdet, dvs att det (mycket) långsiktigt inte gick att tjäna pengar på att bo. Efter 2008 (tror jag det var) så steg priserna rejält.
Man kan tolka detta på två olika sätt:
Antingen att det numera går att bo sig rik,
eller att vi befinner oss i den största bostadsbubbla sedan 1628.
Igen titta på den fulla grafen fram till runt 2021 (tror jag)
Personligen vet jag inte riktigt vad jag skall tro, då det finns argument för båda scenarier.
Eftersom mark är en ändlig resurs borde priserna stiga när mark blir allt mer kostsam.
Man skulle även kunna argumentera att det finns massvis med oexploaterad mark runt om i världen samt att det numera går att arbeta på distans.
Skulle vara intressant att få höra andras åsikter