2023-08-30, 01:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Det kanske fanns en spänning som A aldrig känt förut? Var det den saken eller enbart manipulation som fick M att stanna kvar?

Men helt klart hade hon många tillfällen att dra sig ur gemenskapen, men gjorde inte det. Som du skriver: hon hade ett val.

I TR verkade det som att M började omvärdera vänskapen. I början av förhöret sa hon inte var rädd för J (kan vara lögn), men i slutet sa hon faktiskt att hon var rädd. Som att hon fick en glimt av insikt?

Ja, allt hade ju gått överstyr. Highway to hell.
Ja, jag är fullt medveten om att J är mkt manipulativ, men hon tillför nåt i Majas liv som attraherar henne.
Troligen det mer vilda, frisläppta som dock är komplett gränslöst. Även allierandet, förtroendet - du och jag, Bert.
Sen åker hon med i turbinerna.

Exakt. När man läser fup ser man hur hon vaknar till under tidens gång, det intressanta är dock att se vad hon säger initialt (el spontant) eftersom det återspeglar tiden innan mordet.
Det är den mer blinda Maja IMO.

Ang begreppet rädsla så bör man även vara medveten om den sits hon sitter i som häktad.
Jag ger inte fem öre för det dramatiska hon gasar på i de sista förhören om rädsla att J skulle döda hennes familj.

Som sagt. Inte ens hennes mor har uppfattat att M skulle vara rädd för J.

FhL pressar på.
Notera även vad som kommer först i ordningsföljd när FhL diskuterar rädsla:

Rädsla att förlora Johanna och nån rädsla ang det de delgivit varandra (förtroende) är det primära. Sen börjar hon ta upp Js vredesutbrott. Skulle tippa att det är nåt exceptionellt hon skådat i "slutna rum".
Likt ett vulkanutbrott (citat längre ner).

Samtidigt har M gett J nånting. Hon har vågat släppa masken och fått spel (i.e fått visa det hon känner) - - > och Maja har stannat kvar.

◾FhL frågar om Maja varit rädd för Johanna:

2022-12-01
"BF: När du, ja att du är rädd för henne, vad känner du? Är det nu du har reflekterat över det
säger du men inte då i stunden?
M: Nej."

◾Frågan om hon var rädd återupptas i förhöret.
Det första Maja anger är rädsla att förlora Johanna och att hon anförtrott henne i stort sett allt. Det kanske har varit gnäll och skitprat som hon inte riktigt vill stå för offentligt.

Sen beskrivs Johannas humör; att hon kan bli väldigt arg. Å andra sidan har M berättat att hon kan hantera denna vrede (se citat längre ner som sagt).

F: Vi pratade om rädd för Johanna. På vilket sätt skulle det vara att du är rädd för Johanna
eller att du känner dig rädd för henne?
M: Men det jag tror att det handlar mycket om att jag både har varit rädd att förlora henne för att hon har varit så pass nära mig liksom och hon är den som jag har anförtrott mig till om i
stort sett allt
och sen att ja hon, ja hon, blir liksom, när hon blir arg så blir hon ju väldigt arg
och det är liksom, ja jag har svårt för när folk höjer rösten och blir alltså hon, även fast hon
aldrig har slagit mig så, så har det känts hotfullt.
F: Okej det har känts hotfullt?
M: Mmm.
F: Förklara!
M: Nej jag vet inte alltså någonting i blicken och så."

Maja om Johanna 2022-11-03
"Hur är din relation med Johanna?
Vi är väldigt nära kompisar.
Fortsätt!
Jag vet inte vad jag skall säga.
Vad känner du för Johanna, vad tycker du om henne?
Ja, ja det gör jag.
Är du rädd för Johanna?
Nej, det skulle jag väl inte säga.

Skulle jag väl inte säga säger du.
Mm (lång tystnad)
Kan du berätta om Johanna.
Ehh, var skall jag börja?
Nej, var du vill, berätta om henne, hur hon är.
Ehh, som person är hon bestämd, framåt, pratar mycket, ehh, väldigt rolig (lång tystnad)
Något mer?
Ehh, känslostyrd skulle man kunna säga.
Förlåt?
Känslostyrd.
Berätta om det, hur är någon som är känslostyrd?
Ehh, det, hur skall man säga, alltså hon, styrs mycket av känslor liksom, hon är väldigt, ja."
(...)
" Hur blir hon när hon blir arg då?
Ja, mm, ja alltså hon kan ju, om det är liksom, ehh, vad skall man säga, ett slutet rum så kan hon skrika och va så där liksom riktigt, ja, och sen börja gråta liksom om det blir för mycket."

Maja säger att hon vet hur hon ska hantera Johannas humör och konfrontationer:

2022-12-01
"F: Om människor då har retat Johanna eller hon har blivit liksom arg, vad har det fått för
konsekvenser för dem när hon har blivit arg på dem?
M: Ja, eh, samtal, ja konfrontationer, ja.
F: Det du har upplevt alltså i förhållande till andra människor, hur känns det i dig när du tänker på om du skulle hamna i konflikt med henne?
M: Oj, alltså på ett sätt så jag har ändå vetat på ett sätt hur jag ska, hur jag ska ta det och så.
Ja."
Senast redigerad av develi 2023-08-30 kl. 01:14.
Citera
2023-08-30, 01:21
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag är fullt medveten om att J är mkt manipulativ, men hon tillför nåt i Majas liv som attraherar henne.
Troligen det mer vilda, frisläppta som dock är komplett gränslöst. Även allierandet, förtroendet - du och jag, Bert.
Sen åker hon med i turbinerna.

Exakt. När man läser fup ser man hur hon vaknar till under tidens gång, det intressanta är dock att se vad hon säger initialt (el spontant) eftersom det återspeglar tiden innan mordet.
Det är den mer blinda Maja IMO.

Ang begreppet rädsla så bör man även vara medveten om den sits hon sitter i som häktad.
Jag ger inte fem öre för det dramatiska hon gasar på i de sista förhören om rädsla att J skulle döda hennes familj.

Som sagt. Inte ens hennes mor har uppfattat att M skulle vara rädd för J.

FhL pressar på.
Notera även vad som kommer först i ordningsföljd när FhL diskuterar rädsla:

Rädsla att förlora Johanna och nån rädsla ang det de delgivit varandra (förtroende) är det primära. Sen börjar hon ta upp Js vredesutbrott. Skulle tippa att det är nåt exceptionellt hon skådat i "slutna rum".
Likt ett vulkanutbrott (citat längre ner).

Samtidigt har M gett J nånting. Hon har vågat släppa masken och fått spel (i.e fått visa det hon känner) - - > och Maja har stannat kvar.

◾FhL frågar om Maja varit rädd för Johanna:

2022-12-01
"BF: När du, ja att du är rädd för henne, vad känner du? Är det nu du har reflekterat över det
säger du men inte då i stunden?
M: Nej."

◾Frågan om hon var rädd återupptas i förhöret.
Det första Maja anger är rädsla att förlora Johanna och att hon anförtrott henne i stort sett allt. Det kanske har varit gnäll och skitprat som hon inte riktigt vill stå för offentligt.

Sen beskrivs Johannas humör; att hon kan bli väldigt arg. Å andra sidan har M berättat att hon kan hantera denna vrede (se citat längre ner som sagt).

F: Vi pratade om rädd för Johanna. På vilket sätt skulle det vara att du är rädd för Johanna
eller att du känner dig rädd för henne?
M: Men det jag tror att det handlar mycket om att jag både har varit rädd att förlora henne för att hon har varit så pass nära mig liksom och hon är den som jag har anförtrott mig till om i
stort sett allt
och sen att ja hon, ja hon, blir liksom, när hon blir arg så blir hon ju väldigt arg
och det är liksom, ja jag har svårt för när folk höjer rösten och blir alltså hon, även fast hon
aldrig har slagit mig så, så har det känts hotfullt.
F: Okej det har känts hotfullt?
M: Mmm.
F: Förklara!
M: Nej jag vet inte alltså någonting i blicken och så."

Maja om Johanna 2022-11-03
"Hur är din relation med Johanna?
Vi är väldigt nära kompisar.
Fortsätt!
Jag vet inte vad jag skall säga.
Vad känner du för Johanna, vad tycker du om henne?
Ja, ja det gör jag.
Är du rädd för Johanna?
Nej, det skulle jag väl inte säga.

Skulle jag väl inte säga säger du.
Mm (lång tystnad)
Kan du berätta om Johanna.
Ehh, var skall jag börja?
Nej, var du vill, berätta om henne, hur hon är.
Ehh, som person är hon bestämd, framåt, pratar mycket, ehh, väldigt rolig (lång tystnad)
Något mer?
Ehh, känslostyrd skulle man kunna säga.
Förlåt?
Känslostyrd.
Berätta om det, hur är någon som är känslostyrd?
Ehh, det, hur skall man säga, alltså hon, styrs mycket av känslor liksom, hon är väldigt, ja."
(...)
" Hur blir hon när hon blir arg då?
Ja, mm, ja alltså hon kan ju, om det är liksom, ehh, vad skall man säga, ett slutet rum så kan hon skrika och va så där liksom riktigt, ja, och sen börja gråta liksom om det blir för mycket."

Maja säger att hon vet hur hon ska hantera Johannas humör och konfrontationer:

2022-12-01
"F: Om människor då har retat Johanna eller hon har blivit liksom arg, vad har det fått för
konsekvenser för dem när hon har blivit arg på dem?
M: Ja, eh, samtal, ja konfrontationer, ja.
F: Det du har upplevt alltså i förhållande till andra människor, hur känns det i dig när du tänker på om du skulle hamna i konflikt med henne?
M: Oj, alltså på ett sätt så jag har ändå vetat på ett sätt hur jag ska, hur jag ska ta det och så.
Ja."

Tack för utskrifterna. Det finns INGET som talar för att M skulle vara rädd för J.
Citera
2023-08-30, 01:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Tack för utskrifterna. Det finns INGET som talar för att M skulle vara rädd för J.
Nej. Inte om man tittar på finliret.
Om hon sen blir rädd retroaktivt kan väl vara möjligt.

Glömde detta.
Majas mor:
"På fråga om C tror att Maja kan vara rädd för Johanna svarar C nej, men hon kan säkert vara rädd för att förlora sin relation med Johanna."

Jag vill även medsända en blänkare.
Hon har inte erkänt än.

2022-11-15
"A: (...)
Eh, vid förhöret ungefär, vi ska se, eh, du fick frågan hur känns det, det här att Johanna kan ha någonting med Toves död att göra och du svarade att det är sinnessjukt, det är hemskt.

Om jag frågar dig så här, skrämmer det dig att du har, ja blivit hemkörd av Johanna på morgonen och sen har ni suttit i bilen och hon har gjort det här men hon har inte sagt någonting till dig och hon har istället pratat som om hon inte visste.
M: Ja det skrämmer mig självklart."
Citera
2023-08-30, 01:34
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Det säger hon, ja. Från ett rätt trevligt samspråk i köket för att sen plötsligt explodera i ursinne pga att T dissade badrummet som J var så stolt över?
Kanske får vi till oss en hel del nytt i HR. Ska bli otroligt intressant.
Du kan ju tro och fantisera hur du vill men nu är det ju bekräftat att Johanna talat om när och hur det gick till och att hon fällde Tove i badrummet. Att strypa någon till döds kan nog inte jämföras med normala bråk.
Citera
2023-08-30, 01:38
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Vad menade du då att vi skulle få veta mycket nytt om händelseförloppet?

Sånt som parterna tar upp och som inte redan har avhandlats i TR. Bevis, indicier etc.
Citera
2023-08-30, 01:39
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
😂😂😂Glömde det, Johanna har ju berättat precis vad som hände!😂😂😂
Ja, och det beror på att Johanna är mest trovärdig. Har du problem med det eller ska vi tro på Maja som sov dyngrak och hade total minnesförlust?
Citera
2023-08-30, 01:45
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Du kan ju tro och fantisera hur du vill men nu är det ju bekräftat att Johanna talat om när och hur det gick till och att hon fällde Tove i badrummet. Att strypa någon till döds kan nog inte jämföras med normala bråk.

Ett eskalerande bråk som slutade med mord, var det jag avsåg.
Citera
2023-08-30, 01:52
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ett eskalerande bråk som slutade med mord, var det jag avsåg.
Så var det inte. Hatet låg latent och Johanna väntade bara på fel ord för att gå till attack. Dessutom var dom ju 2 som i samförstånd mördade Tove. Om inte Maja var delaktig skulle hon ha berättat sanningen men någon sån finns inte. För sent nu att ljuga ihop nåt nytt också tror jag.
Citera
2023-08-30, 02:05
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Sånt som parterna tar upp och som inte redan har avhandlats i TR. Bevis, indicier etc.

Vilka nya bevis och indicier menar du?
Vi vet ju redan vad som kommer tas upp och det handlar om rättsläkarnas protokoll, rättsliga rådets rapport samt mobilaktivitet. Eller menar du något annat?
Citera
2023-08-30, 02:09
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Så var det inte. Hatet låg latent och Johanna väntade bara på fel ord för att gå till attack. Dessutom var dom ju 2 som i samförstånd mördade Tove. Om inte Maja var delaktig skulle hon ha berättat sanningen men någon sån finns inte. För sent nu att ljuga ihop nåt nytt också tror jag.

Latent låg det nog inte. Det var nog närvarande mest hela tiden och hon försökte ju bränna systrarna inne, skrev hatsång etc. Hon drevs av sitt hat. Och jag tror M också hatade T och var högst delaktig i mordet
Citera
2023-08-30, 02:11
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Vilka nya bevis och indicier menar du?
Vi vet ju redan vad som kommer tas upp och det handlar om rättsläkarnas protokoll, rättsliga rådets rapport samt mobilaktivitet. Eller menar du något annat?

Eftersom de i såfall är nya så känner inte jag till dessa. Jag har ju ingen insyn där.

Men ja, rättsliga Rådets rapport, AEs rapport och ev ny eller utökad teknisk bevisning.

Sen ska väl åklagaren och advokaten(rna) säga sitt.
Citera
2023-08-30, 02:15
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:

Det verkar troligt, från badrumsdörren och framåt i historien. Kan de verkligen ha suttit i köket i 30 minuter och pratat utan ner till grannen hörbara gräl? Utan något att dricka, såvida ingen blev törstig och drack direkt ur kranen.

Vi får se vad det hela mynnar ut i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in