2023-08-30, 00:14
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Majas föräldrar har även sagt att Maja var mycket ensam innan hon träffade Johanna. De borde ju veta.

Ge fan i Avel, han är väl den som bidragit mest i tråden både iform av teknisk kunskap, respekt för andras åsikter, tålamod och med ett öppet sinne både vad gäller Johanna och Majas skuldbördor.

Han har hela tiden fokuserat på att få fram fakta och sanningen och har inte lagt in någon känslomässig, personlig åsikt eller gissning i sina trådkommentarer, som de flesta av oss andra. Jag tycker att han har varit väldigt saklig, analytisk och neutral i sina kommentarer och dessutom tillfört tråden väldigt mycket. Respekt!
Men herregud! Är detta Avels fanclub? Vi måste väl ändå få kritisera och ifrågasätta Avel och hans uppgifter? Tror nog Avel klarar lite kritik utan att hela fancluben går i taket
Citera
2023-08-30, 00:15
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Var läste du det?

Någon i tråden hade snappat upp det tidigare idag. M kände att hon kunde anförtro sig för bombkvinnan och det är ju bra.
Citera
2023-08-30, 00:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Särskilt de sista två styckena; deras förhållande/vänskap ser onekligen ut så. Att locka fram det sämsta hos varandra?

Tänker på paret i Storbritannien som slog sig ihop och mördade barn och ungdomar. Har glömt deras namn. En blonderad kvinna och en mörkhårig man.Så djävulskt!

Nu menar jag inte att J och M är likadana, men verkar lika sammankopplade. J kör med gaspedalen i botten, M är inte riktigt där och håller lite strama tyglar. Har en gnutta moral kvar.

Men det hjälper inte mot Js övermakt och manipulation och M faller till föga att lyda J pga det.
Maja hade kunnat lämna relationen.
Om hon velat.
Hon vill inte.
Det är detta som blir match made in hell.
Citera
2023-08-30, 00:25
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Maja hade kunnat lämna relationen.
Om hon velat.
Hon vill inte.
Det är detta som blir match made in hell.

Det kanske fanns en spänning som M aldrig känt förut? Var det den saken eller enbart manipulation som fick M att stanna kvar? Eller kärlek och/eller vänskap?

Men helt klart hade hon många tillfällen att dra sig ur gemenskapen, men gjorde inte det. Som du skriver: hon hade ett val.

I TR verkade det som att M började omvärdera vänskapen. I början av förhöret sa hon inte var rädd för J (kan vara lögn), men i slutet sa hon faktiskt att hon var rädd. Som att hon fick en glimt av insikt?

Ja, allt hade ju gått överstyr. Highway to hell.
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-30 kl. 00:52.
Citera
2023-08-30, 00:30
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
När formas en människa då? Är det först när de hamnar inom ett ”kommunalt aktivitetsansvar” eller finns det en chans att någon detalj innan dess kan påverka en eller ens framtids val och handlingar åt nåt håll?

Såg nån blänkare att hälften hittar tillbaka till skola eller arbete genom Komback.

Vetlanda Kommun har adress Storgatan 1. På nr 71 ballade allt ur oavsett om MH började formas först på Komback eller inte. Vad hon var innan har jag lite svårt att förstå vad du menar. Att mena att hon inte formats innan Komback är väl en ”förminskning” i sig?

Din första mening; människan börjar formas så fort hon ser dagens ljus för första gången. En dålig anknytning i början av livet är den sämsta gåva ett litet barn kan få och det återspeglas, på ett eller annat sätt, obönhörligen under uppväxten och vuxenlivet.
Citera
2023-08-30, 00:34
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Majas föräldrar har även sagt att Maja var mycket ensam innan hon träffade Johanna. De borde ju veta.

Ge fan i Avel, han är väl den som bidragit mest i tråden både iform av teknisk kunskap, respekt för andras åsikter, tålamod och med ett öppet sinne både vad gäller Johanna och Majas skuldbördor.

Han har hela tiden fokuserat på att få fram fakta och sanningen och har inte lagt in någon känslomässig, personlig åsikt eller gissning i sina trådkommentarer, som de flesta av oss andra. Jag tycker att han har varit väldigt saklig, analytisk och neutral i sina kommentarer och dessutom tillfört tråden väldigt mycket. Respekt!
Någon Majavurmare kan ju ha hackat hans konto? ..
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-30 kl. 00:49.
Citera
2023-08-30, 00:40
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Jag tänkte mest på att hon borde kunnat skrika vid något tillfälle innan strypningen, under misshandeln innan. Men det är ju svårt att veta hur långt hela det fysiska händelseförloppet var.

Vissa i tråden tror ju dels att misshandeln skedde under ett ganska långt förlopp innan själva strypningen och en del tror även att det skedde på ett annat ställe i lägenheten. Ja troligtvis får vi aldrig veta det.

Jag tillhör den skaran som tror att misshandel hån och hot började långt innan mordet.
Citera
2023-08-30, 00:53
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Jag tillhör den skaran som tror att misshandel hån och hot började långt innan mordet.
Johanna har ju berättat exakt hur det gick till och det fanns inget av det du tror med i händelseförloppet.
Citera
2023-08-30, 00:55
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Johanna har ju berättat exakt hur det gick till och det fanns inget av det du tror med i händelseförloppet.

Det säger hon, ja. Från ett rätt trevligt samspråk i köket för att sen plötsligt explodera i ursinne pga att T dissade badrummet som J var så stolt över?
Kanske får vi till oss en hel del nytt i HR. Ska bli otroligt intressant.
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-30 kl. 00:59.
Citera
2023-08-30, 01:02
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Det säger hon, ja. Från ett rätt trevligt samspråk i köket för att sen plötsligt explodera i ursinne pga att T dissade badrummet som J var så stolt över?
Kanske får vi till oss en hel del nytt i HR. Ska bli otroligt intressant.

Ingen har väl begärt att de åtalade skall höras igen?
Citera
2023-08-30, 01:03
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Ingen har väl begärt att de åtalade skall höras igen?

Inte vad jag vet.
Citera
2023-08-30, 01:05
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Inte vad jag vet.

Vad menade du då att vi skulle få veta mycket nytt om händelseförloppet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in