2023-08-29, 21:58
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Låt säga att hon får vännerna under sitt femtonde år då har hon lite rough räknat varit ”utan” så särskilt många vänner 78-84 % av sin levnadstid om det stämmer.

Sen vände kanske inte allting första skoldagen på Komback vad vet jag. När under den tiden hon blev ”starkare” och hur lång tid det tog har jag ingen kunskap om, men utanför skolan så lärde hon känna JJ och hur länge de känt varandra har jag heller ingen pejl på. Att inga vänner ha eller ha en vän som JJ kanske är lika illa, men lite kul har de haft på vägen. It takes two to logdansa osv.

Det som kanske är min huvudfundering är hur MH formats av den ”resa” hon gjort i relativ ensamhet och de faser av andra utmaningar som hon gått igenom innan Komback?

Hur det än är så verkar ju hon ha värderat relationen med JJ väldigt högt och precis andra bekymmer i livet börjar när hon träffar JJ.

Nu finns det fysiska hinder för att de ska kunna umgås på ett tag. Om jag fattat det rätt så hade MH anförtrott sig till nån ”bombkvinna” i häktet. Då verkar hon ju inte helt asocial och har verkligen utvecklats sedan 15-års åldern. Då via vänner som vet om JJ och hennes påhitt med diverse. Så hon hade nåt år där när allt blev bättre, men när var det verkligen bra på riktigt kan man undra?

Maja har fixat ett städuppdrag på häktet och det är ju bra att hon har något vettigt att göra där.
”Kompis med en bombkvinna” på häktet? Log faktiskt när jag läste det😁
Citera
2023-08-29, 22:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, jag skuldbelägger inte Maja.
Det gör hon galant på egen hand via att berätta om de kompletta galenskaper hon varit Involverad i.

Maja hade full insyn eftersom hon var med.

Tragiskt att se att du inte inser bristerna i din egen vetskap om saker och ting ens efter att du fått det påpekat för dig.

Nej, Maja var inte med. Hon fick vissa saker förklarade för sig i förväg. Hur mycket av allt som Maja fick veta, vet inte vi. Maja hade sannolikt långt ifrån "full insyn", och oavsett hur mycket hon visste, så har du ingen aning om hur mycket insyn Maja hade. Så sluta du sprida sådana osanningar.

Citat:
Du kan tyvärr inte attackera mig för det hon berättar i fup.

Tack för påminnelsen om vad andra säger, J har ju gjort nåt erkännande til sitt ex vilket i sig styrker det horribla som Maja säger.

Just nu är jag klar med dig men återkommer, gör en sammanställning när tillfälle ges.

Jag ifrågasätter dig för det du skriver i tråden. Förstår du inte ens det?
Att du sedan tillskriver Maja saker som inte framgår i FUP, och gör gällande att det är fakta, är återigen bara patetiskt.

Jo, så är det, det Maja säger är så vitt vi/man har kunnat kontrollera alldeles sant. Det är en intressant reflektion som Maja-hatarna i tråden väldigt ogärna vill medge. Att det Maja berättar är sant. Så är det förmodligen också kring mordnatten.

Så du är klar med mig Ja, jag har fått höra alla varianter av er Maja-hatare vars inlägg i tråden inte tål granskning och som själva inte tål att bli ifrågasatta.
Citera
2023-08-29, 22:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
"Vad har tiden innan för betydelse" om M nu mår sämre psykiskt?

Comeback-Maja blev sämre som post-Comeback-Maja.
Ursprunget till att Majas vänskapskrets diskuteras är att Avel skrev följande:
Citat:
En undran som man som lekman kan ställa sig är om det är lättare att kontrollera en så pass ung person som annars inte haft kompisar och dessutom haft en rad andra bekymmer med lite av varje?
Varav jag då undrade över detta.
Maja hade nämligen en stor krets vänner via Comeback.
Hon räknar upp sex vänner och A är den som står henne närmast. Sen tillkommer Johanna och vidare så har de ett nytt tjejgäng de umgås med.
Från att gå från noll till "en bunt" som hon uttrycker sig är inte ett ringa antal.
Citat:
"stor krets vänner"? var framkommer det att Maja hade en "stor krets vänner"? Mitt intryck är att hon haft mycket få eller bara en liten grupp med vänner. Hon fick en utökad bekantskapskrets via KomBack, men som vänner var det väl ett par stycken, och därigenom träffade hon Johanna.
Se ovan.

A:
"Jag lärde känna henne genom comeback. Vår relation har varit jättebra. Precis som med
Johanna. Maja och jag gick i skolan ihop, så man blir nära. Jag har med haft problem med
psykisk ohälsa.
Vi blev ett väldigt tight gäng på Comeback."
(..)
"Vilka var med när ni umgicks?
Det var massa människor. TS, TJ, OS, L, HB och TN.
TN, TS och TJ umgicks vi främst med även på fritiden. Vi festade ihop och så."

Maja:
" F: Men har du haft några nära vänner om man säger under uppväxten?
M: Nej inte under uppväxten så utan det var när jag började på Comeback."
(..)
M: Eh, TS, TJ, HB, SJ, AS, eh, LL, ja, ja.
Det är väl dom. Eh, ja.
F: Mmm det var en bunt.
M: Mmm.
F: Hur ser din relation ut till dem, till de här personerna? Det förstår jag ju kan vara olika men
hur ser din relation ut till dem idag?
M: Eh, A träffar jag oftare och umgås med på fritiden. S träffar jag i skolan. H också träffar jag i skolan. Och L träffar jag ibland i skolan också men alltså det är, vi alla är lite så här, alltså vi behöver inte umgås så ofta och så men när vi väl umgås så är det ju som tiden, ja som att vi aldrig varit ifrån varandra liksom.
F: Mmm. Och idag vem är så att säga den närmsta vännen idag för dig?
M: Eh, menar du dom?
F: Nej är min fråga öppen. Vem är din närmsta vän idag?
M: Johanna."
Citat:
Maja lärde väl känna de andra som gick på KomBack precis som man lär känna de som går i ens klass, de som jobbar på ens jobb, och så vidare, man umgås med dem på olika sätt och vis, men alla dessa räknas inte som vänner.
Jajemen. Vilket är vad A och M beskriver och som jag nyss citerat.

Finns nog ingen som inte har nyanser i sin vänskapskrets.
Citat:
Någon "stor krets vänner" är det verkligen inte tal om, väldigt långt ifrån. Det är ju bara en ren lögn att skriva så.
Ska inte Maja ens få beskriva den vänskapskrets hon de facto fick via Comeback utan att behöva förminskas?

Beträffande hennes ohälsa så framgår det mer än tydligt att M fick bättre självförtroende under tiden på Comeback. Hon blev stärkt vilket både Maja, föräldrar och lärare beskriver.

Rent kronologiskt lär vi väl hålla oss till den person hon var när hon träffade Johanna och fram till mordet.
Hur ensam hon var och hur dåligt hon mådde som 13-14 åring (innan skolstöd och medicinsk behandling) är föga intressant.
Senast redigerad av develi 2023-08-29 kl. 22:25.
Citera
2023-08-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Maja har fixat ett städuppdrag på häktet och det är ju bra att hon har något vettigt att göra där.
”Kompis med en bombkvinna” på häktet? Log faktiskt när jag läste det😁

Även om det finns väldigt många tragiska inslag i detta fall så finns det ett och annat tragikomiskt inslag också.

Blir väl lite transportsträcka här fram till nästa instans och det är mycket som loopar i tråden. Det är många komplexa frågor och det lär bli en holmgång i rätten även om det inte flaggats för nåt tilläggsförhör med de tilltalade. Det betyder att riktigheter och oriktigheter från förhör i tingsrätten kommer bestå och det blir intressant att höra hur hovrätten ser på diverse detaljer i tidslinjen och tjejernas berättelse.
Citera
2023-08-29, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprunget till att Majas vänskapskrets diskuteras är att A skrev följande:

Hon räknar upp sex vänner och A är den som står henne närmast. Sen tillkommer Johanna och vidare så har de ett nytt tjejgäng de umgås med.
Från att gå från noll till "en bunt" som hon uttrycker sig är inte ett ringa antal.

Se ovan.

A:
"Jag lärde känna henne genom comeback. Vår relation har varit jättebra. Precis som med
Johanna. Maja och jag gick i skolan ihop, så man blir nära. Jag har med haft problem med
psykisk ohälsa.
(..)

Maja:
(..)
Det är väl dom. Eh, ja.
F: Hur ser din relation ut till dem, till de här personerna? Det förstår jag ju kan vara olika men
M: Eh, A träffar jag oftare och umgås med på fritiden. S träffar jag i skolan. H också träffar jag i skolan. Och L träffar jag ibland i skolan också men alltså det är, vi alla är lite så här, alltså vi behöver inte umgås så ofta och så men när vi väl umgås så är det ju som tiden, ja som att vi aldrig varit ifrån varandra liksom.

Ska inte Maja ens få beskriva den vänskapskrets hon de facto fick via Comeback utan att behöva förminskas?

Beträffande hennes ohälsa så framgår det mer än tydligt att M fick bättre självförtroende under tiden på Comeback. Hon blev stärkt vilket både Maja, föräldrar och lärare beskriver.

Rent kronologiskt lär vi väl hålla oss till den person hon var när hon träffade Johanna och fram till mordet.
Hur ensam hon var och hur dåligt hon mådde som 13-14 åring (innan skolstöd och medicinsk behandling) är föga intressant.

När formas en människa då? Är det först när de hamnar inom ett ”kommunalt aktivitetsansvar” eller finns det en chans att någon detalj innan dess kan påverka en eller ens framtids val och handlingar åt nåt håll?

Såg nån blänkare att hälften hittar tillbaka till skola eller arbete genom Komback.

Vetlanda Kommun har adress Storgatan 1. På nr 71 ballade allt ur oavsett om MH började formas först på Komback eller inte. Vad hon var innan har jag lite svårt att förstå vad du menar. Att mena att hon inte formats innan Komback är väl en ”förminskning” i sig?
Citera
2023-08-29, 22:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Låt säga att hon får vännerna under sitt femtonde år då har hon lite rough räknat varit ”utan” så särskilt många vänner 78-84 % av sin levnadstid om det stämmer.

Sen vände kanske inte allting första skoldagen på Komback vad vet jag. När under den tiden hon blev ”starkare” och hur lång tid det tog har jag ingen kunskap om, men utanför skolan så lärde hon känna JJ och hur länge de känt varandra har jag heller ingen pejl på. Att inga vänner ha eller ha en vän som JJ kanske är lika illa, men lite kul har de haft på vägen. It takes two to logdansa osv.
Det vände garanterat inte första skoldagen, det är de år som M gick på Comeback som gör att hon förändras och får en kompiskrets.

Hon har känt J sen september 2020.
Citat:
Det som kanske är min huvudfundering är hur MH formats av den ”resa” hon gjort i relativ ensamhet och de faser av andra utmaningar som hon gått igenom innan Komback?

Hur det än är så verkar ju hon ha värderat relationen med JJ väldigt högt och precis andra bekymmer i livet börjar när hon träffar JJ.
Hon har säkert formats av tiden innan Comeback, tiden under Comeback och tiden efter Comeback.
Likt alla andra som utvecklas över tid.

Hon värderade relationen med J högt, framkommer mkt väl i fup.
Citat:
Nu finns det fysiska hinder för att de ska kunna umgås på ett tag. Om jag fattat det rätt så hade MH anförtrott sig till nån ”bombkvinna” i häktet. Då verkar hon ju inte helt asocial och har verkligen utvecklats sedan 15-års åldern. Då via vänner som vet om JJ och hennes påhitt med diverse. Så hon hade nåt år där när allt blev bättre, men när var det verkligen bra på riktigt kan man undra
Hon kan knyta kontakter, få förtroende men urskiljningsförmågan kanske är sisådär.
I häktet hade hon väl ett begränsat utbud och bombkvinnan låg väl nära till hands.

Vad innebär "när var det verkligen bra på riktigt"?

Moralisk är hon out of order ihop med J (som är skev) men rent socialt förfaller hon väl ha levt loppan med den samma.
Finns väl ingen mig veterligt som pekar på nåt annat än att de är som två tummar i samma röv.

Hur hon sen upplevde det hela vet hon väl bara själv och det är utifrån hennes egna val ang livsstil.
Gissningsvis var det både roligt och hektiskt.
J beter sig som en duracellkanin.
Senast redigerad av develi 2023-08-29 kl. 22:46.
Citera
2023-08-29, 22:45
Medlem
BeppoYapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Jag står fast vid vad jag skrivit. Punkt. Slut.

Jag förstår inte alls varför du hoppar på Avel på detta viset. Avel har väl snarare lyft fram detaljer som försämrar Majas alibi?
Han har ju bidragit med massvis av opartisk info och har aldrig vurmat för någon.
Att du har din åsikt och tro är det ingen som gnäller på och du borde därför inte attackera andra utefter dina egna känslor. Jag kan tillägga att jag för övrigt har ungefär samma åsikt som du har, men anser inte att din kritik mot Avel är särskilt reko.
Citera
2023-08-29, 22:49
Medlem
Alonens avatar
Citat:

Se ovan.

A:
psykisk ohälsa.
(..)

Maja:
(..)
Det är väl dom. Eh, ja.

Tack❗️

Det är väl tre dagar avsatt till den kommande holmgången, ”Rullman vs Sangborn/Gillberg”.

(GW är väl kanske med i försvarets ringhörna, med hostningar, harklingar å andra gubbljud…⁉️)

Själv undrar jag ju om de syr ihop denna intrikata HR-rättegången på dagarna 3…

Detta blir en mäkta intressant rättegång. Hur (fan) kommer Majas ev deltagande i mördandet att valideras…
Citera
2023-08-29, 22:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det vi diskuterar sammanfaller eg med det jag skrev till alonen inatt.
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Jag funderar primärt på om Maja är förälskad, om det har påverkan till hennes blindhet.
Att äntligen känna förtroende, livrädd att förlora henne.
Översänder lyric som for in i huvudet i skrivande stund:
Sekundär fundering är om J responderat men att det är deras hemlighet.
Likt mycket annat de har i sin sekteriska bubbla (smeknamn, interna skämt, deras ställe, hemlisar osv).

Maja har ändrat personlighet efter/via Comeback, kommit ut som som bisexuell, har starka åsikter, fått vänner.
Sen har hon ändå kvar sin grund som mer introvert, risken att haka på finns där och J är ingen riskfri personlighet - hon är gränslös på sitt sätt och här kommer väl Majas moral i rejäl gungning.

Vet inte om jag besvarade det du menar?
Mestadels.
OM det är så att M är blint förälskad i J skulle det förklara mycket.
Om det inte är det, hur tänker du då? Eller din fasta utgångspunkt är förälskelse?

"risken att haka på finns där" Kopplar du det till en inneboende gränslöshet?

"här kommer väl Majas moral i rejäl gungning" Ska det tolkas som att du tror att M i grunden har haft en moralisk kompass som sedan sakta men säkert kommit ur kurs i takt med Js hämndaktioner och annat brottsligt?
Citera
2023-08-29, 22:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Oavsett vad Avel skrev så är den tidsperiod som du valde precis lika ointressant som du menar att den tidsperiod som Avel valde, är, eftersom bägge de tidsperioderna är före en sådan förändring i Majas mående som du tyckte diskvalificerade just Avels tidsperiod, men på samma vis diskvalificeras då din tidsperiod. Och faktum är att Avels valda tidsperiod blir då mer relevant, eftersom det var mer till det måendet som Majas skickades tillbaka när KomBack lades ner.

Så Maja fick sex kompisar under tiden på Komback säger du, och kallar det för "en stor vänkrets".
Det säger bara att du har väldigt låga krav på vad en "stor vänkrets" innebär.

Jag drar mig till minnes att det var fem tjejer i snapchatgruppen Maja skrev i dagen efter mordet, inklusive Maja och Johanna.
Citera
2023-08-29, 23:02
Medlem
Citat:
Det vände garanterat inte första skoldagen, det är de år som M gick på Comeback som gör att hon förändras och får en kompiskrets.

Hon har känt J sen september 2020.
Hon har säkert formats av tiden innan Comeback, tiden under Comeback och tiden efter Comeback.
Likt alla andra som utvecklas över tid.

Hon värderade relationen med J högt, framkommer mkt väl i fup.

Hon kan knyta kontakter, få förtroende men urskiljningsförmågan kanske är sisådär.
I häktet hade hon väl ett begränsat utbud och bombkvinnan låg väl nära till hands.

Vad innebär "när var det verkligen bra på riktigt"?

Moralisk är hon out of order ihop med J (som är skev) men rent socialt förfaller hon väl ha levt loppan med den samma.
Finns väl ingen mig veterligt som pekar på nåt annat än att de är som två tummar i samma röv.

Hur hon sen upplevde det hela vet hon väl bara själv och det är utifrån hennes egna val ang livsstil.
Gissningsvis var det både roligt och hektiskt.
J beter sig som en duracellkanin.

Ja alltså om innan Komback inte var bra, Komback var en kanske långsam comeback där hon är lite svävande hur gänget med kompisarna där såg ut då och efter det så var det hasch, all skit med JJ och mord och annat, när var det hållbart bra i hennes liv vad gäller kompisrelationer? Och med bra menar jag att hon kunde umgås med någon som inte behövde kommunens inblandning i skola och annan omsorg eller var guidad i tillvaron av en ”förebild” som JJ vad gäller relationer, gränser och konflikthantering?

Har hon alltså haft en riktig vän? En sådan många har eller har haft som påverkat en i positiv riktning och som kanske själv inte haft så många problem som kan smitta av sig osv?
Citera
2023-08-29, 23:11
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeppoYapp
Jag förstår inte alls varför du hoppar på Avel på detta viset. Avel har väl snarare lyft fram detaljer som försämrar Majas alibi?
Han har ju bidragit med massvis av opartisk info och har aldrig vurmat för någon.
Att du har din åsikt och tro är det ingen som gnäller på och du borde därför inte attackera andra utefter dina egna känslor. Jag kan tillägga att jag för övrigt har ungefär samma åsikt som du har, men anser inte att din kritik mot Avel är särskilt reko.
Jag tror att Avel kan försvara sig själv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in