Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-08-29, 18:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vittnet Jan A har pekat ut Stig Engström såsom varandes på brottsplatsen.
Engström synes därmed snarast tillhöra en minoritet av alla de cirka 40 vittnen samt övriga vid brottsplatsen i närtid efter dådet som har fått sin närvaro bekräftad av någon annan.

Nej, JA har skildrat JÅS som varande på platsen.

Mannen som kom fram till bilen är vad den visningen handlade om. Samma person som hörs på LAC-bandet.

Utredningen trodde dock att denne man, med glasögon och ljusare rock, utan huvudbonad, var SE.

Utredningen trodde det i april 1986 och sedan i februari 1987. Och vissa tror det nu, 37 år senare ...

SE måste ha gått i "Tensonmannens" fotspår. Han menar vid ett par tillfällen på att annonspelaren dränkte ljudet av det första skottet, medan han missade att se vad som hände vid andra skottet.

Detta eftersom han kollade klockan.

Avdelning: Lika som bär och finn fem fel.
Citera
2023-08-29, 18:39
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
3 meter från sträckstenskanten är ju faktiskt ytterst på trottoaren. Med tanke på träd och reklamskyltar. Och framförallt snö. Zooma in på bild 20.
http://www.itdemokrati.nu/page60.html

Jag skulle säga att det är osannolikt Tensonmannen gick vid sträckstenskanten.
Det kan vara så att det är att det är snöfritt vid rekonstruktionen som ställer till det för NF.

Tensonmannen kanske gick så långt ut man kunde. Och när det lades till några meter pga att snön försvann så flyttade NF helt enkelt med tensonmannen.
Citera
2023-08-29, 18:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Vi har ett förhör med Fauzzi som är fullt med fel och motsägelser.

Antagligen hade det varit kontraproduktivt att runda reklampelaren där ute för att passera mer obemärkt om mannen fått vada fram i snödrivor ute vid sträckstenskanten. Men så mycket snö ser jag inte på något foto.

Jag tror jag knäckte det nu. Orden som gör det. Tensonmannen "går ute i gångbanan, ca 3m från sträckstenskanten".

Det motsäger ju rent av sträckstenskanten.

Med "ute i" så är det svårt få det till att Tensonmannen går längst ut men att de skrivit fel
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-08-29 kl. 19:14.
Citera
2023-08-29, 18:57
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Jag tror jag knäckte det nu. Det blir ju uppenbart i vallningsprotokollet att något anses vara "gångbanan". Tensonmannen "går ute i gångbanan, ca 3m från sträckstenskanten".

Gångbanan lär inte betyda trottoaren. Det är ett smalare begrepp.

Synonym till gångbana är trottoar. Så tyvärr.
https://www.synonymer.se/sv-syn/g%C3%A5ngbana
Citera
2023-08-29, 18:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Synonym till gångbana är trottoar. Så tyvärr.
https://www.synonymer.se/sv-syn/g%C3%A5ngbana

Jag rörde till min poäng, har skrivit om.

Ute i gångbanan...
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-08-29 kl. 19:14.
Citera
2023-08-29, 19:39
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Jag rörde till min poäng, har skrivit om.

Ute i gångbanan...

Om man läser protokollet så står det så här:

...de möttes efter ca 10 meter och Fauzzi passerade dem till vänster i sin egen gångriktning. Han själv gick mitt i gångbanan som är ca 7 meter bred...

Alltså gångbanans bredd avser trottoarens bredd som är 7 meter . Och inte bara den skottade delen.
Citera
2023-08-29, 19:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Om man läser protokollet så står det så här:

...de möttes efter ca 10 meter och Fauzzi passerade dem till vänster i sin egen gångriktning. Han själv gick mitt i gångbanan som är ca 7 meter bred...

Alltså gångbanans bredd avser trottoarens bredd som är 7 meter . Och inte bara den skottade delen.

Kanske det. Men mannen går ute i gångbanan. Inte ute på kanten av gångbanan, inte i gångbanan. Utan ute i gångbanan.
Citera
2023-08-29, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, JA har skildrat JÅS som varande på platsen.

Det han sagt är att han sett en person med beige rock (JÅS), en person med blå jacka (AB) och en person med keps (SE).

Mannen med kepsen nämner han redan 1/3 men Börje Wingren blandar ihop den uppgiften med observationen av AB. Eftersom Wingren inte bryr sig om att få JAs godännande av förhöret reds detta missförstånd ut först i Tingsrätten.
Citera
2023-08-29, 20:11
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Kanske det. Men mannen går ute i gångbanan. Inte ute på kanten av gångbanan, inte i gångbanan. Utan ute i gångbanan.

Trassla inte in dig ännu mer i begrepp. Gångbanans bredd är 7 meter och mannen går ute i gångbanan precis som det ser ut på foto från rekonstruktionen.
Citera
2023-08-29, 20:11
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Det han sagt är att han sett en person med beige rock (JÅS), en person med blå jacka (AB) och en person med keps (SE).

Mannen med kepsen nämner han redan 1/3 men Börje Wingren blandar ihop den uppgiften med observationen av AB. Eftersom Wingren inte bryr sig om att få JAs godännande av förhöret reds detta missförstånd ut först i Tingsrätten.

I vilket förhör 1/3 nämner JA kepsen?
Citera
2023-08-29, 20:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Trassla inte in dig ännu mer i begrepp. Gångbanans bredd är 7 meter och mannen går ute i gångbanan precis som det ser ut på foto från rekonstruktionen.

Men jag sa ju från början att jag hade rött till inlägget. Det var "ute i" jag var ute efter. "ute i gångbanan" är inte kompatibelt med längst ut på gångbanan.

Mannen på bilden går inte ute i gångbanan. Han går längst ut på gångbanan. Eller på gångbanan. Inte ute i gångbanan.

En bilist kan säga mannen går ute i gångbanan. Någon som inte är på gångbanan kan säga mannen går ute i gångbanan. Men någon på gångbanan som säger "ute i gångbanan" betyder indirekt "mannen går inte på kanten"
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-08-29 kl. 20:18.
Citera
2023-08-29, 20:20
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Men jag sa ju från början att jag hade rött till inlägget. Det var "ute i" jag var ute efter. "ute i gångbanan" är inte kompatibelt med längst ut på gångbanan.

Mannen på bilden går inte ute i gångbanan. Han går längst ut på gångbanan. Eller på gångbanan. Inte ute i gångbanan.

För att förenkla det kan man använda 3 begrepp; gå inne på gångbanan , gå mitt på gångbanan och gå ute på gångbanan. Mannen på foto från rekonstruktionen går ute på den 7 meter breda gångbanan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in