Citat:
Ursprungligen postat av
UpAndGo2
Ja, JanneBagare var "lika säker som ett ögonvittne" när det tidigare gällde att beskriva hur olycksbilen kört om en lotsbilen bilen vid sträckan som asfalterades och sedan krockade, trots att inget av detta stämde. Just denna person litar jag därför inte på, för han verkar vara en typisk mytoman.
Jag skulle inte avskriva vägarbetet och trafikregleringen riktigt ännu.
Det är upprörd stämning bland TMA och vägfolk efter denna händelsen. Flera olika personer hänvisar till vad som hänt här.
Flaggvakter är mer på tårna och jag upplever att TMA-bilar står tätare ihop här och var.
Exakt vad som hänt i samband med vägbygget kanske aldrig kommer fram - men jag tror det finns något här.
Dom kan ha blåst förbi en vakt eller hela lotskön långt tidigare och varit utom synhåll när det small.
Det kan ha varit svårt att identifiera bilen. Hinner man inte ta regnumret så skall bilen identifieras så skall den beskrivas - å hur fan beskriver man en Toyota Corolla Verso, om det nu var det man färdades i?
En grå formlös klump, utan några distinkta kännetecken eller tydliga attribut. Fordonet kan beskrivas som "bil", "minibuss", "MPV", "kombi" eller "SUV" när den passerar utan någon kan sägas ha mer fel än någon annan.
Men, om man inte har rätt identitet på bilen, och inte sett när det hände - hur säkert kan man koppla den som bröt sig ur kön till den bilen som smällde med lastbilen?
Lotsbilar är för övrigt en tämligen ny företeelse - framdriven av en alltmer hänsynslös trafikmiljö. Dom är dels till för att hålla ner farten förbi arbetet, och i någon mån försöka minska risken att huvudlösa förare försöker ge sig ut i det nylagda för att försöka köra förbi några fordon i kön.
Om det har varit en incident med antingen flaggvakt eller lotskö så tror jag vi måste tidsmässigt koppla bort den från krocken.
Jag tror inte sammanstötningen skett i direkt samband med något sådant - det finns alltså inte 50 vittnen som ser dem blåsa förbi kön OCH ser dem smälla med lastbilen.
Men, jag tror ändå att det ligger viktig information och kanske rent av en förklaring och skvalpar här någonstans.
Vi har exempelvis ingen förklaring till varför bilen körde på fel sida. Trodde dom att dom var ensamma på vägen? Att en flaggvakt på andra sidan hade stängt även där?
Detta var deras pendlingssträcka. Dom lär ha känt till vägarbetet. Men, asfaltsjobb rör sig snabbt och avstängningarna kan ha flyttat sig under dagen.
Hoppas det blir tydligare vad som skett efter dagens genomgång.