2023-08-28, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Ja, även om de flesta verkar ta för givet att det gick långt över skyltad hastighet, så är det inte alls säkert att så var fallet.
Nej, hastigheten behöver inte varit så hög, en lastbil i 80 möter en person bil i 110 det är som att köra in i en vägg i kanske 140. Du dör då.
Citera
2023-08-28, 01:05
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValackObama
Enbart två namn är kända hittills då media offentliggjort att Dahir Macalin Aflow och Ahmed Cantoob omkommit.
Nationaliteterna på de omkomna är tre somalier, en marockan och en irakisk kurd enligt ett uttalande i TV4 Nyheterna. Någon officiell uppgift på detta finns inte, annat än från ett inslag vid olycksplatsen.

För den med mycket tid och ett osedvanligt stort intresse antar jag att namnen går att få fram genom att analysera Facebookflödena i de grupper där anhöriga, medlemmar i muslimska föreningar och församlingar i Falköping etc uppehåller sig.

Ok, tack. Är intresserad av om de är dömda för ngt. De två du namngav var inte det iaf.
Citera
2023-08-28, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vad menar du? En vänstertidskrift har för 12 år sedan publicerat en artikel av en invandrare som berättar att andra invandrare kör mycket sämre än svenskar. Detta tar du som intäkt för att flera användare på Flashback är inte bara ensamstående utan även rasister. Sedan svamlar du om ”rasistiskt parti med nazistiska rötter” vilket gör att man får intryck av att du skriver på uppdrag av någon vänsterorganisation. Ännu mer när du sedan fortsätter och berättar att din egen erfarenhet stämmer exakt med det som stod i artikeln du för två meningar sedan ansåg rasistisk. Tyvärr så är också olyckan tråden handlar om en indikation på att artikeln är sann. Sedan avslutar du med att kritisera våra makthavare för att de inte varit medvetna om och agerat på det som artikeln handlar om.

Din text är väldigt spretig. Du kanske är exempel på de personer som tycker det är bättre att folk dör än att erkänna att svenskar är bättre på någonting?

Precis de personer artikelförfattaren Mohammad-Reza Yahya syftar på:

– Om man inte vågar se verkligheten, då lurar man sig själv. Den miljö där folk är rädda att kallas rasister är farlig. Men om vi kan hindra att invandrare dör i trafiken, är vi rasister då?

Hmm, var nog lite väl snabb i tanken så det uppstod några logikluckor. Är helt enig i ditt citat från Mohammad-Reza Yahya. Vad jag retade upp mig på var att en annan person som uttalade sig i artikeln tyckte att detta var statistik som man inte skulle tala högt om, utan stoppa huvudet i sanden, i stället för att allvarligt fundera på hur man tar tag i problemet. Sedan kan man fundera på om dom som kritiserade Mohammad-Reza Yahya har varit utanför Sverige och upptäckt att riskbeteendet i trafiken är betydlig högre i många länder, av olika orsaker. När dessa personer sedan kommer hit och börjar köra bil, måste vi inse att vi har ett problem att hantera, så att dom inte kommer att utgöra en fara för sig själva och andra.

Att jag skriver för en vänsterorganisation Inledningen kan nog tolkas så men inte slutet. Snarare tvärtom. Problemet som Mohammad-Reza Yahya pekar på är väl bara ett av flera problem som man har varit medveten, men dom som lyfter problemen lugnt och sakligt har blivit anklagade för att vara rasister av fiskmåsar på vänsterkanten, t ex hedersproblematiken har varit välkänd. Varför? En konspiratoriskt hypotes är att om man skulle börja ställa krav på bättre trafikutbildning, att tvångsäktenskap inte är ok, m m, då kanske man riskerar att tappa föreningsbidrag, tappa väljare i kommunalval m m. Vänstern är ju livrädda för att ställa krav.
Citera
2023-08-28, 01:43
Medlem
Om det är någon mer som har DN, men är bättre än mig på att fiska upp bilder och länka till dem så finns det bilder med spår här:

https://www.dn.se/sverige/fem-avled-i-kraschen-vid-deras-hus-flammorna-slog-tio-meter-hoga/

https://www.dn.se/sverige/fem-man-doda-i-trafikolycka-i-skara/

Misstänker att man måste vara prenumerant för att se bilderna.
Citera
2023-08-28, 06:29
Medlem
Citat:
Du menar alltså att en misslyckad omkörning ska straffas med döden och då drabba även passagerarna? Antar att du själv aldrig gjort en enda felbedömning i trafiken, men i så fall är du väldigt ensam om det.

Ja...? Rent generellt kan det vara så i trafiken.
Felbedömningar, missförstånd, chansningar och ouppmärksamhet bestraffas med döden - och dessutom är det guilt by association om bilen har passagerare. Tyvärr är det avrättning med trubbigt vapen som används, så alltför ofta stryker oskyldiga människor i omgivningarna med, andra trafikanter eller uteliggardjuren - som bara försöker sköta sitt.

Har du inte insett det ännu så är det dags.

Media gråter över alla som förolyckas på sitt arbete. "Ingen skall behöva dö på sitt jobb."
Fint.

Men vi blundar för att dygnets farligaste sysselsättning är resan till och från jobbet.

Så är det. Det är verkligen dödsstraff på att klanta sig lite i trafiken.

Vi måste bli bättre på bilkörning.
Vi måste plocka bort fler som inte håller måttet och vi måste höja ribban för att ta körkort.

I ena ändan plocka bort dem som inte ser längre, i andra ändan screena för sådana som inte har mognaden, och däremellan fundera över det vettiga att madrassera utbildningen så att analfabeter får (sic!) ett körkort.

Ur ett strikt trafiksäkerhetsmässigt perspektiv skulle körkortsåldern vara 25 år.

Fundera över varför den inte är det.
Citera
2023-08-28, 07:02
Medlem
Citat:
Ja, JanneBagare var "lika säker som ett ögonvittne" när det tidigare gällde att beskriva hur olycksbilen kört om en lotsbilen bilen vid sträckan som asfalterades och sedan krockade, trots att inget av detta stämde. Just denna person litar jag därför inte på, för han verkar vara en typisk mytoman.

Jag skulle inte avskriva vägarbetet och trafikregleringen riktigt ännu.

Det är upprörd stämning bland TMA och vägfolk efter denna händelsen. Flera olika personer hänvisar till vad som hänt här.
Flaggvakter är mer på tårna och jag upplever att TMA-bilar står tätare ihop här och var.

Exakt vad som hänt i samband med vägbygget kanske aldrig kommer fram - men jag tror det finns något här.

Dom kan ha blåst förbi en vakt eller hela lotskön långt tidigare och varit utom synhåll när det small.
Det kan ha varit svårt att identifiera bilen. Hinner man inte ta regnumret så skall bilen identifieras så skall den beskrivas - å hur fan beskriver man en Toyota Corolla Verso, om det nu var det man färdades i?

En grå formlös klump, utan några distinkta kännetecken eller tydliga attribut. Fordonet kan beskrivas som "bil", "minibuss", "MPV", "kombi" eller "SUV" när den passerar utan någon kan sägas ha mer fel än någon annan.

Men, om man inte har rätt identitet på bilen, och inte sett när det hände - hur säkert kan man koppla den som bröt sig ur kön till den bilen som smällde med lastbilen?

Lotsbilar är för övrigt en tämligen ny företeelse - framdriven av en alltmer hänsynslös trafikmiljö. Dom är dels till för att hålla ner farten förbi arbetet, och i någon mån försöka minska risken att huvudlösa förare försöker ge sig ut i det nylagda för att försöka köra förbi några fordon i kön.

Om det har varit en incident med antingen flaggvakt eller lotskö så tror jag vi måste tidsmässigt koppla bort den från krocken.
Jag tror inte sammanstötningen skett i direkt samband med något sådant - det finns alltså inte 50 vittnen som ser dem blåsa förbi kön OCH ser dem smälla med lastbilen.

Men, jag tror ändå att det ligger viktig information och kanske rent av en förklaring och skvalpar här någonstans.

Vi har exempelvis ingen förklaring till varför bilen körde på fel sida. Trodde dom att dom var ensamma på vägen? Att en flaggvakt på andra sidan hade stängt även där?

Detta var deras pendlingssträcka. Dom lär ha känt till vägarbetet. Men, asfaltsjobb rör sig snabbt och avstängningarna kan ha flyttat sig under dagen.

Hoppas det blir tydligare vad som skett efter dagens genomgång.
Citera
2023-08-28, 08:18
Medlem
Är ni säkra på att dom ens drog förbi någon lotskö? Sist jag körde där (och en månad innan) så var vägarbetet ganska mycket längre fram mot Falköpingshållet. På andra sidan Hornborgasjön. Där dom kraschade är långt ifrån dagens arbete.
Citera
2023-08-28, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickRing
Är ni säkra på att dom ens drog förbi någon lotskö? Sist jag körde där (och en månad innan) så var vägarbetet ganska mycket längre fram mot Falköpingshållet. På andra sidan Hornborgasjön. Där dom kraschade är långt ifrån dagens arbete.

Nej, det är ett rykte som cirkulerar.
Två olika personer, en av dem jobbar på den aktuella sträckan hävdar det i en sluten grupp.

Jag tolkar det som att det är avsevärd sträcka mellan en eventuellt kösmitning och själva krocken.

Det trista är att nivån sjunkit så mycket på Flashback att folk inte vill lägga upp vad dom vet här längre. På så vis blir vi utan förstahandsinformation och tvingas lägga pussel med skärvor av rykten och halvsanningar istället.
Resultatet blir sådär.

Sanningen kommer fram förr eller senare, men det tar en jävla tid.
Citera
2023-08-28, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneBagare
Återigen…. Bilen som framfördes med de förolyckade gjorde en illa vald omkörning innan olyckan. Strax innan den lilla kurvan i höjd med det seniora parets ägor, som jag hänvisade till i ett föregående inlägg.
Både bilen och lastbilen valde att väja åt samma håll. Detta resulterade i att ca 5m utanför vägbanan frontade båda ekipagen. Bilen var under fronten på lastbilen. Bilder finns på tidningen NLT:s hemsida att beskåda. De tidiga rapporteringarna visar vart lastbilen är placerad. Senare rapportering visar vart branden inträffat. Där framgår det att kollisionen ej inträffade på vägbanan utan strax utanför.
Lastbilen gick av vägen ca 20m innan avfarten ner mot paret. Bilen gick av vägen på avfarten mot paret.

Det många missar i scenariot är att när en bil och lastbil frontalkrockar så stannar inte lastbilen. Den kan lätt väga 10-20 gånger mer än bilen och efter smällen så fortsätter lastbilen med ganska hög fart.
Troligt är ändå att smällen skett på vägen och att sen lastbilen med bilen intryckt under fronten har fortsatt av vägen efter smällen. En bra bit, tar tid att få stopp på den vikten.
Citera
2023-08-28, 10:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Du menar alltså att en misslyckad omkörning ska straffas med döden och då drabba även passagerarna? Antar att du själv aldrig gjort en enda felbedömning i trafiken, men i så fall är du väldigt ensam om det.

Snubben fattar inte vad evolutionsläran säger och svamlar bara.

Men det stämmer ju att en liten felbedömning i trafiken kan straffas med döden. Oavsett vad du tycker och oavsett hur dum den du svarade är.

Det är väl det som är problemet när folk sitter i sin upplevt trygga miljö inne i sin bil. Att de då inte fullt ut instinktivt begriper vilken fara de befinner sig i när man kör bil och att de därför tar större risker än de egentligen vill ta. Där kommer verkligen evolutionen in i ekvationen. Människan har under evolutionens gång inte utvecklat instinkter som gör oss tillräckligt bra på att riskbedöma i trafiken.
Citera
2023-08-28, 10:57
Medlem
Kumhos avatar
Jag körde vägen på lördagen innan olyckan och då var det inget arbete igång men den nya beläggningen började vid infarten till Ore Backar. Den ligger ungefär 2,5 km mot Falköping från olycksplatsen.
Läste en intervju med den regionala insatsledaren som var först på platsen, han hade suttit i en bilkö i höjd med Hornborgasjön när larmet kom.

Frågan är då vart kön till lotsbilen från Skara började den aktuella dagen. Lastbilen måste varit en av de sista fordonen som passerade vakten som stod placerad vid Hornborgasjön då insatsledaren redan satt i en ny kö där.
Citera
2023-08-28, 11:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Jag skulle inte avskriva vägarbetet och trafikregleringen riktigt ännu.

Det är upprörd stämning bland TMA och vägfolk efter denna händelsen. Flera olika personer hänvisar till vad som hänt här.
Flaggvakter är mer på tårna och jag upplever att TMA-bilar står tätare ihop här och var.

Exakt vad som hänt i samband med vägbygget kanske aldrig kommer fram - men jag tror det finns något här.

Dom kan ha blåst förbi en vakt eller hela lotskön långt tidigare och varit utom synhåll när det small.
Det kan ha varit svårt att identifiera bilen. Hinner man inte ta regnumret så skall bilen identifieras så skall den beskrivas - å hur fan beskriver man en Toyota Corolla Verso, om det nu var det man färdades i?

En grå formlös klump, utan några distinkta kännetecken eller tydliga attribut. Fordonet kan beskrivas som "bil", "minibuss", "MPV", "kombi" eller "SUV" när den passerar utan någon kan sägas ha mer fel än någon annan.

Men, om man inte har rätt identitet på bilen, och inte sett när det hände - hur säkert kan man koppla den som bröt sig ur kön till den bilen som smällde med lastbilen?

Lotsbilar är för övrigt en tämligen ny företeelse - framdriven av en alltmer hänsynslös trafikmiljö. Dom är dels till för att hålla ner farten förbi arbetet, och i någon mån försöka minska risken att huvudlösa förare försöker ge sig ut i det nylagda för att försöka köra förbi några fordon i kön.

Om det har varit en incident med antingen flaggvakt eller lotskö så tror jag vi måste tidsmässigt koppla bort den från krocken.
Jag tror inte sammanstötningen skett i direkt samband med något sådant - det finns alltså inte 50 vittnen som ser dem blåsa förbi kön OCH ser dem smälla med lastbilen.

Men, jag tror ändå att det ligger viktig information och kanske rent av en förklaring och skvalpar här någonstans.

Vi har exempelvis ingen förklaring till varför bilen körde på fel sida. Trodde dom att dom var ensamma på vägen? Att en flaggvakt på andra sidan hade stängt även där?

Detta var deras pendlingssträcka. Dom lär ha känt till vägarbetet. Men, asfaltsjobb rör sig snabbt och avstängningarna kan ha flyttat sig under dagen.

Hoppas det blir tydligare vad som skett efter dagens genomgång.

Jag skulle sätta mina slantar på att personbilen missuppfattat vägbanan i samband med en uppfattat uppkommen omkörningsmöjlighet, i direkt samband med olyckan. Och trodde det var tvåfiligt i egen körriktning i kurvan (och en fil i mötande). Alternativt att vägen bara uppfattades som avsevärt bredare och att visst utrymme för passering av fordon t h skulle finnas, vilket då i kurvan visade sig vara felaktigt för sent. Vilket då vore en vårdslös tolkning av situationen.

Detta utan att spekulera i hastighet eller kvalitet och omdöme rörande förarens körning för övrigt. Eller val av handlande när kollisionen var förestående. Eller om vad som kan ha skett tidigare på vägen.

Föraren kan naturligtvis också ha tänkt sig att det är brått att köra om innan trafiken släpps på från andra hållet… Apropå vad du skriver, och om det fanns skäl att uppfatta trafiken på det sättet.
Senast redigerad av Lonnrot 2023-08-28 kl. 11:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in