2023-08-29, 02:30
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Undrar just om Maja kommer fortsätta ljuga även i HR eller om advokat Gillberg har fått henne på andra tankar.

Tycker inte hon borde få samma straff som Johanna. Det skiljer dock en del mellan deras skuldpåsar, deras tidigare bagage. Deras fysiska och mentala kapacitet att begå ett mord.

Men fälls Maja också för mord/medhjälp så antar jag att hon får ett tidsbestämt straff. Inte minst uppsåtet verkar skilja sig åt dem emellan.
Varför skullle Maja få lindrigare straff? Hon höll ju fast Tove så att Johanna kunde strypa. Utan Majas hjälpsamhet skulle Tove förmodligen kunnat kämpa sig loss. Maja visste ju till och med om att Johanna skulle elda upp både My, Tove och Johannas gamla pojkvän. Fattar inte hur någon kan tycka att det ska daltas med Maja då hon borde vara lika blodtörstig som sin väninna. Att bli fasthållen i en sån där situation är nog det värsta man kan uppleva. Fasansfullt.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-29 kl. 03:06.
Citera
2023-08-29, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Ingen mod som kan uppdatera första sidan? När kommer rättegången börja i HD? Har den börjat?

Citat
Hovrättsförhandlingen
Rättegången i Göta hovrätt inleds den 4 oktober och fortsätter sedan den 10 och 12 oktober.

Rättsliga rådet: Tove dog av strypning

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wAm10A/uppgifter-tove-dog-av-strypning
Citera
2023-08-29, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag förstår inte vad "vitsord" har med Majas delaktighet eller inte delaktighet att göra. Så jag förstod uppriktigt inte vad du menade med det. Jag har läst tråden sedan dag 1 och hittar inget om "vitsord" vare sig i förundersökningen eller här i tråden, mer än ditt inlägg här ovan.

Vitsord är detsamma som att bevisa sin rätt. Men det är svårt att bevisa sin rätt då man ljuger och har uppdiktat en hittepåhistoria.
Citera
2023-08-29, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Fastslaget på nytt idag av rättsliga rådet att Tove verkligen dig av strypning:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1159725

Edit: mer info på denna länk på svt:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/tove-strops-till-dods-enligt-rattsliga-radet

”Rådet menar att de rättsmedicinska fynden talar för att Tove dog av manuell strypning. Man reserverar sig emellertid för att inandning av magsäcksinnehåll kan ha varit en bidragande orsak men man kan inte uttala sig om i vilken utsträckning. Huvudorsaken till Toves död anses alltjämt ha varit strypningen.”

Hoppas nu bara att det håller till fällande dom för båda.
Citera
2023-08-29, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Därför Maja har vitsordet att hon viste, var det några fler oklarheter?

Det är ju klart att då Maja har varit med om att utföra mordet på Tove då är det ju klart att hon visste hur det hela har gått till.
Citera
2023-08-29, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Jag läste att det rättsliga rådet fastslagit att Tove mördats genom strypning, är det punkt på den frågan nu?
Det är fastställt och kan inte ifrågasättas? Eller kommer Johannas advokat dra upp detta igen? Vet nån?

Det kommer att avgöras i Hovrätten. Men det mest troliga är att Tove blev strypt.
Citera
2023-08-29, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
SICKEN JÄVLA ORM… denna Clea är.

Se det fetade ovan❗️

Rättsliga rådets uttalande enligt SVT. (Citat ifrån SVTs webbsida)

Det var strypning som var den huvudsakliga dödsorsaken när 21-åriga Tove från Vetlanda dödades, enligt Socialstyrelsens rättsliga rådets yttrande.

Clea tolkar det som att ”det finns osäkerhet och rimligt tvivel” om dödsorsaken.

Clea läser uttalandet som fan läser bibeln.

Clea ger sig själv tolkningsföreträde av utlåtandet, vidare uttalar hon sig om hur HR skall döma‼️

Fy fan sicken jävla orm Clea är.

Sen tror jag att Clea skiter i Johanna, Clea är ute efter en fjäder i hatten❗️

Självklart så är Clea ute efter en fjäder i hatten
Hon håller sig ju till kändiseliten
Jag tycker hon är den mest osympatiska och obegåvade advokat jag nånsin hört och
hon låter väldigt obildad när hon pratar
Hoppas domstolen får henne tyst
Citera
2023-08-29, 08:06
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Läs om antisocial p-störning i dsm4. Kallas inte sällan för empatistörning i olika grad och finns också mer eller mindre grad hos ett par andra p-störningar.

DSM 4? Är rätt övertygad att en 30 år gammal manual är synnerligen förlegad. Prova med DSM 5, 2022 års upplaga.

GLHF!
Citera
2023-08-29, 08:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Självklart så är Clea ute efter en fjäder i hatten
Hon håller sig ju till kändiseliten
Jag tycker hon är den mest osympatiska och obegåvade advokat jag nånsin hört och
hon låter väldigt obildad när hon pratar
Hoppas domstolen får henne tyst
Ja, hon låter och beter sig som en fjortis, saknar bara tuggummituggande...
Hon har bara ett mål, att vinna, oavsett vad som är sant eller inte.
Hon trodde nog att det skulle bli en promenadseger, men det blev visst inte det.
Citera
2023-08-29, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad har ovanstående att göra med om Maja varit med och planerat eller inte.

Ordbajseri kallar jag det när du på ett insinuerande sätt skriver om att Maja varit delaktig i mordplaner.

Vetskap är en sak, att aktivt planera är en annan.

Inlägget inte till mig men har en eller annan fråga till Dig.

När MH sitter med JJ.s telefon, med vetskap om vad JJ har i sinnet, är inte MH med i planeringen då?

Har för mig att MH satt och bad till Gud att det skulle regna...

MH var med från början och var väl medveten om vad det skulle kunna få för konsekvenser. Hon valde där och då att inte varna de som skulle bli innebrända/ringa polisen. I stället frågar hon JJ hur det gick, vad hade hon gjort om JJ sagt att hela huset stod i lågor?

Trots MHs vetskap om JJ.s mörka tankar gjorde hon inget (förutom att hjälpa till att få med TT till lgh), på mordnatten. Om hon var oskyldig hade hon all anledning att försvinna från lgh när JJ åkte till McDonalds, kontaktat polisen.
Citera
2023-08-29, 08:11
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ja, hon låter och beter sig som en fjortis, saknar bara tuggummituggande...
Hon har bara ett mål, att vinna, oavsett vad som är sant eller inte.
Hon trodde nog att det skulle bli en promenadseger, men det blev visst inte det.

Hennes jobb är att göra sitt bästa för klienten oavsett skyldig/icke-skyldig

Vad menar du med promenadseger?
Citera
2023-08-29, 08:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av villalarm
Såhär komenterar Clea uttalandet från rättsliga rådet:

”Det innebär att det finns ett rimligt tvivel om dödsorsaken. När det råder osäkerhet och tvivel i en sådan central fråga som dödsorsaken ska domstolen hellre fria än fälla”, skriver hon i ett sms till SVT Nyheter Jönköping.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/tove-strops-till-dods-enligt-rattsliga-radet

Hon har ju också kallat en professor i rättsmedicin som vittne som inte alls håller med det rättsliga rådet:

"Anders Eriksson menar att det saknas fynd som styrker att Tove skulle ha strypts, men medger att våld har utövats mot Toves hals. Enligt honom är det dock inte omöjligt att trycket mot Toves hals kan ha varat en kort stund, såsom den dömda 20-åringen uppgett."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/professor-finns-alternativ-till-att-tove-dog
Professorns utlåtande, från i maj, är skrattretande och har överbevisats av dom två som obducerat på rättsmedicin, dom har analyserat resultaten ytterligare och gett professorn en knäpp på näsan...

Rättsliga rådets slutsats är tillsammans med rättsläkarnas bedömning att Tove strypts.

Det tvivel som Clea famlar efter är lika troligt som att yoghurtpappan är mördaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in