2023-08-28, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Är HVB resp. familjehemmet beläget i samma (eller nära angränsande) byggnad? Eller befann sig deras deras bostäder på avstånd från varandra?

Ingen aning om avstånd men familjehem är ju en vanlig familj som bor i lägenhet eller hus, så jag kan inte tänka mig att det skulle ligga i anslutning till HVBhemmet som är en verksamhet i egna lokaler o oftast ligger fristående lite avsides.
Citera
2023-08-28, 23:08
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Ingen aning om avstånd men familjehem är ju en vanlig familj som bor i lägenhet eller hus, så jag kan inte tänka mig att det skulle ligga i anslutning till HVBhemmet som är en verksamhet i egna lokaler o oftast ligger fristående lite avsides.

Om de vårdades på olika hem, hur och när lärde de känna varandra? Om de nu var "kompisar"?

Enl. tråden ska Muhammed vara från Nässjö. Vet du eller någon annan, om Layth också är från Nässjö?
Citera
2023-08-28, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Om de vårdades på olika hem, hur och när lärde de känna varandra? Om de nu var "kompisar"?

Enl. tråden ska Muhammed vara från Nässjö. Vet du eller någon annan, om Layth också är från Nässjö?

Ingen aning om det. Jag har inte läst/hört allt som publicerats men en hel del, o ingenstans har jag sett att det har tagits upp hur dom kände varandra. Dom kan ju gått på samma skola tex, eller haft gemensamma kompisar, men jag har ingen aning.
Citera
2023-08-28, 23:30
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Ingen aning om det. Jag har inte läst/hört allt som publicerats men en hel del, o ingenstans har jag sett att det har tagits upp hur dom kände varandra. Dom kan ju gått på samma skola tex, eller haft gemensamma kompisar, men jag har ingen aning.

Då undrar man ju.. i vilken utsträckning som de kände varandra? Eller om det är media, som skapat bilden att Muhammed och Layth kände varandra genom ordvalet "dubbelmord"?

Citat:
Två pojkar försvann från ett HVB-hem respektive familjehem och en av dem hittades mördad i Nynäshamn. Nu har den andra pojken, 14-årige Layth, identifierats som den person som hittats död i Upplands-Bro. Brottsmisstankarna kring dubbelmordet kopplas till ökände ”Kurdiska räven”, enligt uppgifter till TV4 Nyheterna.

[---]

Layth försvann mellan 24 och 25 juli, samtidigt som en annan 14-årig pojke. Layth var placerade på familjehem och den andra pojken på HVB-hem, båda i Nyköping.

[---]

Enligt uppgifter till TV4 Nyheterna utreder polisen koppling mellan händelserna och det kriminella nätverket Foxtrot och dess ledare Rawa Majid, 37, som även kallas för ”Kurdiska räven”.

https://www.tv4.se/artikel/5nsNOkPX4...em-i-nykoeping
Citera
2023-08-28, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Istället för att beskylla HVB hemmet skyll på Sveriges lagar ! Dessa hem HBV , SIS får inte låsa in barnen och de får använda mobil och dator . Personalen har många ggr inte ens rätt att visitera el söka genom deras rum . Allt detta genom lagar sätter stopp . Har jobbat på LVU hem och insåg att det inte är personalen som bestämmer och respekten för personalen är många ggr obefintliga. Hade en kille som bodde på stället jag jobbade på som hamnat där pga droger och kriminalitet. Han själv hade någonstans kommit till insikt att han ville bryta detta liv och börja studera , han hade satt ribban högt och ville bli tandläkare . Men hans föräldrar hade fått ta del av hans " inkomster under sin Kriminella tid och vi fick veta att de hotat att ta avstånd från honom om han inte fortsatte och drog in pengar till familjen . Båda föräldrarna var hemma och familjen bestod av 8 barn . De var från Eritrea . I sådana fall känner man en maktlöshet och man har inga befogenheter som personalen att agera mer än ta detta vidare , de nekade och killen också för han var rädd . Personalen gör i de flesta fall vad de kan och har befogenheter till men lagen och barnkonventionen sätter stopp . Det bästa vore väl att inga barn behövde bo på sådana hem överhuvudtaget? Det finns föräldrar som önskar inget hellre att kommunen tar över för de orkar inte längre , de finns föräldrar som skiter fullkomligt I sina ungar och som i fallet ovan utnyttjar sina barn så de kan ta del av pengarna. Killen sa att han köpte fina dyra kläder till sina syskon och föräldrar för han hade pengar till det . Sorgligt men han är garanterat inte den enda som föräldrarna vet var ungarnas dunjacka för 10 000 kommer ifrån . Så rikta din ilska mot lagarna som förbjuder " hårdare regler på dessa hem för att det just är barn och lagen säger ett men verkligheten säger något annat .

Jo SIS får visst låsa in, det är liksom det dom gör. SIS är låsta institutioner, kan i vissa få fall ha nån avdelning som är mer öppen i slutet av vårdkedjan. Men SIS är låst, o du kan placeras på SIS dvs låsas in från 12års ålder. Men det är ovanligt under 15år.
Citera
2023-08-29, 00:37
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Det här är verkligen ett anmärkningsvärt vidrigt brott. Säger en hel del om hur man styr kriminella. Mycket är ren och skär rädsla.

Det är kriminella vi pratar om dom skiter fullständigt I vilken ålder dom är.
Tror du dom bryr sig överhuvudtaget? Dom värvar barn till kriminalitet och försöker dom lura gänget så är det som hände ett bevis på vad dom för med sådana som försöker lura dom.
Allt för att andra inte ska försöka lura dom.
Citera
2023-08-29, 09:34
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Istället för att beskylla HVB hemmet skyll på Sveriges lagar ! Dessa hem HBV , SIS får inte låsa in barnen och de får använda mobil och dator . Personalen har många ggr inte ens rätt att visitera el söka genom deras rum . Allt detta genom lagar sätter stopp . Har jobbat på LVU hem och insåg att det inte är personalen som bestämmer och respekten för personalen är många ggr obefintliga. Hade en kille som bodde på stället jag jobbade på som hamnat där pga droger och kriminalitet. Han själv hade någonstans kommit till insikt att han ville bryta detta liv och börja studera , han hade satt ribban högt och ville bli tandläkare . Men hans föräldrar hade fått ta del av hans " inkomster under sin Kriminella tid och vi fick veta att de hotat att ta avstånd från honom om han inte fortsatte och drog in pengar till familjen . Båda föräldrarna var hemma och familjen bestod av 8 barn . De var från Eritrea . I sådana fall känner man en maktlöshet och man har inga befogenheter som personalen att agera mer än ta detta vidare , de nekade och killen också för han var rädd . Personalen gör i de flesta fall vad de kan och har befogenheter till men lagen och barnkonventionen sätter stopp . Det bästa vore väl att inga barn behövde bo på sådana hem överhuvudtaget? Det finns föräldrar som önskar inget hellre att kommunen tar över för de orkar inte längre , de finns föräldrar som skiter fullkomligt I sina ungar och som i fallet ovan utnyttjar sina barn så de kan ta del av pengarna. Killen sa att han köpte fina dyra kläder till sina syskon och föräldrar för han hade pengar till det . Sorgligt men han är garanterat inte den enda som föräldrarna vet var ungarnas dunjacka för 10 000 kommer ifrån . Så rikta din ilska mot lagarna som förbjuder " hårdare regler på dessa hem för att det just är barn och lagen säger ett men verkligheten säger något annat .

Sverige har ju skrivit under Baaaaarn konventionen. Dom skall ha rätt att vara baarn även om dom
rånar, våldtar och mördar. Barnets rättigheter kommer ALLTID först.

"Alla barn har samma rättigheter. Alla barn är lika mycket värda och alla rättigheter i barnkonventionen gäller för alla barn "
Citera
2023-08-29, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det är kriminella vi pratar om dom skiter fullständigt I vilken ålder dom är.
Tror du dom bryr sig överhuvudtaget? Dom värvar barn till kriminalitet och försöker dom lura gänget så är det som hände ett bevis på vad dom för med sådana som försöker lura dom.
Allt för att andra inte ska försöka lura dom.

Nej, give5vis bryr de sig inte öht. Men det är ändå ett ovanligt vidrigt brott.
Citera
2023-08-29, 16:34
Medlem
Om dom bor i familjehem ska väl dom som har ansvar för personen ha bättre koll men dom skiter väl i det bara dom kan håva in arvodet varje månad, dessa skulle också straffas för vårdslöshet
Citera
2023-08-29, 16:35
Medlem
ska tydligen cirkulera en film.

någon som sitter på den?
Citera
2023-08-29, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nitromethane
Om dom bor i familjehem ska väl dom som har ansvar för personen ha bättre koll men dom skiter väl i det bara dom kan håva in arvodet varje månad, dessa skulle också straffas för vårdslöshet

Familjehem betyder att bedömningen är gjord art de kan bo under vanliga förhållanden utan övervakning. Eller ska de låsa in barnet ? Hembesök är också vanligt när man bor på hvb, åker man dessutom tåg själv skulle jag säga att du är nära hemflytt. Vid hembesök är vårdnadshavare ytterst ansvarig.
Citera
2023-08-29, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FL83
Familjehem betyder att bedömningen är gjord art de kan bo under vanliga förhållanden utan övervakning. Eller ska de låsa in barnet ? Hembesök är också vanligt när man bor på hvb, åker man dessutom tåg själv skulle jag säga att du är nära hemflytt. Vid hembesök är vårdnadshavare ytterst ansvarig.

Dom som tar in ungdomar i familjehem är bara ute efter pengarna dom får in, ungdomarna skiter dom i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in