2023-08-28, 21:54
  #87061
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja så särskilt fet är jag inte faktiskt och kärring vet jag inte heller🤣🤣🤣

Och vad gäller mina haranger från eget huvud må stämma nu under semesterveckorna utan tillgång till FUP och dator.

Men jag har i otaliga inlägg citerat från FUP och vete sjutton om jag inte i stort sett transkriberat nästan hela rättsläkarens vittnesmål. Tror inte så många gjort lika många sådana transkriptioner i denna tråd. Jag har även transkriberat vissa delar av grannens vittnesmål och redogjort noga från NFC vad gäller DNA/blodspår. Hundförarens förehavanden också. Det finns nog mycket mer.

Det finns många i den här tråden som ”bara skriver från sitt eget huvud”.

Hur är det förresten med dina egna bidrag? Är de inte från ditt eget huvud? 😂
Du tar fram dom citat från FUP som gagnar din lilla Maja enbart och har samma förmåga att vilseleda läsarna av den anledningen. Du ältar och har hållit på med ditt förskönande av Maja vilken dom flesta medborgare nog ser som den otäcka människa hon är. Kan inte se något fint hos någon av dom här 2 mördarna. Hoppas verkligen att livstidstraffen fastslås.
Citera
2023-08-28, 22:01
  #87062
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Men för helvete, blanda inte bort korten.

Siandet - avser psykopati-tillstånd-tillstånd hos Johanna - inget annat.

Att sia om psykopati-tillstånd hos Johanna utan att ens ha träffat vederbörande, det är kvacksalveri av rang‼️

Nu får du skärpa dig.

Det är inte mer kvacksalveri än något annat i tråden. Särskilt med beaktande av alla tecken på att Johanna är en psykopat. Det är du som får skärpa dig om du inte insett det.
Citera
2023-08-28, 22:09
  #87063
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Drämmer man en stekpanna eller en hammare i huvudet på offret innan man börjar strypa så minskar ju chansen för offret att kunna försvara sig. Men den typ av skador verkar ju inte uppstått här. Ord som ytterst sparsamma blödningar, diskreta blödningar osv, som då kokas ner till att RL inte kan utesluta en viss medvetandesänkning låter ju långt ifrån att hon blivit inkapaciterad av skalltrauma.

Toves tryck, och klämskador talar ju också för att hon gjort motstånd. Likaså spark/slagljuden i väggen. Från den höga dunsen till sparkljuden går det ett par minuter, och det är för mig osannolikt att T skulle ligga still så länge utan att göra motstånd.

Det är mycket som ska klaffa för att J själv ska kunnat utfört mordet. Till att börja med måste T blivit i princip medvetslös av fallet. Tryckskadorna har tillfogats trots att T låg orörlig. Sparkljuden har kommit från en medvetslös eller döende T.

Att fråga vad som hänt vore den mest naturliga frågan i det läget, och det behöver inte leda till tjafs.

Om M skulle vara av starkt inflytande och rädd för J som du tror, tycker du inte det är märkligt att M inte tar med sig sin telefon när dom ska ut ensamma i den mörka öde natten och dumpa ett lik?

Nä stekpanna är väl inte troligt. Men rättsläkaren nämnde att något kunde ha slagits i huvudet likaväl som att Tove slagit i huvudet i golv/ vägg.

Ha, och då tror jag att smällen i huvudet kan ha varit detta som minskade chansen för Tove att kunna försvara sig.

Tove behöver inte ha blivit medvetslös, men mycket omtumlad och överrumplad av både överfall och smällen på huvudet.

Hur tror du själv att du skulle tänka om du fått en smäll i huvudet vid fall och vid undersökning kommer det fram att du har en blödning mellan hjärnhinnorna. Tror du att du skulle tänka att detta kan komma från en lätt liten dunk i golvet?

Du tror inte att den höga duns som grannen berättar om kommer från fallet och huvudet som funkar hårt i golvet? Till och med Johanna sa ju att Tove föll handlöst och slog o rygg och huvud.

Nu vet jag inte exakt hur du menar med Toves tryck och klämskador visar på att hon försökt försvara sig? Då menar du kanske inte på halsen?

Tryckskador på armbågarna? Handskadan?

Jag ser fler alternativ där som du vet. Att Johanna klämt toves hand i dörren eller med sitt knä. Och armbågarna kan likaväl även ser varit Johanna som klämt armarna mot kroppen. Ögonskada kan ha kommit av att Johanna greppar om toves huvud för att dunka det ytterligare mot golvet.

Det är mycket som ska klaffa gör att Maja ska hinna ingripa i det tumult som uppstod. Det handlar om sekunders närvaro för att hinna med. Och inte är det möjligt att bända Toves högra arm såsom Johanna påstår samtidigt som hon i sin tur greppar om Toves hals.
__________________
Senast redigerad av notknapparen 2023-08-28 kl. 22:14.
Citera
2023-08-28, 22:10
  #87064
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nio minuter tidigare



Charlatanen har talat...

Rättsliga rådets uttalande var som väntat. Johanna har sänkt sig själv sedan länge. En förnuftig hovrätt inser att tjafset om exakt dödsorsak är egal, då Johanna hade uppsåt att mörda Tove och att hon mördade Tove. Det bevisas inte minst av skadorna på den djupa halsmuskulaturen. Det hade blivit en fällande dom även om aspiration fastställts som enda dödsorsak.
Och utan Majas fasthållande hade Tove kunnat värja sig. Sunt förnuft säger att Maja var lika sugen på att ta livet av Tove då hon skulle avstyrt det hela annars. Vad är det du inte förstår?
Citera
2023-08-28, 22:17
  #87065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Det är ingen annan här som har svarat på alla dina frågeställningar och jag vill egentlig inte heller svara.

Om du söker juridisk stöd är inte detta rätt forum.

Utan rimligt tvivel är ett vitt begrepp och beror på hur parterna lyckas presentera sin sakframställan inför domstolen.

Domstolen ger bara en Dom utifrån vilken information de får dvs åklagarens sakframställan och advokatens sakframställan.

DNA spår är inte avgörande i att en person är skyldig eller inte. Det hade inte varit konstigt om man hittat DNA efter Maja i badrummet. Det är mer konstigt att man inte hittar DNA spår efter Maja.

Gällande misshandel vill/kan jag inte uttala mig inte heller om Toves inkapisering.
Men enligt Rättslälerens beskrivming är det inte troligt.

Om Domstolen gör avgörandet att in åklagarens sakframställan räcker till bevisföring kommer den tilltalade att bli frikänd.

Motsvarande är om Domstolen finner åklagarens sakframställan mest trolig kommer vederbörande bli fäld.

Jag håller med om att det är en mycket tragisk händelse, de inblandades familjer och närstående och vänner.

De inblandade är väldigt unga, men några av dem kan åtminstone uppleva morgondagen och hitta nya vägar i livet.

Tack för svar! Jag undrar mest eftersom hela tråden nu handlar om ifall M är skyldig eller inte. Men det spelar ju ingen roll för domen, om det ändå inte finns några bevis, hur säkra många än är här. Därför leder ju dessa diskussioner inte någonstans gällande hur HR kommer att döma M.
Citera
2023-08-28, 22:20
  #87066
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Visst är det precis som du säger, det är också därför de av oss som kan något om juridik här i tråden ideligen påminner om samma sak som den juridiska expertis som uttalar sig i media också påminner om - Maja kan inte dömas för mord, eftersom det inte är bevisat. Domen från tingsrätten visar två saker, dels att domaren i Eksjö tingsrätt är lika inkompetent som olämplig som domare, dels att det är helt avgörande för rättssäkerheten att en dom går att överklaga, eftersom det tyvärr finns fullständigt inkompetenta domare i tingsrätterna. Och dessvärre även ibland i hovrätten.

Något intryckt öga finns inte. Det är bara en del hatare i tråden som ideligen sprider rena lögner som hittar på sånt. Tove hade en liten blödning i bindehinnans yttersida, alltså vid sidan av ögat. Det var väl vill jag minnas inga skador på ögats glaskropp eller hornhinna.

Det är absolut så att Johanna kan ha mördat Tove helt på egen hand, detta har också rättsläkaren vittnat om i domstol. Så den saken är inte så mycket att diskutera egentligen, vi kan bara konstatera att rättsläkaren konstaterat att de skador Tove har fått är av sådan karaktär att hon kan ha varit inkapaciterad och därmed oförmögen att försvara sig själv när Johanna ströp henne.

På det hela taget är det nog mest sannolikt att Maja inte deltog i mordet, och att en friande dom också är en korrekt dom.

Tack snälla för svar!
Citera
2023-08-28, 22:26
  #87067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Visst är det precis som du säger, det är också därför de av oss som kan något om juridik här i tråden ideligen påminner om samma sak som den juridiska expertis som uttalar sig i media också påminner om - Maja kan inte dömas för mord, eftersom det inte är bevisat. Domen från tingsrätten visar två saker, dels att domaren i Eksjö tingsrätt är lika inkompetent som olämplig som domare, dels att det är helt avgörande för rättssäkerheten att en dom går att överklaga, eftersom det tyvärr finns fullständigt inkompetenta domare i tingsrätterna. Och dessvärre även ibland i hovrätten.

Något intryckt öga finns inte. Det är bara en del hatare i tråden som ideligen sprider rena lögner som hittar på sånt. Tove hade en liten blödning i bindehinnans yttersida, alltså vid sidan av ögat. Det var väl vill jag minnas inga skador på ögats glaskropp eller hornhinna.

Det är absolut så att Johanna kan ha mördat Tove helt på egen hand, detta har också rättsläkaren vittnat om i domstol. Så den saken är inte så mycket att diskutera egentligen, vi kan bara konstatera att rättsläkaren konstaterat att de skador Tove har fått är av sådan karaktär att hon kan ha varit inkapaciterad och därmed oförmögen att försvara sig själv när Johanna ströp henne.

På det hela taget är det nog mest sannolikt att Maja inte deltog i mordet, och att en friande dom också är en korrekt dom.

Ja eller så deltog Maja i mordet men det blir en friande dom i brist på bevis ändå.
Citera
2023-08-28, 22:30
  #87068
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det blir svårt att diskutera utifrån att du menar att jag tror att Maja sovit sig genom hela mordet och varken hört eller sett något när det inte alls är vad jag tror eller någonsin har skrivit.

Vi kan ju vända på ditt sätt att ifrågasätta det du tror att jag tror om Maja, så kanske det blir lite tydligare.

Du frågar dig om mitt vurmande för Maja beror på att hon är svart.

Om jag skulle fråga dig om du tror att Maja är skyldig för att hon är svart, tycker inte du då att det är att förminska dina argument till att du är rasist?

Jag har i många inlägg beskrivit vilken min huvudtes är ( och den är inte att Maja sovit sig genom mordet).

Jag har också beskrivit hur det traumatiska bandet kan finnas hos personer som är vän till narcissister, och varför jag tycker att det finns många likheter mellan destruktiva relationer i nära relationer och detta destruktiva vänskapsförhållande.

Jag har även länkat och citerat till hur en sådan relation kan se ut och pekar på det som jag tycker överensstämmer med hur Johanna och Majas relation ser ut.

Du svarar inte på några frågor, tillskriv inte mig för att vara rasist är du snäll, du vet inte hur jävla fel du har där!
Du har inget belägg för att Johanna är en narcissist heller, hur vet du det?
Det är du som lägger dina känslor för Maja här, och att hon är helt bortkollrad och ett offer.

Jag vill veta hur du har kommit fram till det?
__________________
Senast redigerad av Gold94 2023-08-28 kl. 22:32.
Citera
2023-08-28, 22:32
  #87069
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror inte Maja är fullt medveten om hur styrs hon är av Johanna. Hon får ut det som hon upplever positivt av Johanna, vad jag tror bli en person som plötsligt räknas, vars med en utåt sett stark och rolig Johanna. Det blir uteliv, fester och dans.

Det andra vill Maja inte riktigt kännas vid, hon förminskar och vill inte tänka på det fast det känns fel. Jag tror att Maja på så sätt är lite som ett barn, ganska naiv och yngre i sin mognad än jämnåriga. Därför blir hon extra känslig och utsatt.

Maja säger nog inte emot Johanna, utan omedvetet skruvar på sig. Slingrar sig och säger lite lamt att hon är inte rädd, men det känns lite risky, hon är sjuk och då får hon sin pappa att säga det också.

Jag tror inte att Maja aktivt har varit om bränderna. Det ör min tro.

Så jo, det finns visst fler alternativ än de du säger;

”Oavsett vilket av de två alternativen som är sanna så kan det inte samtidigt vara sant att hon inte kan stå upp emot Johanna och att hon inte varit delaktig i tidigare händelser.”

Maja har ju visat på hur hon gör genom att undvika.
Maja säger inte att hon slingrar sig och undviker, Maja säger att hon vägrar.

Maja om branden hos Tove och My, förhör 12/12:
Citat:
M: Eh, nej men hon har varit arg på både My och Tove under en längre period och ja så kom hon på idén att ja försöka bränna inne dem
och Johanna ville att jag skulle var med på detta men jag vägrade.

Maja om branden hos Hampus, samma förhör:
Citat:
och hon berättar då att hon hade tänkt ja att bränna inne Hampus då och hon ville att jag ska vara med då också men jag sa nej, nej absolut inte och då blev det istället att jag var kvar ute i skogen helt enkelt

Maja om att vägra bli hög, förhör 1/12:
Citat:
M: Oj, eh, alltså vi har pratat om det lite och vi har kommit in på det ibland och så där så jag vet inte riktigt. Ja men det som sades eller som har sagts i alla fall, jag vet inte riktigt vid vilket tillfälle men att vi inte ska ja men vara höga tillsammans och jag sa liksom att ja jag kommer aldrig liksom göra om det här. Det var ett helvete rent ut sagt och hon sa det också att hon inte skulle göra det men hon har ja gjort det ändå.

Inget undvikande och slirande enligt Maja, tydliga besked - "Nej, det här gör jag inte".

Kommentar?
Citera
2023-08-28, 22:35
  #87070
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag förstår inte vad "vitsord" har med Majas delaktighet eller inte delaktighet att göra. Så jag förstod uppriktigt inte vad du menade med det. Jag har läst tråden sedan dag 1 och hittar inget om "vitsord" vare sig i förundersökningen eller här i tråden, mer än ditt inlägg här ovan.

Okej då hade du en del och läsa eftersom du registrera dig 2023

Googla jag har inte gratis utbildning här

Ha en fin dag
Citera
2023-08-28, 22:45
  #87071
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Tack för svar! Jag undrar mest eftersom hela tråden nu handlar om ifall M är skyldig eller inte. Men det spelar ju ingen roll för domen, om det ändå inte finns några bevis, hur säkra många än är här. Därför leder ju dessa diskussioner inte någonstans gällande hur HR kommer att döma M.

Riktigt att vad som skrivs här är inte vägledande för en Dom i HR.

Här skrivs det om vad olika människor har för uppfattning och tro på framtida Dom.

Ingen av oss sitter i Göta HR får vi hoppas och det är endast spekulationer och olika uppfattningar.

Om du tycker att det inte finns några bevis så är det enligt dig om det är andra som tycker annorlunda så är det upp till dem.

Oavsett vad HR kommer fram till har jag svårt att se att de tilltalade personerna kan få ett normalt liv i Vetlanda.
Citera
2023-08-28, 22:49
  #87072
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Kan ”risky” för en 17-18 åring innebära nåt i stil med att det är en jäkligt dålig idé, mer än att bara innebära att det är ett bedömning av riskfaktorn?

Annars kan man väl konstatera att det kanske varit en utmaning för MH att hantera en polare som ska mörda halva bekantskapskretsen emellanåt.
Att JJ är en fullblodspsykopat innebär ju intr i samma veva att MH vill att alla som JJ drömmer om ska dö ska det tänker jag.

Det kan hända att hon har andra planer för framtiden än att sitta nåt decennium i finkan. Däremot så verkar det funnits nån form av medlöpartendens hos henne, men vad den bottnar i behöver inte per automatik betyda att MH är lika mordisk som JJ vars konsekvenstänk och konflikthantering lämnar mer att önska minst sagt.

Man kan leka med tanken att Tove hade levt idag om det var MH som hade huvudbeefen med Tove och inte JJ? MH kan anses som svagbegåvad, men hon har iaf ”vett” att förstå riskfaktorn i vissa sammanhang. Det inbegriper att när hjälpa en kompis frakta lik inte ta med mobiltelefon på den rundan osv.
Har du kommit fram till något matnyttigt på senångarfronten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in