Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Drämmer man en stekpanna eller en hammare i huvudet på offret innan man börjar strypa så minskar ju chansen för offret att kunna försvara sig. Men den typ av skador verkar ju inte uppstått här. Ord som ytterst sparsamma blödningar, diskreta blödningar osv, som då kokas ner till att RL inte kan utesluta en viss medvetandesänkning låter ju långt ifrån att hon blivit inkapaciterad av skalltrauma.
Toves tryck, och klämskador talar ju också för att hon gjort motstånd. Likaså spark/slagljuden i väggen. Från den höga dunsen till sparkljuden går det ett par minuter, och det är för mig osannolikt att T skulle ligga still så länge utan att göra motstånd.
Det är mycket som ska klaffa för att J själv ska kunnat utfört mordet. Till att börja med måste T blivit i princip medvetslös av fallet. Tryckskadorna har tillfogats trots att T låg orörlig. Sparkljuden har kommit från en medvetslös eller döende T.
Att fråga vad som hänt vore den mest naturliga frågan i det läget, och det behöver inte leda till tjafs.
Om M skulle vara av starkt inflytande och rädd för J som du tror, tycker du inte det är märkligt att M inte tar med sig sin telefon när dom ska ut ensamma i den mörka öde natten och dumpa ett lik?
Nä stekpanna är väl inte troligt. Men rättsläkaren nämnde att något kunde ha slagits i huvudet likaväl som att Tove slagit i huvudet i golv/ vägg.
Ha, och då tror jag att smällen i huvudet kan ha varit detta som minskade chansen för Tove att kunna försvara sig.
Tove behöver inte ha blivit medvetslös, men mycket omtumlad och överrumplad av både överfall och smällen på huvudet.
Hur tror du själv att du skulle tänka om du fått en smäll i huvudet vid fall och vid undersökning kommer det fram att du har en blödning mellan hjärnhinnorna. Tror du att du skulle tänka att detta kan komma från en lätt liten dunk i golvet?
Du tror inte att den höga duns som grannen berättar om kommer från fallet och huvudet som funkar hårt i golvet? Till och med Johanna sa ju att Tove föll handlöst och slog o rygg och huvud.
Nu vet jag inte exakt hur du menar med Toves tryck och klämskador visar på att hon försökt försvara sig? Då menar du kanske inte på halsen?
Tryckskador på armbågarna? Handskadan?
Jag ser fler alternativ där som du vet. Att Johanna klämt toves hand i dörren eller med sitt knä. Och armbågarna kan likaväl även ser varit Johanna som klämt armarna mot kroppen. Ögonskada kan ha kommit av att Johanna greppar om toves huvud för att dunka det ytterligare mot golvet.
Det är mycket som ska klaffa gör att Maja ska hinna ingripa i det tumult som uppstod. Det handlar om sekunders närvaro för att hinna med. Och inte är det möjligt att bända Toves högra arm såsom Johanna påstår samtidigt som hon i sin tur greppar om Toves hals.