Citat:
Ursprungligen postat av
Hans66
Så du menar att Maja inte har en aning om Johannas planer?
Det sa jag inte.
Jag delar upp det för tydlighetens skull.
Vad gäller moral/ ett och brottsliga handlingar:
Jag har många gånger sagt att det är fruktansvärt att Maja inte sagt till någon om Johannas sätt att tänka och de brott hon har begått. På det viset tycker jag att Maja är indirekt delaktig i mordet på Tove, även om hon inte skulle ha hållit i några händer.
Att vara med i ett så allvarligt brott som mordbränning ( i åtal och dom skadegörelse) genom att ha Johannas mobil är rent brottsligt. Nu är inte Maja åtalad i de bitarna och inte heller dömd, men det förtar inte att det hon har gjort är fruktansvärt.
Vad gäller hennes del i planering i mordbränder vet ingen (!) om Maja deltagit i någon planering.
Av allt vi sett hur Johanna är, och även hur Maja är, har jag faktiskt svårt att tro att naja varit med och planerat något.
Den ständigt synliga i alla led och på alla plan, synes vara Johanna. Snabb och effektiv och Maja hon verkar bara hinna ”hålla i ett hörn” av ett lakan.
Det är lätt att överdriva det som man tycker sig se, och snart har det blivit en sanning.
Vad gäller Majas vetskap om planering, har ju Maja själv varit den som vittnat om detta.