2023-08-28, 13:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazoid
Utifrån Ukrainas resp Rysslands historiska anknytning till regionen Ukraina, borde man/västmakthavarna inte ta på sig Putin-glasögon för en stund för att skapa bättre förutsättningar för samtal och förhandling istället för att enbart kasta allt mer bensin på krigselden?
Ryssland lovade att respektera Ukrainas gränser när kärnvapnen lämnades över.

Sedan startade Ryssland en påverkanskampanj för att förmå Ukraina att bli en lydstat som Belarus. När detta senare misslyckades så invaderade man.

Ryssland och ryssar har ingen rätt till Ukraina överhuvudtaget. Man arrenderar Sevastopol av Ukraina enligt ett tidigare avtal men det avtalet bröt Ryssland 2014 när man invaderade Krim.

Citat:
After the dissolution of the Soviet Union at the end of 1991, the former Soviet Navy came under jurisdiction of United Armed Forces of the Commonwealth of Independent States and later regulated by the separate treaty between the Russian Federation and Ukraine. After a failed attempt to annex Crimea in the 1990s, in 1997 the Russian Federation signed the Partition Treaty on the Status and Conditions of the Black Sea Fleet with Ukraine which allowed the Russian-allocated ships to remain on Ukrainian territory until 2017 sharing the Sevastopol Bay along with ships of Ukrainian Navy. From then on, Russia paid an annual lease to Ukraine for the use of the base until 2014.
Känner man sig som en ryss i Ukraina så är man välkommen att flytta tillbaka till Ryssland. Att Ukrainare skulle trakassera ryssar är bara trams liksom tramset att balter även de trakasserar ryssar.

Dock förstår man att efter invasionen 2014 att det är inte kul att vara ryss utanför Ryssland men det kan de bara beskylla Putin för.
Citera
2023-08-28, 15:18
Medlem
trillians avatar
Vilka ryska liv ”matters”?
De som mördar oskyldiga barn i Ukraina?

Ärligt talat så är det många ryssar som gör sig skyldiga till väldigt allvarliga krigsbrott nu så jag håller inte helt mer om att deras lives matters så mycket.

Slipper helst ryssar helt. Ytterst opålitligt folk har det visat sig, gång efter annan.
Citera
2023-08-28, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Fast det du inte fattar, länder söker sig till, det är inte väst som expanderar.

Den enda Trabanten du ser i forna Östtyskland är hos antingen hos en entusiast eller på ett museum.

Att forna Östblockländer vill ha BMW och Audi istället för Trabanter och Polski Fiats det är väl ändå märkligt?

Det är så det blir här. Folk är dumma och utsätts för fördumningspropaganda - så tror de, som du att de ska lära mig hur det är. Men jag har varit med längre och jag har träffat många från forna öst. Och jag pratar tyska. Detta gör att jag fått mycket insikter.
En man och hans son kom från Östtyskland på nittiotalet. Sonen ville ha de roliga leksakerna (bilarna) som fanns i väst. Han skaffade en häftig BMW i femhundra-serien. Den gick fort. Och farten var fri. Så han körde ihjäl sig.
Citera
2023-08-28, 15:50
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är så det blir här. Folk är dumma och utsätts för fördumningspropaganda - så tror de, som du att de ska lära mig hur det är. Men jag har varit med längre och jag har träffat många från forna öst. Och jag pratar tyska. Detta gör att jag fått mycket insikter.
En man och hans son kom från Östtyskland på nittiotalet. Sonen ville ha de roliga leksakerna (bilarna) som fanns i väst. Han skaffade en häftig BMW i femhundra-serien. Den gick fort. Och farten var fri. Så han körde ihjäl sig.

Alternativet hade varit att han söp ihjäl sig istället.. som så många gjort i det gamla östblocket

Jag pratar också tyska, franska, spanska och har varit jorden runt och träffat massor med folk. Så jag är alltså visare än du.
Citera
2023-08-28, 15:55
Medlem
Citat:
Ha ha vilket jävla argument för att det var bättre med Trabant än BMW!

Du låter inte speciellt smart?
Citera
2023-08-28, 16:22
Medlem
Citat:
jo jag förstår det är motivet för "de goda" - men är det verkligen så? Jag tycker det verkar vara "de goda" i väst som håller på med sin expansion.
Historiskt sett är det ju Väst som expanderat mest och överallt. Sovjet expanderade lite på sin tid, var väl Afghanistan som de försökte ta. Men så kollapsade det, och väst var fort framme och roffade åt sig.
Jag vill inte ha tillbaka Sovjettiden. Men se hur det gick i Östeuropa - Moldavien värsta korruptionen och även Ukraina och Rumänien. Östtyskland bara slukades. Polen och Ungern har blivit ganska självständiga. Men EU och NATO har expanderat.
Väst ska bara snacka väldigt jävla lågt om att andra länder expanderar!

EU och NATO är något man ansöker om att bli medlem i och alla får inte vara med.
Av Ryssland blir man invaderad och mördad om man inte ansluter sig när man blir informerad om att man nu tillhör Ryssland.
Citera
2023-08-28, 16:59
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
jo jag förstår det är motivet för "de goda" - men är det verkligen så? Jag tycker det verkar vara "de goda" i väst som håller på med sin expansion.
Historiskt sett är det ju Väst som expanderat mest och överallt. Sovjet expanderade lite på sin tid, var väl Afghanistan som de försökte ta. Men så kollapsade det, och väst var fort framme och roffade åt sig.
Jag vill inte ha tillbaka Sovjettiden. Men se hur det gick i Östeuropa - Moldavien värsta korruptionen och även Ukraina och Rumänien. Östtyskland bara slukades. Polen och Ungern har blivit ganska självständiga. Men EU och NATO har expanderat.
Ditt inlägg är så sanslöst korkat att du kanske bara trollar, men iaf. Sovjet ÄR en MEGA-expansion, en blobb som slukade allt i sin väg och som bestod av ett antal stater som alla röstade för självständighet när monstret Sovjet brakade. Lägg därtill Warzawapakten, kalla kriget, ideologiska krig för att sprida kommunismen. Sen jämför du det med EU?
Nato är för övrigt en försvarsallians med många medlemsstater som sinsemellan har ett avtal om att försvara varandra i händelse av att något land blir attackerat. Vad det här nu har med att ryska liv har något värde.
Citera
2023-08-28, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfisaorgel
Den danske regissören Lars Von Trier gillar inte att Danmark tänker sända stridsflygplanet F-16 till Ukraina. Därför skrev han så här på sociala medier i veckan efter att statsminister Mette Frederiksen fotograferats med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj i cockpit på en F-16:

– Russian lives matter also!

Von Trier har efter sitt inlägg försökt göra klart att han stöder Ukraina av hela sitt hjärta, men säger att alla liv har betydelse.

Han har också stängt av möjligheten att kommentera Instagram-kontot.

https://www.expressen.se/premium/artiklar/kriget-i-ukraina-25-augusti/

Har han rätt?
Det är inte lätt att vara fredsivrare och pacifist i dessa tider. Rätt eller fel är en fråga om tycke och smak. Jag är varken fredsivrare eller pacifist på von Triers vis utan tycker förstås att Ukraina har all rätt att med vapen tvinga Ryssland till reträtt. Vilket också stöds av internationell rätt. Den som inte stöder det lär få löpa gatlopp. Också von Trier.
Citera
2023-08-28, 17:51
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
du ser ingen skillnad på att expandera i SAMARBETEN OCH ALLIANSER, och att folkmörda och skövla och expandera sina faktiska gränser? Wow.. har vi kommit dit alltså...
Citera
2023-08-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Ja kamrat! ryssland (i.e. den psykotiske dvärgen i kreml) har enormt mycket stöd för sitt anfallskrig mot Ukraina!

Det "enorma" stödet utgörs av majoriteten av världens länder och befolkning (putains sycophanter; vitryssland, nord korea, eritrea och syrien) som INTE röstade för att den psykotiske dvärgen i kreml genast skall upphöra med sitt anfallskrig mot Ukraina!

De 141 länder som röstade för räknas egentligen inte!

https://news.un.org/en/story/2022/03/1113152
Kina, Indien, stora delar av Afrika står informellt på Rysslands sida.
Och skippa fjortiskommentarerna och svara på den överordnade frågeställningen istället.
Bör Rysslands syn på saken, såsom Ukrainas långtgående historiska tillhörande till just Ryssland, ignoreras till förmån för upptrappad krigföring och noll och inga förhandlingsinitiativ?
Citera
2023-08-28, 19:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Rubriktexten språkförbättrad.

Strix/Mod
Citera
2023-08-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ryssland lovade att respektera Ukrainas gränser när kärnvapnen lämnades över.

Sedan startade Ryssland en påverkanskampanj för att förmå Ukraina att bli en lydstat som Belarus. När detta senare misslyckades så invaderade man.

Ryssland och ryssar har ingen rätt till Ukraina överhuvudtaget. Man arrenderar Sevastopol av Ukraina enligt ett tidigare avtal men det avtalet bröt Ryssland 2014 när man invaderade Krim.

Känner man sig som en ryss i Ukraina så är man välkommen att flytta tillbaka till Ryssland. Att Ukrainare skulle trakassera ryssar är bara trams liksom tramset att balter även de trakasserar ryssar.

Dock förstår man att efter invasionen 2014 att det är inte kul att vara ryss utanför Ryssland men det kan de bara beskylla Putin för.
Ukraina har tillhört Ryssland i ca 500 år, utöver de senaste ca 30 åren, vilket är Putins/Rysslans syn på saken. Hade inte väst/Nato flyttat fram sina positioner samt dragit Ukraina till sig på vårdslöst och konsekvensanalyslöst vis (rimligen väl medveten om såväl Putins totalitära Sovjetarv samt rådande maktbalans mellan väst/östblocket) är jag rätt övertygad om att Ukraina hade fått fortsätta vara självständigt, och kunnat demokratiseras i lagom takt.

Men nu har man fuckat upp det, och vill inte ta något som helst ansvar för detta. Ynkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in