2023-08-28, 19:02
Avslutad
Jag har en 9 mm PCC på licens men hade jag inte haft det hade jag nog valt ett basebollträ eller något sån här licensfri pistol:
https://ammobilen.se/licensfria-vapen
Citera
2023-08-28, 19:05
Medlem
TonyBergmans avatar
Det är inte speciellt svårt att få tag i riktig pepparspray, det är olagligt men du nockar den som kommer in i ditt hem.

Något form av spjut annars, du har lite avstånd att hugga med, gärna något med lite tyngd i du kan slåss med också.
Armborst är med olagligt men en sån nästan laddad o klar.
Citera
2023-08-28, 19:06
Medlem
Golfklubba är ett utmärkt försvarsvapen, men glöm inte att det krävs gott om utrymme i hallen för att kunna svinga klubban till fullo mot eventuella inkräktare.
Citera
2023-08-28, 19:09
Medlem
Shuffless avatar
https://www.knifestore.se/svard-kappar/europeiska-svardstyper/cold-steel-viking-sword/

Kan inte gå fel med ett svärd.
Citera
2023-08-28, 19:19
Medlem
Gomsegels avatar
Livremmen, linda runt handleden, smidig att piska med i trånga miljöer medan man skriker och annat. spännet vändes mot fiende för bästa åverkan.
Citera
2023-08-28, 19:21
Medlem
Har. hagelgevär, 9mm pistol, 357 magnum och ar-15 gevär. Så jag klarar mig 🤘
Citera
2023-08-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megamindfull
I dessa tider känns det som man bör vara lite förberedd på det mesta som tex lite prepping, övervakningssystem och larm mm.

Nu har jag börjat fundera på att införskaffa något bra tillhygge att ha hemma ifall man skulle bli överrumplad av inbrottstjuvar eller dylikt.

Tänkte kolla om andra också har det samt vad som kan tänkas fungera bäst...?
Funderat på dessa:

- Kniv, nackdelen är den korta räckvidden.
- Basebollträ, nackdelen är att de känns lite lätta och inte åsamkar så stor skada.
- Golfklubba, nackdelen är att man måste träffa med en liten yta.
- Compoundbåge, meckigt om det blir bråttom samt skadan kanske blir lite väl stor.
- Kraftig slangbella, meckigt men skulle kunna vara ett alternativ om man ser dem i trädgården...
- Yxa, kanske lite väl stor skada, troligtvis lite otymplig alt kort räckvidd.
- Samuraisvärd, kanske lite väl stor skada.
- Kaststjärnor, gäller att man träffar rätt.
- Stålrör med spets, här gäller det att finna rätt längd och tyngd
- Kraftigt plattjärn ev med spets och skarpslipad sida samt lindat handtag, här gäller det att finna rätt längd och tyngd

Som jag ser det nu så är det hemmafixat stålrör eller kraftigt plattjärn som jag lutar åt, eventuellt i kombination med slangbella och kniv för långdistans resp riktig närkamp...

Vad hade ni valt och varför? Vapen som kräver licens är uteslutet.

Hundar
Citera
2023-08-28, 19:51
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
En marinadspruta full med salt och capsaicin.

Skulle vara brott mot genévekonventionen att använda i krig.
Citera
2023-08-28, 19:51
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanisten88
Samurai svärd sen medival armor och chainmil

Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Har du funderat på riddare rustning från tidig medeltid? Du behöver ju inte mycket mer.. Bara att fälla ner visiret och ge en ordentlig tackling så är saken biff.. Och en heltäckande rustning klarar en smäll från en slägga utan problem

Det blir nog en hård kamp att enbart på sig all utrustning, om vi inte utgår ifrån att det finns någon hobbyväpnare som assisterar.
Citera
2023-08-28, 19:55
Medlem
En kofot perforerar skallbenet enkelt och utan blodstänk så länge du bara slår en gång. Kan användas både som krossvapen och stickvapen.

Det viktiga är att ha material hemma för att avlägsna kroppen eller kropparna.
Citera
2023-08-28, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megamindfull
I dessa tider känns det som man bör vara lite förberedd på det mesta som tex lite prepping, övervakningssystem och larm mm.

Nu har jag börjat fundera på att införskaffa något bra tillhygge att ha hemma ifall man skulle bli överrumplad av inbrottstjuvar eller dylikt.

Tänkte kolla om andra också har det samt vad som kan tänkas fungera bäst...?
Funderat på dessa:

- Kniv, nackdelen är den korta räckvidden.
- Basebollträ, nackdelen är att de känns lite lätta och inte åsamkar så stor skada.
- Golfklubba, nackdelen är att man måste träffa med en liten yta.
- Compoundbåge, meckigt om det blir bråttom samt skadan kanske blir lite väl stor.
- Kraftig slangbella, meckigt men skulle kunna vara ett alternativ om man ser dem i trädgården...
- Yxa, kanske lite väl stor skada, troligtvis lite otymplig alt kort räckvidd.
- Samuraisvärd, kanske lite väl stor skada.
- Kaststjärnor, gäller att man träffar rätt.
- Stålrör med spets, här gäller det att finna rätt längd och tyngd
- Kraftigt plattjärn ev med spets och skarpslipad sida samt lindat handtag, här gäller det att finna rätt längd och tyngd

Som jag ser det nu så är det hemmafixat stålrör eller kraftigt plattjärn som jag lutar åt, eventuellt i kombination med slangbella och kniv för långdistans resp riktig närkamp...

Vad hade ni valt och varför? Vapen som kräver licens är uteslutet.

Det låter som att du behöver sluta med amfetaminet, man blir lite paranoid när man har varit vaken längre perioder.
Om du nu vägrar sluta med amfetaminet så har du ett tips. Lägg cornflakes i trapphuset så hör du när någon kommer och går. Du kommer dock behöva borra ur titthålet så att du kan se någon komma samtidigt som du hör cornflakes crasha när någon går. Förberedelse på att någon faktiskt kommer är det bästa försvaret. Det kan ju vara lite svårt att försvara sig med ovanstående förslag som du har kommit med om någon tar dig när du inte är på din vakt.
Citera
2023-08-28, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jag kör med en mycket rejäl kofot. Lämplig för både hugg och slag och man kan välja sida beroende på hur allvarlig situationen är.
Skaffade själv kofot när jag inte fick köpa batong. Lätt att förklara varför man har tillgänglig också.
Skaffade även en gasmask, ministroboskop och rökmaskin som jag skulle ha på mig när tjuven kom på besök (han hade försökt bryta upp dörren två gånger när jag var hemma). Tyvärr kom tjuven inte på några fler besök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in